Rolling Stone Top 200 Greatest Singers of All Time

Permalänk
Medlem

Rolling Stone Top 200 Greatest Singers of All Time

Tjena,
Om ni inte redan sett listan hittar ni den här: https://www.rollingstone.com/music/music-lists/best-singers-a...

Det har blivit lite snack om listan, avsaknaden av vissa och placeringen av andra. T.ex. saknas Celine Dion helt från listan vilket många inkl jag tycker är oerhört märkligt.

För mig skulle Freddie Mercury varit nummer 1, och bl a Adele, Michael Jackson och Dio skulle hamnat högre upp än de gjorde.

Vad tycker ni om listan?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte listan ska ses som någon officiell lista. Det här är ju bara vad ett par personer tycker och tänker hos ett företag.
Det finns extremt många bra sångare från europa som sjunger i band inom rock, hårddrock och metal. Inte någon finns med på denna lista? Man tycker ju åtminstone att Floor Jansen från Nightwish bör finnas med på denna lista. Speciellt med tanke på hur populärt det blivit med "reaction videos" om henne på youtube senaste åren.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Alla tycker vi olika, tycker t.ex Rob Halford (Judas Priest) lätt borde hamnat under 100 strecket som exempel.
Hur kan inte Miljenko Matijevic (Steelheart) vara med på listan ens kan jag tycka... vocal range typ F2-B5, gillar man hårdrock så BÖR man lyssna på deras debutplatta som är den bästa som heter just Steelheart (favoritlåt: Love Ain't Easy)
Tommy Johansson (ReinXeed, Majestica, Sabaton, Memories Of Old) kan lätt brytas in där bland topparna tycker jag, riktigt bra pipa har han.

Permalänk
Medlem

Operasångare är exkluderade från listan, annars hade väl ett flertal placerat sig på listan skulle jag tro.

Skrivet av ronz:

Jag tycker inte listan ska ses som någon officiell lista. Det här är ju bara vad ett par personer tycker och tänker hos ett företag.
Det finns extremt många bra sångare från europa som sjunger i band inom rock, hårddrock och metal. Inte någon finns med på denna lista? Man tycker ju åtminstone att Floor Jansen från Nightwish bör finnas med på denna lista. Speciellt med tanke på hur populärt det blivit med "reaction videos" om henne på youtube senaste åren.

Nej, självklart inte. Det är ju inte möjligt att göra en objektiv bedömning, möjligtvis tonsäkerhet och omfång men det säger ju inte allt.

Ja Floor är ju en riktigt bra sångare, och som du säger verkar det ha blivit rätt uppmärksammat även utanför YT med reaction videos från alla håll och kanter. Vet inte hur många det finns på Ghost Love Score vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Kom till att Glenn Danzig hamnade på plats 199 slagen av Billie Eilish, och då la jag ner. Menar inte att han är bäst på nåt sätt utan han kan säkert förtjäna plats 199, men då ska inte hon in på listan alls IMO.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kom till att Glenn Danzig hamnade på plats 199 slagen av Billie Eilish, och då la jag ner. Menar inte att han är bäst på nåt sätt utan han kan säkert förtjäna plats 199, men då ska inte hon in på listan alls IMO.

Helt absurd lista. Det är klart att det är lurigt att göra en sån här lista och att det i slutändan är mest subjektivt - men jösses. Det blir väldigt tydligt att de är ute och cyklar när man jämför artister som hör till samma genre.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett skvatt. lyssnar på det jag tycker låter bra, vad dom sen anser rör mig inte i ryggen för 5 öre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

En väldigt amerikansk lista på personer som sjunger men en del är snarare inspirerande artister än bra sångare och många verkligt bra sångare och röster saknades helt
Och en del som var med förstår jag inte varför för de är på sin höjd medelmåttiga sångare men stora artister/underhållare trots att de verkligen inte är särskilt bra sångare.
Men listan skapar ju diskussion vilket kanske var huvudsyftet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att Buddy Holly är med men inte Mike Patton visar åtminstone att listan inte är vetenskapligt korrekt. Inte för att det var tanken med listan dock!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|