Permalänk

Akta för blocket scams på VR-Headset

Tjena allesammans, Jag har på senaste kollat runt på att köpa VR-Headset och har primärt kollat runt på blocket.
Jag fick idag kontakt med en person som hette "connie_wells2002" som hade ett sådant headset för ett ganska schysst pris.
Jag ville köpa headsetet med frakt och det svarade säljaren med att det inte var något problem.
Nu kommer den skumma delen,

Säljaren ville att jag skulle skicka mitt nummer för att tydligen ringa mig imorgon när hen skulle skicka varan.

Tyckte inte detta var så konstigt under tiden så jag skickade mitt nummer.

Efter detta så skrev säljaren att hen hade bekräftat mitt erbjudande och att jag borde få en bekräftelse men specificerade inte var den bekräftelsen skulle komma.

Efter det så fick jag ett sms där avsändaren var "blocket"

Sidorna som sms:en länkade till såg väldigt trovärdiga ut men när jag kollar tillbaka så inser jag hur uppenbar denna scam var.
Bild på hemsidan.

När jag sedan skrev till personen att detta kändes väldigt osäkert så blev hen väldigt defensiv och lekte typ dum.
Dum som jag var så skrev jag in mina kortuppgifter och allt sådant men tack vare deras ultradåliga hemsida så laggade den ur när jag skulle genomföra betalningen. Jag spärrade mitt kort och som tur är så drogs det inga pengar från mitt konto. Vet inte exakt vart jag ska posta detta men kände väll att det är bra om folk får reda på att sånt här skit händer, speciellt på blocket. Tänkte posta samma på någon facebook sida också då detta är väldigt lätt för en mer okunnig människa att falla för.

Dum som jag också var så kollade jag inte åldern på blocket kontot heller men efter så såg jag att kontot bara hade funnits i en dag vilket är en massiv röd flagga. Sen när jag kollade runt mer så såg jag många fler sådana headset som låg ute av konton som är en dag gamla och med liknande namn.

Tack för mig och hoppas att jag hjälpte någon med denna post

Permalänk
Medlem

Hej,

Du bör anmäla det här till Blocket, de har en kundtjänst som kan hjälpa dig.
Länk till formuläret här: https://blocket.zendesk.com/hc/sv/requests/new?ticket_form_id...

Det rör sig helt säkert om ett bedrägeri och ett ganska så utvecklat sådan eftersom man bemödat sig med både hemsida, domän och spoofing av SMS.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Hej,

Du bör anmäla det här till Blocket, de har en kundtjänst som kan hjälpa dig.
Länk till formuläret här: https://blocket.zendesk.com/hc/sv/requests/new?ticket_form_id...

Det rör sig helt säkert om ett bedrägeri och ett ganska så utvecklat sådan eftersom man bemödat sig med både hemsida, domän och spoofing av SMS.

Jag har gjort en anmälan till blocket och reportat användaren. Det är som du säger ett väldigt utvecklat bedrägeri. Jag gjorde främst denna post för att varna folk att detta finns då jag antar att detta finns till fler grejer än bara vr-headset osv. Det lär ju finnas liknande scammers till datorkomponenter och skärmar och allt sådant.