365 Business Standard vs Premium?

Permalänk
Medlem

365 Business Standard vs Premium?

Någon med koll som så kort som möjligt kan förklara skillnaderna mellan Microsoft 365 Business Standard kontra Premium?

Ja jag är läskunnig och har givetvis försökt läsa Microsoft hemsida, men finner det svårt att omvandla deras marketing speak till klartext. Att MDM-lösningen Intune ingår verkar användbart. Resten är otydligt vad som är funktioner på backend respektive klient, och kanske än mer vad vi som primärt använder Mac överhuvudtaget har någon nytta av…

Bakgrund: Svensk varumärkes-/designbyrå med 30-talet anställda, endast en person på Windows och resten Mac. Sedan ett par år har vi ingått i en Finlands-baserad IT-koncern och anpassat oss efter deras plattformar, primärt Google Workspace och Slack. De har varit Microsoft Gold Partner och genom det har vi fått tillgång till desktopversionerna av Office "gratis". Det löper snart ut och kommer/kan inte förnyas, så vi kommer behöva börja betala för licenser själva. Koncernen har även bestämt sig för att lägga ner den centrala IT-avdelningen, det är upp till varje dotterbolag att hantera sina behov själva.

Det vi försöker reda ut nu är om vi endast skall köra "365 Apps for business" och fortsätta som tidigare, eller stega upp till Business Standard eller Premium. Framförallt för att då byta Slack mot Teams (vilket kunder efterfrågat), men kanske även på sikt flytta mail och lagring från Google till Microsoft.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att du kontaktar en CSP som ser till att ni kommer bli rätt licensicerade. Som med allt finns det stora och små bolag som sköter detta t.ex Atea, Iver, Retune och Dustin. Även Telia säljer en lösning.

MDM på Mac i Intune är i dagsläget rätt dåligt i mitt tycke, bra för inventering och remote wipe men absolut inget nödvändigt för ett litet bolag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi kör standard till alla som behöver lokala office applikationer etc.
De som bara använder mobil eller är en "lättare" användare kör vi Basic till (webmail) alt. endast Exchange.

Tidigare hade vi även E3 (tror det är premium nu) och det var vi tvungna att ha när användare låg på tex. TerminalServer / Citrix då office vart installerad på serverplattform och inte vanlig desktop/workstation.

Så jag gissar att där har du ditt svar... eller i alla fall en skillnad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Du har också deras säkerhets-funktioner, dvs om skumma saker märks av så isoleras dom per automatik. Skulle ni köra flera windows-datorer så kan enstaka isoleras osv osv.
Låter som att ni klarar er med standard då det är i princip office och mail ni vill ha och nyttjande av teams, onedrive i framtiden. Allt är ju dessutom integrerat i varandra, virrigt ibland, bra ibland.
Power Bi ingår väl inte i någon av dom om det är intressant i framtiden. Sjukt bra plattform nu för tiden, står sig utan vidare mot konkurenterna om det används rätt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ett förslag är att du kontaktar en CSP som ser till att ni kommer bli rätt licensicerade. Som med allt finns det stora och små bolag som sköter detta t.ex Atea, Iver, Retune och Dustin. Även Telia säljer en lösning.

Det är en lösning givetvis. Dock vill jag helst inte gå via en återförsäljare, även om priset blir detsamma. Finner det omständigt att behöva gå genom flera lager av byråkrati för att justera antalet aktiva användare/licenser, vill göra allt i samma konsol.

Skrivet av Kalasis:

MDM på Mac i Intune är i dagsläget rätt dåligt i mitt tycke, bra för inventering och remote wipe men absolut inget nödvändigt för ett litet bolag.

Du har använt det alltså? Går det att knyta inloggning på datorn till Azure AD och fungerar det okej? Idag använder vi Mosyle (hitte tidigare något annat) med inloggningen knuten till Google, men det känns verkligen som ett hack man lagt ovanpå den vanliga inloggningen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Du har också deras säkerhets-funktioner, dvs om skumma saker märks av så isoleras dom per automatik. Skulle ni köra flera windows-datorer så kan enstaka isoleras osv osv.

Ja men är det något som körs på backend (kollar efter konstiga inloggningsförsök och liknande) eller något som installeras på klienter för att övervaka vad som sker på den egna datorn och runtomkring typ? För vi kör som sagt nästan alla Mac, därav att jag är väldigt tveksam till om de extra funktionerna ger något alls för oss.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Vi använde denna siten när vi tittade på att uppgradera till premium: https://m365maps.com/

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Att nöja dig med de webb-baserade produkterna i Office-paketet tror jag de flesta kommer se som en rejäl försämring, Microsofts webb-versioner av Officepaketet är inte lika mogna som Googles. Vill du ha vettiga webb-versioner av Office-program kanske du vill vara kvar i Google Workspace istället. Om du känner dig missnöjd med Googles appleverans så kan jag bara säga att gräset inte är särskilt grönare på andra sidan, utan vill du byta plattform, se om det finns något specifikt behov som Microsoft löser bättre.

Angående Slack vs Teams, jag har kört båda, båda har fördelar, och jag föredrar i slutändan Slack. Vill dina medarbetare kunna använda Teams för externa kunder så går det att göra, men då måste du köra två appar. Du kan också bjuda in externa medarbetare i Slack, men då måste de å andra sidan ha två appar, så det går liksom inte att vinna.

Angående Standard vs Premium, tänk snarare så här, finns det något du behöver i Premium? Om inte kan du lika gärna köra Standard.

Du skriver att du är läskunnig, och jag förstår att du säkert redan sett denna ganska tydliga tabell: https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business/compar...

Däremot kan det vara svårt att förstå exakt vad som gömmer sig bakom de formuleringarna, har du någon fråga på något specifikt som låter intressant så kan vi ju se om vi kan svara på det mer explicit.

Angående hantering av mobila enheter så är detta inget som kommer ge dig ett värde om du inte går in och sätter några policies på dina medarbetares enheter. Om ni inte ska ha någon IT-avdelning och istället ska lägga så mycket ansvar som möjligt ut på användarna kan ett MDM-system vara kontraproduktivt, om det blockerar någon från att göra ändringar då inte "den där personen som kan lite IT" måste göra detta. Ställ dig frågan, vill du bli "IT-killen", eller fortsätta med ditt faktiska arbete? Om du gillar vad du jobbar med idag föreslår jag därför att det kanske är kontraproduktivt att köpa på er en massa bra funktioner som du kan styra säkerhet och liknande med, för då fastnar du bara i det träsket. Sen är ju frågan om Microsoft verkligen är "best in class" på att hantera Mac:ar, jag har ingen riktig eftarenhet av det, men jag tvivlar på att de är bäst.

Jag skulle därför säga att om du vill ha saker i Business Premium är det oftast då att du kanske vill ha någon IT-partner att kunna vända dig till när det handlar om att bolla och hantera såna här frågor. Du nämner byråkrati som en anledning att inte vilja hantera sånt här, hos en bra IT-leverantör räcker det att skicka in ett ärende om att skapa en ny användare, så löses allt av dem. Snarare skulle jag säga att nackdelen är att det kostar en del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja men är det något som körs på backend (kollar efter konstiga inloggningsförsök och liknande) eller något som installeras på klienter för att övervaka vad som sker på den egna datorn och runtomkring typ? För vi kör som sagt nästan alla Mac, därav att jag är väldigt tveksam till om de extra funktionerna ger något alls för oss.

Det varierar! Ett exempel på en funktion som ingår i Premium men inte Standard (detta kan ha ändrats från jag senast kollade) är Conditional Access.

Conditional Access är funktioner som hindrar inloggning till Microsoft 365-tjänsterna om man inte uppfyller olika säkerhetskrav. Det kan vara olika saker, t.ex. vilket land man ansluter från, eller att man behöver vara ansluten från en dator som uppfyller organisationens säkerhetskrav (som man då satt via t.ex. Intune).

Använder du bara geoblock-funktionen, t.ex. så krävs det inget som går i klienten, använder du funktionen att datorn måste uppfylla säkerhetskrav måste du så klart ha någon slags agent på datorn.

Men jag vill nog ändå upprepa vad jag skrev innan, det här är ett typiskt exempel på en funktion som förutsätter en viss mognadsgrad i sin IT-organisation, så man inte skapar en massa spärrar som hindrar riktigt arbete, och samtidigt håller koll på grejerna så att eventuella fel upptäcks och rättas till innan de blir till problem.

Vad gör du om en av dina anställda är på utlandsresa och inte kan logga in i sin mail för att de inte tänkt på det innan, t.ex.? Och vad händer om det händer när du själv är på semester? Ja, du fattar.

Mer att läsa om Conditional Access (som, som sagt bara är en funktion, det finns annat i M365 också!) här: https://learn.microsoft.com/en-us/azure/active-directory/cond...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Du har använt det alltså? Går det att knyta inloggning på datorn till Azure AD och fungerar det okej? Idag använder vi Mosyle (hitte tidigare något annat) med inloggningen knuten till Google, men det känns verkligen som ett hack man lagt ovanpå den vanliga inloggningen.

Jag har POC'at det på 5 datorer och ja, då funkade det okay men inte lika smidigt som på en windowsburk såklart.
Nu var det över ett år sedan men då var man tvungen efter installation, lägga in den manuellt i Azure/Intune även efter ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att nöja dig med de webb-baserade produkterna i Office-paketet tror jag de flesta kommer se som en rejäl försämring, Microsofts webb-versioner av Officepaketet är inte lika mogna som Googles. Vill du ha vettiga webb-versioner av Office-program kanske du vill vara kvar i Google Workspace istället. Om du känner dig missnöjd med Googles appleverans så kan jag bara säga att gräset inte är särskilt grönare på andra sidan, utan vill du byta plattform, se om det finns något specifikt behov som Microsoft löser bättre.

Vi använder idag både apparna i Workspace och Office lokalt beroende på vad det handlar om, men har inte tillgång till andra delar av 365. Enda anledningen till att vi alls överväger att lämna Google Workspace är att mail och lagring kommer ingå i 365 och det är dumt att betala dubbelt. Tror inte det är någon som varken älskar eller hatar Workspace idag.

Skrivet av pv2b:

Angående Slack vs Teams, jag har kört båda, båda har fördelar, och jag föredrar i slutändan Slack. Vill dina medarbetare kunna använda Teams för externa kunder så går det att göra, men då måste du köra två appar. Du kan också bjuda in externa medarbetare i Slack, men då måste de å andra sidan ha två appar, så det går liksom inte att vinna.

Jag har inte använt Teams annat än väldigt kort test. Prestandan (eller ja åtminstone uppstartstiden) är usel och man kan inte vara inloggad på flera instanser samtidigt. Personligen vill jag inte byta, men vissa anställda och konstiga kunder efterfrågar det. (Konstiga eftersom de redan kör Teams internt men oftast inte får bjuda in medarbetere hos oss som gäster för sin egen IT-avdelning. Då måste ju de dras med flera instanser?)

Skrivet av pv2b:

Angående Standard vs Premium, tänk snarare så här, finns det något du behöver i Premium? Om inte kan du lika gärna köra Standard.

Du skriver att du är läskunnig, och jag förstår att du säkert redan sett denna ganska tydliga tabell: https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business/compar...

Däremot kan det vara svårt att förstå exakt vad som gömmer sig bakom de formuleringarna, har du någon fråga på något specifikt som låter intressant så kan vi ju se om vi kan svara på det mer explicit.

Det finns inget i Premium jag känner till som vi behöver, men under de punkter jag inte förstår kan det ju finnas nice-to-haves. Har framförallt tittat på den engelska versionen av motsvarande sida eftersom den svenska snudd på kändes maskinöversatt och därmed ännu svårare att förstå, men det är ju mer eller mindre alla punkter under "Avancerat skydd mot hot" som är otydligt vad det egentligen innebär. Och då kanske framförallt om överhuvudtaget något av det är relevant för oss på Mac.

Skrivet av pv2b:

Angående hantering av mobila enheter så är detta inget som kommer ge dig ett värde om du inte går in och sätter några policies på dina medarbetares enheter. Om ni inte ska ha någon IT-avdelning och istället ska lägga så mycket ansvar som möjligt ut på användarna kan ett MDM-system vara kontraproduktivt, om det blockerar någon från att göra ändringar då inte "den där personen som kan lite IT" måste göra detta. Ställ dig frågan, vill du bli "IT-killen", eller fortsätta med ditt faktiska arbete? Om du gillar vad du jobbar med idag föreslår jag därför att det kanske är kontraproduktivt att köpa på er en massa bra funktioner som du kan styra säkerhet och liknande med, för då fastnar du bara i det träsket. Sen är ju frågan om Microsoft verkligen är "best in class" på att hantera Mac:ar, jag har ingen riktig eftarenhet av det, men jag tvivlar på att de är bäst.

Halva mitt jobb i dagsläget är redan att vara den IT-ansvarige, andra halvan är grafisk design/original. Skulle klassa mig själv som expert på Mac och det mesta på klientsidan men är sämre på infrastruktur, servrar, tjänster, etc.

Våra Macar ligger redan under en MDM-lösning (Mosyle), från början ärvd av moderbolaget men där jag mer eller mindre varit den huvudsakliga administratören, så jag har ganska bra koll på hur en sådan fungerar gentemot Mac. Den fungerar okej men känns i vissa avseenden som att den ligger "ovanpå" macOS snarare än integrerat, därav att jag är intresserad av andra alternativ om vi ändå skall separera från moderbolaget. Men just den biten får nog bli en separat tråd i Mac-delen senare…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

En annan relaterad fråga jag glömde i huvudinlägget: I alla planer ingår "1 TB molnlagring per användare". Är denna ranson specifikt knuten till varje enskild användare, eller hamnar det i en gemensam flexibel pool som kan nyttjas av alla?

Idag använder vi som sagt Google Workspace, och en överväldigande majoritet av våra filer ligger på shared drives. Motsvarigheten i 365 verkar heta SharePoint Libraries, så det är nog dit vi kommer vilja flytta allting vid eventuell migration. Alltså vore det ju bra om lagringsutrymmet hamnade i en gemensam pool.

Dessa skall sedan gå att komma åt via OneDrive-klienten vad jag förstår? Desktopklienten för Google Drive är typ bipolär och pendlar nästan mellan varje uppdatering att fungera okej eller katastrofdåligt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja men är det något som körs på backend (kollar efter konstiga inloggningsförsök och liknande) eller något som installeras på klienter för att övervaka vad som sker på den egna datorn och runtomkring typ? För vi kör som sagt nästan alla Mac, därav att jag är väldigt tveksam till om de extra funktionerna ger något alls för oss.

Egentligen aktivitet i deras tjänster om man inte kör deras ad osv, eller var så förr.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det finns inget i Premium jag känner till som vi behöver, men under de punkter jag inte förstår kan det ju finnas nice-to-haves. Har framförallt tittat på den engelska versionen av motsvarande sida eftersom den svenska snudd på kändes maskinöversatt och därmed ännu svårare att förstå, men det är ju mer eller mindre alla punkter under "Avancerat skydd mot hot" som är otydligt vad det egentligen innebär. Och då kanske framförallt om överhuvudtaget något av det är relevant för oss på Mac.

Om det är säkerhetsfunktionerna du undrar mer över finns det mer kött på benen i denna artikel:

https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-365/security/defe...

Däremot så är nog inte artikeln nödvändigtvis helt korrekt på alla punkter, i alla fall delar av Exchange Online Protection ingår ju i alla tjänstenivåer.