Permalänk

Redundans modem

Vi har köpt ett hus där fiber inte är indraget ännu. Jag jobbar hemifrån och är i behov av internet så min tanke var att skaffa ett mobiltbredband tills dess att tjälen gått ur marken och vi kan gräva in fiber. Det är ju inga problem att köpa på sig ett sådan modem och användauplinken i befintlig router.

Men mina frågor är tre egentligen.
1. Vilken typ av modem är vettigt för en privatperson?
2. Jag tänkte att om jag ändå måste köpa en sådan, så kanske det är bättre att lägga nån krona extra och köpa en router med redundans så att när vi väl har fiber inkopplat så ligger mitt mobila bredband som backup om fibern går ner. Går det att ha två separata uplinks och att en router kopplar till den som fungerar?
3. Om inte vilken utrustning är det jag behöver som jag bara kan "jacka" in fibern i när den är installerad?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vet att de flesta Asus routrar stödjer mobilt bredband i usb-portarna och kan använda detta som fallover om vanligt ethernet dör. Så om det är temporär lösning hade jag kollat där. Däremot tror jag mer på att dela ut internet från mobil de gångerna det skiter sig med fibern framledes.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

WAN Failover/Load balancing är den funktion du söker, stöds av i stort sett alla "riktiga" brandväggar. Har aldrig konfigurerat detta på "konsument" hårdvara, men jag vet att Ubiquiti's EdgeRouter stöder detta bland annat.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205145990-EdgeRouter-WA...

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du bygger upp nätverket som du vill ha det med fiber. Därpå kan du skaffa en Teltonika TRB140 som är en 4G-gateway. Den placerar du där du får bäst mottagning och drar nätverkskabel till din router. Den kan strömmatas via PoE.

När det sedan gäller redundansen så går det att ordna men du måste bestämma hur avancerat ska det vara. Ska det växla utan att du märker något eller räcker det med att koppla in en kabel när det behövs? Ska reservutrustningen ersätta fibern helt eller räcker det med att hålla verksamheten igång hjälpligt tills fibern är lagad?

Det kan vara värt att köpa lite finare saker som verkligen fungerar när det behövs men det finns väl en ekonomisk gräns någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

WAN Failover/Load balancing är den funktion du söker, stöds av i stort sett alla "riktiga" brandväggar. Har aldrig konfigurerat detta på "konsument" hårdvara, men jag vet att Ubiquiti's EdgeRouter stöder detta bland annat.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205145990-EdgeRouter-WA...

Håller med!
Jag hade nog kört på en router med failover och sedan ett separat 4G modem. Då är enheterna separerade och du kan uppgradera eller ändra de olika komponenterna utan att behöva byta "huvudroutern".
Har inte heller koll på konsumentprylar, men jag kör EdgeRouter med WAN-failover och sedan en Huawei 535 för 4G länken. Ha dock 4G länkens bandbredd och latens i åtanke eftersom det kan orsaka en del problem för ex. Teams möten under vissa förutsättningar.

EdgeRoutrar har ganska bra failover för priset. Det är ganska viktigt att skilja på failover och failover. Vissa routrar har failover, men då bara om länken till WAN1 inte är uppe. EdgeRoutrar kontrollerar den faktiska internetuppkopplingen för att säkerställa att internetuppkopplingen verkligen fungerar över fibern - vanligtvis behöver man betala betydligt mer för denna typ av funktion.

TP-link Omada är också ett alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Various Gaming jag tror det finns allt-i-ett utrustning för detta. Mer proffsiga grejer men kan inte minnas vilka som har detta.

Dessutom var det också begränsat eftersom det var inbyggt, ingen möjlighet att uppgradera och man blir helt beroende av en tillverkare. Som andra föreslår är det bättre med en brandvägg / router som sköter failover och till den kopplar man sitt fiber (kabel-TV Internet) och även 4G uppkoppling. Blir lite mer prylar att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Håller med!
Jag hade nog kört på en router med failover och sedan ett separat 4G modem. Då är enheterna separerade och du kan uppgradera eller ändra de olika komponenterna utan att behöva byta "huvudroutern".
Har inte heller koll på konsumentprylar, men jag kör EdgeRouter med WAN-failover och sedan en Huawei 535 för 4G länken. Ha dock 4G länkens bandbredd och latens i åtanke eftersom det kan orsaka en del problem för ex. Teams möten under vissa förutsättningar.

EdgeRoutrar har ganska bra failover för priset. Det är ganska viktigt att skilja på failover och failover. Vissa routrar har failover, men då bara om länken till WAN1 inte är uppe. EdgeRoutrar kontrollerar den faktiska internetuppkopplingen för att säkerställa att internetuppkopplingen verkligen fungerar över fibern - vanligtvis behöver man betala betydligt mer för denna typ av funktion.

TP-link Omada är också ett alternativ.

Sedan är bara frågan hur länge EdgeRouters säljs. De verkar vara under en långsam avveckling. Den viktigaste anledningen till att ha 4G-modem och router separerade är naturligtvis att 4G-modemet ska placeras för bäst mottagning och det är sannolikt inte där routern bör placeras.

Permalänk
Medlem

Blir en falsk redundans med "allt-i-ett" lösning. När denne går ned fungerar varken mobilt bredband eller fiber. En sårbar punkt skapas.

En helt avskärmad nedpackat batteridriven/nätdriven 4/5G router är inte fancy men en billig försäkring som snabbt gåe igång så du kan fortsätta arbeta. Har du dessutom en laptop klarar du dig ett tag utan el i huset...
Sist men inte sist så har du en backuplösning via mobilen som hotspot.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle föreslå att du bygger upp nätverket som du vill ha det med fiber. Därpå kan du skaffa en Teltonika TRB140 som är en 4G-gateway. Den placerar du där du får bäst mottagning och drar nätverkskabel till din router. Den kan strömmatas via PoE.

När det sedan gäller redundansen så går det att ordna men du måste bestämma hur avancerat ska det vara. Ska det växla utan att du märker något eller räcker det med att koppla in en kabel när det behövs? Ska reservutrustningen ersätta fibern helt eller räcker det med att hålla verksamheten igång hjälpligt tills fibern är lagad?

Det kan vara värt att köpa lite finare saker som verkligen fungerar när det behövs men det finns väl en ekonomisk gräns någonstans.

Fast det var ju en ganska trist PoE:
PoE (passive) Passive PoE over spare pairs. Possibility to power up through LAN port, not compatible with IEEE802.3af, 802.3at and 802.3bt standards

Så man måste ha två nätverks kablar eller så får man max 100 Mbit/s till den om man vill köra i samma kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Fast det var ju en ganska trist PoE:
PoE (passive) Passive PoE over spare pairs. Possibility to power up through LAN port, not compatible with IEEE802.3af, 802.3at and 802.3bt standards

Så man måste ha två nätverks kablar eller så får man max 100 Mbit/s till den om man vill köra i samma kabel.

Tja, jag har inga krav på att PoE skall vara rolig eller så. Ditt resonemang om två kablar förstår jag inte. Jag skrev om vad man kunde göra. Jag har en liknade uppsättning som fail-over och det fungerar för mig. Om någon vill ha bättre prestanda så får de väl välja annan utrustning. De får då acceptera ett annat prisläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Men mina frågor är tre egentligen.
1. Vilken typ av modem är vettigt för en privatperson?
2. Jag tänkte att om jag ändå måste köpa en sådan, så kanske det är bättre att lägga nån krona extra och köpa en router med redundans så att när vi väl har fiber inkopplat så ligger mitt mobila bredband som backup om fibern går ner. Går det att ha två separata uplinks och att en router kopplar till den som fungerar?
3. Om inte vilken utrustning är det jag behöver som jag bara kan "jacka" in fibern i när den är installerad?

Räcker inte mobilen som backup om fibern ligger nere?
Blir ganska dyr lösning annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."