Sängtillverkare att lita på ? Fantasipriser...

Permalänk

Ikea har ju 220-sängar, skotterud.
Min kiropraktor rekommenderar alltid ikea framför annat (han jobbade dessutom på sova förr i tiden). Hästens skällde han på mig när jag tänkte köpa. Slutade med en Carpe Diem för min del, sådär nöjd (yay 50.000 med bäddmadrass, kontinental-säng av någon anledning).
Lite billigare ,byta lite oftare enligt kiropraktorn. Bra bäddmadrass, rotera och byt.
Nu har jag förvisso brutit ryggen så är ganska kinkig, men ska snart köpa ny säng och då blir det ikea, klassisk resårbotten på inrådan av kiropraktor och sjukgymnast.
Ikea vinner ju dessutom massa tester.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hemma har vi en relativt ny säng men den kommer inte direkt överens med min rygg.
Vi provade den så den skulle ha rätt hård/mjukhet men ändå så får jag problem med ryggen och ont i höft och axel parti.
Har testat att byta till fruns mjukare sida som är bättre för axel och höft men inte ryggen.
Tycker det är väldigt svårt att hitta en säng som faktiskt passar mig.
Oavsett hur mycket jag testar på plats.

Just nu har vi en Mio kontinental som vi köpte på 50% rea och den är ok men bara knappt.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ikea har ju 220-sängar, skotterud.

Tydligen, vilket de mig veterligen inte haft förut. Dock enbart som 90 cm.

Permalänk
Medlem

Har en Viking från SOVA och jag är missnöjd men sambo är nöjd. Jag tycker den har blivit för mjuk har ofta ont i kropp o rygg.. Det var antingen den eller en Hilding det stod emellan, ångrar att man inte la lite mer på Hilding för den va riktigt najs..
Sov bättre i våran gamla säng som var från IKEA.

Köp inte en säng om den inte är nedsatt 50%, om den inte är från IKEA. Enda tips jag kan ge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robin_nerf:

Är på jakt efter en ny säng men att googla, prova eller fråga en försäljare gör mig inte tryggare i mitt köp..
Om en "riktig" säng kostar 50.000:- så är jag så beredd att betala det, men även vid denna summa och långt över finns det mycket att välja på bland kontinentalsängar.

Försöker jag läsa recensioner/tester så finner jag allt från högt till lågt i blandad skala, även om "Emma" ( https://www.emma.se/ ) är ett återkommande namn (men ett företag som ständigt kör rea av alla dess sorter har jag svårt att ta seriöst).

Har ni själva några rekomendationer på säng/tillverkare/butik/etc ?

Mvh

Köp inte en för mjuk säng. Även om den kändes fantastisk när du testade den i butiken och oavsett vad den kostade, så kommer resåren tryckas ihop och du ligger till slut i något som liknar en hängmatta och får ont i ryggen. En fastare madrass håller emot längre. Har du dessutom köpt en som inte kostar som en bil så är det ingen stor sak att byta ut den när det väl händer.

Ett annat tips för ryggen är
mjuk säng = köp en lägre kudde
hård säng = köp en högre kudde

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit nöjd med IKEA. Har provat Hästens men kostade mer än det smakade. Till IKEA:s standardutbud går det ju att kombinera bottnar och madrasser i till synes oändlighet, så har man inte extrema krav så går det att hitta något som funkar.

Permalänk
Medlem

Köpte min säng för 12 år sedan och gav ca 8000 SEK för den hos en lokal möbelbutik. Till detta köpte jag även IKEA's dyraste bäddmadrass och jag sover lika skönt nu som i början. Efter X antal-tinderdejtande kvinnoövernattningar så har många av dessa sagt att de sovit otroligt skönt i sängen. Om det är för mitt fantastiska energidränerande sällskap, eller den sköna IKEA-bäddmadrassen låter jag vara osagt.

Jag tror dock att du TS behöver lägga dig och prova en innan du köper den, oavsett pris. Finns många sköna billiga sängar också, och din kropp är unik, därför är det svårt att ge något generellt råd innan du provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bortkastade pengar!

Har du egen erfarenhet av hästens-sängar?

Permalänk
Medlem

Min nästa säng blir ifrån Ikea. En sådan här: https://www.ikea.com/se/sv/p/stuvland-madrass-och-baeddmadras...

Tyvärr har ju priserna höjts sen jag kollade o provade den. Typ 2000:-

Så får bli i framtiden när man har råd. Men kändes väldigt skön och lagom till min kropp.

Min nuvarande säng ifrån jysk är katastrof för min rygg. Helt mjuk i mitten och gått sönder under så har fått lappa ihop den så gott de går.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du egen erfarenhet av hästens-sängar?

De är säkert bra men de är knappast värda att lägga hela sin sparkassa på.

Permalänk
Medlem

Vi har en Jensen J3 Kontinentalsäng ifrån Sova, vi är mycket nöjda med den, den firade 10 år i våras. Är uppbyggd med 5-zonssystem så det är mjukare vid huvud/höft/fötter så du kan "sjunka" ner i sängen och ligga korrekt även på sidan. Vi köpte en annan bäddmadrass än den som följde med till en tjockare. Kostade ca 22k som "demoex" men då var själva Bäddmadrassen ny, skulle kostat närmare 40k ordinare pris. Vi är supernöjda. Det är en 180x210 säng med två resårbottnar 90 breda samt själva mellanmadrassen är en. Där frun har en mjuk och jag har en medium. Detta kombinerat med Tempurkudde gör att vi ligger väldigt bra både på rygg eller sidan.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Köp inte till fullpris (va det nu är då sängar ofta reas ut)
Gör som gör när du valde/väljer flickvän/fru (Provligg flera olika innan du bestämmer dig)

Skulle inte beställa hem en och prova och sen skicka tillbaka även om det många gånger är fri retur. Men hur jäkla kul är det med stöket att skicka tillbaka/paketera tillbaka en säng och skicka med speditör.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Är på jakt efter en ny säng men att googla, prova eller fråga en försäljare gör mig inte tryggare i mitt köp..
Om en "riktig" säng kostar 50.000:- så är jag så beredd att betala det, men även vid denna summa och långt över finns det mycket att välja på bland kontinentalsängar.

Försöker jag läsa recensioner/tester så finner jag allt från högt till lågt i blandad skala, även om "Emma" ( https://www.emma.se/ ) är ett återkommande namn (men ett företag som ständigt kör rea av alla dess sorter har jag svårt att ta seriöst).

Har ni själva några rekomendationer på säng/tillverkare/butik/etc ?

Mvh

Sedan åtminstone 20 år tillbaka brukar IKEAs sängar (inte de billigaste, förstås) få 5/5 i de test jag har sett som gjorts av oberoende testare (typ Råd och Rön och sånt, inte sängbilagor i SvD). Andra sängar kan få höga betyg, men eftersom man inte kan få bättre än 5/5 ska man ha andra behov än komfort och hållbarhet om man vill slänga ut en massa mer pengar på sängen. Hästens har jag aldrig sett att de har fått toppoäng.

Permalänk
Medlem

Köpte Emma säng för några månader sen.. sängstomme samt resårmadrass, köpte sen bäddmadrass från Ikea då vi båda tyckte att den var bättre/svalare än Emmas egen.

Permalänk
Medlem

Det kanske låter omständigt men mitt bästa råd är att åka ut och prova sängarna. Det är så många faktorer som spelar in (längd, vikt, sovposition, varm/kall och det estetiska (om det är viktigt för dig)). Att en person ligger bra i en säng, från en viss tillverkare, behöver inte betyda någonting. Alla har "sin" säng som passar deras behov. Ta hjälp av personal som vill hjälpa dig och som kollar hur din kropp ligger i sängen. Många tycker att alla sängar är sköna för att det är skönt att lägga sig ned. Men du vet bara hur skön en säng är när du faktiskt kan jämföra. Och ett jättestort misstag som många glömmer är att man provar säng med fel kudde. Be om en kudde som passar dig när du testar, och behåll den. Helst ska säljaren notera hur du ligger i sängen och ge dig rätt kudde, men det tror jag inte många gör.

Du kan nog åka till valfri återförsäljare och hitta en säng som passar dig hos varje. Sen finns det faktorer som skiljer dem åt så klart, som pris, tillgänglighet, färg/form och så vidare. Det finns nog inget riktigt stopp, det får du försöka sätta själv. Alla brukar dock ha hårda krav som inte riktigt går att böja på, börja där. Hårda krav kan vara storlek, typ av säng (resårbotten, sängstomme, kontinental). Filtrera sedan fram vilka återförsäljare som har sängar utifrån dina hårda krav och börja testa. Hoppas du hittar något.

Permalänk
Medlem

Har du problem men ryggen eller inte?

Hade en Ikea Malm med madrasser och vadande med ryggont i princip varje dag.

Köpte en kontinental säng (sängjätten?) för 18k på rea. Har nu sällan till aldrig ont i min rygg på morgonen. Bäst investerade 18k jag gjort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Köpte Emma säng för några månader sen.. sängstomme samt resårmadrass, köpte sen bäddmadrass från Ikea då vi båda tyckte att den var bättre/svalare än Emmas egen.

Var det Emmas vanliga (6cm) eller diamond (9cm) bäddmadrass du testade? Har kikat på den finare (9cm), och den har ändå fått bra omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Var det Emmas vanliga (6cm) eller diamond (9cm) bäddmadrass du testade? Har kikat på den finare (9cm), och den har ändå fått bra omdömen.

Det var diamond vi testade, i vår förra säng hade vi ikeas dyraste bäddmadrass som vi tyckte var bättre än Emmas..så det blev en Ikea igen. Kändes bättre och svalare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Musikälskare

Köpte en Kungsängen för runt 30K när jag flyttade in i min nya lägenhet för ca ett år sedan, bästa köpet jag har gjort

Men det är så individuellt vad man tycker om, en säng för 5K kanske passar någon annan bättre till exempel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Var på en större säng-butik i veckan och provade mig fram bland Carpe Diem, Jensen, Viking m.fl. Då många upplevdes för mjuka/svampiga för min smak så föll kroppen snabbt för en "Viking Birka" som var den som kändes mest "fast", men att läsa på tillverkarens hemsida säger mig inte så mycket om tillförlitlighet/kvalité/etc., och att dra slutsatsen av att det är en bra säng bara för att den med tillbehör kostar närmare 60k känns fel, frågar mig därför om någon annan har bra erfarenheter kring en Viking-säng ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Enklaste och bästa rådet är att du helt enkelt nog få ge dig ut och testa själv, då vad man tycker är bekvämt och vad som passar en är väldigt individuellt. Bor du i Borås?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har särskilda behov av en särskild säng, t.ex. på grund av ryggproblem, så skulle jag starkt avråda från att betala de fantasisummor som nämns i denna tråd. Du kan hitta riktigt bra sängar för under 15000 kronor som kommer hålla många år. Jag har själv bra erfarenhet av sängarna från Ikea.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Det var diamond vi testade, i vår förra säng hade vi ikeas dyraste bäddmadrass som vi tyckte var bättre än Emmas..så det blev en Ikea igen. Kändes bättre och svalare

Oj då, känns som att man ska kolla lite på IKEA då. Kommer du ihåg namnet på den bäddmadrass ni köpte där?

Permalänk
Medlem

En futon i bomull/kokos eller något billigare hårdare från IKEA skulle jag säga.
Människan är inte gjord för att sova på en massa konstigheter såsom pocketresår-zoner osv, hävdar jag helt utan några som helst belägg för det. Jag tror det är precis som med kontorsstolar och skoinlägg. Har du inga kroniska sjukdomar eller annat så är det endast en kompensation för något annat som brister såsom att man är överviktig, i undermålig fysisk form eller något annat liknande.

Jag har köpt en madrass och bäddmadrass från JYSK och är ganska besviken över kvaliten och finishen över produkterna. Överdraget i bäddmadrassen snurrar sig och såna konstiga saker iaf jag inte uppleft någonstans tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag har köpt en madrass och bäddmadrass från JYSK och är ganska besviken över kvaliten och finishen över produkterna. Överdraget i bäddmadrassen snurrar sig och såna konstiga saker iaf jag inte uppleft någonstans tidigare.

LOL... Min småländska fru köpte nya bäddmadrasser på Jysk och efter typ 2 månader var de helt slitna i tyget och som du säger att överdraget bara gled omkring.
Åkte till en ordentlig butik och köpte nya som kostade säkert 8 ggr så mycket, men de ser ut som nya efter snart 2 år. Blir inga fler sängprodukter från Jysk för vår del i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

LOL... Min småländska fru köpte nya bäddmadrasser på Jysk och efter typ 2 månader var de helt slitna i tyget och som du säger att överdraget bara gled omkring.
Åkte till en ordentlig butik och köpte nya som kostade säkert 8 ggr så mycket, men de ser ut som nya efter snart 2 år. Blir inga fler sängprodukter från Jysk för vår del i alla fall.

Exakt, dock har jag bytt till en simpel bäddmadrass från IKEA men den har också visat sig vara mycket bättre och kvalitativ.

Du skriver din småländska fru, ska man tolka det som att du har fruar från flera svenska landskap? Intressant.

För övrigt tycker jag ofta det känns som om att produkter från JYSK, Rusta, Trademax, Mio, Chili osv alla kommer från samma fabriker. IKEA är väl den som särskiljer sig lite vad jag märkt när jag handlat "prisvärda" möbler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Du skriver din småländska fru, ska man tolka det som att du har fruar från flera svenska landskap? Intressant.

Småländsk = sparsam, snål

https://www.expressen.se/gt/nej--snalanningar-ar-inte-bara-en...

(Kan förstås även vara småländsk på riktigt, men jag gissar att det inte var det som var poängen.)

Permalänk
Medlem

Jag testade en sådan där Emma 9 mm bäddmadrass tidigare och var ren katastrof, gav det en vecka eller två där och då och nej inget för mig - kanske är jag för tjock för för den gav ingen support alls för mig och min rygg. Det enda som var bra med Emma var att deras returer gick smärtfritt.

För egen del så blev det mellandagsrea och ett besök på Mio som gjorde att jag fick en kontinental säng för ca 20kkr jag kunde sova i utan att känna mig helt ledbruten när jag vaknade men slår även jag ett slag för Ikeas sortiment och tex Stuvland som någon annan rekommenderade här med tidigare.

Att ta sig tid och åka runt och prova är ett måste för vi är alla olika skapta och har alla olika säng preferenser.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Exakt, dock har jag bytt till en simpel bäddmadrass från IKEA men den har också visat sig vara mycket bättre och kvalitativ.

Du skriver din småländska fru, ska man tolka det som att du har fruar från flera svenska landskap? Intressant.

För övrigt tycker jag ofta det känns som om att produkter från JYSK, Rusta, Trademax, Mio, Chili osv alla kommer från samma fabriker. IKEA är väl den som särskiljer sig lite vad jag märkt när jag handlat "prisvärda" möbler.

Nej, har bara en fru.. Räcker för min del...

Skrivet av ztenlund:

Småländsk = sparsam, snål

https://www.expressen.se/gt/nej--snalanningar-ar-inte-bara-en...

(Kan förstås även vara småländsk på riktigt, men jag gissar att det inte var det som var poängen.)

Hon är från småland och ja, är väldigt sparsam. Själv är jag mer åt andra hållet och lägger gärna lite mer på kvalitét.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD