Bättre skärm och batteri i fokus till nästa Steam Deck

Permalänk
Skrivet av Alling:

Eller brons = 30 fps, silver = 60 fps, guld = 120 fps? Känns som att det skulle kunna vara rimligt. ¯\_(ツ)_/¯

Känns rimligt, tycker folk nuförtiden börjar bli lite för bortskämda.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinoman:

Jag har sett en video på YT från Microsoft där de använder en 1000 Hz-skärm. Det borde rimligtvis vara den nya guldstandarden! Fan. Kom in i gemet nu @landmarks.

Dåligt, det blir dumstrut och skamvrå resten av året. Minst.

Permalänk
Medlem

Finns andra FPS än 30 och 60, låst 40,45 eller 50FPS lägen skulle vara rätt mycket bättre än 30 också. Digital foundry har pratat om detta i samband med Deck. Det har även experimenterat med 40FPS på PS5 till 120Hz skärmar(eller med hjälpa av VRR?).

30 dör förhoppningvis snart ut, Deck skulle tillexempel kunna köra låst FPS efter hur mycket batteri användaren vill spara. Annars så är 40FPS till och med mycket bättre, även om man helst vill ha högre.

Permalänk
Medlem

Att köra 40 fps med 40 hz uppdateringsfrekvens på skärmen har fungerat väldigt bra på Steam Decken. Känns väldigt smooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Att köra 40 fps med 40 hz uppdateringsfrekvens på skärmen har fungerat väldigt bra på Steam Decken. Känns väldigt smooth.

Har steam deck VRR eller låste du skärmen till 40Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har steam deck VRR eller låste du skärmen till 40Hz?

Jag låste till 40 fps / 40 hz. Decken har en väldigt smidig fps limiter och skärminställning som man kommer åt vartsomhelst med ett klick och toggle.

Det är inte lika smidigt som 60 fps men en märtkbart bättre upplevelse än 30 fps. Jag kör alla tyngre spel i det läget, funkar bra med den mindre skärmen samt att den drar märkbart mindre batteri med en cap på 40 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jag låste till 40 fps / 40 hz. Decken har en väldigt smidig fps limiter och skärminställning som man kommer åt vartsomhelst med ett klick och toggle.

Det är inte lika smidigt som 60 fps men en märtkbart bättre upplevelse än 30 fps. Jag kör alla tyngre spel i det läget, funkar bra med den mindre skärmen samt att den drar märkbart mindre batteri med en cap på 40 fps.

Intressant, ja jag har testat 40 fps med VRR och stort kliv upp från 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Därtill ligger ribban på 30 bildrutor per sekund – långt från PC-världens guldstandard 60 FPS.

Jag kan inte förneka att det hugger till i gamerhjärtat varje gång 60 fps benämns som en "guldstandard". Något i stil med "baseline" eller "minimikrav" ligger närmare till hands för mig.

Jag själv, som PC-snobb, skulle knappt kalla 60 fps för baseline. I många spel är det på gränsen till spelbart i fort av inputlag i min mening. Jag kommer från den gamla goda tiden med 85hz CRT-skärmar och grät floder när det helt plötsligt endast fanns usla LCD-skärmar med max 60hz och typ 14ms i pixelresponstid. URK!

Minns även att mans eplade alla spel i så hög FPS som möjligt även om skärmen bara uppdaterades i 85hz. Det blir mindre inputlatency men på bekostnad av tearing vilket jag personligen inte har ont av.

Men för en bärbar enhet så mja, för vissa typer av spel. Säkert gott nog för somliga

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl en kompromiss.
Spela spel i 360Hz men med 5 minuters batteritid.
Eller även om man har strömförsörjning och den blir så varm att man bränner händerna eller överhettar och crashar.
Då kanske det inte är så kul även om man kunde få väldigt bra prestanda en kort stund.

Men samtidigt om man ska gå ner till 30 fps som prestandamål känns som lite besvikelse.
Personligen kan jag tycka att 60 fps hade varit en rimlig nivå för en steam deck liknande enhet.
Om man ändå kan få rimlig batteritid då, utan att de krashar eller har en fläkt som låter som en jet motor.

Om steamdeck har en skärm med 1280 x 800 upplösning.
Det verkar inte helt orimligt att det om inte jätte många år skulle gå att driva en sån upplösning i 60FPS+ i en handhållen enhet.

Fullt medveten att det påverkar batteritiden, men har gärna möjligheten att slå på 120hz. Sen FPS != Hz, så det blir ju en annan diskussion

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Rocket league i 100+ FPS men med 60Hz känns som att lira med lagg. Även lägre FPS med hög Hz flyter bättre, men kan du inte uppskatta det så är det din förlust kompis

Skulle aldrig få för mig att köpa en dator med 60hz skärm för spel från första början så har inte det problemet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Bättre skärm borde vara prio ett. Och det krävs inte Oled, bara en ips-skärm med bättre svärta och kontrast. Kanske borde de byta till VA om en passande nu finns tillgänglig? Det blir så små skillnader i betraktningsvinkel på en så liten skärm så borde fungera.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med Steam deck.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag upplever att AMD-kretsens energieffektivitet är det som begränsar steam deck mest. Den gör enheten tung och stor.

Sen jag skaffade min deck har den fått mig att uppskatta Nintendo Switch allt mer. Switch är en mer polerad upplevelse både i hårdvara och mjukvara.
Mer lagom i storlek, mycket lägre vikt. Men också att interfacet känns mer snabbnavigerat och lättviktigt. Det är trevligt att kunna fälla ut kickstandet, ställa switchen på ett bord, öppna youtube och ta loss en kontroll som fjärr.

Skärmen på steam deck är ingen höjdare, min första generations switch har jämnare bakgrundsbelysning och mindre bleed. Min GPD Pocket 1 har en 7", 1200p IPS-skärm som är löjligt mycket bättre. Hade gärna sett att Valve satte dit en skärm värd namnet, i högre upplösning så kan decken skala sig dit med FSR.

Wifi/BT-chippet verkar ha en del problem och tyvärr är det fastlött. Hade gärna sett att det satt något mer stabilt om det inte går att byta ut. Drivrutinen skulle behöva en del jobb.

Dockningsstationen måste jag ofta dra ur efter omstart för att få bild på skärmen. Jag kan också välja högre uppdateringsfrekvens än dockningsstationen fixar att skicka ut vilket leder till svart skärm. Får hoppas Valve fixar fler firmwareuppdateringar till dockan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Batteritiden förstår jag mig verkligen inte på, den är ju mer än tillräcklig? Beror så klart vad man spelar, men jag personligen är aldrig borta från en strömkälla längre än en timme eller två, och inte spelar jag längre än så åt gången på bärbar heller.

Men 1920x1080 i OLED hade varit fint!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Batteritiden förstår jag mig verkligen inte på, den är ju mer än tillräcklig? Beror så klart vad man spelar, men jag personligen är aldrig borta från en strömkälla längre än en timme eller två, och inte spelar jag längre än så åt gången på bärbar heller.

Men 1920x1080 i OLED hade varit fint!

Har min Steam Deck med mig på flygresor och även på kortare resor så skulle jag uppskatta lite mer batteritid, både för när man sitter och väntar på flygplatser och inte alltid har uttag tillgängligt och för själva flyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Har min Steam Deck med mig på flygresor och även på kortare resor så skulle jag uppskatta lite mer batteritid, både för när man sitter och väntar på flygplatser och inte alltid har uttag tillgängligt och för själva flyget.

Olika sorters användare så klart, men det kan jag förstå. Jag flyger personligen i praktiken aldrig, utan reser jag är det bil eller tåg och där kan jag alltid ladda om det skulle behövas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Steam Deck i samarbete med Noctua... is that you?

Vore nog inte så dumt faktiskt xD