Sweclockers bästa tips till ny husägare!

Permalänk
Medlem

Sweclockers bästa tips till ny husägare!

* Köp en skruvdragare från bra tillvekare. Behöver alla husägare.
* Vill du ha fler verktyg kan du köpa fler av samma märke och goda kvalite.
* Var överens med din partner när det gäller renoveringsprojekt
* Udvik ismaskin på frysskåp - kan lätt gå sönder
* Undik Samsung, dålig kvalite på plastdetaljer / Köp samsung 10 års garanti
* Köp släpvagn om du har plats och har renoveringsbehov. Om inte är de billiga att hyra vid behov.
* Glöm inte budget för trädgårdsgrejer som gräsklippare m.m.
* Köp test på råd och rön
* Plejd är bra varumärke för fast installerad styrning av allt elektriskt

Hej Sweclockers!

Jag och min fru har precis skrivit på för att köpa ett hus. Har tidigare bott i lägenhet. Så finns en hel del frågor som jag tror säkert många på Sweclockers kan bidra med tips på. Det finns så mycket som dessutom har egna forumtrådar här på forumet, som nätverk, smarta hem, smarta lås och styrning av elförbrukning. Och säkert ännu mer bra information som är kopplat till vara husägare. Men tänker mig mer övergripande och kanske länk till de bästa trådarna hur man börjar och gör rätt från början. Är intresserad att lära mig, men är så mycket så kan inte grotta ner mig i alla detaljer i alla dessa ämnen. Så vill ha er hjälp att hitta rätt.

Kommer behöva börja från början med allt i stort sett. Krävs renoveringar så värmesystem/värmepump och vitvaror kommer köpas nya. Så vilket är bästa köpet på diskmaskinsmarknaden just nu? Även hur gör man så man får ett fungerande smart hem där allt ifrån lampor till värme och vitvaror samverkar utan att det blir för krångligt. Hur ordnar man med smart styrning så man sparar pengar på elräkningar och hur ska man tänka när man bygger ett nytt nätverk och alla annat man måste tänka på. Allt tips ni har att ge mottages varmt. <3.

Förstår vissa frågor kräver lite kunskaper om huset för att ge bra råd. Huset är i Skåne som är 19.5 x 8.5 meter i tegel med puts. Vinden sannolikt kommer inredas inom ett par år för att få fler sovrum. Nästa 10 000 m2 tomt och det finns en lada på några 100m2 på tomten för kallförvaring m.m. Men eventuellt behövs viss uppvärming? (vet inte). Ligger på slätten och vad jag förstår är det ganska långt till berget enligt SGI. Fiber finns sannolikt, men inte helt säker (men går till 99% chans att att gräva i så fall) Det är förutsättningar kanske får uppdatera detta med ytterligare information om jag glömt något viktigt. Stor tack på förhand!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Gällande vitvaror och flera år på internet verkar det vara en trend att Samsung gör rent av skräp och bör undvikas så bra det bara går. Diskmaskiner, tvättmaskiner osv som sägs ha brickor i plast som kommer gå sönder inom 3-5år av vanlig användning (och är maskinen igång när det händer kan du få vattenproblem).

Miele verkar göra bra saker men är dyra, går att reparera också men kostar en slant.

Allt detta baserat på forum, anekdoter och folk som säger sig jobba i branschen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Gällande vitvaror och flera år på internet verkar det vara en trend att Samsung gör rent av skräp och bör undvikas så bra det bara går. Diskmaskiner, tvättmaskiner osv som sägs ha brickor i plast som kommer gå sönder inom 3-5år av vanlig användning (och är maskinen igång när det händer kan du få vattenproblem).

Miele verkar göra bra saker men är dyra, går att reparera också men kostar en slant.

Allt detta baserat på forum, anekdoter och folk som säger sig jobba i branschen.

Har diskmaskin, torktumlare, kylskåp av Samsung, samtliga har 10 års garanti. Så tvivlar ganska starkt på ditt "brickor av plast" argument Köper man billigt får man även billig kvalite

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har diskmaskin, torktumlare, kylskåp av Samsung, samtliga har 10 års garanti. Så tvivlar ganska starkt på ditt "brickor av plast" argument Köper man billigt får man även billig kvalite

Hoppas du inte tror du får nya maskiner inom garantitiden om något går sönder

Hoppas också du sparar i en repfond för nya vitvaror, hade jag då verkligen gjort i ditt läge

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hoppas du inte tror du får nya maskiner inom garantitiden om något går sönder

Hoppas också du sparar i en repfond för nya vitvaror, hade jag då verkligen gjort i ditt läge

Nej inte nya maskiner, men dom repareras.
Skulle du kunna ge lite länkar på dessa "Brickor i plast" maskiner som går sönder inom 3-5 år ?
Kylskåpet mitt är ju 5 år nu, så den går nog sönder imorgon. Bykmaskin/tumlare är väll 2-3 år gamla så dom e också sönder snart...SUCK.. synd att man inte visste om BergEr, vitvarornas Nostradamus tidigare för han har hört/läst

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Nej inte nya maskiner, men dom repareras.
Skulle du kunna ge lite länkar på dessa "Brickor i plast" maskiner som går sönder inom 3-5 år ?
Kylskåpet mitt är ju 5 år nu, så den går nog sönder imorgon. Bykmaskin/tumlare är väll 2-3 år gamla så dom e också sönder snart...SUCK.. synd att man inte visste om BergEr, vitvarornas Nostradamus tidigare för han har hört/läst

Du får ju bara rep om går att visa att felet är från fabrik, slitage räknas ej.

Har inte länkar sparade, du kan ju kolla reddit och youtube.

Ja har du kyl med ismaskin är den nog skrot snart och din diskmaskin lär spruta vatten över golvet på julafton 2025

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja har du kyl med ismaskin är den nog skrot snart och din diskmaskin lär spruta vatten över golvet på julafton 2025

Det är ju just precis en sådan jag har ! Får väll börja morgonen med vitvaro shopping, och se över försäkringarna

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

En sak att verkligen tänka på särskilt när du inte är säker på om du har fiber heller inte är behöver dom "smarta" sakerna internet för att vara nåt annat än en dörrstop?
Tyvärr så är svaret på den frågan i dom flesta fall JA!

Tex om du vill kunna ändra värmen utan internet så behöver du smarta saker som inte kräver internet.
Och då faller det mesta bort tyvärr.
Du kan titta på tex linux tech tips som har försökt bygga ett smart hem som inte kräver internet, vilket har tagit väldigt lång tid (flera år) för det finns knappt nånting att köpa då.

Har för mig att jag läste 2-3 år sedan om nån som hade ganska instabilt internet som hade köpt nån smart termostat och ett par smarta termometrar och tack vare att termometern behövde gå över internet och sen skickas till termostaten så användes sista läsvärdet av termometern när internet inte funkade.
Vilket inte gav speciellt stabil temp i huset.

Har själv sex smarta saker i mitt hem.
En philips hue hub/ström brytare/rörelse sensor och tre lampor.
Hubben behöver internet för att kunna ändra nånting alls i förutom lampor av/på och efter det så har den inte varit ikopplad på flera år nu.
Men misstänker att det är orsaken till att den måste startas om (dra ur/i ström) ungefär var tredje vecka då den blir olidligt slö med att tända släcka.
Tror att minnet i den blir helt enkelt fullt då den inte har möjlighet att ladda upp all skit den sparat och då blir den slö som fan.

Har en lampa på skithuset med rörelse sensor som är neddimmad till nästan max=perfekt när man vaknar o behöver pissa utan att bli totalt bländad, och sen gå o sova igen.
Sen en lampa vid sängen o en vid datorn båda tänds/släcks med vanlig strömbrytare på kabel, men har dom då dom går att dimma och ger bar ljus (plus att det var tre lampor med i hue paketet).

Har inga planer på att skaffa nåt mer osmart skit på minst 10 år och troligen 20år.
IDIOT=I Don't IOT!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köp ett släp. Det underlättar när man har hus. Visst kan man hyra, men har man alltid tillgång till ett, så använder man det betydlig oftare.

Permalänk
Medlem

Undvik samsung och ismaskiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Så vilket är bästa köpet på diskmaskinsmarknaden just nu?

Jag har för mig att jag utgick från ett test i Råd och Rön när jag köpte diskmaskin för några år sedan. Deras tester brukar vara värda en femtiolapp, eller vad de nu kostar. Det är ju rätt omöjligt för normala privatpersoner att svara på din fråga.

Jag köpte en Bosch 6-serie. Efteråt har det kompletterats med senare årsmodeller till både sommarhuset och till föräldrarna. Alla tre årsmodellerna har fungerat utan anmärkning hittills. Den senaste av de tre har Wi-Fi, så jag tror man kan schemalägga den att starta när elen är billig. Tyvärr har de stigit i pris på senare år, tror jag gav ca 5kkr inklusive ivägforsling av min gamla.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip gjort samma resa och hade jag gjort om den hade jag börjat utifrån och in och inte tvärtom. Jag hade dessutom - på riktigt - funderat ett varv till på om det här är något NI vill och inte bara du. Hjälps åt, ta tid för varandra och glöm inte bort förhållandet.

- Börja med fönster, dörrar, tak, fasad, solpaneler, dränering
- Se sedan över stammar, avlopp, brunnar, ventilation, värmesystem, elledningar och planering av allt detta
- Ta därefter hand om de stora sakerna som badrum, tvättstuga och kök och sist övriga rum - men ta med dessa i planeringen.

I mitt fall började vi med köket som är centralt och ligger ovanför pannrummet. Detta var klokt då värmesystem och vatten kommer därifrån och alla ledningar till övriga rum kommer på något sätt behöva passera därigenom. Det betyder att vi redan från början - dag ett som nya husägare - behövde fundera på vilka rör som skulle gå in till nya badrummet (som inte är påbörjat sju år senare efter skilsmässa och att renoveringsbudgeten tog slut). Det gick bra, men här borde vi tagit det lugnt och funderar flera varv till.

Jag skulle investera i ett par saker som ett släp, en pressmaskin för rör och PEX (nej det är inte raketforskning), maskinserie (bra skruvdragare, sticksåg minst) 18v av bra märke (inte Ryobi, ta hellre Makita för ngn hundralapp mer), en sänksåg och skena, slipgiraff, teleskopstege och en Fein/multiverktyg och bygglampa.

Sedan jag flyttade in har jag gjort följande saker:
- golvvärme på entréplan
- gått från 1-rör till 2-rörsystem i källaren
- inrett källaren
- dränerat
- bytt all el i alla rum
- bytt garageport
- installerat elbilsladdare
- nytt kök
- renoverat alla rum (ny el, sänkt tak m spotlights, isolerat, lagt golvvärme, målat mm)
- ny elcentral
- dragit ethernetkablar till alla rum
- integrerat högtalare i väggar och tak
- och en jävla massa mer
- …

Nej jag är inte hantverkare men har bra kontakter och YouTube. 99% har jag gjort själv, exfrun inkluderad i 1%. Har en massa tankar men det kan vi ta över PM om du är intresserad.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

bergvärme med prisstyrning. (tex. Nibe smart price adaption)
FTX
Täta huset
Tilläggsisolera huset (främst vinden då värme stiger)

Efter ovan är gjort skulle jag börja snegla på "nice to have" saker som tex. smart belysning och dyl.

Budgetera också för att du kommer behöva massa saker till trädgården. Gräsklippare, häcksax, trimmer, krattor, spadar, grenkap etc. kanske kompostkvarn för smågrenar.

Vi gjorde samma resa i somras och flyttade från lägenhet i centrala Stockholm. Hade typ en skruvdragare med oss i verktygsväg. 😅

Permalänk
Medlem

Verkligen många bra tips så här långt, och dessutom en liknande tråd! (sökte faktiskt på forumet innan, men kanske med fel sökord). Kommer läsa ALLA och försöka sammanställa en lista över alla tips.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak att verkligen tänka på särskilt när du inte är säker på om du har fiber heller inte är behöver dom "smarta" sakerna internet för att vara nåt annat än en dörrstop?
Tyvärr så är svaret på den frågan i dom flesta fall JA!

Tex om du vill kunna ändra värmen utan internet så behöver du smarta saker som inte kräver internet.
Och då faller det mesta bort tyvärr.
Du kan titta på tex linux tech tips som har försökt bygga ett smart hem som inte kräver internet, vilket har tagit väldigt lång tid (flera år) för det finns knappt nånting att köpa då.

Har för mig att jag läste 2-3 år sedan om nån som hade ganska instabilt internet som hade köpt nån smart termostat och ett par smarta termometrar och tack vare att termometern behövde gå över internet och sen skickas till termostaten så användes sista läsvärdet av termometern när internet inte funkade.
Vilket inte gav speciellt stabil temp i huset.

Har själv sex smarta saker i mitt hem.
En philips hue hub/ström brytare/rörelse sensor och tre lampor.
Hubben behöver internet för att kunna ändra nånting alls i förutom lampor av/på och efter det så har den inte varit ikopplad på flera år nu.
Men misstänker att det är orsaken till att den måste startas om (dra ur/i ström) ungefär var tredje vecka då den blir olidligt slö med att tända släcka.
Tror att minnet i den blir helt enkelt fullt då den inte har möjlighet att ladda upp all skit den sparat och då blir den slö som fan.

Har en lampa på skithuset med rörelse sensor som är neddimmad till nästan max=perfekt när man vaknar o behöver pissa utan att bli totalt bländad, och sen gå o sova igen.
Sen en lampa vid sängen o en vid datorn båda tänds/släcks med vanlig strömbrytare på kabel, men har dom då dom går att dimma och ger bar ljus (plus att det var tre lampor med i hue paketet).

Har inga planer på att skaffa nåt mer osmart skit på minst 10 år och troligen 20år.
IDIOT=I Don't IOT!

Har sett Linus tech tips, och särskilt i veckan alla hans smarta prylar störde ut 5 ghz wifi och hans smarta högtalare så det blev störningar... Så "smart" vill jag inte ha det, men typ ett smart dörrlås vill jag nog ha och även tända och släcka lampor känns rimligt att fixa när man fixa så mycket annat. Har du några bra tips eller starta upp trådar på formumet du känner till. Detta är typiskt en sån sak det finns miljoner saker att läsa på, men är svårt att hitta de bra och enkla lösningarna.

Vad det gäller fiber så är jag inte helt säker på att det är indraget av tidigare ägaren, men tror de. Om det inte finns redan är jag nästan säker att det går att ordna. Inte så långt från civilsationen trots huset är lite utanför.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Gå inte i fällan och köp billigt smäck från biltema utan satsa på kvalitetsverktyg direkt om du ska renovera, det kommer du ha igen. Du kommer långt med en ger och cirkelsåg men man får aldrig får många sågar.

Ett verktyg som jag inte kände till innan min renoveringsresa var multiverktyget. Det är nog det bästa verktyget att ha både för att kapa och såga på svåra ställen, otroligt användbart.

Gällande vitvaror så hade jag hållt mig till de tyska Bosch/siemens/miehle och sen invänta när någon åf har bra rabatt. de har så många modeller och mkt gråimport så kommer vara svårt att göra prisjämförelser utan man får skaffa sig en generell uppfattning vad tex en bosch diskmaskin går för som utgångsläge. Ett tips kan vara att kolla med gränsbygden som har väldigt mkt vitvaror och det går att göra fynd, tex föregående års modeller. bäst är att ringa då de inte visar allt på hemsidan.

Gällande smarta hem så kör jag plejd och det är väldigt trevligt. det är osynlig installation som sätts bakom eluttagen så man kan använda befintlig belysning, både led, dimbar etc. går såklart styra även andra uttag och nu finns även puckar man kan sätta direkt i uttagen. Det jag tycker är bäst är att det bara funkar. aldrig haft problem. sen finns smarta funktioner som tidsstyrning etc. själv gillar jag att kunna dubbeltappa på en lampknapp som släcker all belysningi huset när man går och lägger sig.

Sen som någon skrev. köp ett släp. (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag har i princip gjort samma resa och hade jag gjort om den hade jag börjat utifrån och in och inte tvärtom. Jag hade dessutom - på riktigt - funderat ett varv till på om det här är något NI vill och inte bara du. Hjälps åt, ta tid för varandra och glöm inte bort förhållandet.

- Börja med fönster, dörrar, tak, fasad, solpaneler, dränering
- Se sedan över stammar, avlopp, brunnar, ventilation, värmesystem, elledningar och planering av allt detta
- Ta därefter hand om de stora sakerna som badrum, tvättstuga och kök och sist övriga rum - men ta med dessa i planeringen.

I mitt fall började vi med köket som är centralt och ligger ovanför pannrummet. Detta var klokt då värmesystem och vatten kommer därifrån och alla ledningar till övriga rum kommer på något sätt behöva passera därigenom. Det betyder att vi redan från början - dag ett som nya husägare - behövde fundera på vilka rör som skulle gå in till nya badrummet (som inte är påbörjat sju år senare efter skilsmässa och att renoveringsbudgeten tog slut). Det gick bra, men här borde vi tagit det lugnt och funderar flera varv till.

Jag skulle investera i ett par saker som ett släp, en pressmaskin för rör och PEX (nej det är inte raketforskning), maskinserie (bra skruvdragare, sticksåg minst) 18v av bra märke (inte Ryobi, ta hellre Makita för ngn hundralapp mer), en sänksåg och skena, slipgiraff, teleskopstege och en Fein/multiverktyg och bygglampa.

Sedan jag flyttade in har jag gjort följande saker:
- golvvärme på entréplan
- gått från 1-rör till 2-rörsystem i källaren
- inrett källaren
- dränerat
- bytt all el i alla rum
- bytt garageport
- installerat elbilsladdare
- nytt kök
- renoverat alla rum (ny el, sänkt tak m spotlights, isolerat, lagt golvvärme, målat mm)
- ny elcentral
- dragit ethernetkablar till alla rum
- integrerat högtalare i väggar och tak
- och en jävla massa mer
- …

Nej jag är inte hantverkare men har bra kontakter och YouTube. 99% har jag gjort själv, exfrun inkluderad i 1%. Har en massa tankar men det kan vi ta över PM om du är intresserad.

Du verkar ha gjort en grundligg genomgång av ditt hus. Tror också de sista du skriver om om ex-frun är viktigt. Min fru ville egentligen inte renovera, och vi var överens om detta. Men vi är båda överens om att läget/förutsättningarna på just detta huset får gå före "kravet" på att hitta ett hus som var mer färdigt att flytta in i. Vi ska ha dubbelt boende i 6-12 månader så vi hinner få i ordning innan vi flyttar in och bor i kaoset. Har du några tips eller perspektiv så här i efterhand för att få sammarbetet att fungera med ens partner. Intresserade av vad du tänker både vad det gäller det praktiska men kanske lärdomar och sammarbetet kanske är ännu vikitigare. Vad det gäller mer detaljer måste de nog bli lite längre fram, men just nu precis vid kontraktskrivning tror jag en grundläggande checklista är en bra början.

Och gällande verktyg så är jag lite av en verktygssamlare, och förvara dessa är lite "halva grejen" för mig med att bo i hus. Har kommit på att en relativt modest hemmafixare lyckas mycket bättre med bra grejer så det blir lätt att såga rakt till exemepl. Hikoki 18/36v och några andra verktyg med sladd har jag. Även köpt samma skruvdragare till min fru så vi har var sin.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Tid det tar att renovera hus är liknande hur lång tid det tar att renovera en bil!
Dvs ta den tid ni tror och multiplicera med 4 så hamnar ni iallafall närmare den rätta tidpunkten, och det gäller ofta även för ganska erfarna personer.
Är det första gången så bör det nog multipliceras med 6-8 istället.

Och just tiden det FAKTISKT tar att renovera hus är troligen en av dom största anledningarna i väldigt många spruckna förhållanden där hus renovering har funnits med i bilden!

Smart dörrlås är nog det sista JAG skulle installera i ett hus.
Och då enbart efter att jag verkligen forskat runt om dom och hittat ett som redan sagts INTE kräver internet för att öppnas/låsas vilket många troligen gör.
Även sett att just det jag valt har testats av oberoende säkerhets personer (security audit) och då gärna fler än en.
För söker man runt lite så hittar man många exempel där smarta dörrlås enkelt hackats med saker som kostar några få dollar.
Ett exempel är ju amazons dörrlås som dom sålde/säljer? så att amazon kan lämna paketen inomhus, dessa var/är? ju väldigt lätta o hacka.

En annan sak är att dom ska ju även helst fungera i kyla.
Och är rätt säker på att jag läst om att nåt/några lås kan fungera dåligt i kyla och inga av dom hade nån som helst indikation på att låskolven faktiskt var i låst läge, skulle faktiskt gissa att dom flesta saknar detta.
En del kan nog ha en indikation om "låst" men är det låskolven som styr detta heller bara mjukvaran? Dvs kan låskolven vara fryst i öppet läge men indikerar låst ändå?

Är dock ej säkert på om det var smarta lås heller kodlås utan smarta funktioner jag såg ang kyla!
Men dom använder sig ju om liknande/samma mekaniska funktion i alla fall så är nog ej dumt o forska lite å i vilket fall som helst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tid det tar att renovera hus är liknande hur lång tid det tar att renovera en bil!
Dvs ta den tid ni tror och multiplicera med 4 så hamnar ni iallafall närmare den rätta tidpunkten, och det gäller ofta även för ganska erfarna personer.
Är det första gången så bör det nog multipliceras med 6-8 istället.

Och just tiden det FAKTISKT tar att renovera hus är troligen en av dom största anledningarna i väldigt många spruckna förhållanden där hus renovering har funnits med i bilden!

Smart dörrlås är nog det sista JAG skulle installera i ett hus.
Och då enbart efter att jag verkligen forskat runt om dom och hittat ett som redan sagts INTE kräver internet för att öppnas/låsas vilket många troligen gör.
Även sett att just det jag valt har testats av oberoende säkerhets personer (security audit) och då gärna fler än en.
För söker man runt lite så hittar man många exempel där smarta dörrlås enkelt hackats med saker som kostar några få dollar.
Ett exempel är ju amazons dörrlås som dom sålde/säljer? så att amazon kan lämna paketen inomhus, dessa var/är? ju väldigt lätta o hacka.

En annan sak är att dom ska ju även helst fungera i kyla.
Och är rätt säker på att jag läst om att nåt/några lås kan fungera dåligt i kyla och inga av dom hade nån som helst indikation på att låskolven faktiskt var i låst läge, skulle faktiskt gissa att dom flesta saknar detta.
En del kan nog ha en indikation om "låst" men är det låskolven som styr detta heller bara mjukvaran? Dvs kan låskolven vara fryst i öppet läge men indikerar låst ändå?

Är dock ej säkert på om det var smarta lås heller kodlås utan smarta funktioner jag såg ang kyla!
Men dom använder sig ju om liknande/samma mekaniska funktion i alla fall så är nog ej dumt o forska lite å i vilket fall som helst.

Jag har tänkt lite ett smart lås som detta kanske. Där har man en låscylinder som backup. Men inte läst på så mycket. Men tänker det är smidigt att kunna skippa nycklar helt, eller hålla det till ett minimum.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/smarta-las/...

Men har inte läst på så mycket utan verkade som en bra lösning till rimlig kostnad. Men kanske inte det viktigaste att göra först som du säger.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

* Köp släpvagn

Skrivet av Ture72:

Köp ett släp. Det underlättar när man har hus. Visst kan man hyra, men har man alltid tillgång till ett, så använder man det betydlig oftare.

Tänk igenom noga hur mycket ett släp kommer användas.
Det tar plats, det ska besiktas, det ska bytas däck och det kostar en inte oansenlig summa i inköp.

Pratar vi en gård på landet, absolut, men för en vanlig villa i ett område lär det vara svårt att räkna hem och förhoppningsvis byter ni inte möbler osv var och varannan vecka

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köp inte ett släp om du bor någorlunda centralt.
Beroende på var du bor finns tex Freetrailer, kostar 0-79:- att hyra ett släp och då kan du välja på gallersläp och olika typer av täckta släp.

Du kan hyra ett släp 10+ gånger per år och fortfarande inte ha kommit upp i ens priset på besiktningen.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd

Håller helt med om släp. Mycket bättre att hyra när man behöver det (och billigare).

Siemens och Bosch är samma företag. De verkar rikta in sig på olika kundgrupper.

Om du ska automatisera hemmet, så har jag bra erfarenhet av Shelly, men det finns säkert många andra företag som gör bra saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk

Ni som avråder släp, har ni renoverat era hus? Jag bara undrar... Att ha släp i renoveringsprojekt är i min bok nära 101. Visst kan man såklart hyra och kanske tjäna en slant men jag tror det är dumsnålt och defintivt så mkt mer meck. Vet inte hur många gånger man kommit på att man behöver ngt skrymmande en halvtimme innan bygghandeln stänger och snabbt behöver få hem det för att komma vidare. Att bara kunna åka iväg direkt utan massa planering, risk för att alla släp är uthyrda etc kan jag lova gör mycket för sinnesfriden när projekten kanske inte går som på räls. Sen kan man såklart ha turen att ha schyssta grannar som kanske lånar ut eller så köper man ett släp och sedan säljer det när man är klar. De tappar väldigt lite i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk igenom noga hur mycket ett släp kommer användas.
Det tar plats, det ska besiktas, det ska bytas däck och det kostar en inte oansenlig summa i inköp.

Pratar vi en gård på landet, absolut, men för en vanlig villa i ett område lär det vara svårt att räkna hem och förhoppningsvis byter ni inte möbler osv var och varannan vecka

Viktig poäng. Just i vårt fall med stor tomt, gott om plats och anstående totalrenovering så är det nog ett lätt beslut. Men absolut inte självklart för alla med hus kan jag hålla med om. Ska skriva till detta i listan högst upp aatt de beror lite på också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Köp inte ett släp om du bor någorlunda centralt.
Beroende på var du bor finns tex Freetrailer, kostar 0-79:- att hyra ett släp och då kan du välja på gallersläp och olika typer av täckta släp.

Du kan hyra ett släp 10+ gånger per år och fortfarande inte ha kommit upp i ens priset på besiktningen.

Har lagt till en disclamer att köp av släp beror lite på omständigheter... För övrigt vill man gärna ha en sån fluke strömmätare... men eftersom jag bara önskar ibland jag var elektriker så får jag nog stå över =). Har en sån penna i vart fall så man kan hålla fingrarna bort från sådant som har fas på.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har alla mina trägårdsprylar inkastade i mitt släp så jag saknar bra uteförråd.

Sen är väl det bästa tipset just nu att hålla koll på uppvärmningen / elförbrukningen (är väl nått man skulle kolla upp ordentligt innan husköp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gällande vitvaror och flera år på internet verkar det vara en trend att Samsung gör rent av skräp och bör undvikas så bra det bara går. Diskmaskiner, tvättmaskiner osv som sägs ha brickor i plast som kommer gå sönder inom 3-5år av vanlig användning (och är maskinen igång när det händer kan du få vattenproblem).

Miele verkar göra bra saker men är dyra, går att reparera också men kostar en slant.

Allt detta baserat på forum, anekdoter och folk som säger sig jobba i branschen.

Dem flesta vitvaror är skit idag när inget tillverkas i sverige längre ska man ha bra grejor får man se till att det är tillverkat i tyskland som tex bosch 8 är

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Renovera långsamt, tänk på familjen. Och glöm inte listor i köket

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vasadu:

Hej Sweclockers!

...

Ett tips är att inte påbörja någon renovering förrän ni åtminstone har bott ett år i huset och fått lite känsla för det, såvida det inte absolut behövs. Finns risk att man river upp ett rum för att renovera, men första vintern upptäcker man att ett annat rum i princip saknar isolering, och hade varit bättre att börja med. Likaså värmesystemet. Såvida det inte är 1:1 (t.ex. bergvärme till bergvärme) skulle jag också försöka vänta ett år innan jag börjar pilla allt för mycket. Undantaget vore kanske ifall ni kör med direktverkande el. Då blir i princip vad som helst billigare, men kanske inte nödvändigtvis bättre klimatmässigt inomhus. Ett billigare mellansteg innan en stor renovering skulle i så fall kanske vara en luftvärmepump.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."