Permalänk
Medlem

750 watt Ryzen 5800x3d

Hej !
Nu ska jag bygga om min dator imorgon har beställt nytt nätaggregat och 5800x3d samt Noctua NH-D15S , men jag ska byta ut det som är befintligt just nu. Inte bytt dator grejer på 8 år kanske , så min fråga är hur ska man börja ?

Koppla ur det gamla nätaggregatet sen byta cpu och sätta in nya CPU fläkten, sen koppla in nya nätaggregatet ?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll i vilken ordning du gör det om inte nätaggregatet sitter monterat i närheten av cpu och kylaren (så att du har svårt att komma åt).

Det som kan vara bra att göra innan man monterar kylaren på cpu:n är dock att koppla in EPS/CPU strömkabeln i moderkortet eftersom att den brukar bara svår att komma åt när man har större cpu-kylare monterad redan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Är det gammalt moderkort? Kolla om du har senaste bios som stödjer 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vkprplee:

Hej !
Nu ska jag bygga om min dator imorgon har beställt nytt nätaggregat och 5800x3d samt Noctua NH-D15S , men jag ska byta ut det som är befintligt just nu. Inte bytt dator grejer på 8 år kanske , så min fråga är hur ska man börja ?

Koppla ur det gamla nätaggregatet sen byta cpu och sätta in nya CPU fläkten, sen koppla in nya nätaggregatet ?

Ta bort kolossen till CPU-kylare först(börja med att lossa fläktsladdar) så blir det mycket lättare att komma åt att dra ut sladdarna till nätaggregatet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har b450-f moderkort uppdaterade min BIOS igår till senaste uppdateringen, tror ni jag kan montera allt och låta moderkortet sitta kvar i chassit eller måste hela moderkortet ut också??

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Spelar ingen roll i vilken ordning du gör det om inte nätaggregatet sitter monterat i närheten av cpu och kylaren (så att du har svårt att komma åt).

Det som kan vara bra att göra innan man monterar kylaren på cpu:n är dock att koppla in EPS/CPU strömkabeln i moderkortet eftersom att den brukar bara svår att komma åt när man har större cpu-kylare monterad redan.

varför har jag aldrig tänkt på det där. Tragglar och svär varenda jävla gång jag ska trycka dit den och då har jag ändå ett modulärt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vkprplee:

Har b450-f moderkort uppdaterade min BIOS igår till senaste uppdateringen, tror ni jag kan montera allt och låta moderkortet sitta kvar i chassit eller måste hela moderkortet ut också??

Kanske, ibland finns det utskuret baktill i chassit för backplaten till cpu kylaren

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Behöves det installeras nått mer efter allt är monterat typ chipset driver eller dylikt eller är det fritt fram att börja spela när allt är monterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vkprplee:

Behöves det installeras nått mer efter allt är monterat typ chipset driver eller dylikt eller är det fritt fram att börja spela när allt är monterat?

ibland, ibland löser windows det själv genom windows update och ibland inte.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gick kanon bra med all montering datorn går hur fint som helst nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tack för tipset ! Mycket hjälpsamt för min montering kan jag säg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vkprplee:

Jag laddar alltid ner och installerar senaste chipset från AMDs (respektive Intels, om det är ett Intel bygge) webbsida för att vara på säkra sidan.

Skrivet av Vkprplee:

Tack för tipset ! Mycket hjälpsamt för min montering kan jag säg

Det var det lilla, kul att det gick bra och hoppas att du får mycket nöje med nya bygget 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34