Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

1540kr för mig på en Model Y Long Range hos If, och 499kr för en Enyaq iv80x med deras märkesförsäkring (också If). Trodde inte skillnaden var så stor...

Tror dom räknar hästkrafter och vikt förhållande men osäker på hur det är med elbilar. Vad betalar ni i försäkring på era bilar och vilken(trafik, halv, hel)?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror dom räknar hästkrafter och vikt förhållande men osäker på hur det är med elbilar. Vad betalar ni i försäkring på era bilar och vilken(trafik, halv, hel)?

664kr/mån på min passat tdi 190 4-motion sportcombi. Alltså ca 2000kr mer per år än vad Enyaqen kommer kosta med, förutom att den blir billigare de 3 första åren då.

Permalänk
Medlem

Ger 205 kronor per månad för min ev6. Tesla model y long range skulle kosta mig 495.. halv på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

664kr/mån på min passat tdi 190 4-motion sportcombi. Alltså ca 2000kr mer per år än vad Enyaqen kommer kosta med, förutom att den blir billigare de 3 första åren då.

Är det hel försäkring?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det hel försäkring?

Precis räknat på helförsäkring på alla eftersom jag räknar på ett långt ägande (10+ år). Halvförsäkring var rätt liknande förhållande mellan bilarna.

Permalänk
Medlem

Två saker som spelar stor roll i försäkringskostnaden är olycksfrekvens och hur mycket reparationerna kostar för aktuell bil.

Permalänk
Medlem

204 kr per månad på min MachE GT

Permalänk
Medlem

Ni som kan, behöver man extra komponenter för att lastbalansera en Easee laddbox?
Farsan har en Kia Niro EV på beställning och har precis fått hem sin laddbox som han köpte via hans elleverantör Tibber.
De säljer ju något som heter Pulse P1, men det står mest om att man kan få info om realtidsförbrukning.

För info har de 25A huvudsäkring och har luft/vatten för värme.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Fick min Kia Niro PHEV igår, idag laddar inte batteriet...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ni som kan, behöver man extra komponenter för att lastbalansera en Easee laddbox?
Farsan har en Kia Niro EV på beställning och har precis fått hem sin laddbox som han köpte via hans elleverantör Tibber.
De säljer ju något som heter Pulse P1, men det står mest om att man kan få info om realtidsförbrukning.

Ja, man behöver något som mäter hur mycket som görs av med just nu, det kan inte laddboxen göra. Tibbers Pulse P1 är en sådan, finns även Easee egna (vad den nu heter, en liten låda) och Enegic. Men köpte han inte lastbalansering i samma veva som han köpte laddboxen? Köps lastbalanseringen utanför så kommer inte Grön Teknik-avdraget gäll på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Kort svar: ja det behöver man. Ser ut som att Pulse P1 eller Easee's Equalizer bör funka, men Equalizern ska vara lite mer avancerad (dock fungerar den inte med Tibbers app som jag förstår det). Båda dessa lösningar pratar digitalt med elmätaren (från Kraftringen antar jag i ditt fall), men beroende på vad man har för elmätare så har man antingen P1-port eller HAN-port. Kraftringen har såvitt jag vet enbart kört med Sagemcom T211 (med P1-port). Det är lite av en djungel det där, så tipset är att höra av er till elbolaget (nätägaren) och kolla läget med P1/HAN-porten, sedan Easee och höra vad dom rekommenderar med den infon ni fått från elbolaget.

Nu kör jag en GARO-box och valde medvetet att köra på en extra elmätare istället och RS-485/Modbus-kommunikation mellan boxen och elmätaren för "garanterad" funktionalitet i alla lägen. Det fungerar sannolikt alldeles utmärkt i 99.9% av fallen med UART-datan från laddboxen och WiFi-anslutningen till astbalanseraren, men jag orkade inte med klödd

EDIT: Ja just det, Enegic finns också som Chippen nämner ovan. Kom även på att farsan installerade den ganska nyligen. Det är som ett slags mellanting av min lösning ovan; klämmor för strömmätning av inkommande el i huset som sedan kopplas till Enegic, medans Enegic sen ansluts trådlöst, dvs ingen kabel mellan den och laddboxen. Enegic är helt fristående från din elmätare till skillnad från Pulse och Equalizer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, man behöver något som mäter hur mycket som görs av med just nu, det kan inte laddboxen göra. Tibbers Pulse P1 är en sådan, finns även Easee egna (vad den nu heter, en liten låda) och Enegic. Men köpte han inte lastbalansering i samma veva som han köpte laddboxen? Köps lastbalanseringen utanför så kommer inte Grön Teknik-avdraget gäll på den.

Nej han gjorde inte det tyvärr, blev en liten miss där och han frågade inte mig före han beställde..

Kan I för sig tycka att tibber borde fråga om man inte vill ha det när man ändå beställer laddbox men men.

Kommer det blir problem nu att beställa i efterhand? Tänker med installation och sammankopling..
Duger Tibber Pulse bra (billig..) eller borde man satsa på något vassare?

Skrivet av Dimman:

Kort svar: ja det behöver man. Ser ut som att Pulse P1 eller Easee's Equalizer bör funka, men Equalizern ska vara lite mer avancerad (dock fungerar den inte med Tibbers app som jag förstår det). Båda dessa lösningar pratar digitalt med elmätaren (från Kraftringen antar jag i ditt fall), men beroende på vad man har för elmätare så har man antingen P1-port eller HAN-port. Kraftringen har såvitt jag vet enbart kört med Sagemcom T211 (med P1-port). Det är lite av en djungel det där, så tipset är att höra av er till elbolaget (nätägaren) och kolla läget med P1/HAN-porten, sedan Easee och höra vad dom rekommenderar med den infon ni fått från elbolaget.

Nu kör jag en GARO-box och valde medvetet att köra på en extra elmätare istället och RS-485/Modbus-kommunikation mellan boxen och elmätaren för "garanterad" funktionalitet i alla lägen. Det fungerar sannolikt alldeles utmärkt i 99.9% av fallen med UART-datan från laddboxen och WiFi-anslutningen till astbalanseraren, men jag orkade inte med klödd

Hehe jag bor inte kvar i Lund (glömt ändra) och farsan bor långt där ifrån så det är inte kraftringen, men bra info där angående port. Kan vi själva se på mätare vilken port man har eller måste man ringa till nätägaren?

Vilka funktioner kan jag få extra med en "bättre" lastbalanserare?

Jo jag skulle nog personligen med köra så men han ville inte lägga de extra pengarna.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nej han gjorde inte det tyvärr, blev en liten miss där och han frågade inte mig före han beställde..

Kan I för sig tycka att tibber borde fråga om man inte vill ha det när man ändå beställer laddbox men men.

Kommer det blir problem nu att beställa i efterhand? Tänker med installation och sammankopling..
Duger Tibber Pulse bra (billig..) eller borde man satsa på något vassare?

Hehe jag bor inte kvar i Lund (glömt ändra) och farsan bor långt där ifrån så det är inte kraftringen, men bra info där angående port. Kan vi själva se på mätare vilken port man har eller måste man ringa till nätägaren?

Vilka funktioner kan jag få extra med en "bättre" lastbalanserare?

Jo jag skulle nog personligen med köra så men han ville inte lägga de extra pengarna.

Jag tror generellt att HAN använder 8p RJ-45 (nätverksplugg) medans P1 är RJ11 (teleplugg). Bäst att kolla med nätägaren först om porten är aktiverad dock. Är den inte det så går Pulse/Equalizer bort tyvärr.

Jag läste snabbt om Equalizer vs Pulse, det nämns att Equalizer kan rapportera strömförbrukning per fas till laddboxen, så jag antar att Pulse bara rapporterar total strömförbrukning, men jag vågar inte svära på att det stämmer. Normalt brukar laddboxarna begränsa strömmen över alla faser jämnt, jag vet inte om Easee-boxen är annorlunda (och om bilar generellt ens stödjer det?)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jag tror generellt att HAN använder 8p RJ-45 (nätverksplugg) medans P1 är RJ11 (teleplugg). Bäst att kolla med nätägaren först om porten är aktiverad dock. Är den inte det så går Pulse/Equalizer bort tyvärr.

Jag läste snabbt om Equalizer vs Pulse, det nämns att Equalizer kan rapportera strömförbrukning per fas till laddboxen, så jag antar att Pulse bara rapporterar total strömförbrukning, men jag vågar inte svära på att det stämmer. Normalt brukar laddboxarna begränsa strömmen över alla faser jämnt, jag vet inte om Easee-boxen är annorlunda (och om bilar generellt ens stödjer det?)

Ja, Easee Equalizer rapporterar per strömuttag fas, och så gör även laddboxen. Förhoppningsvis gör de något vettigt med informationen

HAN-porten på min nyinstallerade elmätare (vattenfall) var en RJ12. Det kanske varierar med vilken mätare man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ens snegla på en hybrid? Alltså, om man har möjligheten till en ren elbil så är väl den en rätt given kandidat?

Idag har jag en laddhybrid räckvidd på med 3-5 mil. För min del så räcker det för mitt behov i vardagen. Uppskattar att jag kan köra ca 95% av alla mina bilturer på el.
Då jag ska ut och åka längre, t ex under sommarsemestern, slipper jag ladda utmed vägen. Laddnätet är fortfarande inte tillräckligt bra utbyggt.

Sen är laddhybrider bra mycket billigare än en ren elbil i inköp (om man undviker de s k premiummärkena..).
Nu verkar jag inte kunna hitta en laddhybrid som är lika "billig" som min Seat Leon var för drygt två år sen. (Motsvarande Golf var då 100k dyrare, trots att de bygger på samma platform och kvalitén mellan dem är mindre än någonsin.)

Nu när Tesla sänkt priserna hoppas jag att andra bilmärken följer efter, så då kan eventuellt rena elbilar vara alternativ för mig också.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

RJ12 finns i dom flesta svanska elmätare
Rj45 används i Norge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis räknat på helförsäkring på alla eftersom jag räknar på ett långt ägande (10+ år). Halvförsäkring var rätt liknande förhållande mellan bilarna.

Rätt bra pris, speciellt på el bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Rätt bra pris, speciellt på el bilen.

Precis, och den där naggande känslan att Model Y är tillbaka i matchen efter prissänkningen försvann direkt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, och den där naggande känslan att Model Y är tillbaka i matchen efter prissänkningen försvann direkt.

Misstänker att den inte är gratis att försäkra 😉

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Tror inte att någon är ett dugg förvånad över att *Brian Boner* är involverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:
Skrivet av Dennissule:

Tror inte att någon är ett dugg förvånad över att *Brian Boner* är involverad

Ett case av lite fake news. Eller åtminstone "förhastade" nyheter.

https://alltomelbil.se/inget-forbud-mot-elbilar-i-wyoming-det...

Det fick ju åtminstone ett väldigt genomslag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Misstänker att den inte är gratis att försäkra 😉

Nä som jag skrev tidigare, 1540/mån jämfört med 489 för en Enyaq som vi beställt med helförsäkring, dvs över 12000kr/år dyrare (när vagnskadegarantin löpt ut). Kanske finns nåt billigare bolag för tesla, men aldrig ens nära Skodan...

Permalänk
Medlem

Video om förvärmning av batteriet i Ioniq 5
Den amerikanska programvaran beter sig lite annorlunda jämfört med den europeiska.
Min ioniq 5 är en RWD och jag använder alltid ECO mode och den accelererar som tidigare.
Har inte provat om det fungerar att välja laddare genom att "peka" på laddaren.
Mycket beröm till Ioniq 5 från Kyle Connor. Startade laddning med 46% SOC och fick 196 kW.

https://www.youtube.com/watch?v=Kg6xsr1vxUQ

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ger 205 kronor per månad för min ev6. Tesla model y long range skulle kosta mig 495.. halv på båda.

Vilket försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Vilket försäkringsbolag?

Trygghansa.

En sak som stör mig dock är Santander har höjt från 5040 kronor i mars till 5800 nu i januari.. börjar kännas lite. Men antar räntan gör så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Trygghansa.

En sak som stör mig dock är Santander har höjt från 5040 kronor i mars till 5800 nu i januari.. börjar kännas lite. Men antar räntan gör så stor skillnad?

Precis, om bilen kostar 500 000 så blir ju en räntehöjning på 2% 833kr/mån. Man delbetala ju bilens värdeminskning men betalar ränta på bilens fulla värde. En dyr bil med låg värdeminskning kan alltså ha rätt låg avgift men blir väldigt känslig för räntehöjningar och det är nog det de flesta som leasar elbil känner av nu (även de som lånat till att köpa men då är man nog mer medveten om vad kostnaderna kommer ifrån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, om bilen kostar 500 000 så blir ju en räntehöjning på 2% 833kr/mån. Man delbetala ju bilens värdeminskning men betalar ränta på bilens fulla värde. En dyr bil med låg värdeminskning kan alltså ha rätt låg avgift men blir väldigt känslig för räntehöjningar och det är nog det de flesta som leasar elbil känner av nu (även de som lånat till att köpa men då är man nog mer medveten om vad kostnaderna kommer ifrån).

Fast ärligt talat.. pratar med folk som köpt sin bil och det är verkligen inte så stor skillnad i vad dom får betala efter räntehöjningar heller. Men allt beror på hur marknaden ser ut när du lämnar tillbaka bilen.

Förhoppningsvis så får Teslas sänkningar genomslag på alla bilar så andrahandsvärdet är sämre än vad santanders kalkyl är. 😏

Permalänk
Medlem

När jag kikade på KIA EV6 GT och fick leasingförslag/köpförslag så var det 55% garanterat restvärde efter 3 år och 4500 mil som stod i avtalet.

Jag lyckades inte få något rakt svar från Ford på min MachE GT så där får marknaden avgöra. De sade dock att jag kommer få runt 5% rabatt mot marknadspris om jag skulle vilja köpa loss den. Det kan jag för övrigt göra redan efter 1 år , 2 år eller 3 år när leasingen är avslutad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast ärligt talat.. pratar med folk som köpt sin bil och det är verkligen inte så stor skillnad i vad dom får betala efter räntehöjningar heller. Men allt beror på hur marknaden ser ut när du lämnar tillbaka bilen.

Förhoppningsvis så får Teslas sänkningar genomslag på alla bilar så andrahandsvärdet är sämre än vad santanders kalkyl är. 😏

Så stor skillnad i vad dom får betala jämfört med leasing tänker du? Eller så stor skillnad jämfört med innan räntehöjningar?

Skillnaden före och efter räntehöjning torde ju vara samma eftersom det är liknande lånebelopp och liknande räntehöjning, men har man köpt bilen lär man ju ha lagt en kontantinsats och kanske löst in en avbetald bil som dragit ner lånebeloppet rejält, så allt beror väl på.

Oavsett så inser man att ränta inte är så kul, har ju tidigare bara varit nåt symboliskt i marginalen men nu börjar det kännas.