Permalänk

Dags för nytt! Budget 30-35k

Hejsan alla sweclockare!

Nu är det dags för mig att bygga en ny dator och jag skulle uppskatta er hjälp oerhört.

Min tanke är att använda den primärt för att spela.
Lite snabb info kring kringutrustning samt användning som kanske hjälper till för att veta vilken prestanda jag eftersöker:

• Skärm med: 3440x1440p & 175hz

• Kommer ibland vara kopplad till TV: 4k & 100hz

• VR (har idag ett HTC Vive, men kommer byta mot annat senare)

Samt även spel jag kommer spela (och liknande titlar, men tänker att dessa sätter någon standard):

• World of Warcraft (Retail/Dragonflight)

• Modern Warfare 2

• Overwatch 2

• GoW Ragnarök

Andra punkter att ha med i beräkning (mindre viktiga men trevligt om dem går att uppfylla ):

Hoppas att detta är tillräckligt med information, annars fråga mer än gärna

Stort tack för er hjälp & hoppas ni har en bra dag!

Permalänk
Skrivet av abeedvard:

Hejsan alla sweclockare!

Nu är det dags för mig att bygga en ny dator och jag skulle uppskatta er hjälp oerhört.

Min tanke är att använda den primärt för att spela.
Lite snabb info kring kringutrustning samt användning som kanske hjälper till för att veta vilken prestanda jag eftersöker:

• Skärm med: 3440x1440p & 175hz

• Kommer ibland vara kopplad till TV: 4k & 100hz

• VR (har idag ett HTC Vive, men kommer byta mot annat senare)

Samt även spel jag kommer spela (och liknande titlar, men tänker att dessa sätter någon standard):

• World of Warcraft (Retail/Dragonflight)

• Modern Warfare 2

• Overwatch 2

• GoW Ragnarök

Andra punkter att ha med i beräkning (mindre viktiga men trevligt om dem går att uppfylla ):

Hoppas att detta är tillräckligt med information, annars fråga mer än gärna

Stort tack för er hjälp & hoppas ni har en bra dag!

med de spelen du hade tänkt spela så hade jag hellre köpt en dator för ca 20 k och ett ps5 att köra typ Gow (tycker ps5 är skönare för den typen av spel där du kan sitta i soffan med handkontroll)

Permalänk
Skrivet av Sebulba80:

med de spelen du hade tänkt spela så hade jag hellre köpt en dator för ca 20 k och ett ps5 att köra typ Gow (tycker ps5 är skönare för den typen av spel där du kan sitta i soffan med handkontroll)

Tack för ditt svar Men jag är inte intresserad av ett PS5 dessvärre, även om jag absolut kan se vad du menar.
Skulle jag vilja spela med en handkontroll så har jag en Xbox One kontroll som jag har kopplat till datorn. Risken är att PS5:an bara skulle stå och samla damm. Gillar PC mer då jag oftast multitaskar mellan olika saker samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vitt var det!
https://www.inet.se/datorbygge/b1341345/vitt

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Finns snäppet billigare 4080's https://www.inet.se/produkt/5413118/msi-geforce-rtx-4080-16gb...

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Jo jag vet, men det är mer grått än vitt! Inte för att jag tycker vitt är värt en tusenlapp..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Jo jag vet, men det är mer grått än vitt! Inte för att jag tycker vitt är värt en tusenlapp..

Tänkte inte ens på det my bad

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk

Men wow! Tusen tack för detta!

Ser ju ut att vara precis det jag eftersöker

Permalänk

Verkar som att chassit saknar fläktar som kommer med, kan det vara något man bör köpa till kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Verkar som att chassit saknar fläktar som kommer med, kan det vara något man bör köpa till kanske?

Absolut, är bara att köpa hur många du vill. Chassit har plats för flera stycken radiatorer också om du vill köra vattenkylning

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Absolut, är bara att köpa hur många du vill. Chassit har plats för flera stycken radiatorer också om du vill köra vattenkylning

Jag förstår Har du några tips på några som är bra? Samt hur många tror du jag behöver? Är det nödvändigt att fylla alla platser?
Tusen tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeedvard:

Jag förstår Har du några tips på några som är bra? Samt hur många tror du jag behöver? Är det nödvändigt att fylla alla platser?
Tusen tack för din hjälp!

Räcker oftast med 1 fram och en bak. 120 eller 140 mm valfri, exempelvis be quiet

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Räcker oftast med 1 fram och en bak. 120 eller 140 mm valfri, exempelvis be quiet

Alright

Tack för att du tog dig tiden att hjälpa till!
Blir nog ett köp inom en snar framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Trams. Du kan spela det i soffan med PC också och med markant trevligare grafik/prestanda.

Trevligt hur pass billigt SSD/NVME lagring blivit samt RAM. 32GB DDR4 CL14 B-die kostade mig runt 4k totalt för mig sen 2018. 2500 för första paret och 1400 för sista paret.

Köpte en Samsungdisk på 500GB åt farsan för lite och ingenting med.
Jag har inte en enda HDD i min dator, finns ingen anledning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

varför så dyrt moderkort?

denna e klart att föredra, kan ändå inte klocka am5 cpuerna så högt samt minneskontrollern e sådära på zen4 prollarna.

https://www.inet.se/produkt/1903939/msi-pro-b650-p-wifi finns tom billigare, så varför ens välja så dyrt am5 mobo?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

denna e klart att föredra, kan ändå inte klocka am5 cpuerna så högt samt minneskontrollern e sådära på zen4 prollarna.

https://www.inet.se/produkt/1903939/msi-pro-b650-p-wifi finns tom billigare, så varför ens välja så dyrt am5 mobo?

Han valde det eftersom vita komponenter var att föredra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ROG är förberedd för nvme PCIE 5. MSI kortet saknar usb c bak. Och Asus har betydligt bättre ljud. Samt att det är vitt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

ROG är förberedd för nvme PCIE 5. MSI kortet saknar usb c bak. Och Asus har betydligt bättre ljud

kommer han ens att märka skillnaden i både pci-e samt ljudkretsen?

har inte märkt nån skillnad mellan vare sid pci-e 3 eller 4 för nvme samt att jag har inte märkt nån skillnad i ljud kvalité mellan 4080, 1220 samt 8970 i mitt nuvarande msi 690 pro a.

usb c fram kommer det väl att finnas om chassit har om man väljer ett chassi med sådan front panel, så jag hade inte hängt upp mig på såna saker. moderkort är bara moderkort för de flesta och hade räckt med det billigaste möjliga i 99% av fallen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

18 000 för ett 4080? Finns det verkligen någon normal person som betalar dessa summorna?

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Trams. Du kan spela det i soffan med PC också och med markant trevligare grafik/prestanda.

Trevligt hur pass billigt SSD/NVME lagring blivit samt RAM. 32GB DDR4 CL14 B-die kostade mig runt 4k totalt för mig sen 2018. 2500 för första paret och 1400 för sista paret.

Köpte en Samsungdisk på 500GB åt farsan för lite och ingenting med.
Jag har inte en enda HDD i min dator, finns ingen anledning.

Är du sinnesslö på något sätt eller…? Du verkar inte förstå vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

kommer han ens att märka skillnaden i både pci-e samt ljudkretsen?

har inte märkt nån skillnad mellan vare sid pci-e 3 eller 4 för nvme samt att jag har inte märkt nån skillnad i ljud kvalité mellan 4080, 1220 samt 8970 i mitt nuvarande msi 690 pro a.

usb c fram kommer det väl att finnas om chassit har om man väljer ett chassi med sådan front panel, så jag hade inte hängt upp mig på såna saker. moderkort är bara moderkort för de flesta och hade räckt med det billigaste möjliga i 99% av fallen

Om inte moderkortet har stöd för usb-c fram så spelar det ingen roll om chassit har det, båda delar måste stöda det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM