Permalänk

processorn blir 70 grader

Hej !
Datorn hänger sig om vart annat.
Från start blir cpu:n bara varmare och varmare.
Jag har kylpasta mella cpu och kylfläns. (En ganska billig, arctic cooler)

amd 2100+, msi KT4 ULTRA moderkort, 512 Pc2700 apacer minne
har haft 3 olika gfx kort på den (nu 9600pro)

Vad kan vara fel ? Vad ska jag göra?
Hur kan den bli så varm ?
Fläkten verkar ju snurra som den ska.. med typ 2700rpm..

Permalänk
Medlem

2700 RPM låter lite för att vara en amd processor...Antagligen får den inte tillräckligt med kylning.

Permalänk

På min 1600+ med en arctic cooling får jag typ 55 grader och den ska vara utformad att klara 3000+
Med andra ord, arctic cooling e inte så toppen bra tyvärr.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Re: processorn blir 70 grader

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technocore
Hej !
Datorn hänger sig om vart annat.
Från start blir cpu:n bara varmare och varmare.
Jag har kylpasta mella cpu och kylfläns. (En ganska billig, arctic cooler)

amd 2100+, msi KT4 ULTRA moderkort, 512 Pc2700 apacer minne
har haft 3 olika gfx kort på den (nu 9600pro)

Vad kan vara fel ? Vad ska jag göra?
Hur kan den bli så varm ?
Fläkten verkar ju snurra som den ska.. med typ 2700rpm..

Felet är nog att det är sommar just nu så det blir jäkligt varmt....men hur är det med chassi ventilationen..hur många fläktar har du för att ventilera lådan???

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

din mama min är på 55 grader

Permalänk

Jag har ingen extra fläkt i lådan, (bara psu'ns) men den står helt öppen (jag öppnade sidan)
Kanske man ska byta den där processor-fläkten... bara det att lägga 400 pix på en fet sån känns inge kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bndr
din mama min är på 55 grader

Och vad har det med hans "mamma" att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
På min 1600+ med en arctic cooling får jag typ 55 grader och den ska vara utformad att klara 3000+
Med andra ord, arctic cooling e inte så toppen bra tyvärr.

men! det beror ju på att den har termal control.... alltså fläktens lilla sensor styr fläktastigheten utifrån värmen... särskilt om den lilla grejen ligger på nåt kallt ställe

Permalänk
Avstängd

Eller så har du alldeles för mycket pasta mellan CPU och Element. Jag har en polare som fixade sitt värme problem genom att applicera pastan på rätt sätt, en länk:

http://www.elitecool.com/tutorials/arctic.php
Bara att ladda ner och lära sig.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk

Ok... tackar ska kolla kyl-pastan

Permalänk
Medlem

syrrans man har sin dator här för felsökning, första jag upptäckte var att ti4200 kortets fläkt var trasigt (Är det ngn som har en fläkt som är hel?? min är då inte heller det.), sen så var datorn runt 65-70 grader, idle i windows! Efter att jag vänt de två chassi fläktarna på bakdelen av chassit åt rätt håll, rensat ut ett ½ kg damm, samt smetat ditt lite AS 3 så fick jag ned idle till runt 55 och den maxar runt 61-62. Och har 30 grader i rummet, är faan en plåga att sitta här...