Vass dator som klarar tung bildbehandling 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

hur ser detta ut?

Tvek på att köpa förra generationens 12900… jag hade nog köpt 13700k istället. Är väl så gott som samma uppsättning kärnor/trådar fast nyare och lite billigare..

Om du nånsin jobbar med videobehandling så kan det vara värt att skaffa en intel cpu som har inbyggt grafikkort, dvs en som inte har F i namnet.

Och jag tycker fortfarande NV2 är lite väl budgetdisk för dina behov. Sannolikt QLC och utan RAM. (Den är PCIe4 men i praktiken lär den bli omsprungen av många hi-end PCIe3 diskar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tvek på att köpa förra generationens 12900… jag hade nog köpt 13700k istället. Är väl så gott som samma uppsättning kärnor/trådar fast nyare och lite billigare..

Om du nånsin jobbar med videobehandling så kan det vara värt att skaffa en intel cpu som har inbyggt grafikkort, dvs en som inte har F i namnet.

Och jag tycker fortfarande NV2 är lite väl budgetdisk för dina behov. Sannolikt QLC och utan RAM. (Den är PCIe4 men i praktiken lär den bli omsprungen av många hi-end PCIe3 diskar)

OK kan du hjälpa mig? Jag kan verkkigen inte detta jag gård på recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag hade nog för de pengarna du visade på ditt senaste inlägg köpt detta istället.
1. Mycket mindre dator men du kommer nog inte märka någon skillnad i prestanda överhuvudtaget.
2. Luftkylt istället för vatten då vattenkylaren kommer du behöva byta ut när vattnet avdunstat.
3. Bättre RAM, bättre SSDer
4. Tror inte du skulle gynnas så mycket av att ha en överklockningsbar CPU

Du kan komma ner i pris om du väljer att köpa dator utav större storlek, däremot inte direkt stor skillnad och personligen skulle jag hellre ha en mindre dator som tar mindre plats.
Alternativt så kan du skippa grafikkortet för tillfället då du inte nödvändigtvis behöver det för att använda datorn till det du skrivit upp men det är trevligt att ha om du ska spela något.
Är budgeten tight så kan det däremot vara vettigt att skippa det tills du sparat ihop till ett grafikkort för då skulle denna dator bara kosta 17254kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

https://i.imgur.com/xOk847x.png

Jag hade nog för de pengarna du visade på ditt senaste inlägg köpt detta istället.
1. Mycket mindre dator men du kommer nog inte märka någon skillnad i prestanda överhuvudtaget.
2. Luftkylt istället för vatten då vattenkylaren kommer du behöva byta ut när vattnet avdunstat.
3. Bättre RAM, bättre SSDer
4. Tror inte du skulle gynnas så mycket av att ha en överklockningsbar CPU

Du kan komma ner i pris om du väljer att köpa dator utav större storlek, däremot inte direkt stor skillnad och personligen skulle jag hellre ha en mindre dator som tar mindre plats.
Alternativt så kan du skippa grafikkortet för tillfället då du inte nödvändigtvis behöver det för att använda datorn till det du skrivit upp men det är trevligt att ha om du ska spela något.
Är budgeten tight så kan det däremot vara vettigt att skippa det tills du sparat ihop till ett grafikkort för då skulle denna dator bara kosta 17254kr just nu.

Behöver grafik kort för sonen spelar ibland.

Massa tack till dig, då beställer jag den! När du säger mindre dator pratar vi storlek?

Har du länk till den setupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Massa tack till dig, då beställer jag den! När du säger mindre dator pratar vi storlek?

Så lite så.
Yes, den är fysiskt mindre vilket gör att man kan ha den på skrivbordet exempelvis för att minska hur mycket damm som kommer in i chassit.
Detta chassi är på 18 liter, vilket inte är jättelitet men jämfört med det du hade i din varukorg till en början som är på 48.5 liter, så är den rätt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Har du lite is i kistan kan du ju överväga Samsungs 2tb 980 pro istället:

Men OBS att den precis rapporterats haft issues med firmware, så man behöver se till man uppdaterar den. (inte svårt!)
https://www.sweclockers.com/nyhet/35675-mjukvarubugg-forstor-...

Jo, den är dyrare, men lär ha klart snabbare och jämnare prestanda än NV2...
och även bättre livslängd OM nu Samsung krånglat klart med firmwaret

*edit*
De där Corsairdiskarna (MP600) som tipsas om här ovan har helt klart ett intressant pris! jag vet inte på rak arm hur bra de är dock, men de lär rätt säkert vara bättre än NV2 disken.

Eller köp en lite billigare men ändå kvick 1TB disk nu och kosta på dig mer disk sen på sikt om utrymmet visar sig vara ett problem...
Tex denna som exempel om du ska hålla dig till inet:
https://www.inet.se/produkt/4305268/kingston-kc3000-m-2-nvme-...

...

Och för CPU så finns som sagt 13700K:
https://www.inet.se/produkt/5304905/intel-core-i7-13700k-3-4-...
Den har samma uppsättning med 8 prestandakärnor och 8 effektivitetskärnor, men högre basklocka! och priset är lägre än både 12900k och 12900kf. (ditt moderkort ska klara båda, men jag vågar mig inte på att rekommendera moderkort)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Har du länk till den setupen?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rOIPAS_nVGdUtmpPtvcPEQ796Sw...

Här har du en länk till setupen där jag även lagt till byggnation och de usb hubbarna du hade i din första varukorg.
Ta bort dem bara om du inte ville ha med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Så lite så.
Yes, den är fysiskt mindre vilket gör att man kan ha den på skrivbordet exempelvis för att minska hur mycket damm som kommer in i chassit.
Detta chassi är på 18 liter, vilket inte är jättelitet men jämfört med det du hade i din varukorg till en början som är på 48.5 liter, så är den rätt liten.

Lite tveksam till att köpa litet chassi och ITX osv om man inte har specifik önskan/behov av det.
Den där Noctuakylaren är väl OK men tror den kan bli lite av en flaskhals för en 13700.
(men du kan ha rätt i att det är lika bra att köra en 13700 utan K för ett B-moderkort antar jag? å andra sidan skiljer det bara knappt 300 spänn)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite tveksam till att köpa litet chassi och ITX osv om man inte har specifik önskan/behov av det.
Den där Noctuakylaren är väl OK men tror den kan bli lite av en flaskhals för en 13700.
(men du kan ha rätt i att det är lika bra att köra en 13700 utan K för ett B-moderkort antar jag? å andra sidan skiljer det bara knappt 300 spänn)

Jag vänder på det istället och säger att det är lite tveksamt till att köpa så stor dator om man inte har specifik önskan/behov av det. Tar bara mer plats i onödan

13700 har en TDP på 65W och jag kör själv den kylaren fast med en 5800x som har TDP på 105W utan problem.
I början av att jag var IT nörd så älskade jag att hålla på med överklockning osv. Idag gör jag inget av det och jag tror att majoriteten som köper K processorer aldrig någonsin ens kollat på att överklocka minsta lilla, samt som du säger så är det ju också ett B-moderkort, så det är extra onödigt med K då

Edit tillägg:
Då det inte heller är en super kraftfull dator som verkligen behöver megamycket kylning så minskar orsaken till att köpa större chassi för ännu bättre kylning också.

Edit tillägg 2:
13700 har TDP på 65w med max. boost upp till 219W läste jag nu.
Så ja, det hade kunnat vara vettigare med en större kylare, men jag tror ärligt talat inte att det kommer märkas en direkt skillnad då den skillnaden är rätt försumbar och processorn kommer säkerligen inte pressas såpass mycket att den kommer komma upp i den boosten.

Annars är det bara att byta till denna kylaren för 165W:
https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Fyndvara av kylaren för 1090kr istället för 1249kr:
https://www.inet.se/produkt/x189109/noctua-nh-d12l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rOIPAS_nVGdUtmpPtvcPEQ796Sw...

Här har du en länk till setupen där jag även lagt till byggnation och de usb hubbarna du hade i din första varukorg.
Ta bort dem bara om du inte ville ha med dem

tack då beställdes den! får jag swisha en hundring som tack för hjälpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag vänder på det istället och säger att det är lite tveksamt till att köpa så stor dator om man inte har specifik önskan/behov av det. Tar bara mer plats i onödan

13700 har en TDP på 65W och jag kör själv den kylaren fast med en 5800x som har TDP på 105W utan problem.
I början av att jag var IT nörd så älskade jag att hålla på med överklockning osv. Idag gör jag inget av det och jag tror att majoriteten som köper K processorer aldrig någonsin ens kollat på att överklocka minsta lilla, samt som du säger så är det ju också ett B-moderkort, så det är extra onödigt med K då

Edit tillägg:
Då det inte heller är en super kraftfull dator som verkligen behöver megamycket kylning så minskar orsaken till att köpa större chassi för ännu bättre kylning också.

Edit tillägg 2:
13700 har TDP på 65w med max. boost upp till 219W läste jag nu.
Så ja, det hade kunnat vara vettigare med en större kylare, men jag tror ärligt talat inte att det kommer märkas en direkt skillnad då den skillnaden är rätt försumbar och processorn kommer säkerligen inte pressas såpass mycket att den kommer komma upp i den boosten.

Annars är det bara att byta till denna kylaren för 165W:
https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Fyndvara av kylaren för 1090kr istället för 1249kr:
https://www.inet.se/produkt/x189109/noctua-nh-d12l

ah missade detta, får kolla med inet om jag kan byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

tack då beställdes den! får jag swisha en hundring som tack för hjälpen?

Ta den hundringen till att köpa lite spel på Steam åt grabben istället

Skrivet av Romeon:

ah missade detta, får kolla med inet om jag kan byta.

Borde inte vara några problem för dem att fixa till det.