Permalänk
Medlem

Alienware AW3423DWF

Freesync-varianten går att beställa via Dell nu.

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...

Nån mer som slagit till?

Permalänk
Medlem

Har en Neo G9 nu men ska skicka tillbaka den imorgon. Sjukt missnöjd med den. Funderar på antingen AW3423DWF eller Samsung G8 OLED. Samsungen är dyrare men designen tilltalar mig mer samt att den saknar fläktar vilket känns som ett plus. Svårt val. Tänker dock nog vänta till mellandagsrean innan jag köper någon ny skärm. Samsungen kostar 14400kr med Benify-rabatt i alla fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Väntat på denna. Dock verkar det vara lite klagomål om coil whine eller annat ljud. Känns som man får ha lite tur med exemplaret. Det

Och med det sagt funderar jag på om någon har någon tidigare erfarenhet av att beställa från Dell? Och är den extra kostnaden för utökad garanti värt det?

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig jag skulle gilla att spela på ultrawide och var helt emot det men spontantköpet av AW3423DW från Inet gjorde att jag köpte en ändå. Riktigt trevlig skärm. Otroligt lyft från min förra IPS-skärm. (även om 144hz, gsync ultimate/modul osv är densamma). DWF är ju exakt samma skärm som den dyrare varianten fast utan Gsync-ultimate/modul så, sålänge inget är fel så rekommenderar jag starkt skärmen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kul, tack för info, jag har väntat!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är DWF utan inbyggd fläkt? Som jag förstått det så har vissa klagat på ljudet från fläkten i DW-modellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Är DWF utan inbyggd fläkt? Som jag förstått det så har vissa klagat på ljudet från fläkten i DW-modellen.

Den har fläkt den oxå

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Är DWF utan inbyggd fläkt? Som jag förstått det så har vissa klagat på ljudet från fläkten i DW-modellen.

Den har fortfarande kvar en fläkt.
Som tydligen kan strula (även om det säkert är ovanligt): https://www.youtube.com/watch?v=cgKJMNHwSTs

Permalänk
Medlem

Läste att DWF har max 100Hz om man använder 10-bit (jämfört med 144Hz för DW). Vet inte hur det här fungerar, betyder det att den är låst till 100Hz om man vill ha HDR, eller kan man få HDR med 8-bit (läste något om 8-bit dithering) och därför dra upp Hz igen?

Förövrigt, funkar VRR med HDR om man kör med Nvidia på denna, eller funkar VRR med HDR enbart om man har AMD? Tänker eftersom att den har FreeSync Premium Pro, kan Nvidia utnyttja detta med Gsync Compatible?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SanyaIV:

Läste att DWF har max 100Hz om man använder 10-bit (jämfört med 144Hz för DW). Vet inte hur det här fungerar, betyder det att den är låst till 100Hz om man vill ha HDR, eller kan man få HDR med 8-bit (läste något om 8-bit dithering) och därför dra upp Hz igen?

Förövrigt, funkar VRR med HDR om man kör med Nvidia på denna, eller funkar VRR med HDR enbart om man har AMD? Tänker eftersom att den har FreeSync Premium Pro, kan Nvidia utnyttja detta med Gsync Compatible?

Kan var så att skärmen saknar DSC, Display Stream Compression, den komprimering av signalen som krävs för att nå fulla 144 Hz med 10 bitar på 3440x1440. Men det kan också vara någon som testat med ett grafikkort som saknar DSC.

HDR och VRR tillsammans är inga problem i sig så länge man har moderna grafikkort från både AMD och Nvidia. "Freesync Premium Pro" är en i första hand en klassificering från AMD som berättar att den uppfyller vissa av AMD:s krav. Säger dock väldigt lite om kvaliteten, bara att funktionerna finns. Mest att det är AMD som Alienware hånglar med för just denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan var så att skärmen saknar DSC, Display Stream Compression, den komprimering av signalen som krävs för att nå fulla 144 Hz med 10 bitar på 3440x1440. Men det kan också vara någon som testat med ett grafikkort som saknar DSC.

HDR och VRR tillsammans är inga problem i sig så länge man har moderna grafikkort från både AMD och Nvidia. "Freesync Premium Pro" är en i första hand en klassificering från AMD som berättar att den uppfyller vissa av AMD:s krav. Säger dock väldigt lite om kvaliteten, bara att funktionerna finns. Mest att det är AMD som Alienware hånglar med för just denna skärm.

Där jag läste det: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ytrmg5/...
Men nu läste jag också: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/yyaj82/... där dom fick den till 150/157Hz men allt detta är bortom min kunskap, funderar helt enkelt på om jag ska skaffa en DW eller DWF till RTX 4080 om jag vill har kompromisslös 144hz+ HDR VRR, men samtidigt vill man ju kunna uppdatera firmware (känns det som i alla fall)

Permalänk
Medlem

Precis modellen jag har väntat på...Men är ändå lite osäker, hade hellre sett att skärmen stödjer framtida DP 2.0 samt högre uppdateringsfrekvens.

Får se, kanske avvaktar tills skärmen reas ut.

Permalänk
Medlem

Jag är full nu, det är lika bra att jag erkänner det, men borde det inte vara en fördel att slippa Gsync Ultimate modulen? Den höjer ju priset markant, kräver extra kylning (högre fläktljud) samt höjer input lag. Om man är inställd på att uppnå hög frame rate borde väl inte det vara ett problem? Jag spelar en hel del på en ganska billig 1080-skärm helt utan Gsync, och märker ärligt talat ingen skillnad. Och då är jag ändå kräsen.

Permalänk
Medlem

Vad mer skiljer sig med denna mot DW förutom Freesync, svart baksida och en fläkt mindre?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Vad mer skiljer sig med denna mot DW förutom Freesync, svart baksida och en fläkt mindre?

Annan refreshrate 175->165Hz vid 8-bit, vid 10-bit sänks det från 144 ner till 100Hz, får firmware updates och har HDMI 2.1 så om du har konsol kopplad till skärmen kan du köra 120Hz.
Den har även PiP/PbP

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Annan refreshrate 175->165Hz vid 8-bit, vid 10-bit sänks det från 144 ner till 100Hz, får firmware updates och har HDMI 2.1 så om du har konsol kopplad till skärmen kan du köra 120Hz.
Den har även PiP/PbP

Säker på HDMI 2.1? Vad jag kan hitta verkar det vara 2.0? Edit: Exempelvis från Toms Hardware: https://www.tomshardware.com/reviews/alienware-aw3423dwf
Edit 2: Samt enligt https://dl.dell.com/content/manual18259899-alienware-aw3423dw... sida 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Säker på HDMI 2.1? Vad jag kan hitta verkar det vara 2.0? Edit: Exempelvis från Toms Hardware: https://www.tomshardware.com/reviews/alienware-aw3423dwf

Jo det stämmer det du säger. Jag som tänkte fel med att DW klarar "bara" 100Hz och har 2.0 trodde då att DWF har 2.1 för att klara 120Hz utan att kolla in på det, så jag som ljög.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jo det stämmer. Jag som tänkte fel med att DW klarar "bara" 100Hz och har 2.0 trodde då att DWF har 2.1 för att klara 120Hz utan att kolla in på det, så jag som ljög.

Fast det verkar dock som att den stödjer 120Hz för konsoler enligt https://axicom.egnyte.com/fl/zmIlgluBaw#folder-link/Dell%20Te... under sidan WHY HDMI 2.0 VS 2.1? Detta eftersom att upplösningen är lägre för konsoler då dem kör 16:9 på den, förstår jag det som i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Fast det verkar dock som att den stödjer 120Hz för konsoler enligt https://axicom.egnyte.com/fl/zmIlgluBaw#folder-link/Dell%20Te... under sidan WHY HDMI 2.0 VS 2.1? Detta eftersom att upplösningen är lägre för konsoler då dem kör 16:9 på den, förstår jag det som i alla fall.

Kanske jag som missuppfattat kring HDMI på de skärmarna. Vad jag läst tidigare (dålig källa tydligen) så är max 100Hz för DW och DWF skulle klara 120Hz över HDMI, men där sades inte heller att det var 16:9.
Men om det är med lägre upplösning som gör det möjligt är det ju ingen vits med det då bägge klarar 120Hz på 1080p och sedan få svarta boxar på sidorna...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kanske jag som missuppfattat kring HDMI på de skärmarna. Vad jag läst tidigare (dålig källa tydligen) så är max 100Hz för DW och DWF skulle klara 120Hz över HDMI, men där sades inte heller att det var 16:9.
Men om det är med lägre upplösning som gör det möjligt är det ju ingen vits med det då bägge klarar 120Hz på 1080p och sedan få svarta boxar på sidorna...

Med lägre upplösning menade jag helt enkelt 16:9 1440p 120Hz (tror jag i alla fall) Har ingen aning om hur DW hanterar konsoler, har bara råkat komma över det för DWF. Spelar inte på konsol själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Med lägre upplösning menade jag helt enkelt 16:9 1440p 120Hz (tror jag i alla fall) Har ingen aning om hur DW hanterar konsoler, har bara råkat komma över det för DWF. Spelar inte på konsol själv.

Om det är 1440p så klarar bägge 120Hz på den upplösningen när jag kollar manualerna. Spelar inte heller på konsol, PC Master Race

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har nu tagit en titt på skärmen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när typ Inet kan tänka sig få in denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetorch:

Någon som vet när typ Inet kan tänka sig få in denna?

Du kan beställa direkt från dell
Ligger på 12300kr eller va de va.

https://www.dell.com/sv-se/shop/böjd-spelskärm-alienware-34-q...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Dawlight:

Väntat på denna. Dock verkar det vara lite klagomål om coil whine eller annat ljud. Känns som man får ha lite tur med exemplaret. Det

Och med det sagt funderar jag på om någon har någon tidigare erfarenhet av att beställa från Dell? Och är den extra kostnaden för utökad garanti värt det?

Ja det är nog mest troligt eftersom mina båda skärmar har fläktar och de låter ganska högt om man inte har hörlurar på sig förstås, vilket jag alltid har. Men det lustiga är även i sleep mode så låter fläkten, min Asus PG35VQ gick sänder efter ca 3.5 år. Skickat in den till service (inte asus för dem verkar inte bry sig om kunderna) så bara för min garanti gick ut och så kunde de inget göra åt saken. 32000kr i skön, och det var delvis fläktens fel som la av,

Så lite skeptisk är man til skärmar med fläktar

Permalänk
Skrivet av weenan:

Hardware Unboxed har nu tagit en titt på skärmen.

https://youtu.be/b0aLF3KVOTQ

Alltid han jag kollar på när de kommer till reviews på skärmar. inte biased, utan säger som de är

Permalänk
Medlem

Jag beställde en skärm i början på månaden som efter en del om och men levererades innan jul (Värt att läsa om FEDEX/TNT på trustpilot innan man beställer från Dell).
Tyvärr har skärmen coilwhine som tydligt hörs även med lite annat brus i bakgrunden som tex tv eller radio på i lägenheten. Så på kvällen med allt annat tyst så är det omöjligt att inte sitta och lyssna på tonerna som kommer från baksidan.
Vid kontakt med Dell visar det sig att de tycker detta är normalt så det blir ett återköp av skärmen. Jag är osäker på om jag skall beställa en till och se om jag har mer tur med den eller om jag ska vänta och se vad annat som dyker upp på marknaden i oled-väg.
För att det är oled som gäller är tydligt, finns inget fel att hitta i den bilden. Nästan overkligt bra bild, särskilt när jag går bort eller kommer till skrivbordet och tittar på skärmen och ändå är bilden perfekt oavsett vinkel.
Frågan är bara hur tidigt och vad det får kosta.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm i förrgår, supernöjd. Color fringing pga pixellayouten är inte något jag upplever alls, det kan dock vara så att jag börjar bli översynt och inte kan fokusera på pixel peeping-avstånd.

Sen hade jag nog hellre velat ha en helt platt skärm, men man kanske vänjer sig vid detta också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

En Hardware unboxed jämförelse mellan Alienwares DW/DWF och Lg's 27GR95QE

Inte för att det gjorde mig nåt visare inför valet, då vissa saker är lite bättre på ena sidan o andra saker är lite bättre på andra sidan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En Hardware unboxed jämförelse mellan Alienwares DW/DWF och Lg's 27GR95QE
https://www.youtube.com/watch?v=Db4y5DAkyTA

Inte för att det gjorde mig nåt visare inför valet, då vissa saker är lite bättre på ena sidan o andra saker är lite bättre på andra sidan.

Han tyckte DWF var det bättre valet, speciellt om man gillar ultrawide, som recensenten gör. Skärmen är dessutom lite ljusstarkare än LGn.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233