Permalänk
Avstängd

Har jag valt fel cykel?

Hej

Köpte en mtb förra veckan. Det jag inte tänkte på var att jag bara ska cykla på asfaltsvägar med den. Så jag betalade och dom skulle montera den. Nu är frågan för jag är ingen cykelexpert. Men kommer denna att kännas trög och långsam på asfaltsvägar?
Ska jag lämna tillbaka och byta till en hybrid?

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...

Permalänk
Medlem

varför köpa en pryl och sen fråga om råd?

bara prova, är du inte nöjd så lämna tillbaka

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Klart det går, men en hybrid kommer gå mycket lättare på asfalterade vägar. Du kan troligen även skippa stötdämpare, dom väger en del och behövs troligen inte om du cyklar på vägar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är ingen cykelexpert men det där är inte optimala asfaltsdäck. Kommer gå lite trögare än däck gjorda för asfalt. Dock kan man byta däcken men det blir såklart en merkostnad. Nu är det vinter så då vill man förmodligen inte ha slimmade asfaltsdäck ändå utan något som greppar, helst med dubbar om det är halt. (Beror på vilket sätt asfalten är vintersäkrad.)

Om du kan byta till hybrid skulle jag göra det dock. Som ovan skrev, stötdämpare är inte optimalt på asfalts-cykel. Det blir tyngre och en del av kraften/rörelse-energin går förlorad om man inte kan låsa dämparen.

Permalänk
Medlem

Ska du bara cykla på asfalt kan du skaffa en annan cykel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om det går att skystera fjädringen i gafflarna så hård det går, och pumpa däcken till va de max klarar för tryck så kommer det vara lättare att cykla på den.
Men det kommer aldrig vara lika lätt eller gå lika fort som en som är mer gjord för asfalt, mest på grund av utväxling och lite på sittposition.
Men sig i storstan för korta pändlings avstånd hade jag nog ändå föredragit en typ mountainbike än i all fall landsväg/räcer cyckel, mest för trotoarkanter, grusade vägar, enklare att komma igång från stopp och man behöver inte oroa sig för direkt punktering om man råkar köra över något skräp.

Men som du säger, en "hybrid" (beror på vad du menar med hybrid okså) kanske hade gjort jobbet bättre, i alla fall om du ska cykla längre sträckor på bra asfalt utan en massa hinder.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att ha kvar cykeln så kan du alltid byta däck. Slicks på en mountainbike fungerar fint.

Permalänk
Medlem

För innerstadscykling med trottoarkanter och olika hinder håller jag med Mega-Dark. Speciellt om det är grusat på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

och pumpa däcken till va de max klarar för tryck så kommer det vara lättare att cykla på den.

Håller inte med, ett lägre tryck kan ge dig lägre rullmotstånd för inte tala om bättre komfort på åkandet (man behöver ju inte känna varje barr man kör över i skrevet) allt hänger på däcksstorlek och vikt på cykel och åkare.

Men till TS.
Skulle själv klassificera den cykeln som en Hybridcykel som de satt grova däck för att kunna kalla den en "Mountainbike". Med ett par slätare däck på den så skulle den fungera ypperligt att cykla runt på asfalt ifall man vill.
Men som sagt har pendlat på liknande cyklar i många år på asfalt utan problem.

Permalänk

Lämna tillbaka cykeln om du kan, köp hellre begagnat (märke) för samma pengar så kan du lätt få en cykel som en gång legat en bra bit över 10-15tkr i nypris som till skillnad mot den där har kvalitetskomponenter som håller.

Dämpare = jobbigt på asfalt då dämpare absorberar ditt trampande, speciellt om du står upp så du kommer få jobba mer - alternativt, en dämpare som du kan låsa/låsa upp.
Ju fetare däck, desto jobbigare på asfalt.
26" är jobbigt på asfalt, 28" är perfekt och ger bättre rull.

Hybrid är vad du bör investera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller inte med, ett lägre tryck kan ge dig lägre rullmotstånd för inte tala om bättre komfort på åkandet (man behöver ju inte känna varje barr man kör över i skrevet) allt hänger på däcksstorlek och vikt på cykel och åkare.

Hur kan ett lägre däck tryck ge lägre rullmotstånd?
Ockej jag håller med om komfort, men märks nog knappt ändå på asfalt med grövre däck på en dämpad cyckel.

Men rullmotståndet blir inte lättare med mindre luft i däcket. Det blir tyngre.
Testa skälv på din cyckel om det blir trögare eller lättare med lite tryck i däcken.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

Nej, MTB är inte trögt, dessutom så är det klart bättre när det blir lite halt.
Har haft en citybike och ångrade det rejält för den var klart sämre när det var lite halka.
Har du rätt storlek / bra växlar så kan du mosa på med MBT, inga problem.

Men, var förstås försiktig ändå..menar bara att det är säkrare med svensk väder

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Denna har 29"tum däck och 24 växlar. Och stötdämpare fram men ingen bak och den kan man låsa.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en asfaltscykel idag hade jag köpt en landsvägs- eller en gravelcykel. Finns ingen anledning att köpa rörliga delar (dämpare) som kan ställa till problem när de snarare gör mer skada än nytta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur kan ett lägre däck tryck ge lägre rullmotstånd?
Okej jag håller med om komfort, men märks nog knappt ändå på asfalt med grövre däck på en dämpad cykel.

Men rullmotståndet blir inte lättare med mindre luft i däcket. Det blir tyngre.
Testa skälv på din cykel om det blir trögare eller lättare med lite tryck i däcken.

Nu menar jag inte så lågt tryck som om det vore punktering, utan lägre än "stenhårt".

Om du tittar på sista grafen i denna artikeln i synnerhet den röda, gula och gröna linjen (verkligheten), lägre watt = lägre effekt för att hålla given hastighet jämfört med lufttryck.
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Ti...
När man går över ett visst lufttryck så ökar rullmotståndet igen och ju grövre yta ju lägre lufttryck skall du ha.
Har man sedan fetare däck så får man ju sänka lufttrycket mer än vad som står här.

Som jag skrev innan, lufttrycket skall vara baserat på däcksstorlek och vikt som belastar det, precis som på en bil där det finns utskrivet i manualen.

Upplevde det första gången när vi lånade militärcyklar med ballongdäck på gymnasiet, man flöt fram och samtidigt behövde man inte trampa så hårt för att hålla sig rullande, helt annorlunda jämfört med den hårt pumpade mountainbiken jag använde för att ta mig till och från bussen på morgon/eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Hej

Köpte en mtb förra veckan. Det jag inte tänkte på var att jag bara ska cykla på asfaltsvägar med den. Så jag betalade och dom skulle montera den. Nu är frågan för jag är ingen cykelexpert. Men kommer denna att kännas trög och långsam på asfaltsvägar?
Ska jag lämna tillbaka och byta till en hybrid?

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...

Om du enbart ska cykla på asfalterade vägar så är den cykeln inget bra val. Inte en hybrid heller, det går men inte optimalt. Bättre och köpa en landsvägscykel istället, det är det bästa alternativet om man bara ska cykla på asfalterade vägar, den är lättare, snabbare och har de rätta egenskaperna som behövs för cykling på vägar. Jag utgår ifrån att du ska träningscykla och inte pendla med den, därav mitt svar. Ska du pendla med cykeln så kan du bortse från mitt svar.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Avstängd

Jag ska pendla med den. En fråga hur låser man stötdämpare på framgaffel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Jag ska pendla med den. En fråga hur låser man stötdämpare på framgaffel?

Vrid på den blå plastbiten på dämparen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur kan ett lägre däck tryck ge lägre rullmotstånd?
Ockej jag håller med om komfort, men märks nog knappt ändå på asfalt med grövre däck på en dämpad cyckel.

Men rullmotståndet blir inte lättare med mindre luft i däcket. Det blir tyngre.
Testa skälv på din cyckel om det blir trögare eller lättare med lite tryck i däcken.

Du och alla som röstat upp dig har tyvärr forskningen och fakta emot er.

Ni kan kanske köra era stenhårda däck på velodromen men ute på gatorn ska man verkligen inte pumpa till max. Många vägcyklister kan nog halvera sitt tryck i däcken och få snabbare och bekvämare cykel.

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/8131/can-wider-tyres-and-l...

https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher-tire-pressure-...

Skrivet av loefet:

Nu menar jag inte så lågt tryck som om det vore punktering, utan lägre än "stenhårt".

Om du tittar på sista grafen i denna artikeln i synnerhet den röda, gula och gröna linjen (verkligheten), lägre watt = lägre effekt för att hålla given hastighet jämfört med lufttryck.
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Ti...
När man går över ett visst lufttryck så ökar rullmotståndet igen och ju grövre yta ju lägre lufttryck skall du ha.
Har man sedan fetare däck så får man ju sänka lufttrycket mer än vad som står här.

Som jag skrev innan, lufttrycket skall vara baserat på däcksstorlek och vikt som belastar det, precis som på en bil där det finns utskrivet i manualen.

Skönt att någon till har koll på forskningen och fakta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas ett reglage ovanpå dämparna där du ställer in dem.

Jag vill dock inflika med att ärligt talat spelar det inte så stor roll vad du har för cykel att pendla med om du inte har väldigt höga krav på din pendling eller väldigt lång åkväg. Sure du kan spara lite energi/tid med den optimala cykeln men vad pratar vi om? Någon minut kanske.

Permalänk
Medlem

Ska du bara pendla kortare avstånd spelar det ingen roll, det som främst skiljer med en hybridcykel är vilka däck som kommer med cykeln.

@Emma242: Vet inte riktigt vad du menar med längre stunder? När jag tränade med MTB så var det ofta rundor på över en timme. Pendling i samhället handlar om 5 minuter eller så och det finns givetvis olika geometrier på MTB också. Sitter TS bra på cykeln kan han/hon vara nöjd, antar att de redan använt cykeln och då tror jag inte Julas öppet köp gäller, har du ångerrätt har Jula rätt till värdeminskningsavdrag och står inte för returfrakten. Har han/hon inte hämtat den så visst då är det möjligt, men den köptes förmodligen på rea så du får inte mycket på marknaden för pengarna.

Permalänk
Medlem

Det är en cykel, den har 29" däck. Den kommer funka helt okej att pendla på. Den är väldigt tung och det märks såklart. Den hardtail jag har med 29" väger ca hälften som den där (vilket iofs är extremt åt andra hållet).

Jag skulle aldrig cykla i skogen med den där, det är den inte gjord för och kommer inte palla i långa loppet. Men för asfalt och lite grusvägar duger den. Men ska du enbart cykla sånt är nog en hybrid trevligare.

Lite rolig läsning från produktsidan:

Kayobas MTB Freedom 2 ger dig friheten att tackla tuffa skogsspår och trails utan att behöva tömma hela plånboken. Oavsett om du är ute efter landsvägscykling, tävling eller träning så kommer Freedom 2 vara ett toppenval för dig.

Hardtail
Cykeln är en s.k. hardtail-modell. Detta betyder att cykelns bakhjul sitter direkt i ramen och dämpning enkom levereras av den rejäla framdämparen som ger både kontroll och komfort i tuffa partier. Stötdämparen är även låsbar. Hardtail-cyklar lämpar sig för dig som vill utforska stigar och skogsspår med lättare hinder medan tuffare trails lämnas åt fulldämpade cykelmodeller.

Spännande att dom i samma text först påstår en sak (som är en uppenbar lögn) och sedan lite längre ner ändrar sig..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur kan ett lägre däck tryck ge lägre rullmotstånd?

It's called vetenskap

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Mitt råd är att lämna tillbaka cykeln till Jula, och bege dig till en mer renodlad cykelbutik där du kan få råd och tips på en cykel som passar dina behov och din kropp. Sen måste du ju inte köpa sen där, du kan köpa den på nätet sen om du tycker att de är för dyra.

Det där är ett riktigt svinigt beteende måste jag säga. Får man bra råd och hjälp av cykelbutiken så handlar man där också om de har en produkt som passar. Tror du att de betalar hyra och står i butiken hela dan och hjälper folk enbart för att de tycker det är roligt? Butiker med bra service måste stänga ner pga detta beteende och snart har vi endast onlinehandel kvar.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Oavsett, kayobas MTB ska ALDRIG se en riktig MTB-bana. den som tar ut den länkade cykeln i skogen har dödslängtan.
Problemet är att det är en billig cykel med billiga komponenter från kina. Visst den ser ut som en MTB, den låter som en MTB och den dämpar som en dålig MTB.
För att vara lite seriös, den cykeln passar bra för att studsa ner för trottoarkanter och grusvägar, men inte mycket mer skog än så.

Jag skulle dock köpt denna cykeln, som faktiskt har namngivna komponenter eller som andra sagt, en begagnad.
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcy...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Hej

Köpte en mtb förra veckan. Det jag inte tänkte på var att jag bara ska cykla på asfaltsvägar med den. Så jag betalade och dom skulle montera den. Nu är frågan för jag är ingen cykelexpert. Men kommer denna att kännas trög och långsam på asfaltsvägar?
Ska jag lämna tillbaka och byta till en hybrid?

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...

Den där kommer vara ok att pendla med. Men att cykla i skogen med den är ej att rekommendera. För övrigt hoppas jag att du ej betalat fullpris då det minns mycket bättre cyklar för det priset. Jula generellt har inga bra cyklar.

Skrivet av Jumpcut:

Lite rolig läsning från produktsidan:

Kayobas MTB Freedom 2 ger dig friheten att tackla tuffa skogsspår och trails utan att behöva tömma hela plånboken. Oavsett om du är ute efter landsvägscykling, tävling eller träning så kommer Freedom 2 vara ett toppenval för dig.

Hardtail
Cykeln är en s.k. hardtail-modell. Detta betyder att cykelns bakhjul sitter direkt i ramen och dämpning enkom levereras av den rejäla framdämparen som ger både kontroll och komfort i tuffa partier. Stötdämparen är även låsbar. Hardtail-cyklar lämpar sig för dig som vill utforska stigar och skogsspår med lättare hinder medan tuffare trails lämnas åt fulldämpade cykelmodeller.

Spännande att dom i samma text först påstår en sak (som är en uppenbar lögn) och sedan lite längre ner ändrar sig..

Känns som Kayoba borde besöka "Hardcore hardtail" tråden på happyride och lära sig att hardtail duger till allt.

Skrivet av moonblase:

Oavsett, kayobas MTB ska ALDRIG se en riktig MTB-bana. den som tar ut den länkade cykeln i skogen har dödslängtan.
Problemet är att det är en billig cykel med billiga komponenter från kina. Visst den ser ut som en MTB, den låter som en MTB och den dämpar som en dålig MTB.
För att vara lite seriös, den cykeln passar bra för att studsa ner för trottoarkanter och grusvägar, men inte mycket mer skog än så.

Jag skulle dock köpt denna cykeln, som faktiskt har namngivna komponenter eller som andra sagt, en begagnad.
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcy...

Instämmer med allt ovan men även den cykel är värd att vänta på rea då den ofta reas ut. Årets BF (och troligen mellandagsrea) för cyklar har varit väldigt bra efter svängningar i marknaden senaste åren...

Permalänk
Medlem

@cykelfantast ha lite is i magen och kolla julrea på bikester. Önskas det kan jag även bidra med en 10% rabattkod och tips på cyklar som är prisvärda. Hur lång är du? Kön?

Att bygga ihop en cykel som levereras i låda är busenkelt och innebär egentligen bara att du monterar styre och hjul. Annars har bikester samarbete med jättemånga cykelverkstäder som du kan beställa leverans till så hämtar du den där färdig.

https://www.bikester.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

It's called vetenskap

Lägre tryck ger högre motstånd...

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Hade hellre tagit typ en 3 växlad damcykel som är fullt utrustad med lås, stänkskärmar, lyse, korg som är perfekt o ställa saker i när man småhandlat etc.

Finns att få tag på för runt 6k alternativt köp begagnat för under halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hade hellre tagit typ en 3 växlad damcykel som är fullt utrustad med lås, stänkskärmar, lyse, korg som är perfekt o ställa saker i när man småhandlat etc.

Finns att få tag på för runt 6k alternativt köp begagnat för under halva priset.

En 3 växlad damcykel är tyvärr betydligt sämre att cykla på. Både effektivitet och känsla. Finns andra fördelar dock, chill cykel och underhållsfri.

XXL sålde 7 växlade damcyklar för 3 tusen i slutet av sommaren.