Permalänk
Medlem

Hjälp med val av nytt moderkort

Hej!

Jag håller på att bygga min första dator och undrar lite över moderkort och vilket man ska välja. Är väl tänkt att det främst ska användas som en gamingdator och tänkt att para ihop det med ett 4070 ti.

Har kollat på lite olika modeller bland annat ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI och ASUS PRIME X670-P WIFI.

Har tänkt att det ska vara med AM5 och en Ryzen 7 7700. Skulle moderkorten jag har kollat på funka eller har ni några andra förslag? Och måste man ha X670 kretstyp eller funkar det med B650?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanw5:

Hej!

Jag håller på att bygga min första dator och undrar lite över moderkort och vilket man ska välja. Är väl tänkt att det främst ska användas som en gamingdator och tänkt att para ihop det med ett 4070 ti.

Har kollat på lite olika modeller bland annat ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI och ASUS PRIME X670-P WIFI.

Har tänkt att det ska vara med AM5 och en Ryzen 7 7700. Skulle moderkorten jag har kollat på funka eller har ni några andra förslag? Och måste man ha X670 kretstyp eller funkar det med B650?

Tack på förhand!

Jag hade satsat på B650E, då får du PCI-E 5.0 på 16x platsen samt (oftast) på en m.2 plats också. I framtiden kommer det finnas lagringsenheter och grafikkort som använder 5.0, så det är ett klokt val.

Detta är väldigt prisvärt: https://www.inet.se/produkt/1903865/asrock-b650e-pg-riptide-w...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanw5:

Hej!

Jag håller på att bygga min första dator och undrar lite över moderkort och vilket man ska välja. Är väl tänkt att det främst ska användas som en gamingdator och tänkt att para ihop det med ett 4070 ti.

Har kollat på lite olika modeller bland annat ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI och ASUS PRIME X670-P WIFI.

Har tänkt att det ska vara med AM5 och en Ryzen 7 7700. Skulle moderkorten jag har kollat på funka eller har ni några andra förslag? Och måste man ha X670 kretstyp eller funkar det med B650?

Tack på förhand!

Skulle säga att b650 räcker gott och väl, PCI-E 5.0 är självklart bättre men samtidigt inget som kommer göra någon större skillnad, även idag gör pci-e mer eller mindre ingen skillnad i spel, 3.0 funkar lika bra som 4.0 med ett 4090. Så 5.0 kommer inte vara relevant eller värt att lägga pengar på förutom vid vissa produktiva laster ett bra tag framöver.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-pc...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI men låter det gå tillbaka till butik för det verkar vara en del problem med att få vissa minnen att leka bra med det moderkortet just nu.
Beställe ett ASRock B650E PG Riptide WIFI istället för 400kr mer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Okey! Tack så mycket för hjälpen!