Vass dator som klarar tung bildbehandling 20k

Permalänk
Medlem

Vass dator som klarar tung bildbehandling 20k

tydligen är min nuvarande dator antik (fick hjälp/råd av er att bygga den och nu är jag här igen) behöver därför en ny. Jag är fotograf, jobbar därmed med retuschering och vill att sånt ska gå så bra som möjligt. Gärna även klara ett spel eller två.

Vill ha billigaste möjliga lösning.
Jag har skärm, tgngtbord, mus etc. Bara burken som saknas.
Önskvärt: ska fungera med Samsung 5K C49RG90S 49"
Ska ge mig så lite huvudvärk som möjligt i linux

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för budget?

Ingen budget satt. så billigt jag kan komma undan. under 20 000

Permalänk
Medlem

Foton brukar ju inte vara direkt tungobbat för en dator dock kan det krävas en del ram och snabb ssd om du sitter mycket med Photoshop, hög upplösning på filerna och många lager.

vad sitter du med idag?

Permalänk
Medlem

Bang for the buck.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Foton brukar ju inte vara direkt tungobbat för en dator dock kan det krävas en del ram och snabb ssd om du sitter mycket med Photoshop, hög upplösning på filerna och många lager.

vad sitter du med idag?

mina filer ligger på 1-4gb styck så det blir rätt tungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

tack! har precis köpt ett nät aggregat på 800w eller om det var 850. funkar den tro?
Klarar den minst 2 ssd's?

Permalänk
Medlem

Tjena med tanke på hur stora bildfiler du använder så hade jag byggt såhär https://www.inet.se/kundvagn/visa/wQwPAZPCBe2sRW1BoYUP09cDLo0/foto

64gb ram vilket faktiskt är lönt vid redigering. Dessutom 2st extra processorkärnor.
3TB m2 Lagring men vill du istället ha 2st 2tb så går det med.
CHassi la jag dit bara för att.
Ditt nätagg fungerar bra.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tjena med tanke på hur stora bildfiler du använder så hade jag byggt såhär https://www.inet.se/kundvagn/visa/wQwPAZPCBe2sRW1BoYUP09cDLo0/fotohttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/wQwPAZPCBe2sRW1BoYUP09cDLo0/foto

64gb ram vilket faktiskt är lönt vid redigering. Dessutom 2st extra processorkärnor.
3TB m2 Lagring men vill du istället ha 2st 2tb så går det med.
CHassi la jag dit bara för att.
Ditt nätagg fungerar bra.

Tac! ja 64gb känns bra. Jag behöver 2 olika ssds för att ha olika os installerade ovh slippa trixa med bootloaders.
Behöver jag köpa fläktar? ethernet kort?

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske skulle kosta på snäppet bättre diskar än NV2? De är väl verkligen budgetlösning där de plockar kretsar ur reabacken så man knappt vet vad man får
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, kanske skulle kosta på snäppet bättre diskar än NV2? De är väl verkligen budgetlösning där de plockar kretsar ur reabacken så man knappt vet vad man får
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Oj låter inte bra. bra diskar måste jag ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Behöver jag köpa fläktar? ethernet kort?

Det brukar följa med åtminstone en fläkt till chassin, det står på t.ex. Inet hur många som följer med. En fläkt kan fungera, men det kan eventuellt vara en bra idé att köpa till någon extra. En populär konfiguration är att ha två fläktar fram som drar in luft och en bak som blåser ut. Mer indrag än utblås ger övertryck i chassit, vilket undviker att damm dras in genom varje liten springa i chassit.

När det gäller nätverk så är det integrerat på moderkortet, du behöver inte köpa något nätverkskort om du inte har några speciella behov.

En annan sak att fundera på är grafikkort. För saker som bildredigering är Nvidia oftast att föredra, de har i regel betydligt bättre stöd för att utnyttja grafikkortet i diverse mjukvaror. Men det beror på vad du använder för program förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det brukar följa med åtminstone en fläkt till chassin, det står på t.ex. Inet hur många som följer med. En fläkt kan fungera, men det kan eventuellt vara en bra idé att köpa till någon extra. En populär konfiguration är att ha två fläktar fram som drar in luft och en bak som blåser ut. Mer indrag än utblås ger övertryck i chassit, vilket undviker att damm dras in genom varje liten springa i chassit.

När det gäller nätverk så är det integrerat på moderkortet, du behöver inte köpa något nätverkskort om du inte har några speciella behov.

En annan sak att fundera på är grafikkort. För saker som bildredigering är Nvidia oftast att föredra, de har i regel betydligt bättre stöd för att utnyttja grafikkortet i diverse mjukvaror. Men det beror på vad du använder för program förstås.

Mycket bra information. Jag talckar ödmjukt n jag använder Photoshop och raw hantersren capture one.

Permalänk

Tack för utförliga svar, jag hade precis tänkt ställa ungefär samma fråga som Romeon. Själv håller jag förutom bildbehandling även på med lite filmredigering, funkar samma konfig även till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Tack för utförliga svar, jag hade precis tänkt ställa ungefär samma fråga som Romeon. Själv håller jag förutom bildbehandling även på med lite filmredigering, funkar samma konfig även till det?

Filmredigering är/kan vara betydligt mer krävande än bildredigering. Då det är så många bilder som behandlas. Skriv vad du har för burk nu, vad du redigerar för något, vilka program du använder och vilken budget du har så kan vi hjälpa till mer

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Datavetare

Har inte speciellt bra koll på kraven för bildbehandling mer än att det historisk skalat rätt illa med CPU-kärnor, så rätt poängläst att betala extra för en CPU med många kärnor.

I närtid verkar det ha blivit allt mer funktioner som använder sig av maskininlärning, på MacOS-plattformen är det relativt många funktioner som är accelererade på det sättet i program som Pixel Mator Pro (har inte använt Photoshop på väldigt länge). Som @perost påpekade kan det därför vara värt kolla vilka av viktiga funktioner som har GPGPU-acceleration (det gäller nog filmredigering i högre utsträckning än bildredigering).

Sen givet budget och "vassdator som klarar tung bildbehandling", är verkligen Ryzen 5000 serien rätt val? i5-13600K, Ryzen 7700X eller till och med Ryzen 7600X presterar klart bättre i just detta. Ryzen 7000 har plattformskostanden emot sig, för bildbehandling lär inte en DDR4-plattform till core 13000-serien göra någon direkt skillnad mot en DDR5-plattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Om du redigerar film bör du välja Intel CPU med integrerad iGPU och Nvidia-grafikkort.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen givet budget och "vassdator som klarar tung bildbehandling", är verkligen Ryzen 5000 serien rätt val?

Näe Du har helt rätt, Intel eller AMD 7xxx för bildbehandling, Intel med iGPU för filmredigering.

(och detta säger jag som 5900X-ägare)

Visa signatur

Permalänk

Jag har en 5 år gammal HP ProBook 450 GS:

Processor
Tillverkare
Intel
Processortyp
Core i7
Processorgeneration
8
Processornummer
I7-8550U
Klockfrekvens
1.8 GHz
Max. turbohastighet
4 GHz
Antal kärnor
Fyrkärnig
Cache
8 MB
Funktioner
Flertrådsteknik, Intel Smart Cache, Intel Turbo Boost Technology 2.0
64-bitars datorkapacitet
Ja

Grafikprocessor
Intel UHD Graphics 620
Grafikprocessorserie
Intel UHD Graphics

DDR4 SO-DIMM 2x8GB 2400MHz DDR4 SDRAM SO-DIMM 260-pin

Använder DaVinci Resolve för filmredigering, ingen avancerad eller proffessionell redigering. Bara lite som jag filmar med min drönare.

Vad innebär iGPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Grafikprocessor
Intel UHD Graphics 620
Grafikprocessorserie
Intel UHD Graphics

Använder DaVinci Resolve för filmredigering, ingen avancerad eller proffessionell redigering. Bara lite som jag filmar med min drönare.

Vad innebär iGPU?

iGPU är alltså grafikkrets integrerad i CPUn. Program som Resolve och Premiere Pro kan dra nytta av denna för att utföra vissa tunga uppgifter som CPU eller annat grafikkort inte klarar lika bra. I just redigeringsfallet är det dekomprimering av vissa typer av videoformat som kan göra väldigt stor skillnad när man redigerar. Typfall är om du har en nyare drönare, en GoPro eller systemkamera som filmar i 10-bitars färgdjup och/eller H.265 codec. Väldigt tungjobbat för CPUer från Intel (de som slutar med F i produktnamnet) och AMD som saknar integrerad grafik då dagens grafikkort (förutom Intels) inte heller klarar dessa format.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av reflux:

iGPU är alltså grafikkrets integrerad i CPUn. Program som Resolve och Premiere Pro kan dra nytta av denna för att utföra vissa tunga uppgifter som CPU eller annat grafikkort inte klarar lika bra. I just redigeringsfallet är det dekomprimering av vissa typer av videoformat som kan göra väldigt stor skillnad när man redigerar. Typfall är om du har en nyare drönare, en GoPro eller systemkamera som filmar i 10-bitars färgdjup och/eller H.265 codec. Väldigt tungjobbat för CPUer från Intel (de som slutar med F i produktnamnet) och AMD som saknar integrerad grafik då dagens grafikkort (förutom Intels) inte heller klarar dessa format.

Tacksam om du kan ge några exempel på processorer med iGPU? Även lämpliga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Tacksam om du kan ge några exempel på processorer med iGPU? Även lämpliga grafikkort.

Intel i7-13700K (riktigt bra)
Intel i5-13600K (bra)
Intel i5-13400 (lite enklare, ingen överklockning, fortfarande bra!)

Undvik modeller som heter ex. i5-13600KF eller i5-13400F, det är alltså dessa som saknar grafikdel.

Här kan du gå in och jämföra resultat för olika processorer i Resolve, Photoshop, Lightroom och Premiere Pro:
Puget Systems benchmark

Skriv in ex 13400 eller 13600 eller 5800 i rutan System Specs så kan du jämföra hur de klarar sig i blandade tester i programmen.

Grafikkort är väldigt beroende på vad du vill göra i övrigt, t. ex. spela och vad vad du i så fall har för krav, men det mesta på marknaden från Nvidia fungerar bra med Photoshop/Affinity och Resolve eller Premiere Pro. Du får nog själv avgöra det utifrån hur stor del av din budget det får ta.

edit: Skrev lite om budgetkort för Premiere Pro (samma för Resolve) här: #19892885

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av reflux:

Intel i7-13700K (riktigt bra)
Intel i5-13600K (bra)
Intel i5-13400 (lite enklare, ingen överklockning, fortfarande bra!)

Undvik modeller som heter ex. i5-13600KF eller i5-13400F, det är alltså dessa som saknar grafikdel.

Här kan du gå in och jämföra resultat för olika processorer i Resolve, Photoshop, Lightroom och Premiere Pro:
Puget Systems benchmark

Skriv in ex 13400 eller 13600 eller 5800 i rutan System Specs så kan du jämföra hur de klarar sig i blandade tester i programmen.

Grafikkort är väldigt beroende på vad du vill göra i övrigt, t. ex. spela och vad vad du i så fall har för krav, men det mesta på marknaden från Nvidia fungerar bra med Photoshop/Affinity och Resolve eller Premiere Pro. Du får nog själv avgöra det utifrån hur stor del av din budget det får ta.

edit: Skrev lite om budgetkort för Premiere Pro (samma för Resolve) här: #19892885

Tack för utförligt svar!!

Permalänk
Medlem

Så för mig som läser era inlägg som om e vore kinesiska: vilken setup har vi kommit fram till?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Romeon:

Så för mig som läser era inlägg som om e vore kinesiska: vilken setup har vi kommit fram till?

Allt är avvägningar. Du skriver bl.a. "Vill ha billigaste möjliga lösning" samtidigt som det står "Vass dator som klarar tung bildbehandling 20k".

Hur viktig är respektive egenskap?

För 20k får man utan problem in en Intel 13600K med DDR4 RAM, den är klart snabbare på "tung bildbehandling" jämfört med alla Ryzen 5000-serie CPUer.

Går sedan att fortfarande hålla sig under 20k och klämma in DDR5, oklart hur mycket vinst det ger för bildbehandling (ger ett visst lyft i spel givet tillräckligt snabb GPU). Lägger man sig närmare 20k går det att få in både Intel 13000-serien med DDR5 samt Ryzen 7000-serien (som kräver DDR5), det är rätt jämt skägg mellan dessa. Om du också klämmer in video-redigering är det fördel Intel förutsatt att man väljer en modell utan "F" suffix.

Vad det gäller GPU så behövs, tyvärr, en Nvidia GPU om man vill ha något vettigt GPGPU-stöd. Är GPUn där bara för att kunna spela är det en mindre viktig parameter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt är avvägningar. Du skriver bl.a. "Vill ha billigaste möjliga lösning" samtidigt som det står "Vass dator som klarar tung bildbehandling 20k".

För 20k får man utan problem in en Intel 13600K med DDR4 RAM, den är klart snabbare på "tung bildbehandling" jämfört med alla Ryzen 5000-serie CPUer.

Går sedan att fortfarande hålla sig under 20k och klämma in DDR5, oklart hur mycket vinst det ger för bildbehandling (ger ett visst lyft i spel givet tillräckligt snabb GPU). Lägger man sig närmare 20k går det att få in både Intel 13000-serien med DDR5 samt Ryzen 7000-serien (som kräver DDR5), det är rätt jämt skägg mellan dessa. Om du också klämmer in video-redigering är det fördel Intel förutsatt att man väljer en modell utan "F" suffix.

Vad det gäller GPU så behövs, tyvärr, en Nvidia GPU om man vill ha något vettigt GPGPU-stöd. Är GPUn där bara för att kunna spela är det en mindre viktig parameter.

Jag vet inte hur 20k kom in i rubriken :S Under 15 000. Har sagt "ingen budget" på det sätt att jagg vill ha något bra och most bang for buck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du verkar veta vad du pratar om! Kan du hjälpa mig sätta ihop ett paket helst under 15 000?

Permalänk
Snusfri

Kvalitativa produkter med fokus på bild-redigering som kommer fungera bra i Linux.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/-kUPAd-wxJOe9WVJkqh0wepP7s8...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Romeon:

Du verkar veta vad du pratar om! Kan du hjälpa mig sätta ihop ett paket helst under 15 000?

Det behövs mer info för att göra ett bra bygge! Sen är jag personligen lite ringrostig, har bygger väldigt sällan numera. Är typ grabbens spel PC alt. kompilator-server (och en spel PC har andra krav än vad du är ute efter, kompilator-server har väldigt annorlunda krav)...

Priset på grafikkort är numera bonkers. Ignorerar vi spel alt. om det handlar om GPU-mässigt väldigt enkla spel ger det rätt mycket mer budget för att lägga på CPU. Så är spel viktigt och i så fall: vilken typ av titlar handlar det om?

Är inte spel viktigt går det att få in en riktigt bra CPU för bildbehandling och ändå lägga sig väl under 15k. I det läget är till och med MacMini en möjlighet, lite beroende på vad "bra Linux support" betyder. Handlar det om CLI applikationer alt. OK att köra grafiken med "MacOS-look" går det lysande att köra Linux via Docker, men då MacOS är en UNIX fungerar faktiskt de flesta Linux-program rakt av under MacOS via t.ex. Brew.

Om spel är viktigt kommer tyvärr en hel del av budget ätas upp av GPU, och lite fundersam hur Linux kommer i ekvationen om spel är relevant. Möjligt att spara någon tusenlapp genom att välja Radeon 6000-serien, men det är bara ett vettig alternativ om GPGPU-acceleration i bildbehandling är irrelevant (är tyvärr rätt mycket Nvidia på Windows alt. Apple Silicon på MacOS som är vettigt i det läget).

Den dator som @THB länkar är vettig för om GPGPU är viktigt för bildbehandling och spelandet har relativt hög prio givet budget. Man offrar inte jättemycket CPU prestanda med i5-13400 över i5-13600K, båda är snabbare än något ur Ryzen 5000-serien för bildbehandling samt spel. Däremot föreslås en i5-13400F, OK för spel och bildbehandling men du vill ha en i5-13400 om du även funderar på videoredigering!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur ser detta ut?
lite overkill för min budget egentligen