Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är du intresserad av elbilar? Vilken har du eller ska du köpa?

Utan att recensera det specifika inlägget vill jag påpeka följande:

Det finns inget som helst krav i trådstarten på att man har eller ska köpa en elbil, helt oaktat att det är ett diskussionsforum varav följer att det är tillåtet att framföra åsikter som inte passar just dig. Att vara intresserad av något är inte heller synonymt med att han råd att hosta upp eller, direkt eller indirekt, låna hundratusentals kronor upp till miljonbelopp. Något sådant är ett helt orimligt krav att ställa i en forumtråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror du får googla lite på det för du har missat att det startas en hel del fabriker där just återvinningen står i fokus, förnärvarande återvinns runt 60% av batterierna från elbilar och man siktar på 90 - 95% inom några år.
Att det krävs mycket arbete stämmer, men för den sakens skull skiter man inte i det.

Glöm inte att batterierna går att återanvända i sin nuvarande form om man så vill. VAG har ju nåt koncept där dom tar gamla batterierna och använder som lagring för snabbladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror du får googla lite på det för du har missat att det startas en hel del fabriker där just återvinningen står i fokus, förnärvarande återvinns runt 60% av batterierna från elbilar och man siktar på 90 - 95% inom några år.
Att det krävs mycket arbete stämmer, men för den sakens skull skiter man inte i det.

Det blir lite av ett icke-påstående eftersom få elbilar, eller deras batterier om de har gett upp, har hunnit gå till skrot/återvinning. Northvolt som väl är mest kända i Sverige har en process för att återvinna den idag dominerande batteritypen och det kanske är där t ex den befinner sig tekniskt idag som avses. Det var ett inslag om detta i, tror jag, Vetenskapsradion (SR) tidigare i år. Dock sades, om jag känns rätt, att kommande fastfasbatterier kräver en ny process och kan vara svårare att separera materialen i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Utan att recensera det specifika inlägget vill jag påpeka följande:

Det finns inget som helst krav i trådstarten på att man har eller ska köpa en elbil, helt oaktat att det är ett diskussionsforum varav följer att det är tillåtet att framföra åsikter som inte passar just dig. Att vara intresserad av något är inte heller synonymt med att han råd att hosta upp eller, direkt eller indirekt, låna hundratusentals kronor upp till miljonbelopp. Något sådant är ett helt orimligt krav att ställa i en forumtråd.

Skrev inte att du var tvungen att köpa.
Men det gäller dig också för du är också här och gnäller med jämna mellanrum.

Vad gör ni här om ni bara ska bidra med dålig stämning?

Vill ni prata om elbilar utifrån att ni är intresserade så kör på, men vill ni bara påpeka och gnälla så kanske ni ska fundera om. Handlar inte om att bara ha en åsikt utan att ni gnällpluttar kan fundera på vad ni vill få fram med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För att tråden inte handlar om att bittra petrolheads ska få säga sin mening. Det handlar om ett intresse kring elbilar.
Skulle du gå in i en affär som säljer vinyler och prata om att cd är så mycket bättre? Det är samma här.

Drick en glögg och var glad.

Eh what, som sagt jag är ute efter en elbil, jobbar med forskning om elbilar, och bryr mig inte om prestanda mer än vad som är praktiskt. Gör det mig till en petrolhead?

Skrivet av Daniel75:

Aha, du är en sådan som vill ha en elbil med 130 mil räckvidd i -40 grader celsius för kanske 300 000 SEK ?
Om så är fallet, välkommen i tråden lite längre in i framtiden då vi diskuterar elbilar som finns här och nu.

Jag vill ha en elbil motsvarande V70 som kan ta sig till stugan som ligger 15 mil bort på en ö, dvs kan ej ladda där eller på vägen.
Så mitt önskemål är 30 mil med släp för att ta med skotrarna i som lägst -20C. Tycker inte att det är helt orimligt att det ska gå att lösa? Ekonomin bör såklart vara någorlunda rimlig (600k?) och att det ska finnas tillgänglig service i den stad jag bor i. Skoda Enyaq som föreslagits i tråden är mest intressant av dom som finns ute och den nya Audi kombin ser fin ut, men vill gärna veta vad räckvidden är i normalt vinterväder här i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det blir lite av ett icke-påstående eftersom få elbilar, eller deras batterier om de har gett upp, har hunnit gå till skrot/återvinning. Northvolt som väl är mest kända i Sverige har en process för att återvinna den idag dominerande batteritypen och det kanske är där t ex den befinner sig tekniskt idag som avses. Det var ett inslag om detta i, tror jag, Vetenskapsradion (SR) tidigare i år. Dock sades, om jag känns rätt, att kommande fastfasbatterier kräver en ny process och kan vara svårare att separera materialen i.

Förstår inte riktigt vad du menar med ett "icke-påstående"?
Dagens batterier till elbil återvinns till runt 60% med dagens tekniker, sen siktar man på att kunna återvinna runt 90 - 95% med nya tekniker, vad som sen gäller nya typer av batterier (ex. solid state) är ju en annan fråga.
Att det sen är få bilar/batterier som kommit dit hän att det är fråga om återvinning spelar ju inte heller någon roll, frågan var ju hur mycket som återvinns av ett batteri idag och hur mycket man siktar på att kunna återvinna framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Eh what, som sagt jag är ute efter en elbil, jobbar med forskning om elbilar, och bryr mig inte om prestanda mer än vad som är praktiskt. Gör det mig till en petrolhead?

Jag vill ha en elbil motsvarande V70 som kan ta sig till stugan som ligger 15 mil bort på en ö, dvs kan ej ladda där eller på vägen.
Så mitt önskemål är 30 mil med släp för att ta med skotrarna i som lägst -20C. Tycker inte att det är helt orimligt att det ska gå att lösa? Ekonomin bör såklart vara någorlunda rimlig (600k?) och att det ska finnas tillgänglig service i den stad jag bor i. Skoda Enyaq som föreslagits i tråden är mest intressant av dom som finns ute och den nya Audi kombin ser fin ut, men vill gärna veta vad räckvidden är i normalt vinterväder här i norr.

Om du jobbar med forskning kring elbilar och öva då kanske du kan höja dig en nivå i hur du diskuterar och framför saker. Du borde kunna visa material som backar det du säger, i en annan tråd.

Vill inte tjafsa mer.
Lycka till ditt bilköp.

God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Är det någon här som kör en Volkswagen ID4 med hundbur modell större i? Hur blir/ser det ut isåfall? 🙂

Ska själv ha en Mimsafe Single Large i om jag väljer ID4 så måste prova det under provkörningen annars.

Har en modellanpassad hundbur i min från alftaburen, det är en 60/40 modell och tar således upp 60% av bredden i bagaget.

Generellt tycker jag inte att de färdiga burarna blir så bra, alltid kört på modellanpassade för att maximera utrymmet för hunden och last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Eh what, som sagt jag är ute efter en elbil, jobbar med forskning om elbilar, och bryr mig inte om prestanda mer än vad som är praktiskt. Gör det mig till en petrolhead?

Jag vill ha en elbil motsvarande V70 som kan ta sig till stugan som ligger 15 mil bort på en ö, dvs kan ej ladda där eller på vägen.
Så mitt önskemål är 30 mil med släp för att ta med skotrarna i som lägst -20C. Tycker inte att det är helt orimligt att det ska gå att lösa? Ekonomin bör såklart vara någorlunda rimlig (600k?) och att det ska finnas tillgänglig service i den stad jag bor i. Skoda Enyaq som föreslagits i tråden är mest intressant av dom som finns ute och den nya Audi kombin ser fin ut, men vill gärna veta vad räckvidden är i normalt vinterväder här i norr.

Teslas nya CyberTruck ska eventuellt gå att köra på vattnet med. Den har mer än tillräcklig räckvidd med.

"Cybertruck will be waterproof enough to serve briefly as a boat, so it can cross rivers, lakes & even seas that aren't too choppy," Musk tweeted on September 29. He then followed up by saying that the electric pickup "needs (to) be able to get from Starbase to South Padre Island, which requires crossing the channel."

https://insideevs.com/news/613502/tesla-cybertruck-will-cross...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Teslas nya CyberTruck ska eventuellt gå att köra på vattnet med. Den har mer än tillräcklig räckvidd med.

"Cybertruck will be waterproof enough to serve briefly as a boat, so it can cross rivers, lakes & even seas that aren't too choppy," Musk tweeted on September 29. He then followed up by saying that the electric pickup "needs (to) be able to get from Starbase to South Padre Island, which requires crossing the channel."

https://insideevs.com/news/613502/tesla-cybertruck-will-cross...

Haha intressant, det är ca 100m men 10m djupt så om den kan simma vore det perfekt! Vore fint att kunna ta skotern på flaket också.

Såg att det står 80 mil räckvidd vilket är fullt tillräckligt även om den tappar 50% på vintern.
Dock kommer den nog att passera 1 miljon kr med råge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår inte riktigt vad du menar med ett "icke-påstående"?
Dagens batterier till elbil återvinns till runt 60% med dagens tekniker, sen siktar man på att kunna återvinna runt 90 - 95% med nya tekniker, vad som sen gäller nya typer av batterier (ex. solid state) är ju en annan fråga.
Att det sen är få bilar/batterier som kommit dit hän att det är fråga om återvinning spelar ju inte heller någon roll, frågan var ju hur mycket som återvinns av ett batteri idag och hur mycket man siktar på att kunna återvinna framöver.

Det jag menar är att den storskaliga återvinningen inte finns på det sättet, vilket man bör vara medveten om. Northvolt har tagit fram processer och har en i sammanhanget relativt liten fabrik för detta. Meningen är att den ”riktiga” ska ha tiodubbla kapaciteten… Det är så det fungerar man stegar upp processen och det är en utmaning att skala upp till de fullstora anläggningarna, där det ju också krävs full kommersiell lönsamhet om det ska fungera. Den kommer förstås delvis bero på var råvarupriserna tar vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag är övertygad om att jag är intresserad av att köpa en elbil om jag hittar rätt modell. Däremot så tycker jag inte lika övertygad om miljöfrågan som inte jag tog upp till att börja med. Byta olja tar 30min och görs var 2000e mil (typ) så vet inte vad det är för argument? Lite förvånad över hur alla går i försvarsställning direkt. Tråkigt om det bara är en ryggdunkningstråd.

Du kommer inte bli besviken den dagen du kommer till skott. Själv gjorde jag det första på min bil efter 27000mil och det var att byta bromsbelägg bak. Var mycket kvar på dem och hade fungerat länge till, men både besiktning och däckfirma hade klagat...
Finns en del som bara kommer in på forumet och gnäller, lägger fram osanningar som de läst eller hört något om och har en diskussionsnivå av en 5-åring. Då blir det lätt en annan stämning här och på andra forum. Det är där forumets moderatorer kommer in...

Skrivet av Purgatory:

Räckvidden vid kallt väder är vad jag är är intresserad av att lära mig mer om då det verkar variera mellan modeller.

Räckvidden vid kallt väder beror på flera faktorer och vissa kan man göra något åt, andra inte.

Kallt batteri/kupé = kortare räckvidd
Lösning: Värmepump som värmer upp batteriet och kupén innan du åker iväg. Dessa värmer även upp batteriet innan snabbladdning på många bilar. Finns inte på alla bilar, men när man hör krigsropen från pressen om låg räckvidd, så är man rätt säker på att de testat en sådan.

Skulle du inte förvärmt batteriet innan avfärd, så blir det ganska hög förbrukning i början men trappar sedan ner och ska du en längre sträcka så är det fortfarande bara i början det stora tappet blir.

Är det snö på vägarna, så kommer bilen dra mer. Så även om det regnar, är motvind etc.. Detta är svårare att göra något åt, men bättre däck, lägre vindmotstånd etc. etc. kan väl göra en del.

Detta är ju dock inte något unikt för elbilar. Även en bränsledriven bil drar mer om den är kall, körs på snöiga vägar etc. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Haha intressant, det är ca 100m men 10m djupt så om den kan simma vore det perfekt! Vore fint att kunna ta skotern på flaket också.

Såg att det står 80 mil räckvidd vilket är fullt tillräckligt även om den tappar 50% på vintern.
Dock kommer den nog att passera 1 miljon kr med råge...

Vi får väl se om vikt och design ens blir kompatibla med Europa. El-F-150 går ju i teorin, men tappar mycket av poängen då totalvikten inte lämnar något större utrymme om den ska hålla sig till 3,5 ton (och inte bli en ren lastbil). El-Hummern går inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det jag menar är att den storskaliga återvinningen inte finns på det sättet, vilket man bör vara medveten om. Northvolt har tagit fram processer och har en i sammanhanget relativt liten fabrik för detta. Meningen är att den ”riktiga” ska ha tiodubbla kapaciteten… Det är så det fungerar man stegar upp processen och det är en utmaning att skala upp till de fullstora anläggningarna, där det ju också krävs full kommersiell lönsamhet om det ska fungera. Den kommer förstås delvis bero på var råvarupriserna tar vägen.

Ahh, ok, då är jag med hur du menar.
Men det är ju ganska självklart att man inte kan gå från noll till max på en gång utan att det måste fasas in, men jag har för mig att siffran om ca 60% av återvinning är den faktiska siffran för hur mycket som idag återvinns av de elbilsbatterier som nått "eol".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har en modellanpassad hundbur i min från alftaburen, det är en 60/40 modell och tar således upp 60% av bredden i bagaget.

Generellt tycker jag inte att de färdiga burarna blir så bra, alltid kört på modellanpassade för att maximera utrymmet för hunden och last.

Har du möjligtvis bild på hur det ser ut med den buren? 🙂

Har alltid kört Mimsafe bur innan och den ska tydligen passa i ID4 med så funderar på en sån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Haha intressant, det är ca 100m men 10m djupt så om den kan simma vore det perfekt! Vore fint att kunna ta skotern på flaket också.

Såg att det står 80 mil räckvidd vilket är fullt tillräckligt även om den tappar 50% på vintern.
Dock kommer den nog att passera 1 miljon kr med råge...

Min Tesla tappar kanske runt 20% som mest på vintern och har kört från Abisko mitt i smällkalla vintern till södra Sverige och ingen större skillnad. Detta då den har en värmepump...

Vad den kommer kosta får vi väl se. Från början var det 39900-45000 dollar, för de billigaste modellerna. Men de priserna har ju höjts på grund av rådande omständigheter. Annars är det väl en annan omständighet som kan avskräcka, då det är över en miljon förbeställningar. Så väntetiden lär ju vara brutal..... 3-4 år, om inte fler fabriker än den i Texas börjar tillverka dessa sedan.
Sedan har det pratats om en europeisk version, som ska vara lite mindre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du kommer inte bli besviken den dagen du kommer till skott. Själv gjorde jag det första på min bil efter 27000mil och det var att byta bromsbelägg bak. Var mycket kvar på dem och hade fungerat länge till, men både besiktning och däckfirma hade klagat...
Finns en del som bara kommer in på forumet och gnäller, lägger fram osanningar som de läst eller hört något om och har en diskussionsnivå av en 5-åring. Då blir det lätt en annan stämning här och på andra forum. Det är där forumets moderatorer kommer in...

Väldigt imponerande hur lite underhåll det är på elbilar generellt. Det ser jag som en fördel, även om jag inte direkt störs av rutinunderhåll på fossilbilar. Det jag är mer "bekymrad" över med service är tillgången till delar om jag skulle råka ut för större fel, där jag läst om folk med Tesla som väntat månader på att få delar. Tesla har smidig service där dom kommer ut med en tekniker för mindre fel men för stora saker måste jag köra 60 mil ToR. Föredrar tillverkare mer bättre etablerade leveranskedjor pga det, men jag har samtidigt inte koll på hur deras elbilsservice funkar så måste läsa in mig där.

Skrivet av DaBone:

Räckvidden vid kallt väder beror på flera faktorer och vissa kan man göra något åt, andra inte.

Kallt batteri/kupé = kortare räckvidd
Lösning: Värmepump som värmer upp batteriet och kupén innan du åker iväg. Dessa värmer även upp batteriet innan snabbladdning på många bilar. Finns inte på alla bilar, men när man hör krigsropen från pressen om låg räckvidd, så är man rätt säker på att de testat en sådan.

Skulle du inte förvärmt batteriet innan avfärd, så blir det ganska hög förbrukning i början men trappar sedan ner och ska du en längre sträcka så är det fortfarande bara i början det stora tappet blir.

Är det snö på vägarna, så kommer bilen dra mer. Så även om det regnar, är motvind etc.. Detta är svårare att göra något åt, men bättre däck, lägre vindmotstånd etc. etc. kan väl göra en del.

Detta är ju dock inte något unikt för elbilar. Även en bränsledriven bil drar mer om den är kall, körs på snöiga vägar etc. etc..

Så länge det går att ta reda på randvillkoren i förväg så får jag jobba runt det. Vet inte om 14 dagars ångerrätt gäller på elbilar om det skulle visa sig att jag inte når hela vägen hem från stugan. 50% sämre räckvidd på ID4 som någon skrev om här i tråden är mer än jag hade förväntat mig måste jag säga. Om det gäller generellt så får jag helt enkelt leta en bil med 60 mil WLTP eller lite mer för att ha marginal, speciellt om jag vill dra släp.
Tack för ett informativt inlägg.

Skrivet av ztenlund:

Vi får väl se om vikt och design ens blir kompatibla med Europa. El-F-150 går ju i teorin, men tappar mycket av poängen då totalvikten inte lämnar något större utrymme om den ska hålla sig till 3,5 ton (och inte bli en ren lastbil). El-Hummern går inte alls.

Aha ja det var ju mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min Tesla tappar kanske runt 20% som mest på vintern och har kört från Abisko mitt i smällkalla vintern till södra Sverige och ingen större skillnad. Detta då den har en värmepump...

Vad den kommer kosta får vi väl se. Från början var det 39900-45000 dollar, för de billigaste modellerna. Men de priserna har ju höjts på grund av rådande omständigheter. Annars är det väl en annan omständighet som kan avskräcka, då det är över en miljon förbeställningar. Så väntetiden lär ju vara brutal..... 3-4 år, om inte fler fabriker än den i Texas börjar tillverka dessa sedan.
Sedan har det pratats om en europeisk version, som ska vara lite mindre...

Låter klart bättre än VW ID4 då, frågan är bara hur jag hittar tillförlitliga siffror på olika modeller innan köp. Anekdotiska inlägg är såklart värdefull men vore fint med en standard som biltillverkare kan följa "Winter-WLTP".

Permalänk
Medlem

2 plusgrader, kallstart och blötväg. Inga konstigheter med Kia E-niro MY 22. 80km/h landsväg.
Enligt teslabjörn en väldigt energisnål bil, fruktansvärt nöjd efter kört den i 1400 mil 😍 bästa bilen jag ägt!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Oj, vilken skillnad! Men är du säker på sommarsträckorna? Jag tyckte Umeå-Hudiksvall (35 mil) kändes tight i somras (E4, farthållare) och hade aldrig vågat pumpa på i 5-10 mil till.

Väldigt, kört sträckorna ofta. Mellan Göteborg-Stockholm, fast till olika orter på vägen, södertälje, nyköping, norrköping osv.

Idag vid 2.5 plusgrader och förvärmd bil så både batteriet och kupén var korrekt temperatur kom jag 33 mil.

Så bara några minusgrader gör stor skillnad verkar det som. Dom andra gångerna när räckvidden var så otroligt dålig var det mellan -2 och -15 varav en av gångerna var utan förvärmning och det var den resan som bara gav dryga 20 mil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Eh what, som sagt jag är ute efter en elbil, jobbar med forskning om elbilar, och bryr mig inte om prestanda mer än vad som är praktiskt. Gör det mig till en petrolhead?

Jag vill ha en elbil motsvarande V70 som kan ta sig till stugan som ligger 15 mil bort på en ö, dvs kan ej ladda där eller på vägen.
Så mitt önskemål är 30 mil med släp för att ta med skotrarna i som lägst -20C. Tycker inte att det är helt orimligt att det ska gå att lösa? Ekonomin bör såklart vara någorlunda rimlig (600k?) och att det ska finnas tillgänglig service i den stad jag bor i. Skoda Enyaq som föreslagits i tråden är mest intressant av dom som finns ute och den nya Audi kombin ser fin ut, men vill gärna veta vad räckvidden är i normalt vinterväder här i norr.

Släp för 2 skotrar antar jag gör över de 1200kg som Enyaq får får dra. Annars ligger den bilen rätt nära dina behov. Men räckvidd i -20 med så stort släp om du inte kör vägar som har rätt låga hastigheter... Är ju om du kan toppa upp den längs vägen de gånger det krisar... Och om du har ström nog för att kunna stödladda på 230v I stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Eh what, som sagt jag är ute efter en elbil, jobbar med forskning om elbilar, och bryr mig inte om prestanda mer än vad som är praktiskt. Gör det mig till en petrolhead?

Jag vill ha en elbil motsvarande V70 som kan ta sig till stugan som ligger 15 mil bort på en ö, dvs kan ej ladda där eller på vägen.
Så mitt önskemål är 30 mil med släp för att ta med skotrarna i som lägst -20C. Tycker inte att det är helt orimligt att det ska gå att lösa? Ekonomin bör såklart vara någorlunda rimlig (600k?) och att det ska finnas tillgänglig service i den stad jag bor i. Skoda Enyaq som föreslagits i tråden är mest intressant av dom som finns ute och den nya Audi kombin ser fin ut, men vill gärna veta vad räckvidden är i normalt vinterväder här i norr.

Käper du en enyaq iv 80 är det uu ings proboem...510km wltp. Säg att du förkorar 20% vintertid..=408 km. Du ligger inte i 110 på -20 grader med släp? Dra av 50km fär kallt ute och släp på 30 mil resa. Då har du 408-50= 358km range med släp last i vinterkyla. Skulle du färvärma med laddstolpe innan avfärd sparar du 1-2% ca 5km.

Bör således inte va några problem...köp ochbslyta fundera. Inga problem...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Käper du en enyaq iv 80 är det uu ings proboem...510km wltp. Säg att du förkorar 20% vintertid..=408 km. Du ligger inte i 110 på -20 grader med släp? Dra av 50km fär kallt ute och släp på 30 mil resa. Då har du 408-50= 358km range med släp last i vinterkyla. Skulle du färvärma med laddstolpe innan avfärd sparar du 1-2% ca 5km.

Bör således inte va några problem...köp ochbslyta fundera. Inga problem...

Att man bara skulle tappa fem mil på ett släp för två skotrar har jag väldigt svårt att tro på. Enda fördelen man har är väl just att man inte kör (får köra) mer än 80, givet högre laglydighet än släpvagnsdragarsnittet. Släp är normalt sett långt ifrån några aerodynamiska under och till det kommer den extra vikten.

Se t ex:
https://insideevs.com/news/566670/carwow-ev-range-towing-effi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Låter klart bättre än VW ID4 då, frågan är bara hur jag hittar tillförlitliga siffror på olika modeller innan köp. Anekdotiska inlägg är såklart värdefull men vore fint med en standard som biltillverkare kan följa "Winter-WLTP".

Detta handlade ledaren i senaste Teknikens Värld delvis om. Ett klipp ur det längre resonemanget:

”WLTP för elbilar blir missvisande för konsumenten. Det är dags att revidera WLTP, och åtminstone redovisa en sommar- och vinterförbrukning. Jag förväntar mig inte testvärden för alla temperaturer, men kan man testa fram en ”21-plusgrader-siffra så kan man testa fram en 10 minusgrader-siffra också.”

Problemet är förstås att detta ska mala genom en mycket seg byråkratkvarn om något ska ändras.

Värld, inte värd, Apple!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fair, tänkte mest på räckvidd och ekonomi.

Men om det är miljöfråga bör man ta in hela livscykeln dvs hur mycket går åt att tillverka den nya elbilen jämfört med nya fossil eller att köpa en begagnad. Men dom flesta brukar blunda för den frågan.

Om vi ska prata livscykel vad händer med avgaserna från vanliga bilar vem och vad tar han om dom de ska väl med räknas med i livscykeln?
sedan jämför el med bensin/disel så finns det en bra video på det

https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Släp för 2 skotrar antar jag gör över de 1200kg som Enyaq får får dra. Annars ligger den bilen rätt nära dina behov. Men räckvidd i -20 med så stort släp om du inte kör vägar som har rätt låga hastigheter... Är ju om du kan toppa upp den längs vägen de gånger det krisar... Och om du har ström nog för att kunna stödladda på 230v I stugan.

1200kg bör räcka! Ja det är den mest intressanta bilen hittills även om Skoda inte tillhör favorittillverkaren. Då stugan ligger på en ö blir det svårt att toppa upp där, det skulle vara med en 150m lång förlängningskabel eller att deala med någon granne på fastlandet

Skrivet av atego:

Käper du en enyaq iv 80 är det uu ings proboem...510km wltp. Säg att du förkorar 20% vintertid..=408 km. Du ligger inte i 110 på -20 grader med släp? Dra av 50km fär kallt ute och släp på 30 mil resa. Då har du 408-50= 358km range med släp last i vinterkyla. Skulle du färvärma med laddstolpe innan avfärd sparar du 1-2% ca 5km.

Bör således inte va några problem...köp ochbslyta fundera. Inga problem...

90-100 km/h skulle jag säga, har du eller någon du vet erfarenhet av bilen i kallt väder? Vore fint med lite data.

Skrivet av ztenlund:

Att man bara skulle tappa fem mil på ett släp för två skotrar har jag väldigt svårt att tro på. Enda fördelen man har är väl just att man inte kör (får köra) mer än 80, givet högre laglydighet än släpvagnsdragarsnittet. Släp är normalt sett långt ifrån några aerodynamiska under och till det kommer den extra vikten.

Se t ex:
https://insideevs.com/news/566670/carwow-ev-range-towing-effi...

Tack, ska kika på videon vid tillfälle! Ser ut att dra en hel del med husvagn, skotervagn med kåpa kanske blir något liknande.

Skrivet av ztenlund:

Detta handlade ledaren i senaste Teknikens Värd delvis om. Ett klipp ur det längre resonemanget:

”WLTP för elbilar blir missvisande för konsumenten. Det är dags att revidera WLTP, och åtminstone redovisa en sommar- och vinterförbrukning. Jag förväntar mig inte testvärden för alla temperaturer, men kan man testa fram en ”21-plusgrader-siffra så kan man testa fram en 10 minusgrader-siffra också.”

Problemet är förstås att detta ska mala genom en mycket seg byråkratkvarn om något ska ändras.

Bra att det tas upp! Det finns anläggningar för att testa i kallt klimat året om där alla tillverkare håller till så bör gå att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

1200kg bör räcka! Ja det är den mest intressanta bilen hittills även om Skoda inte tillhör favorittillverkaren. Då stugan ligger på en ö blir det svårt att toppa upp där, det skulle vara med en 150m lång förlängningskabel eller att deala med någon granne på fastlandet

90-100 km/h skulle jag säga, har du eller någon du vet erfarenhet av bilen i kallt väder? Vore fint med lite data.

Tack, ska kika på videon vid tillfälle! Ser ut att dra en hel del med husvagn, skotervagn med kåpa kanske blir något liknande.

Bra att det tas upp! Det finns anläggningar för att testa i kallt klimat året om där alla tillverkare håller till så bör gå att lösa.

Finns det laddare längs vägen? Kolla chargefinder. Isåfall kanske du klarar dig med 10 minuters laddstopp eller så, kanske värt det jämfört med att lägga en halv miljon extra på världens fetaste bil med jättebatteri. Enyaq är en trevlig, rymlig, bekväm och oerhört tyst bil som passar bra till familjen. Men i -20 och med släp lär räckvidden halveras jämfört med WLTP, och det gäller nog de flesta elbilar tyvärr...

Börjar ju finnas snabbladdare lite överallt, OKQ8 verkar söka sig till mindre ställen och har etablerat sig på små ställen i Norrland för att räcka upp bra så kanske nåt är på G 🙂

Permalänk
Medlem

Släp kan direkt räkna med +35% förbrukning på. Lägg till vinter så får du runt +25% till så nej du kommer aldrig komma 30 mil på en laddning vintertid med skotersläp med en enyaq.

Tyvärr, finns nog inget som klarar det i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har ett val av tjänstebil att göra och har otroligt svårt att bestämma mig, söker råd och tips! Hur hade ni gjort?

Kan välja mellan ID4 GTX, Passat GTE, Passat SC GT (Diesel) olika förmånsvärden men i slutändan skiljer det inte så mycket just där vad jag räknat, utan skillnaden sitter mer i bränsleform.

Jag kommer pendla till kontoret mån-fre ungefär 5mil enkel resa, 10mil dagligen.

Har ingen möjlighet att ladda hemma och kommer inte heller kunna lösa det.

Finns möjlighet till laddning på kontoret men är inte alltid säkert att det finns någon laddplats ledig då dom är rätt få.

Vågar man sattsa på en ID4 endå med dessa förutsättningar? Eller blir det dyrare att välja elbil pga att laddning på publika stationer med största sannolikhet kommer behövas regelbundet.

God Jul! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har ett val av tjänstebil att göra och har otroligt svårt att bestämma mig, söker råd och tips! Hur hade ni gjort?

Kan välja mellan ID4 GTX, Passat GTE, Passat SC GT (Diesel) olika förmånsvärden men i slutändan skiljer det inte så mycket just där vad jag räknat, utan skillnaden sitter mer i bränsleform.

Jag kommer pendla till kontoret mån-fre ungefär 5mil enkel resa, 10mil dagligen.

Har ingen möjlighet att ladda hemma och kommer inte heller kunna lösa det.

Finns möjlighet till laddning på kontoret men är inte alltid säkert att det finns någon laddplats ledig då dom är rätt få.

Vågar man sattsa på en ID4 endå med dessa förutsättningar? Eller blir det dyrare att välja elbil pga att laddning på publika stationer med största sannolikhet kommer behövas regelbundet.

God Jul! 🙂

Inte helt hundra på ID4:ans förbrukning, men du borde ju klara dig med laddning var 3:e dag, med den sträckan.

Kan du ladda på jobbet någon av dessa 3 dagar, så är det väl inte så svårt. Annars publika snabbladdare på väg hem/till jobbet.
Hur dyrt det blir beror på. Har för mig att man får ett rätt bra pris av VW på We Charge?
Googlade lite och hittade detta...

https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/uppkopplad...

Jag laddar gratis på Teslas laddstationer, men brukar ha lite backup på andra ställen. Därför skaffade jag mig nyligen Elli och det öppnar upp både Ionity och andra ställen, till rätt hyffsade priser.

https://www.elli.eco/en/tariffs

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD