Dela HAN port på nya elmätare?

Permalänk
Medlem

Dela HAN port på nya elmätare?

Har köpt ny kåk och är då i behov av att installera en laddbox för elbil. Då vi även har värmepump så har jag förstått att det kan vara bra att använda såkallad lastbalanserare. Som synes så kopplar man då in på de nya elmätarens HAN port. Jag vet inte om kåken har fått de nya elmätarna ännu men om inte så kommer det ju såsmåningom. Problemet med detta är då att jag egentligen hade tänkt koppla på en annan mätare på min HAN port och skicka det till min Home Assistant lösning.

Så då blir frågan, går det att "splitta" HAN porten på något vis, typ med en switch eller dylikt Eller hur gör man om man vill koppla in flera prylar på samma HAN port på sin elmätare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har köpt ny kåk och är då i behov av att installera en laddbox för elbil. Då vi även har värmepump så har jag förstått att det kan vara bra att använda såkallad lastbalanserare. Som synes så kopplar man då in på de nya elmätarens HAN port. Jag vet inte om kåken har fått de nya elmätarna ännu men om inte så kommer det ju såsmåningom. Problemet med detta är då att jag egentligen hade tänkt koppla på en annan mätare på min HAN port och skicka det till min Home Assistant lösning.

Så då blir frågan, går det att "splitta" HAN porten på något vis, typ med en switch eller dylikt Eller hur gör man om man vill koppla in flera prylar på samma HAN port på sin elmätare?

nu har inte jag en aning om du kan köra två saker i samma han port men du skulle ju kunna köra tex qubinos 3fas mätare till HA i stället för nuvarande lösning. jag kör själv två av dessa till ha (en för hela huset och en för värmesystemet) dom ger både exakt och väldigt snabb uppdatering + massa annan data tex får du varje värde för varje fas men även som samlad, varje enhet ger 19 olika värden och funktioner tex kan du även styra grupper med den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Finns denna jag hitta på kjell & co när jag själv leta info om att göra en egen p1 läsare för HA.
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...

ska tydligen oxå funka som lastbalanserare, men det kanske bara är för "tibber" kunder?

"Tibber Pulse P1 fungerar även som automatisk lastbalanserare tillsammans med laddboxen Easee Home och Zaptec Go"

Visa signatur

Intel i7-12700K + Corsair Hydro X XC7 RGB PRO | Asus STRIX Z690-F Gaming WiFi | 32 GB 5200-DDR5
EVGA RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA | WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt borde det gå att splitta porten då den egentligen bara är en seriell uart.
Utmaningen jag ser är att få alla prylar som delar HAN port att klara sig under 250mA som är taket på vad porten matar ut.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Rent tekniskt borde det gå att splitta porten då den egentligen bara är en seriell uart.
Utmaningen jag ser är att få alla prylar som delar HAN port att klara sig under 250mA som är taket på vad porten matar ut.

Mata dem på annat sätt då? Min elmätare (Kamstrup Omnipower) matar ingenting, inte ens 250mA, utan kräver tvärtom att läsaren spänningssätter en pinne så att en optokopplare vaknar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Mata dem på annat sätt då? Min elmätare (Kamstrup Omnipower) matar ingenting, inte ens 250mA, utan kräver tvärtom att läsaren spänningssätter en pinne så att en optokopplare vaknar.

Borde funka, jag har aldrig haft behovet själv med googlade fram tex https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nu har inte jag en aning om du kan köra två saker i samma han port men du skulle ju kunna köra tex qubinos 3fas mätare till HA i stället för nuvarande lösning. jag kör själv två av dessa till ha (en för hela huset och en för värmesystemet) dom ger både exakt och väldigt snabb uppdatering + massa annan data tex får du varje värde för varje fas men även som samlad, varje enhet ger 19 olika värden och funktioner tex kan du även styra grupper med den.

Ja alltså vad jag behöver är ju lastbalansering och ett sätt att samtidigt få ut elmätardata till Home Assistant.

Skrivet av FiveEYZ:

Finns denna jag hitta på kjell & co när jag själv leta info om att göra en egen p1 läsare för HA.
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...

ska tydligen oxå funka som lastbalanserare, men det kanske bara är för "tibber" kunder?

"Tibber Pulse P1 fungerar även som automatisk lastbalanserare tillsammans med laddboxen Easee Home och Zaptec Go"

Hmm ja det är ju intressant. Easee är ju laddboxen jag kollat på så går denna att även att lira med HA så vore det ju toppen! Det verkar ju finnas en färdig integration för det! https://www.home-assistant.io/integrations/tibber

Skrivet av /bin/sh:

Rent tekniskt borde det gå att splitta porten då den egentligen bara är en seriell uart.
Utmaningen jag ser är att få alla prylar som delar HAN port att klara sig under 250mA som är taket på vad porten matar ut.

Skrivet av zarkov:

Mata dem på annat sätt då? Min elmätare (Kamstrup Omnipower) matar ingenting, inte ens 250mA, utan kräver tvärtom att läsaren spänningssätter en pinne så att en optokopplare vaknar.

Skrivet av /bin/sh:

Borde funka, jag har aldrig haft behovet själv med googlade fram tex https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/

Intressant. Får kanske ta reda på vad prylarna drar.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19677296" userid="163417" name="Baxtex"]
Ja alltså vad jag behöver är ju lastbalansering och ett sätt att samtidigt få ut elmätardata till Home Assistant.

det kan du göra med denna då du kan styra grupper anslutna till den,
dvs du kan mäta se och se önskade värden samt använda den inbyggda styrning för DIN-monterade relä tex slå av laddningen till bilen när värdet går över x eller y och slå på den igen när värde x och y är ok.

min tanke är att köra på detta den dagen jag ska skaffar elbil och har fått upp solcellerna, fördelen som jag ser det är att jag då simpelt ska kunna sköta allt från node-red i HA. Nu har jag inte testat att styra grupper med mina än då jag inte har behov av aktiv last balansering för tillfället så jag ska inte lova att det är den bästa lösningen sedan färdigskivat bröd
det kanske finns andra lösningar som funkar bättre? denna lösningen kräver ju en pillade med flöden särskilt så som jag tänker att jag ska använda det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

[quote postid="19677296" userid="163417" name="Baxtex"]
Ja alltså vad jag behöver är ju lastbalansering och ett sätt att samtidigt få ut elmätardata till Home Assistant.

det kan du göra med denna då du kan styra grupper anslutna till den,
dvs du kan mäta se och se önskade värden samt använda den inbyggda styrning för DIN-monterade relä tex slå av laddningen till bilen när värdet går över x eller y och slå på den igen när värde x och y är ok.

min tanke är att köra på detta den dagen jag ska skaffar elbil och har fått upp solcellerna, fördelen som jag ser det är att jag då simpelt ska kunna sköta allt från node-red i HA. Nu har jag inte testat att styra grupper med mina än då jag inte har behov av aktiv last balansering för tillfället så jag ska inte lova att det är den bästa lösningen sedan färdigskivat bröd
det kanske finns andra lösningar som funkar bättre? denna lösningen kräver ju en pillade med flöden särskilt så som jag tänker att jag ska använda det.

Aha okej då förstår jag. Ja det blir ju mer pill såklart. Tibber Pulse P1 verkar kunna göra det jag behöver men det tråkiga är ju att det blir lite "nerlåst". Dessutom krävs Tibber konto, främst för att den ska kunna integrera med laddboxen, finns något API den använder skulle jag tro. Vad händer när Tibber lägger ner det liksom..

Permalänk
Medlem

Shelly 3EM är ett alternativ om du inte redan har Z-Wave. Jag använder en Shelly 3EM för att mäta elförbrukning samt en Shelly EM för att mäta en gammal enfas växelriktare. Hur enkelt som helst att få in all data i Home Assistant!

Det är dock ingen lastbalansering utan mäter bara tyvärr. Precis som qubinon så går det dock att ansluta relän som kan stängas av vid behov.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad händer när Tibber lägger ner det liksom..

Då konverterar du effektvakten till att skicka datan till din egna MQTT-buss bara

Permalänk
Medlem

Haft bilen nu ett tag och det fungerar utmärkt utan lastbalansering så nu finns ju lite mer alternativ. Någon som testat denna? https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han?nosto=pr...

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en sådan här https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ men har inte kunnat testa den. Eons tidplan är att mitt området ska få nya mäter inom 2 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haft bilen nu ett tag och det fungerar utmärkt utan lastbalansering så nu finns ju lite mer alternativ. Någon som testat denna? https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han?nosto=pr...

Har använt denna ett tag och den fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har använt denna ett tag och den fungerar utmärkt.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Hade varit mer logiskt att ha dagliga förbrukningen där du ser dagliga kostnaden istället för den totala förbrukningen men dagliga kostnaden? Jag kan uppenbarligen inte läsa...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hade varit mer logiskt att ha dagliga förbrukningen där du ser dagliga kostnaden istället för den totala förbrukningen men dagliga kostnaden? Jag kan uppenbarligen inte läsa...

https://i.imgur.com/wFLytUy.png

Man kan ju sätta upp det på olika vis. 😃

Men jag har märkt att wifi radion är ganska dålig. Inte optimalt att sitta inuti ett plåtskåp heller direkt. Flyttar jag min AP närmare så fungerar den bättre. Man hade ju velat ha en wifi antenn man kunde dragit ut från skåpet.