Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Denna dök upp i mitt flöde idag, PFAS finns i mer än vad man tror, pannorna är troligen långt ifrån vårt största problem :

https://www.youtube.com/watch?v=vZ1KmVmpC8o&t=6s&ab_channel=A...

Vi kommer fortsätta att undvika använda den nya teflon pannan så långt vi anser rimligt men oavsett så tror jag som sagt att det är den lilla källan till teflon på individ nivå och under rätt omständigheter.

Jag har gjort det enkelt för mig och bestämt att jag vill ha så lite plast som möjligt i min mat oavsett om det är farligt eller inte. Det innebär: Inga fler teflonpannor, och eftersom vi bara har kolstål och gjutjärn nu så har jag börjat fasa ut redskap i plast till förmån för stål och trä. Samma med skärbrädor, matlådor och annat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag klämde lite på gjutjärn på Cervera idag.
Jag har en lite äldre riktigt stabil gjutjärnspanna som tyvärr är för liten. Fördelen med denna är ju att den är riktigt slät i ytan och inget fastnar.

Idag tittade jag så på skeppshult och blev förvånad över hur skrovlig/taggig den var i ytan, blir det verkligen bra att steka t.ex ägg i den?

Sen tittade jag lite på en Le Creuset, jag har mycket från dem i mitt kök så kan absolut betala lite extra bara för namnet och utseendet, men deras gjutjärn har ju någon emalj på insidan, wtf, varför det?
Har ni någon erfarenhet kring dessa??

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag klämde lite på gjutjärn på Cervera idag.
Jag har en lite äldre riktigt stabil gjutjärnspanna som tyvärr är för liten. Fördelen med denna är ju att den är riktigt slät i ytan och inget fastnar.

Idag tittade jag så på skeppshult och blev förvånad över hur skrovlig/taggig den var i ytan, blir det verkligen bra att steka t.ex ägg i den?

Sen tittade jag lite på en Le Creuset, jag har mycket från dem i mitt kök så kan absolut betala lite extra bara för namnet och utseendet, men deras gjutjärn har ju någon emalj på insidan, wtf, varför det?
Har ni någon erfarenhet kring dessa??

Ytan blir slät efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag klämde lite på gjutjärn på Cervera idag.
Jag har en lite äldre riktigt stabil gjutjärnspanna som tyvärr är för liten. Fördelen med denna är ju att den är riktigt slät i ytan och inget fastnar.

Idag tittade jag så på skeppshult och blev förvånad över hur skrovlig/taggig den var i ytan, blir det verkligen bra att steka t.ex ägg i den?

Sen tittade jag lite på en Le Creuset, jag har mycket från dem i mitt kök så kan absolut betala lite extra bara för namnet och utseendet, men deras gjutjärn har ju någon emalj på insidan, wtf, varför det?
Har ni någon erfarenhet kring dessa??

Emalj skulle jag undvika

Skeppshult etc har dålig behandling från fabrik, det är en del att göra innan man steker sin första pannkaka (därför många inte gillar gjutjärn)

Permalänk
Medlem

Passerade Ikea idag så råkade kila in och köpa deras rostfria Sensuell, stekte lite Nuggets ikväll å det gick ju bra, ska bli spännande att se hur resten av middagarna går den kommande veckan

Har troligtvis även bestämt mig för Skeppshults traktörpanna 28cm…

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Idag tittade jag så på skeppshult och blev förvånad över hur skrovlig/taggig den var i ytan, blir det verkligen bra att steka t.ex ägg i den?

Det funkar utmärkt att steka ägg i en ”skrovlig” Skeppshult. Ja, det behövs lite fett och rätt värme.

Jag har nog skrivit om min andra gjutjärnspanna i den här tråden, farsan körde den i sandblästern på jobbet för att få bort rosten innan jag fick den. Den är därmed så slät en gjutjärnspanna blir och jag har stekt nästan allt i den sedan -96.

Skeppshulten köpte jag på andrasortering på deras outlet för några år sedan, den är ”prickig”/skrovlig och har inte använts mycket. Jag tycker det är minimal skillnad att steka ägg (och allt annat) i dessa två pannor, förutom att Skeppshulten är större, vilket var anledningen till att jag köpte den. Prickarna känns när man använder stekspaden, men det är inget som gör pannan direkt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag klämde lite på gjutjärn på Cervera idag.
Jag har en lite äldre riktigt stabil gjutjärnspanna som tyvärr är för liten. Fördelen med denna är ju att den är riktigt slät i ytan och inget fastnar.

Idag tittade jag så på skeppshult och blev förvånad över hur skrovlig/taggig den var i ytan, blir det verkligen bra att steka t.ex ägg i den?

Sen tittade jag lite på en Le Creuset, jag har mycket från dem i mitt kök så kan absolut betala lite extra bara för namnet och utseendet, men deras gjutjärn har ju någon emalj på insidan, wtf, varför det?
Har ni någon erfarenhet kring dessa??

Går att lösa med sandpapper/slipmaskin om man har ork/tillgång till sånt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Expertgissare

Såg att Ikea har 40% på alla stekpannor imorgon i sin julkalender.
Har funderat på deras rostfria stekpanna SENSUELL tidigare och ska nog slå till på en.

Men har aldrig använt en rostfri panna tidigare, är det något speciellt man ska tänka på med rostfria pannor?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Såg att Ikea har 40% på alla stekpannor imorgon i sin julkalender.
Har funderat på deras rostfria stekpanna SENSUELL tidigare och ska nog slå till på en.

Men har aldrig använt en rostfri panna tidigare, är det något speciellt man ska tänka på med rostfria pannor?

Vafan, jag som köpte min Sensuell för några veckor sedan ☺️
Men jag har enbart använt denna sen jag köpte den och har inga problem med att saker bränner fast bara jag ger fan i att peta på maten för ofta.
Däremot så tycker jag att det är tråkigt att den ser så jävlas smutsig ut direkt, det är ju något med rostfritt och missfärgning. Vet inte om jag gör nå fel ..

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Såg att Ikea har 40% på alla stekpannor imorgon i sin julkalender.
Har funderat på deras rostfria stekpanna SENSUELL tidigare och ska nog slå till på en.

Men har aldrig använt en rostfri panna tidigare, är det något speciellt man ska tänka på med rostfria pannor?

Har själv tittat på denna och får uppfattningen att det är en bra grund panna att börja på enligt "internet". Troligen ligger den i klass med Scanpans billigare modell som också är 3 lager. De som har finare, säg 5 lagers, de ser en skillnad men tveksam om det är värt 2-3 gånger priset.

Jag har själv varit och känt på dem och spontant känns de ganska tunga och billiga men de gör säkert ett bra jobb, om inte annat så borde de ge en ganska jämn värme om man bara låter de värmas upp en stund.

Tänk på att frakten från IKEA är ca 150 kr om man nu inte kan ta sig till butiken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vafan, jag som köpte min Sensuell för några veckor sedan ☺️
Men jag har enbart använt denna sen jag köpte den och har inga problem med att saker bränner fast bara jag ger fan i att peta på maten för ofta.
Däremot så tycker jag att det är tråkigt att den ser så jävlas smutsig ut direkt, det är ju något med rostfritt och missfärgning. Vet inte om jag gör nå fel ..

<Uppladdad bildlänk>

Testa lite ätika, jag skulle undviket svinto o liknande så långt det går. Förövrigt är det där inget jämfört med kolstål :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av issue:

Vafan, jag som köpte min Sensuell för några veckor sedan ☺️
Men jag har enbart använt denna sen jag köpte den och har inga problem med att saker bränner fast bara jag ger fan i att peta på maten för ofta.
Däremot så tycker jag att det är tråkigt att den ser så jävlas smutsig ut direkt, det är ju något med rostfritt och missfärgning. Vet inte om jag gör nå fel ..

<Uppladdad bildlänk>

Om enda problemet är att de ser lite smutsiga ut så är det ingen fara, har inte tänkt ha de framme för visning

Skrivet av Jimmy:

Har själv tittat på denna och får uppfattningen att det är en bra grund panna att börja på enligt "internet". Troligen ligger den i klass med Scanpans billigare modell som också är 3 lager. De som har finare, säg 5 lagers, de ser en skillnad men tveksam om det är värt 2-3 gånger priset.

Jag har själv varit och känt på dem och spontant känns de ganska tunga och billiga men de gör säkert ett bra jobb, om inte annat så borde de ge en ganska jämn värme om man bara låter de värmas upp en stund.

Tänk på att frakten från IKEA är ca 150 kr om man nu inte kan ta sig till butiken.

49kr går frakten på vad jag kan hitta, för jag hade inte tänkt att beställa stekpannor på över 20kg, räcker med max två stycken för mig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Du bor du nog bättre till för leverans, för mig kostar det exakt 129 kr i frakt för en stekpanna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Du bor du nog bättre till för leverans, för mig kostar det exakt 129 kr i frakt för en stekpanna.

129:- är hemleverans.
Ombud är 49:-

Permalänk
Medlem

Tack, slog till på en rostfri från IKEA, kanske skulle köpte med lock också..

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har testat "hemmagjord" schnitzel ikväll med IKEAS rostfria panna ihop med De-buyer kolstål, resultatet blev ganska likvärdigt. Rostfria klarade sig klart bättre än förväntat, visst, det var en liten fläck som fastnade vid ett tillfälle men den gick enkelt att skrapa bort.

Stor fördel är rengöringen och att slippa smörja in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Finns det någon non-stick beläggning som inte har någon form av PFAS i sig? Kör Ikeas sensuell nu efter att ha slängt ett par teflonpannor men tycker det fastnar lätt i dem oavsett hur mycket fett man använder och hur försiktig man än är med värmen...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns det någon non-stick beläggning som inte har någon form av PFAS i sig? Kör Ikeas sensuell nu efter att ha slängt ett par teflonpannor men tycker det fastnar lätt i dem oavsett hur mycket fett man använder och hur försiktig man än är med värmen...

https://royaldesign.se/haptiq-stekpanna

Finns fler än denna, men Scanpan är otroliga.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

https://royaldesign.se/haptiq-stekpanna

Finns fler än denna, men Scanpan är otroliga.

Oopf jag tror dig men så mycket vill jag inte lägga på en stekpanna tyvärr 😅 jag preciserar om min fråga, finns det någon non stick utan PFAS/PFOA för under 500-lappen?

Hur kan man vara säker på att pannorna utan PFAS/PFOA inte har andra giftiga ämnen i sig?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Oopf jag tror dig men så mycket vill jag inte lägga på en stekpanna tyvärr 😅 jag preciserar om min fråga, finns det någon non stick utan PFAS/PFOA för under 500-lappen?

Hur kan man vara säker på att pannorna utan PFAS/PFOA inte har andra giftiga ämnen i sig?

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/gre...

Här har du en som är "fri" från PFAS/PFOA eftersom den är med keramisk beläggning. Du kan dock aldrig vara säker på att stekpannor är fria från PFOA även om de marknadsförs som fria från det.

EDIT: Jag vill dock också påpeka att köpa en dyrare stekpanna, som t. ex. en OnePan (Tareq Taylor) eller en Scanpan är en investering, de kommer hålla dig kär under en väldigt, väldigt lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Men har aldrig använt en rostfri panna tidigare, är det något speciellt man ska tänka på med rostfria pannor?

Att inte vända maten för ofta eftersom porerna måste stänga helt för att inte bränna fast.

Att låta pannan bli riktigt varm innan man tillsätter fett är också bra att göra. För att säkerställa att pannan är varm nog håller man en eller ett par droppar vatten i pannan och när droppen/dropparna delas och blir till små, små dansande mikrobollar är den varm nog.

Man kan också mätta pannan genom att "köra in" den. Detta görs genom att man täcker botten med matolja och sedan värmer upp oljan tills precis innan att det börjar ryka. Därefter låter man den svalna helt för att sedan torka av med hushållspapper. Det blir då en osynlig hinna kvar som gör att maten har svårare att bränna fast. Upprepar man detta så mättas ytan.

Efter rengöring med diskmedel måste proceduren upprepas.

Jag har kört med rostfritt i flera år och har aldrig haft en bättre stekpanna. Föredrar den framför gjutjärn.

Permalänk
Medlem

Försökte hitta lite test men misslyckades? Har ni några länkar? Hade varit intressant att se lite jämförelse?

Kan tycka att det är förvånansvärt få jämförelse videos på youtube just när det kommer till non-stick pannor, det är nästan så att man misstänker att företagen betalar för att inget ska publiceras.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Man kan också mätta pannan genom att "köra in" den. Detta görs genom att man täcker botten med matolja och sedan värmer upp oljan tills precis innan att det börjar ryka. Därefter låter man den svalna helt för att sedan torka av med hushållspapper. Det blir då en osynlig hinna kvar som gör att maten har svårare att bränna fast. Upprepar man detta så mättas ytan.

Efter rengöring med diskmedel måste proceduren upprepas.

Just detta såg jag nyligen ett test på faktiskt, det var ingen skillnad när det kommer till rostfritt. Troligen av den enkla anledningen att ytan är jämn, det finns inga håligheter att fylla upp mer än möjligen lite ytrepor. Däremot kunde man se vissa fördelar när man diskade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/gre...

Här har du en som är "fri" från PFAS/PFOA eftersom den är med keramisk beläggning. Du kan dock aldrig vara säker på att stekpannor är fria från PFOA även om de marknadsförs som fria från det.

EDIT: Jag vill dock också påpeka att köpa en dyrare stekpanna, som t. ex. en OnePan (Tareq Taylor) eller en Scanpan är en investering, de kommer hålla dig kär under en väldigt, väldigt lång tid.

Tack. Skulle du tro att den här är jämförbar med den Scanpan du länkade till? https://www.cervera.se/produkt/scanpan-haptiq-stekpanneset-20...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack. Skulle du tro att den här är jämförbar med den Scanpan du länkade till? https://www.cervera.se/produkt/scanpan-haptiq-stekpanneset-20...

Absolut inte jämförbar tyvärr. Scanpan är i en liga för sig själva jämfört med GreenPan.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Absolut inte jämförbar tyvärr. Scanpan är i en liga för sig själva jämfört med GreenPan.

Du såg att den jag länkade också var en Scanpan? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Just detta såg jag nyligen ett test på faktiskt, det var ingen skillnad när det kommer till rostfritt. Troligen av den enkla anledningen att ytan är jämn, det finns inga håligheter att fylla upp mer än möjligen lite ytrepor. Däremot kunde man se vissa fördelar när man diskade.

På en ny panna har det liten effekt men hur länge är pannan ny? Jag märker skillnad och kommer därför fortsätta med det jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du såg att den jag länkade också var en Scanpan? 🙂

Oj, förlåt Tobias. Jag såg det som att du frågade om GreenPan var jämförbar... Den du länkade är samma modell som jag länkade först (Haptiq), bara att det är ett 2-delars set.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

På en ny panna har det liten effekt men hur länge är pannan ny? Jag märker skillnad och kommer därför fortsätta med det jag gör.

I videon var det begagnade pannor. För Övrigt kan man inte mätta en rostfri panna, det finns inga porer som det finns i ex gjutjärn.

Själv tycker jag att rostfria pannor är klart enklare att få helt rena med YES jämfört med kolstål där man enligt tillverkaren inte får använda diskmedel. Hur tvättar du dina rostfria? Använder du inte diskmedel så blir det svårt att få bort fettet misstänker jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

I videon var det begagnade pannor. För Övrigt kan man inte mätta en rostfri panna, det finns inga porer som det finns i ex gjutjärn.

Själv tycker jag att rostfria pannor är klart enklare att få helt rena med YES jämfört med kolstål där man enligt tillverkaren inte får använda diskmedel. Hur tvättar du dina rostfria? Använder du inte diskmedel så blir det svårt att få bort fettet misstänker jag.

Ytan på allt rostfritt stål är något porös på mikroskopisk nivå. När pannan expanderar med värme krymper dessa porer men helt fritt från porer blir det aldrig. Därför som det är viktigt att man förvärmer pannan.

Att mätta pannan som med gjutjärn är inte vad jag menar då det som sagt är betydligt mindre porer hos stål, men att det gör skillnad jämfört med att inte göra det står jag fast vid oavsett vad andra påstår. Låt oss helt enkelt tycka olika.

Rengöring beror på vad som tilllagas. Vid stekt ägg t.ex. räcker det att torka av med lite hushållspapper.