Permalänk
Medlem

Uppgradera lite i taget

Hej alla!

Jag har, som titeln lyder, planer på att uppgradera några delar i taget, men jag är lite osäker på vad som är kompatibellt med varandra

Min nuvarande setup innefattar:
Moderkort: Asus ROG STRIX Z370-F
Procesor: Intel i7-8700K
Minnen: G.Skill Trident Z DDR4 3200MHz 2x16GB (F4-3200C16D-32GTZKW)
Grafikkort: ASUS ROG Strix 2080Ti OC
AIO: NZXT Kraken X53 240mm
PSU: Corsair 850X V2

Det JAG hade tänkt är att börja med att byta ut moderkort och processor, men då är frågan: Funkar mina minnen med antingen Intel i7 13780K eller Ryzen 7 5800X3D och kommer jag behöva byta ut min AIO för nån utav dom?

Tack på förhand för hjälp!

Missade PSU
Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Hej alla!

Jag har, som titeln lyder, planer på att uppgradera några delar i taget, men jag är lite osäker på vad som är kompatibellt med varandra

Min nuvarande setup innefattar:
Moderkort: Asus ROG STRIX Z370-F
Procesor: Intel i7-8700K
Minnen: G.Skill Trident Z DDR4 3200MHz 2x16GB (F4-3200C16D-32GTZKW)
Grafikkort: ASUS ROG Strix 2080Ti OC
AIO: NZXT Kraken X53 240mm

Det JAG hade tänkt är att börja med att byta ut moderkort och processor, men då är frågan: Funkar mina minnen med antingen Intel i7 13780K eller Ryzen 7 5800X3D och kommer jag behöva byta ut min AIO för nån utav dom?

Tack på förhand för hjälp!

Hej, egentligen är det inget super fel på din dator, varför vill du uppgradera?
Dina minnen fungerar med både intro z690/Z790 (köp ddr4 mb bara!) samt AM4.
Kylaren fungerar till båda dock kan 13700k behöva en tweak på PL1/2 om du kör mycket tunga laster.

Båda dem plattformarna är EOL, men du sparar dock in ddr kostnaden så en uppgradering till AM5 är avsevärt dyrare.

Av dem två är I7 den bättre cpun men blir dock lite dyrare. Ett alternativ är i5 13600k som är ett riktigt monster

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hej, egentligen är det inget super fel på din dator, varför vill du uppgradera?
Dina minnen fungerar med både intro z690/Z790 (köp ddr4 mb bara!) samt AM4.
Kylaren fungerar till båda dock kan 13700k behöva en tweak på PL1/2 om du kör mycket tunga laster.

Båda dem plattformarna är EOL, men du sparar dock in ddr kostnaden så en uppgradering till AM5 är avsevärt dyrare.

Av dem två är I7 den bättre cpun men blir dock lite dyrare. Ett alternativ är i5 13600k som är ett riktigt monster

Egentligen så är det inget fel nej, men jag vill bara framtidssäkra datorn. Tänker börja med det fundamentala, vilket för mig är processor och då automatiskt moderkort. Har tänkt spara på minnena och grafikkort så länge som möjligt, för att dom är mer än tillräckligt ett bra tag fram 😅

Vad menar du med ”tweak på PL1/2? Och vad skulle du säga är den största skillnaden mellan i7an, i5an som du nämnde och r7an? För detta är inte bara för gaming, jag är en avancerad musikproducent också så jag behöver nåt som klarar av mina program felfritt 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Egentligen så är det inget fel nej, men jag vill bara framtidssäkra datorn. Tänker börja med det fundamentala, vilket för mig är processor och då automatiskt moderkort. Har tänkt spara på minnena och grafikkort så länge som möjligt, för att dom är mer än tillräckligt ett bra tag fram 😅

Vad menar du med ”tweak på PL1/2? Och vad skulle du säga är den största skillnaden mellan i7an, i5an som du nämnde och r7an? För detta är inte bara för gaming, jag är en avancerad musikproducent också så jag behöver nåt som klarar av mina program felfritt 😬

Största skillnaden mellan i5 och I7 är effekt uttaget samt core, har du behov av alla kärnor så välj I7.

PL1 och Pl2 är effekt budget för boost och turbo boost. Genom att sänka dessa kan man få bättre Temps och längre boost om kylaren inte riktigt orkar med.
240 aio KAN vara på gränsen att klara I7 nämligen vid långa tunga laster.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Egentligen så är det inget fel nej, men jag vill bara framtidssäkra datorn. Tänker börja med det fundamentala, vilket för mig är processor och då automatiskt moderkort.

Datorer utvecklas så snabbt. Så om du uppgraderar CPU nu så kommer du vilja ha ny CPU när du ska skaffa ny GPU för att inte få flaskhals. Det är en ond cirkel det här med datorvärlden. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Egentligen så är det inget fel nej, men jag vill bara framtidssäkra datorn.

Skrivet av Mullvaden83:

Datorer utvecklas så snabbt. Så om du uppgraderar CPU nu så kommer du vilja ha ny CPU när du ska skaffa ny GPU för att inte få flaskhals. Det är en ond cirkel det här med datorvärlden. XD

Ibland känns det som om vi borde har en forumdel vikt till att diskutera detta med att framtidssäkra våra datorer.

Ofta när jag var yngre så spelade behovet inte någon större roll, utan det var det senaste som gällde. När jag blev äldre så avtog det så pass till den grad att datorn som jag hade före denna uppgradering räckte i ~11 år.
Och anledningen till att den behövde uppgraderas var att CPU gick i taket när Milestone (kamera övervakning) var igång på datorn så att mediekonsumtion eller webb surfande blev lidande (för att inte tala om spel).

Att uppgradera datorn steg för steg tycker jag är en vettig strategi, fast endast om man inte går på högsta prestandanivån. För då är blir de ju som Mullvaden säger att när det är dags för nästa komponent så har det kommit något nytt i högsta prestandanivån av det man uppgraderade innan.

Så egentligen - vad är det som du vill ha bättre prestanda kring i din dator för vad du använder den till?
Du skriver inte vad du använder för lagning, hoppas att du bootar från SSD/NVMe.
Kanske idé att slänga ut snurrdiskar från datorn helt och hållet?

Är det spel som du främst vill uppgradera för så är väl grafikkortet det som du ska börja med.
Det är ju inte enbart högre FPS som detta kommer att ge utan även också nyare funktioner för uppskalning och 3D rendrering om du går till de allra senaste modellerna.

Sedan om du inte får 200 FPS pga att din CPU blir begränsningen så räcker det kanske med 150 (eller 120) FPS för spelandet - om du har en skärm som kan visa så många bildrutor per sekund.
Om du tävlingsspelar så är det ju ett helt annat resonemang ...som någon annan får utveckla då jag aldrig varit i närheten av tävlings-nivå-spelande.

Moderkort och CPU
Intel har historiskt haft väldig korta generationer på samma grundplatta, dvs du kanske har 2 CPU modeller och sedan behöver du byta ut moderkort.
AMD hade ju med sin AM4 en väldigt lång period där du kunde använda samma moderkort för flera CPU modeller, eller kanske bättre beskrivet generationer av CPUer.

Om du vet med dig att du vill uppgradera i ofta i framtiden så skulle du på den nya AM5 plattformen kunna använda moderkortet längre än (fler CPU generationer) än vad du kan (historisk och säkert även i framtiden) med Intel.

Och då är frågan om du kommer att vilja använd de allra dyraste CPUerna av repektive modell. För om du gå mer mainstream så känns det för mig att AM5 skulle över tid bli det mest ekonomiska i en uppgraderings cykel av CPU (då du behåller samma MB).

Sedan är det naturligtvis så att du också "köper in" i en av leverantörerna och vad du tror att de kommer att släppa för produkter i framtiden och vad som är viktigast för dig.

Så till din fråga.
I båda fallen så kommer du att behöva byta ut MB. Fast du byter till MB som det inte kommer fler CPU:er - dvs du köper in i en "död" plattform.
Detta är OK, till och med bra ifall du vill hitta det som är mest prisvärt just nu.
Men om du vill uppgradera i framtiden så är det AM5 som är alternativet idag, och då passar inte dina minnen.

Nu blev det en jekkla massa text.. men kanske något som får dig att tänka i andra banor eller kanske bara att säga "F.. it" och vänta en liten tid och köpa ett helt nytt system.
Oavsett vilket så kan vi fortsätta bolla tankar. Finns säkert någon som är mer entusiastisk för att gå "all in" än jag som kanske kan övertyga, eller avskräcka, dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan i5 och I7 är effekt uttaget samt core, har du behov av alla kärnor så välj I7.

PL1 och Pl2 är effekt budget för boost och turbo boost. Genom att sänka dessa kan man få bättre Temps och längre boost om kylaren inte riktigt orkar med.
240 aio KAN vara på gränsen att klara I7 nämligen vid långa tunga laster.

Okej, tack för förklaringen! Spontant känner jag nog att det står mellan R7 och i7 just nu, och jag tänker att i regel går väl r7an lite kallare i jämförelse med i7an, så då kanske jag kan ligga kvar på min 240 aio, eller vad säger du?

Permalänk
Inaktiv

Du gör nog bäst i att uppgradera allt på en gång i framtiden och sälja gamla datorn ifall du inte har något specifikt "usecase" där prestandan inte räcker till idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Okej, tack för förklaringen! Spontant känner jag nog att det står mellan R7 och i7 just nu, och jag tänker att i regel går väl r7an lite kallare i jämförelse med i7an, så då kanske jag kan ligga kvar på min 240 aio, eller vad säger du?

Jo X3d går svalare men den är sämre i workloads än I7. 240 aio borde fungera med I7.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ITSGBRUV:

Samtidigt är "Taket" för Intel processorer högre än för Ryzen (100C för Intel före den throttlar och gränsen går dessutom att höja till 115C på många moderkort om man är modig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag velar lite fram och tillbaka men jag känner att jag inte kan lägga 40k på en gång utan måste försöka prioritera lite och köra en sak i taget. Jag är ganska nöjd overall med mina frames, detta är som sagt mest för att framtidssäkra. Kommer också mest använda datorn till just musikproduktion så tunga laster, multicore threading och overall hastighet är vad jag är ute efter nu, så fps är det sista jag tänker på, då mitt 2080Ti mår och kämpar prima fortfarande

Permalänk
Medlem

Jo X3d går svalare men den är sämre i workloads än I7. 240 aio borde fungera med I7.

Sant, har även tänkt byta ut fläktar mot lite mer effektivare än vad jag har idag så luftflödet blir lite mer optimerat, så kanske blir en i7 då ändå. Men då är frågan, vilket moderkort hade man kört för att få ut så mycket som möjligt utan att bli ruinerad? Behöver ej stöd för överklocking, ej inbyggd wifi, måste funka bra med mitt ROG Strix kort, mina minnen och ha minst 2st M.2 platser då jag tänkt byta ut min C: 860 EVO

Klargöra utterligare om användningsområde
Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Sant, har även tänkt byta ut fläktar mot lite mer effektivare än vad jag har idag så luftflödet blir lite mer optimerat, så kanske blir en i7 då ändå. Men då är frågan, vilket moderkort hade man kört för att få ut så mycket som möjligt utan att bli ruinerad? Behöver ej inbyggd wifi, måste funka bra med mitt ROG Strix kort, mina minnen och ha minst 2st M.2 platser då jag tänkt byta ut min C: 860 EVO

På lagringsfronten hade jag tänkt gå all in, Använder stora bibliotek till msuik så vill ha så snabb lagring som jag kan få tag på, siktar mot Samsung 990 PRO för den snabba läshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

På lagringsfronten hade jag tänkt gå all in, Använder stora bibliotek till msuik så vill ha så snabb lagring som jag kan få tag på, siktar mot Samsung 990 PRO för den snabba läshastigheten.

Z790 tuf är på rea just nu. Prime är inte lika prisvärd då den kostar samma summa och billigaste Strix är 5k...
Lagring borde räcka med gen 4 m2, bara för disken flyttar filer snabbare så är de inte värda extrakostnaden. 7k/a räcker långt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/hMmFM.png

Z790 tuf är på rea just nu. Prime är inte lika prisvärd då den kostar samma summa och billigaste Strix är 5k...
Lagring borde räcka med gen 4 m2, bara för disken flyttar filer snabbare så är de inte värda extrakostnaden. 7k/a räcker långt

Okej, men vad gör att jag hade behövt just det moderkortet (lite för dyrt imo)? Hade det inte funkat med ett ASUS Prime B660-Plus D4? Så långt som jag kollade så fyller det mina krav, vad är det jag missar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITSGBRUV:

Okej, men vad gör att jag hade behövt just det moderkortet (lite för dyrt imo)? Hade det inte funkat med ett ASUS Prime B660-Plus D4? Så långt som jag kollade så fyller det mina krav, vad är det jag missar där?

Z vs b är att du får färre pcie lanes för m2 då b serien har 6x4.0 och 8x3.0 medan Z har 12/16. Alltså plats för fler m2 diskar och dess fulla potential.

Visa signatur