Kökskniv: Victorinox Swiss Modern eller t ex Mac/Yaxell?

Permalänk

Kökskniv: Victorinox Swiss Modern eller t ex Mac/Yaxell?

Hej på er!

Jag letar efter en kockkniv/santokukniv att köpa till min bror i julklapp. Jag har redan beställt en Victorinox Swiss modern 20 cm och en 15 cm för sammanlagt ungeför 650 kronor eftersom det verkar vara ett märke som föreslås av många i olika forum. Hur som helst är de kanske inte de snyggaste och roligaste knivarna att ge bort till någon.

Jag har också sett rekommendationer för andra märken som till exempel Mac, Tojiro, Yaxell och Global som är dubbelt eller trippelt så dyra då de går för ungefär 800 kronor till tusenlappen. På grund av detta funderar jag på om det är värt att behålla dessa Victorinox-knivar eller om jag ska köra på något annat istället.

Min bror har en familj med två små barn och har väl inget tidigare jätteintresse när det gäller köksknivar. Därför misstänker jag att det finns en liten risk att de inte kommer att vårdas om så bra som knivarna borde och kanske inte alltid bli avtorkade direkt efter användning eller råka bli inslängda i diskmaskinen nån gång. Det är en anledning till att jag först köpte Victorinox eftersom att de kanske inte är lika känsliga för det som en dyrare kniv eller spelar lika stor roll. Hur som helst, om de blir ombedda att ta hand om dem väl så kommer de troligtvis att göra det så bra de kan.

För samtidigt vill jag gärna ge en riktigt bra kniv i julklapp (jag vet, jämfört med dyra japanska knivar är ingen av dessa knivar speciellt imponerande, men i jämförelse med de knivar de har så är de det), och därför är skärpa och dess hållbarhet etc viktigt. Och om Victorinox är mycket sämre i dessa avseenden så är jag beredd att överväga ett annat alternativ. Tycker ni att det vore värt att spendera lite mer för en annan kock/santokukniv eller kommer de Victorinoxknivar jag redan köpt förmodligen göra dem lika gott?

Och om jag går för ett annat märke mellan runt 500-1000 kronor (för en kockkniv istället för de två Victorinoxknivarna), vilken skulle du isåfall rekommendera och varför?

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror victorinox-knivarna kommer bli jättebra!
Till barnfamiljer skall det vara praktiskt till vardagen!
Jag kan lägga massor av tid på att slipa knivar och ha mig men i köket skall det vara praktiskt och gå fort.

Jag har länge varit sugen på moras köksknivar men går de inte in i diskmaskinen så är det inget som kommer användas annat än som prydnad/kul att ha/nörderi.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Jag tror victorinox-knivarna kommer bli jättebra!
Till barnfamiljer skall det vara praktiskt till vardagen!
Jag kan lägga massor av tid på att slipa knivar och ha mig men i köket skall det vara praktiskt och gå fort.

Jag har länge varit sugen på moras köksknivar men går de inte in i diskmaskinen så är det inget som kommer användas annat än som prydnad/kul att ha/nörderi.

Tack för svaret! Ja, jag tvivlar inte på att de kommer att vara bra nog, men de är lite plastiga och så dessutom vilket gör dem lite tråkigare att ge bort kanske:) Men du har en poäng i att det i slutändan är viktigt att de är praktiska och att en bättre och mer fancy kniv bara är värt det om den tas väl om hand osv.

Justja, de har jag läst lite om också men har för mig att de fått något sämre betyg i vissa test, men kan minnas fel. Fina är de definitivt!

Permalänk
Medlem

Köksknivar är en perfekt present. Inte förrän man testat en bättre kniv inser man hur mycket man gått miste om. Jag skulle inte gått upp i prisklass, Victorinox kommer att bli bra. I födelsedagspresent kan du ge en brynstav.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Hur vore det att ge en slipsten och en brynstav och en skärbräda som är anpassad till deras diskho. Då återstår ju det roliga för dem att göra själv - välja kniven. Jag tycker inte att man ska ha en bra kniv om man inte har förutsättningar att ta hand om den. Att tänka att man ska köpa en kniv som "håller skärpan bra" ger jag inte mycket för. Även de bästa knivar behöver skärpas och vässas.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Köksknivar är en perfekt present. Inte förrän man testat en bättre kniv inser man hur mycket man gått miste om. Jag skulle inte gått upp i prisklass, Victorinox kommer att bli bra. I födelsedagspresent kan du ge en brynstav.

Så är det! Vet att en del menar att Globalknivar är överskattade men efter att jag testade dem hos mina svärföräldrar insåg jag vilka skitknivar jag och min familj använt i alla dessa år. Kul att höra att Victorinox nog blir bra trots allt! Absolut, det är en bra idé!

Skrivet av bartil:

Hur vore det att ge en slipsten och en brynstav och en skärbräda som är anpassad till deras diskho. Då återstår ju det roliga för dem att göra själv - välja kniven. Jag tycker inte att man ska ha en bra kniv om man inte har förutsättningar att ta hand om den. Att tänka att man ska köpa en kniv som "håller skärpan bra" ger jag inte mycket för. Även de bästa knivar behöver skärpas och vässas.

Det är ett alternativ, absolut! Men tjejen ska faktiskt ge dem en vad jag tror rätt bra skärbräda i trä, så det kompletterar ju de nya knivarna till viss del åtminstone. Känns roligare att ge bra knivar, och sedan har jag tänkt tipsa dem om att köpa en brynstav och slipsten (alternativt en knivslip som kan duga om de inte orkar lära sig att slipa själva). Sedan har jag dock hört att det kan vara lite klurigt att använda en brynstav vad gäller vinkel osv. Själv försökt en del men gör uppenbarligen ofta fel då kniven ibland blir trubbigare än den var tidigare.

Permalänk

Jag har precis köpt två nya knivar på Kitchentime samt en brynsten en https://www.kitchentime.se/p/kiritsuke-kolstalskniv-18-cm
som jag är supernöjd med, dock så fick jag den billigare på black friday och en sån där Hög kines kock kniv @la Hack kniv/köttyxa.

Som andra säger så är Global bra, men riktigt överprissatta. Lite som Apples produkter.

Permalänk
Skrivet av PappelApel:

Jag har precis köpt två nya knivar på Kitchentime samt en brynsten en https://www.kitchentime.se/p/kiritsuke-kolstalskniv-18-cm
som jag är supernöjd med, dock så fick jag den billigare på black friday och en sån där Hög kines kock kniv @la Hack kniv.

Som andra säger så är Global bra, men riktigt överprissatta. Lite som Apples produkter.

Okej nice! Ja, den kniven ser absolut fin ut och överkomlig prismässigt. Grit & Grain är inget jag har sett diskuteras eller tipsas om, men det behöver ju inte betyda att det är sämre än något mer etablerat märke.

Permalänk
Skrivet av Dalesdator:

Okej nice! Ja, den kniven ser absolut fin ut och överkomlig prismässigt. Grit & Grain är inget jag har sett diskuteras eller tipsas om, men det behöver ju inte betyda att det är sämre än något mer etablerat märke.

Helt rätt, dock så googlade jag på namnet och har bara fått upp 1 recension från Norge och gällande en annan Kniv där han påstår att knivarna är laserprintade. Min som jag postat ovan är absolut inte laserprintad, och gällande antal lager kan jag inte räkna lager, Men den är vass, Känns väldigt stabil och tung, och blir lite rostig på över ytan om man inte torkar den ordentligt efter att ha diskats. Har tre andra knivar av "bra kvalite" Wüsthoff, Agora och

Permalänk
Avstängd

Victorinox har ju lite trevligare knivar, sett till material och utseende alltså, för bara lite mer pengar. Till exempel de som heter "Wood" istället för "Modern". Kanske är värt att satsa på.

Personligen gillar jag Mac men de kräver ju att man tar hand om dem, diskar direkt och så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Victorinox har ju lite trevligare knivar, sett till material och utseende alltså, för bara lite mer pengar. Till exempel de som heter "Wood" istället för "Modern". Kanske är värt att satsa på.

Personligen gillar jag Mac men de kräver ju att man tar hand om dem, diskar direkt och så.

Beställde faktiskt hem dem först, men de luktade verkligen helt fruktansvärt tyvärr. Läst en del om det problemet i andra forum också. Har du dessa, och har du haft detta problem? Löste du det isåfall/tips på hur det kan åtgärdas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalesdator:

Beställde faktiskt hem dem först, men de luktade verkligen helt fruktansvärt tyvärr. Läst en del om det problemet i andra forum också. Har du dessa, och har du haft detta problem? Löste du det isåfall/tips på hur det kan åtgärdas?

Nej jag har inte dem. Har bara japanska knivar bland de som behöver vara vassa, brödknivar och liknande kör jag typ Ikea på.

Men det finns ju andra märken som gör bra knivar som inte är så ömtåliga (tysk stil) också, exempelvis Wüsthof har jag hört mycket bra om, men de är lite dyrare förstås.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej jag har inte dem. Har bara japanska knivar bland de som behöver vara vassa, brödknivar och liknande kör jag typ Ikea på.

Men det finns ju andra märken som gör bra knivar som inte är så ömtåliga (tysk stil) också, exempelvis Wüsthof har jag hört mycket bra om, men de är lite dyrare förstås.

Tack för tipset! Också hört om dem, men som du säger är de tre-fyra gånger så dyra så drar mig lite för att gå för en sån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalesdator:

Tack för tipset! Också hört om dem, men som du säger är de tre-fyra gånger så dyra så drar mig lite för att gå för en sån.

Victorinox är ju det vanliga "budgetvalet" när det gäller knivar av denna stilen då de är prisvärda och bra. Arcos kan vara värda att kolla in också, de är nog aningen mer budget men ska också vara prisvärda. Handtagen är nog någon form av plast men de ska vad jag förstår kännas mer "träiga", beroende på serie förstås.

Permalänk

Skulle ni som är kunniga i ämnet säga att Victorinox är en uppgradering mot Fiskars Hard Edge (som jag tror den heter?), då det är den bästa kniven han har hemma sen tidigare.

Permalänk

Mycket beror på hur din bror tar hand om knivarna. Victorinox har faktiskt bra knivar, men Swiss Modern som du köpt ser förfärliga ut (t ex så är tycker jag det skeva handtaget endast är för designens skull). Skicka tillbaka dom enligt mig.
Köp istället Fibrox-knivarna: https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox-kockkniv-me...
Dessa används som "the basic" i restaurangbranschen.

Och det här med att ta hand om knivarna. Man behöver ett brynstål för att behålla skärpan så länge som möjligt innan man behöver slipa dem. Och brynstålet behöver vara hårdare än bladstålet. Och då kan jag bara rekommendera keramik-/diamantbryne. Vilket kostar 3-400kr extra.
Har du en japanskt slipad kniv, kan du inte lämna in den var som helst. Dom är slipade med ca. 16-17 graders vinkel, kontra europeiska med ca. 20. Eggen är alltså ännu mer spetsig för att få den där extra skärpan. Lämnar du in dom till någon som slipar på mekaniskt band, så slipar dom dom kniven till ca 20 grader. Dom behöver slipas hemma själv med våtsten, eller lämna in till t ex Cleancut som handslipar åt dig.
Och man behöver vara lite mer disciplinerad med japanska knivar. Inte skrapa av det du har på skärbrädan med eggen (du böjer eggen aningen) och man måste diska/torka av den på en gång efter användning.

Den bästa high-end-kniven för pengarna är troligtvis denna:
https://www.addelundbergs.se/i-koket/yaxell-zen-kockkniv-20-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Skulle ni som är kunniga i ämnet säga att Victorinox är en uppgradering mot Fiskars Hard Edge (som jag tror den heter?), då det är den bästa kniven han har hemma sen tidigare.

Beroende på vilken Victorinox du tittar på, ja, det skulle jag tro. Det beror ju lite på vad du menar.

Tittar man på själva bladet, speciellt efter ett år utan slipning i ett vanligt kök, så är det nog inte nån revolution. Bästa presenten då är en slipning. Nej, inte knivbrev.

Fiskars är ju extremt funktionella, med ett plasthandtag som ska vara säkert att hålla i även med blöta händer. Victorinox har en serie som kallas Fibrox som är motsvarande. Sen kan du på Victorinox gå upp lite i pris och få trähandtag - det brukar kännas finare.

På papperet är Victorinox högre härdade än Fiskars. Fiskars vanliga är specade till 52 HRC och Hard Edge ska nå 55. Victorinox vanliga ska vara 56 och deras "Modern"-serie ska nå 58. Högre tal = hårdare egg, kan slipas vassare och håller skärpan längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En vass brödkniv är mumma att skära med, man får en skuren yta istället för en som sågats sönder.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av ChefRhythm:

Mycket beror på hur din bror tar hand om knivarna. Victorinox har faktiskt bra knivar, men Swiss Modern som du köpt ser förfärliga ut (t ex så är tycker jag det skeva handtaget endast är för designens skull). Skicka tillbaka dom enligt mig.
Köp istället Fibrox-knivarna: https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox-kockkniv-me...
Dessa används som "the basic" i restaurangbranschen.

Och det här med att ta hand om knivarna. Man behöver ett brynstål för att behålla skärpan så länge som möjligt innan man behöver slipa dem. Och brynstålet behöver vara hårdare än bladstålet. Och då kan jag bara rekommendera keramik-/diamantbryne. Vilket kostar 3-400kr extra.
Har du en japanskt slipad kniv, kan du inte lämna in den var som helst. Dom är slipade med ca. 16-17 graders vinkel, kontra europeiska med ca. 20. Eggen är alltså ännu mer spetsig för att få den där extra skärpan. Lämnar du in dom till någon som slipar på mekaniskt band, så slipar dom dom kniven till ca 20 grader. Dom behöver slipas hemma själv med våtsten, eller lämna in till t ex Cleancut som handslipar åt dig.
Och man behöver vara lite mer disciplinerad med japanska knivar. Inte skrapa av det du har på skärbrädan med eggen (du böjer eggen aningen) och man måste diska/torka av den på en gång efter användning.

Den bästa high-end-kniven för pengarna är troligtvis denna:
https://www.addelundbergs.se/i-koket/yaxell-zen-kockkniv-20-c...

Tack för det utförliga svaret!

Jo, det gäller ju att ta hand om dem och vad jag vet har de inte skickat dem för slipning. Så det är något jag ska tipsa dem om.

Vad gäller att jag köpte Swiss modern är för att handtaget ska vara mindre än fibrox så jag tänkte att det skulle passa deras händer bättre, och som jag förstått det ska fibrox-handtagen vara rätt stora?

Just därför känns kanske en något dyrare japansk kniv kanske dumt att satsa på, eftersom att jag inte är säker på att de kommer att ta hand om den på sättet som behövs.

Permalänk

Om Fibrox har stora grepp, så är Modern mini. Jag har inte stora händer och jag skulle inte vilja ha mindre än Fibrox när det kommer till en kökskniv. Dessutom tål dom maskindisk då och då (även fast det inte rekommenderas). Det gör inte Modern.
Köp 2 Fibrox-knivar och ett brynstål till honom, så blir det bäst prestanda/pris du hittar.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Beroende på vilken Victorinox du tittar på, ja, det skulle jag tro. Det beror ju lite på vad du menar.

Tittar man på själva bladet, speciellt efter ett år utan slipning i ett vanligt kök, så är det nog inte nån revolution. Bästa presenten då är en slipning. Nej, inte knivbrev.

Fiskars är ju extremt funktionella, med ett plasthandtag som ska vara säkert att hålla i även med blöta händer. Victorinox har en serie som kallas Fibrox som är motsvarande. Sen kan du på Victorinox gå upp lite i pris och få trähandtag - det brukar kännas finare.

På papperet är Victorinox högre härdade än Fiskars. Fiskars vanliga är specade till 52 HRC och Hard Edge ska nå 55. Victorinox vanliga ska vara 56 och deras "Modern"-serie ska nå 58. Högre tal = hårdare egg, kan slipas vassare och håller skärpan längre.

Tack för infon!

Har tittat på Fibrox och beställde faktiskt hem rosewood först, men den enda kniven som kom i förpackning som jag kunde öppna luktade helt fruktansvärt så jag skickade tillbaka dem. Men Fibrox vore ett alternativ men jag är bara orolig för att handtaget är lite väl stort för brorsans och framför allt hans tjejs händer.

Okej! Har läst olika om detta, att modern ska ha samma HRC som fibrox, men också att de ska ha högre. Har du någon källa på att de ska vara högre härdade än fibrox?

Permalänk
Skrivet av ChefRhythm:

Om Fibrox har stora grepp, så är Modern mini. Jag har inte stora händer och jag skulle inte vilja ha mindre än Fibrox när det kommer till en kökskniv. Dessutom tål dom maskindisk då och då (även fast det inte rekommenderas). Det gör inte Modern.
Köp 2 Fibrox-knivar och ett brynstål till honom, så blir det bäst prestanda/pris du hittar.

Det är så alltså? Då lutar det åt att jag skickar tillbaka modern och satsar på Fibrox, framför allt när de talas så gott om av så många medan modern inte verkar ”ha slagit igenom” på samma sätt.

Permalänk

Stirra dig inte blind på HRC heller. Det är grundstålets egenskaper som är den största faktorn. Som sagt, Fibrox är grundstandarden inom restaurang. Dom är det av en anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

En vass brödkniv är mumma att skära med, man får en skuren yta istället för en som sågats sönder.

Jo, men alla knivar är ju vassa som nya (well, de flesta i alla fall) och det går ju inte att slipa en sågtandad brödkniv så även ifall typ Ikeas bara håller sig vassa i ett par år så är det ju billigare än att köpa något exotiskt märke som håller i kanske fem år liksom.

Sen behöver de inte vara så kassa. Jag har kvar en "Miracle Blade" som jag fick min farsa att köpa från TV-shop någon gång tidigt nittiotal som fortfarande är rätt vass (kvalitetskänslan är inte mycket att ha dock). Samtidigt, vill jag ha ett snyggt rakt snitt och inte en massa smulor, typ om jag ska dela bagels exempelvis, så funkar ju min supervassa kockkniv även till bröd. Men för de franska bröd jag köper från bageriet så är de så hårda i skorpan att det känns bättre med en sågtandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och det går ju inte att slipa en sågtandad brödkniv så även ifall typ Ikeas bara håller sig vassa i ett par år så är det ju billigare än att köpa något exotiskt märke som håller i kanske fem år liksom.

Varför går det inte att slipa en sågtandad brödkniv? En sågtandad brödkniv är ju planslipad på den ena sidan och den andra sidan är inte slipad alls, så kallad släppvinkel. Så brödkniven skall bara slipas på den ena sidan och den andra kan man ju polera om man känner för men det har ingen betydelse för skärpan. En vanlig kockkniv är slipad på bägge sidor men utan tänder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Varför går det inte att slipa en sågtandad brödkniv? En sågtandad brödkniv är ju planslipad på den ena sidan och den andra sidan är inte slipad alls, så kallad släppvinkel. Så brödkniven skall bara slipas på den ena sidan och den andra kan man ju polera om man känner för men det har ingen betydelse för skärpan. En vanlig kockkniv är slipad på bägge sidor men utan tänder.

Tja, för att det inte går med exempelvis de våtstenar jag har. Det går att slipa med en rullslip men då slipar man ju bara toppen på tänderna och med tiden slipar man ju bort dem och då är det inte en sågtandad kniv längre. Många menar att man ska slipa sågtandade knivar med ett bryne (som passar med tändernas rundning), men ett bryne slipar ju inte en kniv liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men alla knivar är ju vassa som nya (well, de flesta i alla fall) och det går ju inte att slipa en sågtandad brödkniv så även ifall typ Ikeas bara håller sig vassa i ett par år så är det ju billigare än att köpa något exotiskt märke som håller i kanske fem år liksom.

Sen behöver de inte vara så kassa. Jag har kvar en "Miracle Blade" som jag fick min farsa att köpa från TV-shop någon gång tidigt nittiotal som fortfarande är rätt vass (kvalitetskänslan är inte mycket att ha dock). Samtidigt, vill jag ha ett snyggt rakt snitt och inte en massa smulor, typ om jag ska dela bagels exempelvis, så funkar ju min supervassa kockkniv även till bröd. Men för de franska bröd jag köper från bageriet så är de så hårda i skorpan att det känns bättre med en sågtandad.

Min global brödkniv är fortfarande vass och jag har haft den i snart 20 år. Skär iofs bara bröd med den så det är kanske inte så stor utmaning...

Edit: kollade upp det och det går bra att slipa och vid behov återställa "tänderna" på en brödkniv. Priser - Knivbrev. Visst man gör det inte själv men inget man behöver göra ofta och dessutom är det ju betydligt mindre miljöpåverkan att slipa en kniv istället för att köpa en ny för att den gamla är slö.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Min global brödkniv är fortfarande vass och jag har haft den i snart 20 år. Skär iofs bara bröd med den så det är kanske inte så stor utmaning...

Tja, så kan det säkert vara. Men min Miracle Blade från typ 93 är också absolut tillräckligt vass för att skära bröd på ett bra sätt fortfarande, och den kostade nog en femtedel, kanske en tiondel, av din kniv (trots att den var från TV-shop och således sannolikt dyrare än den hade behövt vara). Men en hyfsat ny brödkniv är ju ändå vassare, det krävs mindre tryck för att komma igenom skorpan och så, och även om en bra/dyr kniv håller sig sådan lite längre så är det sällan värt det rent ekonomiskt. Sen kan man ju föredra känslan i en lyxigare kniv, eller ett enhetligt utseende på ens knivar.

Edit (efter din edit): Knivbrev tandar om brödknivar främst, eller gör om en otandad kniv till brödkniv. Men de slipar också brödknivar men då är jag rätt säker på att det blir samma resultat som att slipa en brödkniv i en rullslip, alltså vass i spetsarna på tänderna men inte resten, och mindre tänder för varje gång.

Knivbrev har också fått mycket kritik för hur de behandlar knivar, men jag vet inte om den stämmer så väl. Problemet är ju att det är maskinslipning, men det hade förstås inte gått att ha en massa folk som står och våtslipar varje kniv i en timme liksom, inte utan att det hade kostat mer än att köpa en ny. Men jag hade inte velat riskera att mina "finknivar" förstörs av någon oerfaren person med en bandslip eller något och således slipar jag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

En brödkniv skall ju bara användas till bröd så du har helt rätt att utmaningen inte är så stor där, så att Snajk skulle behöva vara orolig för att tänderna försvinner pga slipning är ju bara nonsens under hans livstid. Försvinner dom då så beror det enbart på handhavandefel från hans sida, en brödkniv rätt använd och underhållen håller lätt en livstid utan problem.

Dvs skär inte fryst bröd utan tina brödet först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

En brödkniv skall ju bara användas till bröd så du har helt rätt att utmaningen inte är så stor där, så att Snajk skulle behöva vara orolig för att tänderna försvinner pga slipning är ju bara nonsens under hans livstid. Försvinner dom då så beror det enbart på handhavandefel från hans sida, en brödkniv rätt använd och underhållen håller lätt en livstid utan problem.

Dvs skär inte fryst bröd utan tina brödet först

Allt är ju relativt förstås. Hur hårt vill man trycka på brödet för att komma igenom skorpan? För att slippa att kniven hoppar och skär en i tummen? En riktigt vass brödkniv underlättar men även en rätt slö fungerar ju till att skära bröd med förstås, men hur bra och lätt är väl frågan.

Min morsa har exempelvis en Global brödkniv som är lätt över tjugo år gammal och den fungerar absolut men man får pressa mer än vad jag är bekväm med om det är ett bröd med lite skorpa, och den är ju väldigt tung och styv. Sen har den ju Globals horribla grepp som verkar designat för att glida ur handen, men många verkar ju gilla det.