Permalänk
Medlem

Brygga Tele2 WiFi Hub C2

Tja,

Har haft jävla strul med nätet hemma. Problem med räckvidden samt får inte ut det jag ska få ut i hastighet. Har två unifi förstärkare redan men fungerar inget bra.

Fick precis Tele2 WiFi Hub C2 som är kopplad med coax skickad till mig. Då den bara stödjer WiFi 5 så har jag köpt en separat ASUS ROG Rapture GT-AX11000 som stödjer WiFi 6. Nu vill jag sätta ComHem routern som jag fått skickat i bryggarläge så den bara agerar som ett modem och inte router och sedan använda ASUS routern som själva routern då.

Kommer nätet förbättras med denna setup, samt kommer den stödja WiFi 6?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad din fråga egentligen är?

Ja, ASUS ROG Rapture GT-AX11000 stöder wifi6, så om det är den du ansluter till via wifi så blir det wifi6 (så länge respektive enhet som ansluter också stöder wifi6)

Om det blir bättre? Förmodligen. Men det väl bara att testa med Tele2s först och sen med Asus:en, så ser du?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Förstår inte riktigt vad din fråga egentligen är?

Ja, ASUS ROG Rapture GT-AX11000 stöder wifi6, så om det är den du ansluter till via wifi så blir det wifi6 (så länge respektive enhet som ansluter också stöder wifi6)

Om det blir bättre? Förmodligen. Men det väl bara att testa med Tele2s först och sen med Asus:en, så ser du?

Det jag funderade över var om Asus:en kommer utnyttja WiFi 6 eller limiteras då modemet enbart stödjer WiFi 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Det jag funderade över var om Asus:en kommer utnyttja WiFi 6 eller limiteras då modemet enbart stödjer WiFi 5.

Ok. Nä, om du bryggar och stänger av wifi på modemet så är det routerns wifi som styr vad som är möjligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok. Nä, om du bryggar och stänger av wifi på modemet så är det routerns wifi som styr vad som är möjligt.

Perfekt, tack! Får hoppas på att det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Perfekt, tack! Får hoppas på att det blir bättre.

Vad är det som ska bli bättre? WiFi 6 är ju inte någon mirakelkur som plötsligt gör ett dåligt WiFi bättre. Det beror helt och hållet på vad det är för problem du har tidigare. Dessutom måste förstås alla enheter (telefoner, datorer etc.) ha stöd för WiFi 6. Det räcker inte att bara köpa en WiFi 6-kompatibel router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

OBS! Du måste stänga av Wifi först innan du bryggar. Mycket viktigt.

Ja, många tror tyvärr WiFi6, ax, mesh-mash etc. etc är lösningen på dålig placering och halvmeters betongväggar.