Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kan man se det någonstans? Skatteverkets hemsida?

Din elleverantörs hemsida brukar ha en sektion som visar det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kan man se det någonstans? Skatteverkets hemsida?

Hade jag också gärna velat veta

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Har en beräknad årsförbrukning på 3638 kWh enligt mitt elbolag så lär väl få ~2800:- (3638x0,79) tillbaka.

Ingen fantastisk summa men alltid något, många bäckar små...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hur får man tillbaka pengarna? Går det automatiskt?

Permalänk
Medlem

Elområde: 4
Får tillbaka 22125 av 66982
Ibland är det kul med hus

Permalänk
Medlem

Område SE4
Tillbaka 8822 för huset och 2604 för lantstället

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Hur får man tillbaka pengarna? Går det automatiskt?

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

Angående frågan om vad man får tillbaka så well.. man får ju tillbaka utefter sin förbrukning helt enkelt.

Det som vore MER intressant är ju att fråga, vad betalade du för din el?
Jag har ju bekanta som det ser ut som kommer gå plus igen eftersom dom sitter på bundna avtal, det är ju helt sjukt. Dom har alltså tjänat pengar genom att förbruka el. Ett sinnesjukt felaktigt konstruerat sätt att betala ut kompensation på.
Edit: Dom har iaf fått tillbaka mer pengar än dom betalt för elen.

Permalänk
Medlem

Runt 8000 kr, SE3.

Permalänk
Medlem

Borde få runt 8000:- för våra 16000 kWh i SE3.
Inga pengar vi är förtjänta av då vi har bundet elpris på ca 60öre/kWh, ser pengarna som en litet bonustillskott i aktieportföljen

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Elområde: 4
Förbrukning: 37 790kWh (2021-10-01 - 2022-09-30)
Pengar tillbaka: 29 854kr

Hyresgäster som förbrukat runt 2100kWh så, kommer dela med mig av ersättningen till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

Angående frågan om vad man får tillbaka så well.. man får ju tillbaka utefter sin förbrukning helt enkelt.

Det som vore MER intressant är ju att fråga, vad betalade du för din el?
Jag har ju bekanta som det ser ut som kommer gå plus igen eftersom dom sitter på bundna avtal, det är ju helt sjukt. Dom har alltså tjänat pengar genom att förbruka el. Ett sinnesjukt felaktigt konstruerat sätt att betala ut kompensation på.

Nej då ljuger dina bekanta för dig, kan bevisa det med en enkel uträkning:

Säg att du bor i SE4 där man får högst elstöd på 79 öre/kWh

Om du har bundet elpris på 10 öre (det har du inte gjort senaste 10 åren i SE4) så så kalkylen ut såhär 2022:

10 öre fast pris/kWh
+ 36 öre Energiskatt /kWh
+ moms = 55 öre

Sen tillkommer Elöverföring, Öresundskraft tar tex vid normallast: 32,25öre/kWh men det varierar något mellan nätägare.

Totalt 87.25 öre, dvs du går inte plus ens med 79 öre i elstöd och bundet på 10 öre/kWh vilket är en omöjlig siffra att ha bundet på.

Det krävs ett fast pris utan påslag på ca 4 öre/kwh och det har du inte kunnat binda någonsin år i SE4 eller SE3 där ekvationen ser än sämre ut med ett lägre elstöd på 50 öre.

Du är välkommen att motbevisa mig med en egen uträkning men sprid inga fake news om att människor går plus på att köra elementen på utsidan osv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nej då ljuger dina bekanta för dig, kan bevisa det med en enkel uträkning:

Säg att du bor i SE4 där man får högst elstöd på 79 öre/kWh

Om du har bundet elpris på 10 öre (det har du inte gjort senaste 10 åren i SE4) så så kalkylen ut såhär 2022:

10 öre fast pris/kWh
+ 36 öre Energiskatt /kWh
+ moms = 55 öre

Sen tillkommer Elöverföring, Öresundskraft tar tex vid normallast: 32,25öre/kWh men det varierar något mellan nätägare.

Totalt 87.25 öre, dvs du går inte plus ens med 79 öre i elstöd och bundet på 10 öre/kWh vilket är en omöjlig siffra att ha bundet på.

Det krävs ett fast pris utan påslag på ca 4 öre/kwh och det har du inte kunnat binda någonsin år i SE4 eller SE3 där ekvationen ser än sämre ut med ett lägre elstöd på 50 öre.

Du är välkommen att motbevisa mig med en egen uträkning men sprid inga fake news om att människor går plus på att köra elementen på utsidan osv.

Nej du har rätt, det var fasen fel, jag tänkte snett mot elhandeln. Räknar man in allt så stämmer din utsaga såklart, får redigera mitt inlägg.

Hur som helst så slår det snett.
Stödet var beräknat utefter vad elen har kostat (inte överföring/skatt/cert etc), och då känns det fortfarande snett att folk som haft avtal som ligger UNDER vad stödet ligger på ändå får stödet, dom har iaf fått _ELEN_ gratis, och mer därtill.

Stödet borde varit utformat som så att man satte ett tak och sen fick tillbaka pengar över taket. Problemet är väl att ingen klarade av shitstormen att göra den beräkningen för varenda kund.

Permalänk
Medlem

2840kr, inte mycket att hänga i granen, elstödet är årets skämt, det täcker inte ens inte ens elcertifikat, spotpåslag, överföringsavgift och moms som man betalat under det året.
De snackar om att elstödet skulle spä på inflationen, det är typ 5 matkassar vi pratar om här, en bråkdel av pengarna staten tagit av oss under året som gått.

Avregleringen av elmarknaden kan ha varit det sämsta som hänt Sverige, det ihop med 40-talisterna som röstade för att lägga ner kärnkraften utan en enda tanke på vad som ska ersätta den.

BRF’en förbrukade 380000 kWh denna period och ska då få tillbaka 190000?
Också det en piss i rymden, vissa månader har föreningen haft elräkningar på 250000.
Hade hellre haft lägre elkostnad än det här pajasstödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej du har rätt, det var fasen fel, jag tänkte snett mot elhandeln. Räknar man in allt så stämmer din utsaga såklart, får redigera mitt inlägg.

Hur som helst så slår det snett.
Stödet var beräknat utefter vad elen har kostat (inte överföring/skatt/cert etc), och då känns det fortfarande snett att folk som haft avtal som ligger UNDER vad stödet ligger på ändå får stödet, dom har iaf fått _ELEN_ gratis, och mer därtill.

Stödet borde varit utformat som så att man satte ett tak och sen fick tillbaka pengar över taket. Problemet är väl att ingen klarade av shitstormen att göra den beräkningen för varenda kund.

Det hade varit enkelt att räkna ut, hade bara varit att göra listor på den totala elförbrukningen och kostnaden per kWh och dra procentuellt värde att få tillbaka, ingen hade behövt slita sig svettig för det.

Stödet vi får nu är ett skämt, har du betalat 3kr per kWh så har du trots elstödet blivit bestulen av elbolagen och svenska staten.

Räcker med att man betalat momsen på elen när den låg kring en 1,40 så är det enbart momsen du får tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det hade varit enkelt att räkna ut, hade bara varit att göra listor på den totala elförbrukningen och kostnaden per kWh och dra procentuellt värde att få tillbaka, ingen hade behövt slita sig svettig för det.

Stödet vi får nu är ett skämt, har du betalat 3kr per kWh så har du trots elstödet blivit bestulen av elbolagen och svenska staten.

Hur menar du då? Man hade ju behövt samla in data från alla elleverantörer för att få reda på exakt vad varje person hade betalt under perioden.

Nu blir det ju betydligt enklare då all data (förbrukade kWh) gick att samla in från ett fåtal aktörer (elnätsägarna).

Men jag håller med dig om att stödet är fattigt. Efter att jag dragit av stödet har jag haft ungefär 85% kostnadsökning mot innan det drog iväg.

Permalänk
Medlem

Inte en spänn eftersom Norrland ska dräneras helt på pengar innan mupparna i Stockholm är nöjda.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Nivån på stödet är väl baserat på hur mycket högre medelpriset har varit okt 2021-sept 2022 jämfört med en normalår? Dvs den faktiska kostnaden som man i slutändan får betala ligger på ungefär samma nivå som ett "normalår".

Finns en del matnyttig info på Svenska Kraftnät:
https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/elstod-till-privatpe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Inte en spänn eftersom Norrland ska dräneras helt på pengar innan mupparna i Stockholm är nöjda.

Hade hällre haft era elpriser än elstödet dock.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Inte en spänn eftersom Norrland ska dräneras helt på pengar innan mupparna i Stockholm är nöjda.

https://www.elbruk.se/elpris-historik-2022

Hade hellre haft era priser än kompensationen.
Runt 42-45 öre i snitt under perioden det handlar om. Jag kommer ha 107 öre i snitt efter bidraget.

Permalänk
Medlem

Så det är därför jag betalar 150% mer än ett år sen för min el i lägenheten, varsågoda.

Permalänk
Medlem

EL4

2022:
Utmatning till elnätet: 4748kWh (Solceller)
Inmatning från elnätet: 5454kWh

Snittpris: 1.71 kr/kWh

Inte exakt perioden som avses utan hela förre året, men enkelt att ta fram och borde ge en ungefärlig bild.

Så återbäring på ca 4309kr och därmed ett snittpris på ca 92 öre/kWh.

Villa, ~200m2. Fjärrvärme, golvvärme. El-bil. 1 vuxen, 2 barn (50%)

Permalänk
Medlem

Helår ca 1500:- för 2021-22
November-december blir ju 75 öre x 450kwh ~ 330 kr Eller har jag missförstått det elpris stödet?
SE3 lägenhet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Helår ca 1500:- för 2021-22
November-december blir ju 75 öre x 450kwh ~ 330 kr Eller har jag missförstått det elpris stödet?
SE3 lägenhet

Det är väl inte bestämt hur stödet för nov dec 2022 skall se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Inte en spänn eftersom Norrland ska dräneras helt på pengar innan mupparna i Stockholm är nöjda.

Samma gamla trams.
Skogsnäringen (som inte ens helt är inom Norrland) och gruvnäringen (mestadels inom Norrland) sammanlagt är inte ens uppe i vad fordonsindustrin (som ligger utanför Norrland) omsätter. Sverige är ett land, och vi delar på resurserna och produkterna i landet. Närhet ska självklart inte ge större rätt till pengar från en sak. Jag bor nära landets största fordonsfabrik. Inte begär jag en större del av skatteintäkterna från den verksamheten bara för att jag råkar bo nära den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte bestämt hur stödet för nov dec 2022 skall se ut?

https://www.ellevio.se/privat/energismart/elskolan/sa-fungera...
"Den 9 januari 2023 presenterade Regeringen ett nytt förslag, som omfattar hela landet. Förslaget är att stöd ska betalas ut till hushåll där elpriset i snitt överstigit 75 öre under stödperioden (nov-dec 2022). Genomsnittligt spotpris minus 75 öre utgör ersättning per kWh för förbrukning under de aktuella månaderna. "

Eller blir det 2,94 - 75 =2,19kr i ersättning 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Härligt att få tillbaka en bråkdel av pengarna som jag redan har haft en gång, men blev tvingad att "låna ut" till ett dysfunktionellt elsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Du har ju ändå ägt huset majoriteten av den perioden. Skillnaden för de som hade frånträde innan den 17/11 2022, men har bott under hela perioden som stödet avser. De personerna är det synd om!

Ja dom är det verkligen synd om!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Du har ju ändå ägt huset majoriteten av den perioden. Skillnaden för de som hade frånträde innan den 17/11 2022, men har bott under hela perioden som stödet avser. De personerna är det synd om!

De flesta flyttar till likvärdiga eller större hus, och kommer att få ta del av pengarna på det viset. Några få, främst äldre, flyttar från hus till lägenhet eller äldreboende.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76qaJw/elstodet-vid-f...

Så som det ser ut så kan du få pengarna, men säljaren kan mycket väl ha rätt till pengarna och kunna kräva tillbaks dem ifrån dig.

Intressant, jag skulle ju då vilja att om jag måste dela rättvist så måste dom dela rättvist med den dom köpte sin nya bostad av...

Den som lever får se!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Blir väl högst några hundralappar då jag bara betalar för hushållselen, alltså den el som kommer från eluttagen. Värme ingår i hyran.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max