Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Får snart min ID4 och enligt VW ska man ha 235 fram och 255 bak på vinterdäcken. Ser dock att min säljare (som vägrar svara på telefon eller mail senaste veckan) har beställt 255/255.

Gör det något eller vad är anledningen till att VW rekommenderar 235 fram?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

https://www.tn.se/naringsliv/24116/nu-stoppas-laddstationer-f...
"Antingen blir det nej från elnätsbolagen eller så drar projekten ut på tiden. Nu hotas boomen av laddstationer som ska elektrifiera Sverige, varnar experter, myndigheter och företagare. ”Vi har 200 laddpunkter som väntar på beslut”, säger Fredrik Nordin på en av Sveriges största laddoperatörer till TN."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vi hade tankarna om att leasa elbil 2023 men det har inte varit självklart i och med priserna. Tyvärr finns det inte på kartan längre när priserna ska ytterligare höjas efter oroväckande dåliga beslut från nuvarande regering, milt sagt.

Får dras med Fossilbli några år till helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Farligt nära politik men rent krasst så hade nog väldigt få bilar fått någon bonus alls nästa år ändå pga prisökningen och det helt huggna ur luften tak på bonus som sattes av förra regeringen.

En elbil kommer ändå ha lägre driftkostnader för dig än en fossilbil och har du inte behov av att byta så är det alltid billigast att ha kvar sin gamla bil.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Hej!
Ny ägare till elbil. Har en planerad resa från Stockholm till Göteborg och osäker på hur jag ska planera resan 😅
Någon app som är ett måste att ha? Det är en XC40 med android auto.

Vad ska batterigränsen vara för laddning? 80%?
Vad bör man tänka på vid extrem kyla/värme?

Tackar tacksamt emot all info och länkar på bra att veta text vad gäller elbil. Skicka gärna PM!

Du lär ha Carplay eller Androids version så kör du ABRP på telefonen kan du ha den i bilens display och behöver inte använda interna navigationen. Men enklare att lägga upp turen innan man hoppar in i bilen än efteråt.

Som andra sagt, ladda 100% bara om du ska köra en längre sträcka direkt, 80% är ganska lagom annars, det tar väldigt längre tid ovan 80% så man blir douchebag över att blockera laddare i onödan
Kan du ladda hemma så ställ in när du ska åka i Volvos app (om man kan) eller i bilen så ska den vara på 100% med ett varmt batteri vid den tiden och räckvidden blir som bäst. Alternativt kan det vara värt att ladda 80% kvällen innan och ladda innan man lämnar hemorten för att få upp temp på batteriet innan avfärd.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vi hade tankarna om att leasa elbil 2023 men det har inte varit självklart i och med priserna. Tyvärr finns det inte på kartan längre när priserna ska ytterligare höjas efter oroväckande dåliga beslut från nuvarande regering, milt sagt.

Får dras med Fossilbli några år till helt enkelt...

Skrivet av Gainsgoblin:

Farligt nära politik men rent krasst så hade nog väldigt få bilar fått någon bonus alls nästa år ändå pga prisökningen och det helt huggna ur luften tak på bonus som sattes av förra regeringen.

En elbil kommer ändå ha lägre driftkostnader för dig än en fossilbil och har du inte behov av att byta så är det alltid billigast att ha kvar sin gamla bil.

Bara säger hur det blev för oss med förhoppningar om att kunna gå över till elbil. Bonusen var långt ifrån perfekt innan, men vi tvekade att köpa elbil, nu behöver vi inte fundera på några år i alla fall. Hört flera säga liknande.
Jag tänker att man kan förbättra saker istället för att försämra möjligheterna till ett skifte, speciellt i dessa tider.

Någonting är någoting, inget är inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tänker att man kan förbättra saker istället för att försämra möjligheterna till ett skifte, speciellt i dessa tider.

"Speciellt i dessa tider", ja, det är nog bla därför man slutat med sanslösa subventioner, elnätskapaciteten räcker inte till för att öka elbilsparken snabbt.

"– En snabbladdstation med 10-20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

"Speciellt i dessa tider", ja, det är nog bla därför man slutat med sanslösa subventioner, elnätskapaciteten räcker inte till för att öka elbilsparken snabbt.

"– En snabbladdstation med 10-20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen."

Så vi har ett kapacitetsproblem också, säger du? Trodde att det var knepigt få fram full effekt.

Permalänk

Eftersom jag har över 4.50kr billigaste priset inatt så tänkte jag ladda vid Ionity på vägen hem.
Jag var INTE ensam om denna tanken kan jag säga. Där var fullt! Plus laddkö, 2-3 bilar hela tiden.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Ännu en fråga 🙋‍♂️

Fått erbjudande hos Ionity snabbladdning för 3,5kr och som elen ser ut hemma med 300öre/kW (jag har timpris)

Blir det förmånligaste för mig att åka till en station och ladda på 30minuter eller ha laddning på hemma (när elen är som billigast)?

Tänker på tiden det tar att ladda hemma jämfört med snabbladdaren.

Frågan är mest relaterat till dessa tider nu när elen är så jäkla dyrt.

Vad är det för erbjudande? Om du tänker det som är från Ionity själva så är det bättre att köra det du kan ta genom ditt bilmärke eller genom Elli. Med Elli får man Volkswagens deal. Kostar samma som Ionitys egna deal men får billigare hos många andra laddnätverk med förutom Ionity.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är det för erbjudande? Om du tänker det som är från Ionity själva så är det bättre att köra det du kan ta genom ditt bilmärke eller genom Elli. Med Elli får man Volkswagens deal. Kostar samma som Ionitys egna deal men får billigare hos många andra laddnätverk med förutom Ionity.

Erbjudandet fick jag med bilen (Plugsurfing) Volvo Cars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Erbjudandet fick jag med bilen (Plugsurfing) Volvo Cars

Yes gratis i ett år va?

Då är det bara att köra på.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Får snart min ID4 och enligt VW ska man ha 235 fram och 255 bak på vinterdäcken. Ser dock att min säljare (som vägrar svara på telefon eller mail senaste veckan) har beställt 255/255.

Gör det något eller vad är anledningen till att VW rekommenderar 235 fram?

Jag kör 235 runt om som vinterdäck på min id4, det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av isbjoern:

Får snart min ID4 och enligt VW ska man ha 235 fram och 255 bak på vinterdäcken. Ser dock att min säljare (som vägrar svara på telefon eller mail senaste veckan) har beställt 255/255.

Gör det något eller vad är anledningen till att VW rekommenderar 235 fram?

Jag skulle säga att den enda skillnaden blir att du med 255 fram får marginellt högre rullmotstånd - och därmed lite försämrad räckvidd.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tack ska ni ha för att ni tog er tiden! 🙏

Då har jag en bra start iallafall och förstår mig lite mer på detta. Tack för exemplen dessutom

Jag skulle vilja tipsa om att det går utmärkt att ladda på teslas laddplatser.

När jag åkte Köping - Malmö i somras var det ruskigt lång kö till ionity (fick vänta strax över 1h i Gränna), lediga platser på samtliga tesla stationer.

Kostar mer dock, lite billigare om man köper en månads abonnemang (går att avsluta direkt).

Då fick man ca 3kr/kWh rabatt i en månad för 129kr. Lönade sig efter 129/3 = 97 kWh.

Inte försvarbart rent ekonomiskt, men att slippa vänta på en ledig laddare var guld värt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Kia har en jäkla massa uppdateringar och skit hela tiden. I Augusti fick jag brev hem att dom skulle fixa nån säkerhetsfel som kunde göra att bilen rulla. När man väl va där frågade jag om dom kunde se några andra uppdsteringar mm. På begäran hittade dom då 5(!) upodateringar som skulle göras men dom inte hade gjort. När jag hämtar bilen har dom sett via ena uppdateringen att värmeväxlaren behöver bytas då den ingick i dom första som gjordes. Boka ny tid.
Sen lämna jag in bilen i höst för ett skadeärende på spoilern fram. Frågan då om dom tänkte lägga in mjukvaran som kommit med förvärming på batteriet som jag själv hade koll på. Det hade dom absolut inte tänkt men kunde göra sa dom. 2 dagar senare efter att dom haft bilen i 1,5 vecka ringer samma verkstad men annan kille och säger att dom har ett garantiärende dom gärna vill fixa på min bil som gäller förstärkaren på stereon och boka tid till den.
Min fråga är då: Hur kan man ha så jävla dålig koll på sin bil? Får dom in en bil räknar jag med att dom kollar upp och gör allt på den när den ändå är inne?? Det skapar ju sjukt mycket merjobb både för mig och dom att köra dit stup i kvarten.
Lite trött på dom atm.. 😑

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

@MP-Jan har du fått din GT ännu ?

Permalänk
Medlem

Jag kollade min laddstolpe easee nu. Jag har kört 900 mil sedan i Feb och förbrukat 1950 kWh i laddning. Dvs 900 mil för runt 3000 kr.

Mach E GT köpt ny feb 2022.

Permalänk
Medlem

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

Tror ABRP tar i beaktning temperatur om du specar det, ställ in rätt bil och vart du ska åka, ser du hur ofta och vart du behöver ladda, borde stå någonstanns vad den räknar med i fröbrukning.
Men räkna med 30-35 kwh/100 som borde de va nära?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

-25 kan jag inte gå ner till men runt -15 som det varit senaste dagarna så har jag legat runt 3 kWh/mil med min Mustang Mach-E AWD LR med dubb. Ingen motorväg utan främst 70-90 och lite 100, väglaget har inte tillåtit mer. Ska dock sägas att bilen saknar värmepump och typ 30-35% av förbrukad energi har gått åt till att värma bilen enligt datorn Men gissningsvis så runt 3 eller strax över på en Enyaq

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Den lär nog dra runt 4 kWh/mil i 25 minusgrader om du kör i motorvägsfart så det betyder väl runt 20 mil på en full laddning. Med förvärmd bil och batteri kommer du lite längre.

MEB-bilarna är sjukt törstiga vintertid. Av de elbilar jag har kört är det nog bara Volvo XC40/C40 som är värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

@MP-Jan har du fått din GT ännu ?

Inte jag, men en bekant till mig fick sin förra veckan. Har inte ens fått höra att den är bokad för tillverkning. Verkar bli leverans till våren isåfall (inte mig emot alls). Men jag måste erkänna att jag blev bra avundsjuk när jag fick veta att dom skulle ut och fira med middag för att han fick en av dom första i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

Har bara data från en Model S i -25 till -30, då var det under 250 Wh/km i 90-100 km/h utan värmepump så länge vägen inte var helt täckt av snö. Model 3 var det kallaste -20 tror jag och den drog såklart mindre än S.

Sen är såklart alla bilar olika i hur de fungerar, vissa ska hålla en viss temperatur i batteriet oavsett temperatur ute och då kan man bränna väldigt mycket energi i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

Aldrig kört i -25. Varken med någon elbil eller bensin/diesel. Vet att många tillverkare (oavsett el, bensin eller diesel) inte garanterar bilens funktionalitet vid -25 eller kallare, så var observant vad som gäller för garantierna på bilen om du kör i så kallt väder.

Körde i dag M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 105-110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Börjar ju vara massa artiklar om räckvidd nu på vintern, men mest är det "Vissa bilar tappar mellan x och y ibland kanske" eller "så här funkar elbilar i monsterkylan -5 grader" eller helt enkelt paywalls vilket innebär att jag inte får fram nåt vettigt.

Kan någon svara på hur mycket man kan räkna med att en elbil drar i typ -25 i typ 80-90 knyck? Pratar vi 30kwh/100km? Eller 40? Eller 25? Enyaqen jag fick låna på långresa nyligen drog ju 22 i strax under nollgradigt på dubbdäck, men då var det ju milt ute.

Vore intressant att veta om man kan åka till och från svärföräldrarna i -25 (som det ofta är kring jul) utan att snabbladda, eller om det då kräver att vi riggar ett ordentligt 230v-uttag och skaffar en nödladdare för att kunna toppa upp hos dom (finns ej 3-fas och vi tänker inte skaffa laddbox dit). Känns ju tveksamt att en Enyaq klarar 36 mil i så sträng kyla men vore intressant att veta hur långt bort man kommer.

Vet inte vad en enyaq skulle dra men körde en vända nu i den här kylan med i4an och landade på 29,5 så räkna lite högre än det skulle jag säga. Höll 110 hela vägen ungefär. Såg som lägst - 28 på termometern och respektive ville ha +27 på sin sida så det lär inte ha hjälpt förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vet inte vad en enyaq skulle dra men körde en vända nu i den här kylan med i4an och landade på 29,5 så räkna lite högre än det skulle jag säga. Höll 110 hela vägen ungefär. Såg som lägst - 28 på termometern.

Var det massa oplogad snö på vägen som kan förklara så hög förbrukning eller? Sådan hög förbrukning låter inte kul inför skidresan i januari faktiskt, blir massa laddning i så fall. Är ju mer än vad min Model S drog i de temperaturerna på plogad väg och det var en större bil.

Permalänk
Medlem

Ingen snö, vägen var bra men det är uppför hela tiden och la till att respektive hade löjligt hög temp på acn.
Vi lär ha samma temp hela helgen så ska se vad det blir på hemvägen.

Körde I - 10 för några veckor sen själv och då var förbrukningen knappt märkbart högre än på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Får snart min ID4 och enligt VW ska man ha 235 fram och 255 bak på vinterdäcken. Ser dock att min säljare (som vägrar svara på telefon eller mail senaste veckan) har beställt 255/255.

Gör det något eller vad är anledningen till att VW rekommenderar 235 fram?

Smalare däck är att föredra eftersom de ger bättre grepp i vinterföre, de är dessutom billigare.

Så här förklarar däckkedjan Vianor det hela:

"– På vintern är smala däck mer säkra vid extrema situationer eftersom de ger större marktryck än breda däck.
Smala däck ger bättre grepp även på lös snö och på slaskiga vägar.
Breda däck ger bättre grepp på fasta underlag."

Jag har ju hellre något sämre grepp på fast underlag, när det förmodligen redan är ganska bra grepp än att ha sämre grepp när det redan är moddigt eller mycket snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen snö, vägen var bra men det är uppför hela tiden och la till att respektive hade löjligt hög temp på acn.
Vi lär ha samma temp hela helgen så ska se vad det blir på hemvägen.

Körde I - 10 för några veckor sen själv och då var förbrukningen knappt märkbart högre än på sommaren.

Ja har man 27 grader på ena sidan och det är uppför kan jag förstå det, då låter det inte så illa. Blir rätt mycket mer energi som krävs ifall man har 27 inställt istället för 21.