Övervakningskameror för jordbruksfastighet

Permalänk
Medlem

Övervakningskameror för jordbruksfastighet

Hej, hade behövt förslag på några olika övervakningskameror. Kollat lite på Dahua men blir helt snurrig av utbudet. Tänkte nu först köpa 4st, kanske 3 eller tom 4 olika. Vet knappt själv vad jag behöver, Mpix, brännvidd, osv. Men det blir mestadels utomhus eller ouppvärmda utrymmen och behöver ha PoE. Kommer börja med att filma våra hästar (delvis för att försvara kostanden av all övriga utrustning för min bättre hälft) där jag tänkte 2st ute och 1st i deras ligghall som är ca 4,5×4,5m och en i "matsalen" som är lika stor, men 2 av sidorna helt öppna så den kameran får nog täcka en del utåt också. Ingen av kamerorna måste fortsättningsvis vara hos hästarna om jag inte tycker den passar där, hittar nog något användningsområde för den senare. Har fler platser som kan tänkas övervakas som, stall, garage, förråd, inomhus, innegård och uppfart. Någon typ av NVR blir det (kanske en separat, kanske min Dream Machine SE eller min microserver), om inte nu på en gång så senare. Några kameror kan nog tänkas spela in 24/7 men max lagra någon dag, medans andra får reagera på rörelse (te.x den i ligghallen)

Bjuder på en bild på "försökskaninerna" och deras "hus"

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Hej, hade behövt förslag på några olika övervakningskameror. Kollat lite på Dahua men blir helt snurrig av utbudet. Tänkte nu först köpa 4st, kanske 3 eller tom 4 olika. Vet knappt själv vad jag behöver, Mpix, brännvidd, osv. Men det blir mestadels utomhus eller ouppvärmda utrymmen och behöver ha PoE. Kommer börja med att filma våra hästar (delvis för att försvara kostanden av all övriga utrustning för min bättre hälft) där jag tänkte 2st ute och 1st i deras ligghall som är ca 4,5×4,5m och en i "matsalen" som är lika stor, men 2 av sidorna helt öppna så den kameran får nog täcka en del utåt också. Ingen av kamerorna måste fortsättningsvis vara hos hästarna om jag inte tycker den passar där, hittar nog något användningsområde för den senare. Har fler platser som kan tänkas övervakas som, stall, garage, förråd, inomhus, innegård och uppfart. Någon typ av NVR blir det (kanske en separat, kanske min Dream Machine SE eller min microserver), om inte nu på en gång så senare. Några kameror kan nog tänkas spela in 24/7 men max lagra någon dag, medans andra får reagera på rörelse (te.x den i ligghallen)

Bjuder på en bild på "försökskaninerna" och deras "hus"
<Uppladdad bildlänk>

Det beror på, kör du tex 6mm kommer du närmare det du vill bevaka men förlorar översikten, fördelen är att du kan ha kameror med lägre kvalite och mp. Samma sak med tex 2.8mm där får du en bra översikt men kräver hög mp om du ska zooma in på avstånd.

Nästa sak är hur viktigt är det att se detaljer på ansikte, tex imou 1080p räcker perfekt för mycket men ej där man behöver kunna zooma in på detaljer. Detta är lämpligt vid mindre viktiga områden eller små områden.

Sedan har vi saker som att du bor lantligt dvs mycket småkryp som älskar ir ljus, detta betyder mycket renhållningen, kör du färg 24/7 serien slipper du det problemet + att det blir mycket lättare att känna igen en person/fordon. Moderna dahua kameror har även siren och strobeljus inbyggt.

Sedan har du ptz alternative med både face track och vaktläge dvs den kan bevaka flera sidor och låser på tex en person och följer denna vid upptäckt.
Ptz är dock vanligen mycket dyrare och oftast krångligare i skarp läge, då kan det vara bättre med fler fasta kameror.

Talar vi inspelning rekommenderar jag definitivt en nvr helst med ai, fördelen är att man då kan köra billigare kameror men ändå få mer avancerade funktioner.
När vi ändå talar lagring så behöver du tänka på att högre mp ställer högre krav på nvr och lagring, samt titta dig inte blind på mp då en kamera med 2mp kan vara mycket bättre än en 8mp osv. Jag körde ett flertal program tidigare men smidighet och stabilitet är svårt att slå på en ren nvr, tänk dock som sagt på att högupplöst ställer höga krav där Man kan få fel som ghosting dvs du ser utrymmet du filmar men inte personen som går över området, andra nackdelar med hög mp kan vara att vid rörelse blir det bara suddigt, (är inte direkt vanlig med stillastående objekt vid skarpt läge)

Det lättaste om du vill ha mer specifika förslag på lösningar är att du fotar områdena och mäter avstånden samt hur detaljerat man ska kunna se på varje område. (Tänk på att räkna med höjden som kamerorna ska sitta på) Samt vad den totala kostnaden får vara för kameror och tex nvr (kabel och kontakter får du räkna utöver) samt om du kommer köra tex HA och använda sensorerna i kamerorna för att tända lampor eller andra rutiner.

Ett förslag är att du även ber en installatör göra en offert åt dig, (kolla dahuas svenska facebook grupp) att få en offert hindrar inte att man sedan själv köper och installerar sakerna (dahua på aliexpress brukar vara mycket billigare än att köpa det i sverige, garantierna funkar bra ändå)

Har du tänkt använda din unifi utrustning är det nog
Unifi kameror du får kolla på, det ska finnas typ en workaround med en rpi i mellan, har dock inte testat det själv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt sätta mig in lite mer i utbudet av kameror.
Tänkte testa dessa, men hjälp av dom hoppas jag kunna avgöra vad som blir bäst för kommande platser.

En lite dyrare från Dahuas 5-serie
https://www.aliexpress.com/item/32810889920.html?spm=a2g0o.ca...
En med variabel brännvidd
https://www.aliexpress.com/item/1005004930308483.html?spm=a2g...
En billigare Dahua
https://www.aliexpress.com/item/1005005148875082.html?spm=a2g...
En Imou, denna tar jag nog från Svensk ÅF då det skiljde så lite i pris
https://www.proshop.se/Videooevervakning/Imou-Ipc-f22ap-0280b...

Kommer inkludera kamerorna i HA, sen får jag utvärdera hur bra det funkar som rörelsedetektion.

Inte beställt från Kina på flera år, funkar det med momsen inkluderat eller är det lotteri om man åker på moms, tull och postnords avgifter? Bättre beställa allt från samma säljare?

Lite nyfiken på NVR även om det inte är aktuellt just nu.
Måste man köra samma märke på NVR som kamerorna? Och AI, är det något som sitter i hårdvaran/NVR eller går det att få med rätt programvara?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nu har jag försökt sätta mig in lite mer i utbudet av kameror.
Tänkte testa dessa, men hjälp av dom hoppas jag kunna avgöra vad som blir bäst för kommande platser.

En lite dyrare från Dahuas 5-serie
https://www.aliexpress.com/item/32810889920.html?spm=a2g0o.ca...
En med variabel brännvidd
https://www.aliexpress.com/item/1005004930308483.html?spm=a2g...
En billigare Dahua
https://www.aliexpress.com/item/1005005148875082.html?spm=a2g...
En Imou, denna tar jag nog från Svensk ÅF då det skiljde så lite i pris
https://www.proshop.se/Videooevervakning/Imou-Ipc-f22ap-0280b...

Kommer inkludera kamerorna i HA, sen får jag utvärdera hur bra det funkar som rörelsedetektion.

Inte beställt från Kina på flera år, funkar det med momsen inkluderat eller är det lotteri om man åker på moms, tull och postnords avgifter? Bättre beställa allt från samma säljare?

Lite nyfiken på NVR även om det inte är aktuellt just nu.
Måste man köra samma märke på NVR som kamerorna? Och AI, är det något som sitter i hårdvaran/NVR eller går det att få med rätt programvara?

det sitter antingen i kameran eller i nvr när det gäller dahua.
det beror på vilken nvr man köper, dahuas nvr kan ta in olika märken medans andra inte kan göra det.
det finns mjukvara från 3part med ai som du kan köra på en en dator.

det kommer funka väldigt bra, jag har mina för att tända lampor,låser upp dörrar, meddelar när postbilen kommer osv
använd dahua integrationen i ha samt imou integrationen för att få in sensorerna och bild, på imou integrationen behöver man dock ändra tiden för "pulling interval" om man ska använda dom för att styra lampor, annars tar det får lång tid innan den återställer sig inför nästa gång den ska tända.

Edit gällande moms, väljer du en återförsäljare med alger i eu tex dahua så slipper du tull och moms (jag har åtminstone sluppit det, annars är det som du skriver ett lotteri om man åker på det eller inte)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Edit gällande moms, väljer du en återförsäljare med alger i eu tex dahua så slipper du tull och moms (jag har åtminstone sluppit det, annars är det som du skriver ett lotteri om man åker på det eller inte)

Och när det står "International Version" och "support multiple languages, support firmware update" så borde man få fungerande grejer?
Läste att Hikvision haft en del problem brickade kameror när man försökt updatera firmware på kinakameror, men verkar inte varit samma problem med Dahua.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Och när det står "International Version" och "support multiple languages, support firmware update" så borde man få fungerande grejer?
Läste att Hikvision haft en del problem brickade kameror när man försökt updatera firmware på kinakameror, men verkar inte varit samma problem med Dahua.

Det stämmer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör med några Arlo kameror (trådlösa på batteri) som triggas vid rörelse. Räckvidden är runt 100 m och de räcker 4-6 månader per laddning. Vill man läsa regskyltar på bilar är 2k ett minimum. Det tråkiga med Arlo är att man behöver en månadsprenumeration på några tior annars är de ganska värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icucode:

Kör med några Arlo kameror (trådlösa på batteri) som triggas vid rörelse. Räckvidden är runt 100 m och de räcker 4-6 månader per laddning. Vill man läsa regskyltar på bilar är 2k ett minimum. Det tråkiga med Arlo är att man behöver en månadsprenumeration på några tior annars är de ganska värdelösa.

på vilket avstånd menar du att man behöver 2k för att läsa regskyltar?
vanligen är det mer avgörande vilken lins man har och bittrate än just upplösningen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Lite off topic men tänk på att om jordbruksfastigheten drivs i bolagsform så behöver du följa reglerna i dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen. Sker bevakningen däremot av din egna tomt i egenskap av privatperson är det betydligt enklare. Mer info på IMY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

på vilket avstånd menar du att man behöver 2k för att läsa regskyltar?
vanligen är det mer avgörande vilken lins man har och bittrate än just upplösningen.

I den miljön jag kör är avståndet 3-10 m och bilarna rör sig vilket gör att komprimeringen av videon gjorde kvalitén för dålig med 1080. Bitrate följer vanligtvis upplösningen men ibland kan man justera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icucode:

I den miljön jag kör är avståndet 3-10 m och bilarna rör sig vilket gör att komprimeringen av videon gjorde kvalitén för dålig med 1080. Bitrate följer vanligtvis upplösningen men ibland kan man justera den.

absolut visst är det så med bitrate att det följer upplösningen till stor del, på samma sätt skiljer det mycket på bitraten om man använder hevc (x265) eller h264 osv
Du borde kunna ta regskylt på det avståndet med väldigt mycket lägre upplösning även i rörelse.
nackdelen med batteri kameror är att dom ofta bara ger 10-15fps vilket då gör hela meningen med att kunna identifiera saker i rörelse helt hopplöst. (hur ofta är målet stilla man vill fånga?) jag kör aldrig lägre än 25fps för område man går och minst 30 fps för dom som plockar skyltar.

som exempel kör jag 720p på kameran som tar fordonen på 10-15m avstånd med ai som triggar belysningen om min eller frugans bil kommer hem. kör man nya kameror med 24/7 färg kan man troligen öka avståndet ytterligare någon meter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

absolut visst är det så med bitrate att det följer upplösningen till stor del, på samma sätt skiljer det mycket på bitraten om man använder hevc (x265) eller h264 osv
Du borde kunna ta regskylt på det avståndet med väldigt mycket lägre upplösning även i rörelse.
nackdelen med batteri kameror är att dom ofta bara ger 10-15fps vilket då gör hela meningen med att kunna identifiera saker i rörelse helt hopplöst. (hur ofta är målet stilla man vill fånga?) jag kör aldrig lägre än 25fps för område man går och minst 30 fps för dom som plockar skyltar.

som exempel kör jag 720p på kameran som tar fordonen på 10-15m avstånd med ai som triggar belysningen om min eller frugans bil kommer hem. kör man nya kameror med 24/7 färg kan man troligen öka avståndet ytterligare någon meter.

Det är bra att ha lite marginal i kvalitén på bilden då man vill kunna se bra i mindre bra miljöer också. Den batteridrivna 2k kameran ger 24 FPS och använder H.265 komprimering.