Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kan man återskapa experimentet kan man ju börja laborera med hur mycket man kan minska effekten på lasrarna och ändå uppnå önskad effekt.

Nej.

Går du tillbaka ett steg (förenklar) så kommer du till en fusionsbomb med atombombsdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej.

Går du tillbaka ett steg (förenklar) så kommer du till en fusionsbomb med atombombsdel.

Nej det kommer inte att uppstå en fusionsbomb med atombombsdel om man minskar laserstryrkan något. Det som kommer hända är att antingen fungerar det eller så fungerar det inte, då får man skruva på parametrarna tills man uppnår önskat resultat. Det är ett väldigt vanligt arbetssätt i labb när man testar saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Nej det kommer inte att uppstå en fusionsbomb med atombombsdel om man minskar laserstryrkan något. Det som kommer hända är att antingen fungerar det eller så fungerar det inte, då får man skruva på parametrarna tills man uppnår önskat resultat. Det är ett väldigt vanligt arbetssätt i labb när man testar saker.

Du kommer inte uppnå fusion med svaga lasrar.

Vill du förenkla så är det att gå tillbaka till grunden och det är termonukleära vapen.

Permalänk
Medlem

Tldr:
De besköt en bränslepellet med en stark laser och fick lite mer energi tillbaka än vad laserstrålen innehöll.
Att producera laserstrålen drog dock betydligt mera energi än de fick tillbaka pga den dåliga verkningsgraden i lasern. Energikostnaden för tillverkningen av bränslepelleten räknades inte heller på.
Elen är fortsatt dyr i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns också ett politiskt och ekonomiskt drivet intresse att tala vitt och brett om framgångar, särskilt då forskning bedrivs i åtskilliga länder och medial uppmärksamhet är ett väldigt viktigt verktyg för att locka till sig investeringar.

Det är bra med framsteg, men det här är lite uppblåst. Av människor kontrollerad fusionskraft som en praktiskt gångbar energikälla ligger fortfarande, i bästa fall, flera decennier framåt i tiden.

Ja, jag håller med. Men igår var det en fantasi. Idag har vi bevisat att vi kan. Då känns 50 år inte lika länge imo.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Realistisk pessimist här.

Jag har läst och hört om fussion sen jag knappt kunde läsa och satt o bläddrade i vetenskapliga tidskrifter.

En sak som jag känner mig säker över är att de som forskar och jobbar med detta och lyckas hålla hoppets låga tänd hos de som tillför pengar till projekten aldrig egentligen behöver lyckas helt och fullt.

De har redan sin karriär räddad fram till pensionen, troligen med rätt bra levnadsstandard efter att de gått i pension också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, jag håller med. Men igår var det en fantasi. Idag har vi bevisat att vi kan. Då känns 50 år inte lika länge imo.

Nja, att komprimera tungt väte och tritium tills det imploderar gjorde vi på 50-talet. Vi har pangat termonukleära vapen där nästan alla energi kommer från fusion.

Tekniken kommer säkert användas till att utveckla termonukleära vapen, men inte ens om den var hundra gånger effektivare kan du gå jämt ut här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En sak som jag känner mig säker över är att de som forskar och jobbar med detta och lyckas hålla hoppets låga tänd hos de som tillför pengar till projekten aldrig egentligen behöver lyckas helt och fullt.

Det är säkert skitkul att få syssla med det, räkna, bygga, testa och modifiera, år efter år, även om man inte får bra resultat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Man har lyckats med fusion som producerar mer energi än som gick åt i processen!

Om man definierar processen på ett väldigt snävt sätt kanske

Faktisk fusion på det sättet som vanliga människor tolkar det ligger långt borta i framtiden.

Permalänk
Medlem

aha det är alltså dags för den årliga nyheten om att fusion snart(tm) kan vara möjligt, började undra om vi skulle missa det i år!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tritium och deuterium som behövs för att driva en fusionreaktor är enkelt att utvinna och finns i överflöd, vilket gör att fusion i teorin kan vara otroligt hållbart för planeten för en väldigt lång tid. Så det är ju en hoppfull tanke. Men hur är det med materialen som behövs för att bygga och driva reaktorn i praktiken? Vad kan tänkas behöva, och i hur stor utsträckning? Det är kanske inte en rak jämförelse, men jag tänker t ex på att produktionen av elbilar, microchip, batterier etc kräver sällsynta metaller. Nån som har lite insyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Tritium och deuterium som behövs för att driva en fusionreaktor är enkelt att utvinna och finns i överflöd, vilket gör att fusion i teorin kan vara otroligt hållbart för planeten för en väldigt lång tid. Så det är ju en hoppfull tanke. Men hur är det med materialen som behövs för att bygga och driva reaktorn i praktiken? Vad kan tänkas behöva, och i hur stor utsträckning? Det är kanske inte en rak jämförelse, men jag tänker t ex på att produktionen av elbilar, microchip, batterier etc kräver sällsynta metaller. Nån som har lite insyn?

Får du nog kolla på om 40 år när det byggts något (med helt annan teknik än som LLNL NIF) som faktiskt producerar el som subventionerad demonstrationsanläggning. Om vi verkligen väljer att lägga pengar på det, då dessa anläggningar inte ser ut att komma att producera så mycket.

Elbilar är redan en viktigare teknik än kärnkraft för övrigt. Går inte att skala hur som helst det heller, men kärnkraften ligger kvar på dryg 4 % av världens totala energianvändning (primärenergi) och lär inte öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Tritium och deuterium som behövs för att driva en fusionreaktor är enkelt att utvinna och finns i överflöd

Eh, nä...

Deuterium finns det visserligen mycket av, eftersom det utgör ungefär 1/6000 av vätet i världshaven, eller ungefär 1/60 000 av massan i världshaven. Men det krävs en hel del energi och jobb för att koncentrera och omvandla till rent deuterium även om det är tekniskt okomplicerat.

Tritium finns (i praktiken) inte naturligt, utan måste tillverkas i kärnreaktorer, långsamt, och sen renframställas ur bestrålat material. Inte enkelt på nåt sätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får du nog kolla på om 40 år när det byggts något (med helt annan teknik än som LLNL NIF) som faktiskt producerar el som subventionerad demonstrationsanläggning. Om vi verkligen väljer att lägga pengar på det, då dessa anläggningar inte ser ut att komma att producera så mycket.

Elbilar är redan en viktigare teknik än kärnkraft för övrigt. Går inte att skala hur som helst det heller, men kärnkraften ligger kvar på dryg 4 % av världens totala energianvändning (primärenergi) och lär inte öka.

Om du inkluderar KTH i ditt "vi" så satsas det. Är väl ett steg på vägen bort från kärnkraft men inte mer än så. Potentialen finns, tidsaxlarna finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om du inkluderar KTH i ditt "vi" så satsas det. Är väl ett steg på vägen bort från kärnkraft men inte mer än så. Potentialen finns, tidsaxlarna finns inte.

Det går inte riktigt att betrakta det som ett steg bort från kärnkraft, fusion är ju också kärnkraft. Skillnaden är (förenklat) att du slår ihop kärnor istället för att dela på dem.

Permalänk
Medlem

Nej dom har gjort ett framsteg, dock långt bort till konsumtion.
Och nej, dom "skapade" inte mer energi än vad dom fick ut.
Alla värden kan man trolla till vad man vill. Det är helheten som räknas.

Denna kille besvarar det väldigt enkelt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går inte riktigt att betrakta det som ett steg bort från kärnkraft, fusion är ju också kärnkraft. Skillnaden är (förenklat) att du slår ihop kärnor istället för att dela på dem.

Det var dåligt uttryckt, vad jag menade var mest att man dels kommer från att använda ändliga resurser (uran) och slipper den oerhört långa tiden för radioaktivt avfall, även om den fortfarande finns. Att gå från 100 000+ år till 100 och jag vet att man pratar redan nu om så lågt som 12 års radioaktivitet så är det ett stort steg på vägen. Men tidsaxlarna för att nå dit kommer antagligen vara längre än att hinna utveckla andra alternativ till en sådan nivå att man åtminstone på jorden inte behöver det i någon större utsträckning. Det kanske är bra nog, vad vet jag!

Permalänk
Medlem

Relevant video med sammanfattning

Permalänk
Rekordmedlem

Det kom just ett intressant reportage som nog kan intressera andra som läser denna tråd och inte sett det. Helion energy, Trenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.