Framtiden för MSI Afterburner oklar

Permalänk
Melding Plague

Framtiden för MSI Afterburner oklar

Den mycket populära överklockningsmjukvaran MSI Afterburner är enligt utvecklaren ett "dött" projekt sedan elva månader tillbaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt trista nyheter, framförallt för ägare av kort från Nvidia.
Så hoppas verkligen att det inte försvinner helt.

Men, som alltid kommer det något nytt om det försvinner.

Jag skulle INTE använda grafikkort från Nvidia utan MSI Afterburner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väldigt väldigt trista nyheter, framförallt för ägare av kort från Nvidia.
Så hoppas verkligen att det inte försvinner helt.

Men, som alltid kommer det något nytt om det försvinner.

Jag skulle INTE använda grafikkort från Nvidia utan MSI Afterburner.

Utveckla gärna varför?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är ju klart mest populära programmet. Enda jag hörde någon prata om annars var EVGAs program och de har ju lagt ner. Vilka ska bli störst nu? ASUS GPU Tweak? Det är enda jag använt förutom Afterburner bara för det följt med ASUS kort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

MSI Afterburner är ju klart mest populära programmet. Enda jag hörde någon prata om annars var EVGAs program och de har ju lagt ner. Vilka ska bli störst nu? ASUS GPU Tweak? Det är enda jag använt förutom Afterburner bara för det följt med ASUS kort.

Personligen skyr jag all mjukvara från Asus som pesten (och även moderkort på sista tiden) Ett steg från malware.

För övrigt så funkar ju Afterburner som det är nu. Utvecklaren kan ju flytta till ett annat land annars, problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Utveckla gärna varför?

MSI afterburner är extremt smidigt för att undervolta och sätta egna kurvor etc. Jag har använt Asus GPU-tweak (båda senaste GPUerna var ASUS) men tyckte inte om det alls. Drog mycket CPU (2-5%) i bakgrunden medan MSI startar, lägger på profilen och stänger av.

EVGA precision X var helt ok men lärde mig aldrig det och nu är det ju också dött.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen

Men släpp det som öppen källkod då!

(MSI alltså. Självklart kan ju inte Unwinder fatta ett sådant beslut på egen hand.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det med tekniktillverkare och hata mjukvara.
Afterburner är väll den enda som faktiskt varit bra. MSI tänker då "NO F*** THIS SHIT".

Permalänk
Avstängd

"Bred kompabilitet ..."

Bred vadå?

Permalänk
Medlem

Kanske en korkad fråga, men kan man köra typ Rivatuner eller nått då? Minns att jag använde det någon gång för många år sedan men släppte det för att Afterburner var så bra. Har ingen koll på om den fortfarande finns och/eller funkar bra.

Permalänk
Medlem

Fan. MSI afterburner är ju ett absolut krav till grafikkort från Nvidia om man kör något som helst annat än Stock. Hoppas den här nyheten blir spridd och välter Internet så att det blir ordning på det. Om Afterburner dör... Vad ska man använda då? Andra mjukvaror är så vansinnigt klumpiga i jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Bred kompabilitet ..."

Bred vadå?

Kompabilitet

Skrivet av Ozzed:

Fan. MSI afterburner är ju ett absolut krav till grafikkort från Nvidia om man kör något som helst annat än Stock. Hoppas den här nyheten blir spridd och välter Internet så att det blir ordning på det. Om Afterburner dör... Vad ska man använda då? Andra mjukvaror är så vansinnigt klumpiga i jämförelse.

Köp en gamingdator till Putin och om 1-2 år när han är hooked så kanske han slutar sin "speciella militärövning" för att han behöver afterburner.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Personligen skyr jag all mjukvara från Asus som pesten (och även moderkort på sista tiden) Ett steg från malware.

För övrigt så funkar ju Afterburner som det är nu. Utvecklaren kan ju flytta till ett annat land annars, problem solved.

Jag använder inte gärna ASUS program längre heller. Var mer förr. Kan inte namnet på de andra liknande programmen dock.

Inte lätt att flytta från Ryssland idag. Jag följer en youtuber som tog sig till Georgien i början av kriget men sedan dess har det blivit mycket svårare. Nästan inga länder vill ta emot ryssar och Ryssland gör allt för att inte bli av med män i vapenför ålder.

Man kan tycka att de kan lägga utvecklingen på någon annan i annat land dock för MSI borde ju äga rättigheterna men det kanske bara är han som kan koden och någon annan skulle behöva börja om från början.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Utvecklaren kanske överväger att ta värvning i armén istället?

Permalänk
Medlem

Det bör dock tilläggas att RTSS kommer att fortsätta utvecklas av Unwinder då det är hans hobbyprojekt
(https://forums.guru3d.com/threads/7900xt-power-usage-not-visi...)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laddin:

Kanske en korkad fråga, men kan man köra typ Rivatuner eller nått då? Minns att jag använde det någon gång för många år sedan men släppte det för att Afterburner var så bra. Har ingen koll på om den fortfarande finns och/eller funkar bra.

Gissa vem som byggt Rivatuner.
Same guy
Alexey Nicolaychuk

Det är därför rivatuner statistics server kommer med (frivilligt) när man installerar msi afterburner.
Rimligen delar väl riva tuner och msi afterburner en hel del kod.

Vad det innebär framöver har jag ingen aning om. Kanske kommer rivatuner fortsätta? Den delen är ju inte knuten till MSI.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

MSI afterburner är extremt smidigt för att undervolta och sätta egna kurvor etc. Jag har använt Asus GPU-tweak (båda senaste GPUerna var ASUS) men tyckte inte om det alls. Drog mycket CPU (2-5%) i bakgrunden medan MSI startar, lägger på profilen och stänger av.

EVGA precision X var helt ok men lärde mig aldrig det och nu är det ju också dött.

Förstår. Ja jag undervoltar själv med MSI AB idag. Men även om dom slutar utveckla programmet så fungerar det väl ändå som det gör idag, fast det inte uppdateras längre?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kompabilitet

Köp en gamingdator till Putin och om 1-2 år när han är hooked så kanske han slutar sin "speciella militärövning" för att han behöver afterburner.

Putin känns som en tråkmåns som ändå skulle köra allt i stock. Han bryr sig inte ens om egen fläktkurva så det blir nog pengar i sjön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kompabilitet

Wasabi?

Synd att det inte Afterburner kan flyta på som vanligt. Men bra att ryssarna får på pälsen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför afterburner hyllas så mycket..

Tycker interfacet är plottrigt och skapa profiler känns klumpigt.

Sen har jag haft problem med att värden inte sparas som dom ska. Fel profil vid startup mm.

Känns som det används för man inte har mycket att välja på 🤷‍♂️

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Utvecklaren kanske överväger att ta värvning i armén istället?

Får ju hoppas att han börjar i flygvapnet då, han har ju koll på hur man använder en afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Alltså vad är det med tekniktillverkare och hata mjukvara.

Ja grafikkort med hårdvaruaccelererad raytracing, DLSS3, CUDA, tensor-kärnor, decoding, encoding, osv osv... Men en egen app för att ställa in hastigheten på fläktarna är för komplicerat.

Permalänk
Medlem

oki visste inte att det var en rysk programerare bakom , vill man ha ryska program på systemet som det ser ut i dagsläget skulle inte tro det det, men ni som vill kör ni med den koden i fortsättningen med då med tanke på alla cyber attacker i världen från detta land , tur man inte använder det då

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag använder Afterburner sen många år tillbaka. Finns inget bättre och lättare. Avskyr GPU Tweak bajset. Snälla tvinga mig inte gå tillbaka till det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Tat lungt pöjka, kan fortfarande använda programmet, uppdateras bara inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Utveckla gärna varför?

1. Sätta egen fläktkurva.
2. Undervolta.
3. Göra profiler.
4. Överklocka.
5. Underklocka.
6. Sätta powerlimit.

Allt som fattas i Nvidias egna sketna mjukvara från 1999.

Det finns andra program men dom är inte lika bra. Faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Minns tiden med shareware freeware och public domain.
Kan man inte bara skänka en slant åt honom för bra jobb, eller man kanske får terrorist stämpel då för han är ryss.
Måste finnas x antal miljoner människor som använder Afterburner skicka en tia var så är problemet löst.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Utvecklaren kanske överväger att ta värvning i armén istället?

Eller kanske blev mobiliserad till armen istället? Putin mobiliserar ju fortfarande soldater. Typ ingen får lämna landet heller.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Afterburner är definitivt ett bra program men jag tycker dens utveckling har verkat stå stilla i flera år... man måste ha ett förstoringsglas om man kör det på en högupplöst skärm och alla dess menyer är väldigt röriga. Tror dem har varit detsamma sedan jag använde det på Windows XP tiden?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tråkigt besked!

Använder afterburner och det tog bort 98% av mitt coilwhine i spel med ett RTX 3070 när jag undervoltade. Väldigt smidigt att applicera settings vid varje start av datorn och lätt att göra om man kollar en kort youtube video