Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Telias 299:- för 500/500 ville inte Bahnhof matcha. Så nu blev det ett byte till Telia från och med andre Januari. Märkligt av Bahnhof eller?!

oja, likaså att dom har vunnit priser tidigare "sveriges nöjdaste kunder.... 19-21, men sen inget.

Visa signatur

| Asus Zenbook UX430UN | Intel i5 8250U | 8 GB DDR4 | MX150 | m.2 - 256GB SSD |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

oja, likaså att dom har vunnit priser tidigare "sveriges nöjdaste kunder.... 19-21, men sen inget.

Sedan dess har de ju bevisligen börjat snåla ner på åtminstone delar av sitt nät. Suboptimal routing inom vissa delar av Sverige, anslutna till färre IX, överbelastade länkar under Covid, etc. Deras kundtjänst är ju tyvärr också ökänt dålig om man ska tro andra här på forumet. Har väl även gått över till CG-NAT som standard?

Tyvärr lever de nog en del på gamla meriter numera. Deras erbjudande av 10 Gbit/s till konsumenter är dock riktigt konkurrenskraftigt. Ser gärna att de rycker upp sig och blir bra igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Sedan dess har de ju bevisligen börjat snåla ner på åtminstone delar av sitt nät. Suboptimal routing inom vissa delar av Sverige, anslutna till färre IX, överbelastade länkar under Covid, etc. Deras kundtjänst är ju tyvärr också ökänt dålig om man ska tro andra här på forumet. Har väl även gått över till CG-NAT som standard?

Tyvärr lever de nog en del på gamla meriter numera. Deras erbjudande av 10 Gbit/s till konsumenter är dock riktigt konkurrenskraftigt. Ser gärna att de rycker upp sig och blir bra igen.

Ja jag upplever dem tyvärr som ganska otrevliga och direkt nonchalanta i sitt bemötande när man ringer dit som potentiell kund. Det drar ärligt talat ner intrycket av att vilja ha dem som operatör. Och kundtjänsten är ju verkligen det första ”ansiktet” man kommer i kontakt med som icke-kund. Det är verkligen suboptimalt.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med 250/250 med Bredband2 för 300 kr månaden icke bundet jag är nöjd.

bahnhof hörde av sig idag och kunde inte erbjuda något.... såklart.

Permalänk
Medlem

Synd att Bahnhof är så tråkiga. Haft Bahnhof sedan jag fick tillgång till fiber i början av 2016. Nu bytt till Telias BF-deal bland annat pga priset. 500/500 för 299 är bra. Tröttnat på Bahnhof, CGN och att de kan ta betalt för publik ip (50kr/mån av vissa kunder). Kundtjänsten har gått ned sig rejält.

Bytet gick sjukt smidigt. Jag sa vilket datum jag ville att Bahnhof skulle koppla ur. Blev aldrig av med uppkopplingen. Startade om routern och fiberboxen ca 00:15 på den dagen och fick då en Telia-ip istället. Kommer självklart försöka förlänga till samma pris om ett år. Ses här då.

Permalänk
Medlem

Fick mail från bahnhof nu med:

Hej!

Vi samarbetar med Zitius när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. I februari 2023 kommer de att höja sina avgifter och därför måste vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 419 kr/mån från och med 1 februari 2023.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Fick mail från bahnhof nu med:

Hej!

Vi samarbetar med Zitius när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. I februari 2023 kommer de att höja sina avgifter och därför måste vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 419 kr/mån från och med 1 februari 2023.

Vilken hastighet gäller det?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Z390 Aorus Master - 9900K@5Ghz / H115i Pro - 4x8 Vengeance 3200 Pro RGB - 6700XT RedDevil - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Crucial MX500 1TB x 2 (RAID0) - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - Creative BlasterX G6 + Beyerdynamic MMX300 - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: OnePlus 7 Pro 256/8*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vilken hastighet gäller det?

Sitter på 250mbit

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Sitter på 250mbit

Fyfan vad fruktansvärt dyrt för 250/250.
Gå över direkt till Bredband2. De erbjuder ju 15% rabatt om du binder dig i 12 månader.
Vad är dem ens bra på ?

Dålig kundservice, dåligt bemötande, höga priser.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Z390 Aorus Master - 9900K@5Ghz / H115i Pro - 4x8 Vengeance 3200 Pro RGB - 6700XT RedDevil - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Crucial MX500 1TB x 2 (RAID0) - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - Creative BlasterX G6 + Beyerdynamic MMX300 - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: OnePlus 7 Pro 256/8*

Permalänk
Medlem

Fick mail från Bahnhof:
"Vi samarbetar med Zitius när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. I februari 2023 kommer de att höja sina avgifter och därför måste vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 379 kr/mån från och med 1 februari 2023. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut."

Sen ett annat:
"Får man fråga hur det kommer sig att du önskar säga upp ditt avtal och byta leverantör, är det något du är missnöjd med hos oss?"

Sen kollar jag fakturan på mina sidor och ser att dom lagt in kostnad för Januari trots att min tjänst avslutas 28e Dec. Lär inte återvända som kund där.

Permalänk
Medlem

Jag fick frågan i chatten varför jag ville säga upp Bahnhof.
Jag sa bara att det handlade om priset. De gjorde inget försök alls att behålla mig som kund. Jag nämnde inte ens vilket pris det handlade om.

Jag har även varit i kontakt med deras kundtjänst förr och fått rätt konstiga svar. Man hade tidigare en knapp på mina sidor som man kunde klicka på för att byta ip. Den slutade fungera plötsligt när jag bytte till högre hastighet. Kontakt med kundtjänst där jag fick höra att den aldrig har fungerat och inte borde synas (eh jo, det har den). Sen försvann knappen helt och då påstod kundtjänsten att den aldrig har funnits. Den slutade nog funka när de började köra hårdare på CGN. De kunde dock byta ip om man bad om det i chatten. Det slutade man också med sen och vid kontakt så fick jag frågan "varför vill du byta?" och "tyvärr, det går inte". Tycker det har med integritet att göra. Att inte alltid ha samma ip. Det kanske bara är en känsla men det känns som att fula tjänster kan spåra en lättare om man alltid har samma ip och samma fingeravtryck från webbläsaren. Kan vara jag som är lite väl paranoid bara. 😉

Edit
Hos Telia räcker det (för mig) med att släppa ip-adressen i routern under några minuter för att få en ny.

Edit: de lämnade också ut uppgifter till upplysningsbolag som standard om man skaffade ip-telefoni (det var gratis om man hade bredband förr). De verkar dock ha slutat med att göra det på rutin nu. https://bahnhof.se/telefoni#/
Jag märkte det när någon försökt nå mig på mitt ip-telnummer som de sökt fram själva. "Integritet", hehe.

ip-telefoni