Geforce RTX 4090 klättrar bland Steams användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Han har rätt. Man betalar mer för mer prestanda.

Förut brukade man få mer prestanda för samma peng när ny generation kom.

Att det säljer betyder inte att det är bra kort för priset. Bara att det finns folk som har råd att köpa det bästa även om det inte är bättre pris per prestanda än innan.

Fast det där stämmer inte. Folk har sagt så rätt länge nu men pratar man specifikt om 4090, vilket den här tråden handlar om, så får man faktiskt nästan dubbla prestandan för samma peng om man jämför med föregående top-of-the-line som är 3090 TI.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem

Om man är missnöjd med att nya high-end kort kostar mycket pengar så är det bara att inte köpa korten. Det är ju inte mat eller sjukvård vi pratar om, direkt.

Det finns gott om billigare kort att köpa. Livet går vidare, om än i färre frames per second.

Nvidia och AMD är globala företag som agerar på en marknad. Så länge folk betalar för dyra kort så kommer företagen att sälja dyra kort. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja undrar om det kommer några RTX 4000 kort för under 10 000kr inkl. moms.

4050 kanske? Dom kanske kommer med ett 4040 som är en 3050 med någon cuda kärna mer eller annat.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakop:

Om man är missnöjd med att nya high-end kort kostar mycket pengar så är det bara att inte köpa korten. Det är ju inte mat eller sjukvård vi pratar om, direkt.

Det finns gott om billigare kort att köpa. Livet går vidare, om än i färre frames per second.

Nvidia och AMD är globala företag som agerar på en marknad. Så länge folk betalar för dyra kort så kommer företagen att sälja dyra kort. Inget konstigt med det.

De flesta som klagar vilket är rätt många, med all rätt, är de som väntat i 3 år nu på att ett mellanklasskort inte kostar 7k eller mer. 4070ti för 11 lök, 6800 o 3070 kostar fortfarande 7k trots 2 år gamla produkter. Det är idioti och konstigt men amd och Nvidia behöver nog sälja dåligt av allt som inte är 7900xtx eller 4090 fram tills nästa kvartalsrapport innan de förstår. Förmodligen behöver de fler kvartalsrapporter än så med tanke på hur out of touch de visat sig vara med sina priser post mining boom, pandemi och inte längre komponentbrist.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så är det ju med alla datorprodukter Personligen tycker jag det är fantastiskt att vara supernöjd i minst ett år och antagligen längre än så då kortet är så sjukt bra på 4K upplösningar. Jag har inga planer på att byta ut mina paneler mot något som är högre än 4K ändå.

Du har ju ett 850W agg? Det räcker gott och väl. Lite synd att folk gjorde det till en grej att man måste ha 1200-1600W för att ens kunna få igång kortet vilket inte stämde överhuvudtaget. Skälet är väl delvis att folk trodde att Ada chippet också skulle ha transient spikes men det visade sig sen att kortet knappt har det alls, varför ett 850W agg räcker. Glöm inte att nVidia själva rekommenderar 850W för FE och flera tillverkare också rekommenderar 850W. Så går du i köptankar och har ett kvalitetsagg så är det bara att slå till.

Sant, jag har kört 4090 med RM850x i nedanstånde config, spelade som besatt i 3 veckor över jul och inte haft en enda krasch på drygt 2 månaders användande.
Mitt system har inte ens varit i närheten av att bottna 850w.
Ryktena om 4090s effekthunger är rätt överdrivna, åtminstone inte om man är ute för att pressa prestanda för pressandets skull, dvs extrem överklockning.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag kör också RM850X med 4090, 13700k. 8 hårdiskar och några SSD, och det har lirat stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det grafikkortsköp jag varit mest nöjd med i mitt liv. Också första gången jag har ett flaggskepp!

Kan du utveckla lite mer vad du åsyftar på?

Jag håller dock med att det är ett bra kort, betydligt mer nöjd med 4090 än med 3090. Priset är ju vad det är, men har jag haft 3090 och nu 4090 är man antagligen inte rätt person att klaga.

Permalänk
Medlem

Problemet är att Nvidias highend-kort alltid varit någorlunda "tillgängligt" för gaming-marknaden - om än dyrt och krävt vissa prioriteringar. Men det allra bästa i tiden har trots allt varit inom räckhåll-ish. Med 4090 är det en annan story. Här har man ställt fram en stor skål med godis för ungarna och precis när händerna börjar sträcka sig mot skålen så rycks den undan med frågan "har ni pengar med er?". - Nääääeeeeee

Det blev en skål med frukt istället.

Sedan är det säkert så att Nvidia hade mining-marknaden som primärt mål med kortet och nu står dom där med byxorna nere och vet inte hur kortet skall prissättas. Jag går emot strömmen och anser att det säljer på tok för dåligt givet hur brutalt enastående det verkar vara. En total waste att låta det ligga på hyllorna bara för att priset är åt helvete.

Nåja, man kanske inte skall klaga. Det positiva är ju att det åtminstone inte är stiltje i GPU-utvecklingen och att vi inom överskådlig framtid faktiskt har 4090-prestanda i de lite enklare korten. Men det är väsentligt tuffare tider när man vill åt det bästa. Helt klart.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Jag sitter med 3st skärmar i surround och sitter i substance painter mycket och spelar mycket VR, sen div speltitlar och mitt 4090 är värt varenda krona för vad den presterar.

För mig är den värd pengarna för andra inte, men höra folk sitta och gråta över vad andra tycker är prisvärt när det säljer som smör är löjligt.

Cash up or stay out.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

... Förmodligen behöver de fler kvartalsrapporter än så med tanke på hur out of touch de visat sig vara med sina priser post mining boom, pandemi och inte längre komponentbrist.

Håller med, det är inte så att prestandan har ökat så dramatiskt över tid, men priserna definitivt har... vår svaga krona är iofs också lite ytterligare lök på laxen just för oss svenskar men bara en delförklaring ändå.

Permalänk
Inaktiv

Jag får hoppas och utgå ifrån att denna video hittat till SweClockers tidigare men för er som inte har sett den ännu så kan jag varmt rekommendera.