Dumt att köpa en Odyssey Neo G9 som allroundskärm?

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa en Odyssey Neo G9 som allroundskärm?

Hej Sweclockers! Går i funderingar att uppgradera datorhörnan rejält med en ny skärm, typ Samsung Odyssey Neo G9. Kör för nuvarande en Asus PG279Q som jag faktiskt varit riktigt nöjd med men jag känner att det hade varit trevligt med mer skärmyta. Dels för upplevelsen i spel och dels för att kunna ha t.ex spel och webbläsare uppe samtidigt.

Jag använder datorn med för surf och spel, ibland videoredigering men det är inte så jätteofta. Spelar inte senaste spelen utan i stort sett enbart Guild Wars 2, Heroes of Might & Magic 3, och ibland Age of Empires 2. Dom 20+ år gamla spelen kommer såklart inte nyttja den breda skärmen utan där får jag nog använda mig av Powertoys för att dela upp skärmen. Guild Wars 2 ska funka lite sisådär i 32:9 har jag hört men tanken är att dela upp skärmen i en 16:9 eller 21:9 i mitten och sedan ha t.ex webbläsare och spotify på sidorna.

Har just nu en 4790k med 1660Ti, ingen värstingdator alltså, men driver Guild Wars 2 helt okej i 2560x1440 just nu. Blir det jobbigare för grafikkortet om jag driver spelet i 2560x1440 i mitten av G9an och har webbläsare/spotify på sidorna eller påverkar det inte belastningen nämnvärt?

Är också lite fundersam över skärmkrökningen. Har ett 160x80cm skrivbord just nu och har skärmen nästan längst bak på skrivbordet. Blir det för stort med en 49" på ett 80cm djupt skrivbord? Kommer skärmkrökningen upplevas som för aggressiv eller är det komfortabelt? Tänkte bege mig till elladorna idag och leta liknande skärmar. Verkar som att ingen av ladorna här har en 49" med 1000R krökning men kanske hittar något hyfsat liknande i alla fall.

Edit: Har även funderat på en 21:9 skärm och sedan ställa min Asus på högkant bredvid. Då får jag verkligen mycket skärmyta men Asusen kommer att hamna ganska långt åt sidan då och det blir en rätt så osymmetrisk setup. Det skulle dock vara ett billigare alternativ än en Neo G9.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en G9 första gen dvs med sämre bakgrundsbelysning än Neo, på ett Ikea Rodulf 140x80cm skrivbord. Jag får plats med skärm och datorchassi på skrivbordet.

Skärmen står så långt bak den kan, men i och med hur foten är utformad och hur krökt skärmen är så kommer den hyfsat nära, vilket är bra för mig. Jag får enkelt plats med tangentbord, mus och en powerplay-musmatta "framför" skärmfoten också.

Sådär ser det nästan ut hos mig. Ett fractal torrent-chassi som förvisso är lika brett, och ingen kabelkalabalik på golvet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

G9/G9 Neo är nog en skärm som man köper för ett specifikt behov primärt och inget jag personligen skulle rekommendera som en allround-skärm. Dock är min spontana känsla att det behov du beskriver matchar rätt väl vad denna skärm erbjuder, du får i praktiken två skärmar av det du redan har istället för en. Om du sen gillar formatet kan du nog bara avgöra själv, vissa verkar göra det väldigt mycket, medan andra som mig har lite svårare att se fördelarna

Denna skärm brukar för övrigt ofta säljas med rejäl rabatt via Benify, så det kanske kan vara värt att fundera på att skaffa om du vill köpa den. Samsung har dessutom varit rätt smidiga om man inte bli nöjd och vill göra en retur.

Det finns en tråd specifikt om denna skärm https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601803-samsung-odysse...

Permalänk
Medlem

Var runt på Elgiganten, Mediamarkt, och Netonnet idag. Det är dom butiker som finns här i Sundsvall. Elgiganten hade skitkasst utbud av skärmar. Bara 27", inget större. Mediamarkt hade några 34", bland annat Asus VG34VQL1B som jag kikat lite på. Dock hade dom jäkligt dåligt demo på den, stod typ 2m högt upp och körde någon Mediamarktreklam i typ 480p så man fick inget hum om bildkvaliteten. Men formatet såg trevligt ut. 1500R är inte för stark krökning i alla fall. Jag tror att 1000R skulle kunna passa mig också, hittade tyvärr ingen skärm idag med mer än 1500R. Netonnet hade inga skärmar uppe för visning.

Frågan är då hur jag ska göra. Asusen är så pass "billig" så den skulle jag kunna köpa "osedd" för att testa ha den och sedan min 27" på högkant vid sidan. Det finns en Odyssey G9 på blocket i Östersund, men det är inte en Neo och den ligger ute för 9000kr. Med bränslepengar så landar jag på nästan 10k där. Inte värt det. Har inte tillgång till Benify längre, min förra arbetsgivare hade det men inte min nuvarande. Kommer dock fortfarande in på Mecenat Alumni, sen så har sambon studentrabatt fram till jul också. Där kan jag få tag på en Neo G9 för 18k, men för dom pengarna vill jag vara säker på att jag blir nöjd också.

Jag ska troligtvis ner till Stockholm första helgen i december och jag antar att det finns butiker där som har Neo G9 för visning. Dock så missar jag då black friday, men skulle hinna med mellandagsrean. Svårt val detta...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

...
Har inte tillgång till Benify längre, min förra arbetsgivare hade det men inte min nuvarande.
...

Man kan registrera sig som privatperson på Benify, kostade typ 20kr när jag gjorde det för något år sen. De hade åtminstone på den tiden samma rabatter som man får om arbetsgivaren är ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Var runt på Elgiganten, Mediamarkt, och Netonnet idag. Det är dom butiker som finns här i Sundsvall. Elgiganten hade skitkasst utbud av skärmar. Bara 27", inget större. Mediamarkt hade några 34", bland annat Asus VG34VQL1B som jag kikat lite på. Dock hade dom jäkligt dåligt demo på den, stod typ 2m högt upp och körde någon Mediamarktreklam i typ 480p så man fick inget hum om bildkvaliteten. Men formatet såg trevligt ut. 1500R är inte för stark krökning i alla fall. Jag tror att 1000R skulle kunna passa mig också, hittade tyvärr ingen skärm idag med mer än 1500R. Netonnet hade inga skärmar uppe för visning.

Frågan är då hur jag ska göra. Asusen är så pass "billig" så den skulle jag kunna köpa "osedd" för att testa ha den och sedan min 27" på högkant vid sidan. Det finns en Odyssey G9 på blocket i Östersund, men det är inte en Neo och den ligger ute för 9000kr. Med bränslepengar så landar jag på nästan 10k där. Inte värt det. Har inte tillgång till Benify längre, min förra arbetsgivare hade det men inte min nuvarande. Kommer dock fortfarande in på Mecenat Alumni, sen så har sambon studentrabatt fram till jul också. Där kan jag få tag på en Neo G9 för 18k, men för dom pengarna vill jag vara säker på att jag blir nöjd också.

Jag ska troligtvis ner till Stockholm första helgen i december och jag antar att det finns butiker där som har Neo G9 för visning. Dock så missar jag då black friday, men skulle hinna med mellandagsrean. Svårt val detta...

Kommer ihåg min första TFT skärm jag köpte 2000. Det var (för mig) ett stort lyft från en CRT.

Nu, några år senare, sitter jag på en Samsung Odyssey G9 Neo som jag absolut inte kommer sälja till dig.
Det är den bästa skärmen jag har haft/sett.

Det enda som skulle kunna konkurrera med skärmen är en OLED med samma storlek, upplösning, kurvatur och uppdateringsfrekvens. I HDR-läget är den grym!

Numera om jag sätter mig bakom en stor skärm vid skrivbordet (42" + ) tycker jag att skärmen är konvex.

Använder den till allt möjligt, koda, läsa dokument och så vidare.

Permalänk
Medlem

https://www.benifydealsprivat.se/

29 kr kostar det nu.

Jag har med den första generationen, helt undebar skärm för utveckling och jobb. Helt värdelös för att dela skärm

Vissa spel är magnifika, vissa spel så blir det mkt döyta på sidorna. Jag blir dock illamående av att spela på den så blir väldigt lite av den varan även om spel som stödjer upplösningen är riktigt häftiga.

Permalänk
Medlem

Tycker skärmen är underbar för både jobb och spel. Dom enda nackdelarna som jag kommer på är att den suger för att dela skärm på möten. Har fått koppla in en gammal 27" skärm för att köra skärmdelning på. Vissa laptops har inte stöd för upplösningen så blir lite sämst.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om Benify!

Skärmdelning är inget jag gör. Kan inte jobba hemifrån (processoperatör) utan datorn används bara för fritidssysslor. Har funderat lite mer under kvällen. För 5290 får jag en Asus 21:9 skärm. Det kommer att bli en uppgradering i form av bredare skärm för spelande och jag kan ha kvar min gamla som extraskärm. För 17.9k får jag en Neo G9 med alumnirabatt, kanske är billigare via Benify men har inte fått inloggning dit ännu. Kan då sälja min nuvarande skärm för kanske 2k så landar på runt 16k då. Ganska stor prisskillnad, vet inte riktigt om det går att motivera. Helst hade man viljat ha OLED i 32:9 men det verkar vara en bit bort tyvärr. Det kanske är bättre att köra på det billigare alternativet (21:9) nu och invänta bättre alternativ om 3-4 år?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Annars vänta till black friday eller liknande. Haffade min g9 på black friday och den var nersatt 1/3 del.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tycker skärmen är underbar för både jobb och spel. Dom enda nackdelarna som jag kommer på är att den suger för att dela skärm på möten. Har fått koppla in en gammal 27" skärm för att köra skärmdelning på. Vissa laptops har inte stöd för upplösningen så blir lite sämst.

Jag brukar lösa det genom att bara dela det fönstret som är aktuellt, alternativt tillfälligt ändra upplösningen till något som "andra vanliga dödliga" kan se.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är om man hoppar mellan många olika program när man delar, vilket jag ofta gör.
Det går dock att dela en den av skärmen via OBS som en virtuell webkamera, men det är lite omständigt.
(https://obsproject.com/)

Permalänk
Medlem

Jag har den tidigare generationen Odyssey G9 (inte Neo) och jag måste säga att den är helt fantastiskt som en ”allround” skärm. Har haft den i lite över 2 år och använder den främst för gaming - men skärmarean är grym för inspelning och mixning av musik, jobb, videoredigering, samt editering i Lightroom. Den tar en del plats på skrivbordet men krökningen på 1000R gör sig mycket bra i det här formatet (och krökningen passar även bra i hörnet i min ”gaminggarderob”😄). Jag kommer inte byta ut min på ett tag men det jag saknar, som G9 NEO har, är mini LED och hur stor skillnad det gör för HDR-innehåll.

Så ser min setup ut, en omgjord garderob/klädkammare där Oddysey G9 är centerpiece 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av jennis:

Jag har den tidigare generationen Odyssey G9 (inte Neo) och jag måste säga att den är helt fantastiskt som en ”allround” skärm. Har haft den i lite över 2 år och använder den främst för gaming - men skärmarean är grym för inspelning och mixning av musik, jobb, videoredigering, samt editering i Lightroom. Den tar en del plats på skrivbordet men krökningen på 1000R gör sig mycket bra i det här formatet (och krökningen passar även bra i hörnet i min ”gaminggarderob”😄). Jag kommer inte byta ut min på ett tag men det jag saknar, som G9 NEO har, är mini LED och hur stor skillnad det gör för HDR-innehåll.

<Uppladdad bildlänk>

Så ser min setup ut, en omgjord garderob/klädkammare där Oddysey G9 är centerpiece 🥰

Vilken härlig hörna du har!

Ja en fördel med 1000R är ju att den går att ha i hörn sådär. Jag har ju faktiskt mitt skrivbord nära ett hörn också, dock inget hörnskrivbord. Men vem vet, kanske blir ändring på det sen om jag köper en sån där skärm.

Om allt vill sig väl så åker jag och hämtar en G9 (inte Neo) på lördag. Får den till rätt så bra pris så jag tänkte att jag kan testa den och se ifall jag gillar formatet. Gillar jag formatet (men känner mig missnöjd med bildkvaliteten) så kanske jag håller utkik efter en Neo på black friday eller mellandagsrean.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle ha haft en Odyssey G9 på väg hem till mig idag. Fick tag på en till ännu bättre pris på blocket. Säljaren skulle testa den en snabbis igår kväll innan han packade ner den men fick då inte igång skärmen så han swishade tillbaka pengarna. Oflyt, hoppas det dyker upp någon annan till liknande pris. Hade hoppats på att få testa på 32:9 1000R innan black friday.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Beställde en G9 Neo igår på Elgiganten för 12990kr. Känns som att det blir nog kanske inte så mycket bättre pris än så. Fanns även hos Samsung till samma pris men tänkte att det kanske är säkrare från Elgiganten eftersom jag bor typ 3km från deras butik. Verkar ju vara en del problem med dessa skärmar så om jag får en problemskärm så är det enklare med eventuell retur osv. Preliminär leverans 28:e november. Ser även att den är slutsåld på deras hemsida nu, tur jag inte tvekade för länge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kul!!! Den kommer bli kalas! Låter som en bra deal ändå. Jag köpte min (inte neo) vid lansering och fick lämna in den tidigt pga barnsjukdomar (konstigt flimmer vid viss typ av innehåll som fixades av service). Men skulle tro att sånt borde vara avhjälpt nu i de senare modellerna nu när de har producerats i viss volym. Men som du säger, skulle nått uppstå så är det skönt att ha hyffsat nära för att kunna lämna in den. Enjoy säger jag bara!

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas att den funkar fint så man slipper hålla på och jävlas. Var in på Elgiganten idag för att titta på TV och musmatta och då hade dom faktiskt en G9 (ej neo) uppställd i butiken. Den var inte inkopplad men man fick i alla fall ett hum om storleken och krökningen. Tror att den kommer bli bra för mig, men att det lär ta ett tag att vänja sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja, hoppas att den funkar fint så man slipper hålla på och jävlas. Var in på Elgiganten idag för att titta på TV och musmatta och då hade dom faktiskt en G9 (ej neo) uppställd i butiken. Den var inte inkopplad men man fick i alla fall ett hum om storleken och krökningen. Tror att den kommer bli bra för mig, men att det lär ta ett tag att vänja sig.

Du kommer vänja dig till den grad att en vanligt formad stor skärm framför dig kommer upplevas som konvex.

Permalänk
Medlem

Hur trivs du med skärmen nu? Jag är också intresserad.

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ville907:

Hur trivs du med skärmen nu? Jag är också intresserad.

Inte hunnit använda den så mycket då jag jobbat mycket sen jag fick hem den. Men än så länge bara positivt. Har lite inställningar som måste fixas och sådär men själva formatet gillar jag än så länge. Jäkligt smidigt när man hålller på med stora spreadsheets eller ska googla en massa saker. Använder Fancyzones för att dela upp skärmen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har använt den några dagar nu och har hittat en del problem med den. Värst är nog dessa scanlines. Märks tydligast i kanterna tycker jag, men syns över hela skärmen om man vet vad man ska titta efter. Bilden ser liksom randig/prickig ut. Speciellt blåa saker, typ windows-blått, ser alldeles randigt ut till den grad att det är outhärdligt. Även här på sweclockers så ser man hur randigt/prickigt allt är, typ det orangea men även det beiga på sidorna.

Har den senaste firmwaren och har testat lite olika inställningar med 120/240hz, VRR, display scaling, osv som föreslås i forumtrådar på internet men inget verkar funka.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Detta verkar vara ett extremt vanligt problem på dessa skärmar. Alternativet är väl kanske att skicka tillbaka den och välja någon annan skärm istället. Funderat lite på den där Alienware OLED-skärmen i 21:9 format, är ju ungefär samma peng som jag gav för G9an (12990 gav jag). Enda frågetecknet med den är subpixelstrukturen men har ju en LG OLED65C2 hemma nu som jag kan testa med.

Tråkigt att en skärm som säljs för över 20k har såna här problem. Vissa kanske inte bryr sig, men jag stör mig som fan på det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Var in och pratade med Elgiganten idag. Visade lite bilder för tjejen i kassan och hon höll med mig om att det inte såg bra ut. Hon sa att det var bara att packa ner skärmen igen, ta med allt som följde med i kartongen, och sen får jag pengarna tillbaka. Ska nog ta och packa ner den i helgen eller nån dag till veckan. Sen får jag prova mig fram lite med min OLED tv och testa hur text osv upplevs på en OLED. Visst, annan subpixelstruktur på QD-OLED jämfört med WOLED men det är ändå mer likt än QLED. Har jag tur kanske jag kan få tag på en AW3423DW för runt 13k på mellandagsrean.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka skärmen på Elgiganten igår, så nu kör jag med min gamla Asus istället. Mycket behagligare bild på den, inga ränder och andra konstiga mönster. Sämre svärta såklart och kanske inte lika roliga färger men det får jag leva med.

Sjukt kluven i vad jag ska köpa istället. G8 Oled, 3423DWF, eller kanske en 42C2 Oled. Platt skärm känns aningen konvext nu måste jag säga. Kurvaturen var trevlig att ha, så där vinner G8 och 3423DWF. Dock har dom en del nackdelar också.

Känner också att det kanske hade varit fint med en 38" UW för lite extra höjd, men verkar inte finnas några sådana OLED ännu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Känner också att det kanske hade varit fint med en 38" UW för lite extra höjd, men verkar inte finnas några sådana OLED ännu.

Precis vad jag väntar på också innan jag slår till på en ny skärm till skrivbordet.

Förhoppningsvis lär det inte dröja allt för länge till. Håller tummarna för 2023!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Någon som vet när dom brukar släppa info om kommande modeller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Någon som vet när dom brukar släppa info om kommande modeller?

Troligen på CES mässan i Januari

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D