Naglarna på lilltår, är det ett jävla skämt eller?

Permalänk
Medlem

Naglarna på lilltår, är det ett jävla skämt eller?

Min nagel på lilltån har gått sönder, och det går inte på garantin antar jag.

Men vad gör man? Har rätt storlek på skorna och har testat tjejens nagellack som ska göra naglarna starkare. Men det sket sig ändå

Det blir liksom som en krok som hakar i strumpor och täcken och gör svinont.

Nån som har tips? Obs äcklig bild

Dold text
Spoiler på bilden, lite onödigt att varna annars... :P // MOD
Permalänk
Medlem

Klipp inte tånaglarna "runt", utan försök ha en någorlunda rak framkant.
Värt ett försök

Hjälper inte nuvarande situation...du får klippa av den där lilla lösa biten som sticker ut.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Urk. Klipp av "flärpen" hela vägen in och låt växa ut igen.

Permalänk
Medlem

Klipp den inte så kort utan låt den sidan växa ut så att säga. Blir det för kort på kanten så kan nageln vrida sig/spricka.

Nu menar jag absolut inte att du skall ha långa tånaglar (fyfaaan) utan låt den komma ikapp lite och sen när nageln har bra form/inga sprickpor så kör du på som vanligt.

Samma princip fungerar även om man skulle få nageltrång.

Permalänk
Medlem

Mina lilltånaglar har krympt till bara några kvadratmillimeter. Märklig grej detta, naglar. Hatar det. Tyvärr inga bra tips...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det där är inte en sprucken nagel utan en "extra" utväxt separerad från den större delen.
Min fru och dotter har exakt samma problem.
Fru brukar bara bita i och rycka loss dem. Gör ont några sekunder (blöder lite) sen kan hon ta på sig
nylonstrumpor ett par månader utan problem tills den kommer tillbaka.

Dotter är 7 och upptäckte detta förra veckan. Hon gjode likadant...

Permalänk

Du har för smala skor, det syns att du skaver mot skon där på lilltån.

Tyvärr är de flesta skor inte anpassade till fötter idag.

Permalänk
Medlem

Pincett o riv loss.

Ja brukar få så på tummarna ibland, är väl att man slår i o spräcker nageln..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Helt normalt. Finns en hel Wikipedia-artikel om den nageln. https://en.wikipedia.org/wiki/Accessory_nail_of_the_fifth_toe

Fila ned den med en nagelfil.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Superthug:

Det där är inte en sprucken nagel utan en "extra" utväxt separerad från den större delen.
Min fru och dotter har exakt samma problem.
Fru brukar bara bita i och rycka loss dem. Gör ont några sekunder (blöder lite) sen kan hon ta på sig
nylonstrumpor ett par månader utan problem tills den kommer tillbaka.

Dotter är 7 och upptäckte detta förra veckan. Hon gjode likadant...

Infektioner kan komma som ett brev på posten om man gör så, jag vet och har varit inne på sjukan en gång pga det, då var det på handens nagel

Klipp loss försiktigt så nära det går och om det börjar bli infekterat och sväller upp så använder jag Alsolsprit i förebyggande syfte, det är helt magiskt

Mina 2 ören

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-alsolsprit-kuta...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tips som primärt funkar för sprucken nagel är en liten bit kirurgtejp (tunn och släpper igenom luft bra) Typ 3M Micropore Tejp. Sen droppa/pensla på akrylatlim (superlim) och låt härda i luft vilket tar halvtimme eller nåt.
Försök att endast få lim och tejp på nageln och inte huden...

Tejpen agerar armering med fibrerna och limmet får det att sitta rejält (veckor). Lite lurigt att klippa nageln efter denna behandling och är bättre att bara slipa ned allt eftersom den växer ut igen tills skadan är borta.

Permalänk
Medlem

Har samma sak, brukar klippa med nagelsax så nära det går och använder sedan nagelfil.

Permalänk
Medlem

meme://You guys have nails?!.jpg

Skämt åt sido: jag blir alltid lite förundrad när folk har så att säga "vanliga naglar" på lilltån. själv har jag något som växer, är gjort av keratin, men det ser inte ut som en nagel. Sen så måste jag hålla med dom som avråder från att riva loss lösa nageldelar. har det som typ en tick och får återkommande mindre infektioner i både tår och fingrar.

Permalänk
Medlem

Näbbtång brukar funka bättre än pincett. Dom sitter hårt som fan ibland. Nagelband som jag även brukar ha på kanterna är ondska

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16