Skrivet av ITSGBRUV:
Egentligen så är det inget fel nej, men jag vill bara framtidssäkra datorn.
Skrivet av Mullvaden83:
Datorer utvecklas så snabbt. Så om du uppgraderar CPU nu så kommer du vilja ha ny CPU när du ska skaffa ny GPU för att inte få flaskhals. Det är en ond cirkel det här med datorvärlden. XD
Ibland känns det som om vi borde har en forumdel vikt till att diskutera detta med att framtidssäkra våra datorer.
Ofta när jag var yngre så spelade behovet inte någon större roll, utan det var det senaste som gällde. När jag blev äldre så avtog det så pass till den grad att datorn som jag hade före denna uppgradering räckte i ~11 år.
Och anledningen till att den behövde uppgraderas var att CPU gick i taket när Milestone (kamera övervakning) var igång på datorn så att mediekonsumtion eller webb surfande blev lidande (för att inte tala om spel).
Att uppgradera datorn steg för steg tycker jag är en vettig strategi, fast endast om man inte går på högsta prestandanivån. För då är blir de ju som Mullvaden säger att när det är dags för nästa komponent så har det kommit något nytt i högsta prestandanivån av det man uppgraderade innan.
Så egentligen - vad är det som du vill ha bättre prestanda kring i din dator för vad du använder den till?
Du skriver inte vad du använder för lagning, hoppas att du bootar från SSD/NVMe.
Kanske idé att slänga ut snurrdiskar från datorn helt och hållet?
Är det spel som du främst vill uppgradera för så är väl grafikkortet det som du ska börja med.
Det är ju inte enbart högre FPS som detta kommer att ge utan även också nyare funktioner för uppskalning och 3D rendrering om du går till de allra senaste modellerna.
Sedan om du inte får 200 FPS pga att din CPU blir begränsningen så räcker det kanske med 150 (eller 120) FPS för spelandet - om du har en skärm som kan visa så många bildrutor per sekund.
Om du tävlingsspelar så är det ju ett helt annat resonemang ...som någon annan får utveckla då jag aldrig varit i närheten av tävlings-nivå-spelande.
Moderkort och CPU
Intel har historiskt haft väldig korta generationer på samma grundplatta, dvs du kanske har 2 CPU modeller och sedan behöver du byta ut moderkort.
AMD hade ju med sin AM4 en väldigt lång period där du kunde använda samma moderkort för flera CPU modeller, eller kanske bättre beskrivet generationer av CPUer.
Om du vet med dig att du vill uppgradera i ofta i framtiden så skulle du på den nya AM5 plattformen kunna använda moderkortet längre än (fler CPU generationer) än vad du kan (historisk och säkert även i framtiden) med Intel.
Och då är frågan om du kommer att vilja använd de allra dyraste CPUerna av repektive modell. För om du gå mer mainstream så känns det för mig att AM5 skulle över tid bli det mest ekonomiska i en uppgraderings cykel av CPU (då du behåller samma MB).
Sedan är det naturligtvis så att du också "köper in" i en av leverantörerna och vad du tror att de kommer att släppa för produkter i framtiden och vad som är viktigast för dig.
Så till din fråga.
I båda fallen så kommer du att behöva byta ut MB. Fast du byter till MB som det inte kommer fler CPU:er - dvs du köper in i en "död" plattform.
Detta är OK, till och med bra ifall du vill hitta det som är mest prisvärt just nu.
Men om du vill uppgradera i framtiden så är det AM5 som är alternativet idag, och då passar inte dina minnen.
Nu blev det en jekkla massa text.. men kanske något som får dig att tänka i andra banor eller kanske bara att säga "F.. it" och vänta en liten tid och köpa ett helt nytt system.
Oavsett vilket så kan vi fortsätta bolla tankar. Finns säkert någon som är mer entusiastisk för att gå "all in" än jag som kanske kan övertyga, eller avskräcka, dig.