Guide till ATX 3.0 – kraftfulla nyheter i färska nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Guide till ATX 3.0 – kraftfulla nyheter i färska nätaggregat

ATX 3.0-märkta nätaggregat dyker upp på marknaden, men det är vid första anblick inte uppenbart vad som är nytt. SweClockers reder ut uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilka ockerpriser det börjar bli på Nägg, så verkar dessa 3.0'or vara senare ut än beräknat.
Kanske försöker man bara förbereda folk på chockhöjningar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ser ut som be quiet! ATX 3 nätagg kommer den 7:e. Seasonic Vertex bör dyka upp när som helst också.

Kanske något för testlabbet?

Permalänk
Medlem

Fråga efter funktion inte version!

Vill du ha 12VHPWR fråga efter det! 3.0 innehåller många saker och allt är inte ett krav, alla datorer har inte SATA-diskar, alla datorer har inte grafikkort alls, de gamla 6/8-pin-kontakterna är fortfarande giltiga delar av standarden, …

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag behöver skaffa mig ett övervakningsbart nätaggregat. Typ Corsair HX1000i, men det är inte 3.0. Någon som vet om det kommer något intressant objekt? Det jag vill göra är att ha effekten och kanske tempen i hwinfo som jag sedan kan lägga i ett RTSS overlay.

Permalänk
Medlem

Gillar Corsairs nya ATX 3.0 Nätagg där anslutningarna ligger på sidan för smidighet vid inkoppling!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt löjligt med en helt ny standard för att lappa och laga att grafikkortstillverkarna helt har tappat det. Men när det nu är som det är så är det väl bra att det finns antar jag. Bara de fixar 12VHPWR-kontakten så att det är svårare att göra fel än rätt och inte tvärt om som det är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med i ATX12VO-svängen alls, så undrar varför den aldrig slagit igenom egentligen? Var det nåt som var dåligt med den eller är det det där med att det är svårt att ändra på en etablerad standard för mycket på en o samma gång?
Hade ju iaf själv tyckte att den betydligt högre effektiviteten varit väldigt trevligt att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har inte hängt med i ATX12VO-svängen alls, så undrar varför den aldrig slagit igenom egentligen? Var det nåt som var dåligt med den eller är det det där med att det är svårt att ändra på en etablerad standard för mycket på en o samma gång?
Hade ju iaf själv tyckte att den betydligt högre effektiviteten varit väldigt trevligt att ha.

ATX12VO låter bra på papperet, men troligen flyttar man större delen av förlusterna,
till moderkortets spänningsomvandlare istället.

Vidare måste moderkorten ha strömuttag för all kringutrustning som inte använder 12V.
Dvs, Moderkorten blir dyrare och mer komplicerade, hur skall allt få plats?

Och om man uppgraderar/byter moderkort med bibehållet nätagg,
får man betala moderkortets spänningsomvandlare, kontakter mm varje gång.

Edit: I mer väldefinierade scenarion, tex datahalls-servrar kan nog ATX12VO fungera bra.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tycker det är luddigt vad ATX 3.0 innebär rent praktiskt...

ATX 3.0 får en del gemensamma specar med 12VO men fortsätter vara två helt olika standarder?
ATX 3.0 ger en smidig strömkabel till GPU men fortsätter med gamla klumpiga 24-pinskontakten + 4/8 pin på moderkorten? Ska vi ändå ha kabeladaptrar från PSU under en övergångstid så kunde man väl krympt ner de kontakterna också i samma veva.

Permalänk
Medlem

"...Enligt PCI SIG tillåts moderna grafikkort tillfälligt nå 1 800 watt i effektuttag, om det är anslutet till en PCI Express 5.0 12VHPWR-kontakt...."

På många sätt fräsigt och bra med stor redundans, men ändå. 1800W på en och samma kabel/rail till en komponent? Galet!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har inte hängt med i ATX12VO-svängen alls, så undrar varför den aldrig slagit igenom egentligen? Var det nåt som var dåligt med den eller är det det där med att det är svårt att ändra på en etablerad standard för mycket på en o samma gång?
Hade ju iaf själv tyckte att den betydligt högre effektiviteten varit väldigt trevligt att ha.

Främst att den inte är bakåtkompatibel med vanlig ATX. ATX12VO är inte alls någon dålig idé, men det är svårt att rucka på väletablerade standards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag känner att jag behöver skaffa mig ett övervakningsbart nätaggregat. Typ Corsair HX1000i, men det är inte 3.0. Någon som vet om det kommer något intressant objekt? Det jag vill göra är att ha effekten och kanske tempen i hwinfo som jag sedan kan lägga i ett RTSS overlay.

HX1000i är, som jag förstått, bygd för att möta ATX 3.0 specifikationerna. Det har dock inte de nya kontakterna.

Jag hade för all del väntat på att nya nätaggregat når marknaden, men ändå.

Permalänk
Medlem

Mar beställt MSI senast 1000w ATX3.0 skapelse, kommer 24:e.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Snyggt, tack för bra info de blir ett 3.0 i nya bygget.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Senaste 3 nätaggen har varit från Be Quiet, inte vart något problem alls med dem o tysta har de vart också. Blir nog ett atx 3.0 från dem i nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fråga efter funktion inte version!

Bra sagt! (Låter mer och mer som Laxpudding för varje dag )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra sagt! (Låter mer och mer som Laxpudding för varje dag )

’Kraftigt inspirerad’ kanske man kan kalla det

Permalänk
Medlem

Synd att många av dom nya aggen verkar bli försenade. Datumen skjuts upp hela tiden.
Är intresserad av Seasonic Vertex och ASUS Aura. Aura hade först ett datum på Proshop men nu står det okänt datum.
Vertex verkar även det bli försenad i EU av vad jag läst på olika forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Synd att många av dom nya aggen verkar bli försenade. Datumen skjuts upp hela tiden.
Är intresserad av Seasonic Vertex och ASUS Aura. Aura hade först ett datum på Proshop men nu står det okänt datum.
Vertex verkar även det bli försenad i EU av vad jag läst på olika forum.

Ja Vertex verkar inte gjort jobbet på 230v så hela EU utrullningen verkat stoppats. Asus Strix Gold Aura Edition verkar snäppet bättre än corsairs nya shift serie men några hundringar dyrare, båda plattformarna kör 0dB upp till 650w på 1000w agg eller mer vilket är en mycket bra förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Ja Vertex verkar inte gjort jobbet på 230v så hela EU utrullningen verkat stoppats.

Nej, vad trist. Var läste du det?

Hittade en review på shift (hwbusters) och det verkar ok. Tror ändå mer på Vertex i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej, vad trist. Var läste du det?

Hittade en review på shift (hwbusters) och det verkar ok. Tror ändå mer på Vertex i slutändan.

Hittar det inte nu men nåt forum/reddit så ta det med en påse salt. Skulle inte bli förvånad dock då de skeppade några innan jul och vanliga lanseringen var januari 2023 men inga lager nånstans. Är typ bara MSI som spritt sig snabbt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

ATX12VO låter bra på papperet, men [1] troligen flyttar man större delen av förlusterna till moderkortets spänningsomvandlare istället.

[2] Vidare måste moderkorten ha strömuttag för all kringutrustning som inte använder 12V.
Dvs, Moderkorten blir dyrare och mer komplicerade, hur skall allt få plats?

Och [3] om man uppgraderar/byter moderkort med bibehållet nätagg får man betala moderkortets spänningsomvandlare kontakter mm varje gång.

[1] Stämmer bra. Håller man sig till moderkort av lågprismodell lär spänningsomvandlingen från 12V till 3,3V och 5V knappast bli särskilt effektiv.

[2,3] Trängre utrymme för komponenter och dyrare moderkort. Knappast idealt.
Än värre blir det när man vill ha mycket kringutrustning som kräver lägre spänning, men bara har små krav på CPU och grafik.

Permalänk
Medlem

Blev ett Be Quiet Dark Power 13 1000W för egen del.

Vågar inte chansa på att det kommer några andra ATX 3.0 agg i lager inom närmsta månaden. Verkar vara bra kvalle och väldigt tyst.

Dyrt men nätagg kan man ha rätt länge om det inte kommer krav på ATX 4.0 i framtiden Dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Blev ett Be Quiet Dark Power 13 1000W för egen del.

Vågar inte chansa på att det kommer några andra ATX 3.0 agg i lager inom närmsta månaden. Verkar vara bra kvalle och väldigt tyst.

Dyrt men nätagg kan man ha rätt länge om det inte kommer krav på ATX 4.0 i framtiden Dvs.

Corsair kommer i lager om 10 dagar och enligt recensioner bra mycket tystare än dark power 13 men om du behövde högre än guld så är det mindre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Corsair kommer i lager om 10 dagar och enligt recensioner bra mycket tystare än dark power 13 men om du behövde högre än guld så är det mindre val.

Blev inget Dark Power, stod att den skulle komma i lager igår på Inet så bokade men nu står det Mars..
Corsair, med kontakter på sidan? Vet inte om det passar i mitt Cooler Master H500M?

*Läste att man måste ha minst 30mm fritt. Är nog gränsfall på mitt chassi. Får öppna och mäta senare idag antar jag.

Cooler Master H500M bilder från nätet.

Exempel-bild på Fractal North med Shift. Den har ungefär 1.1"/2.8cm utrymme mellan agg och plåt. Det går men väldigt tajt tydligen. Tror mitt Cooler Master har lite mer utrymma faktiskt så kanske blir ett Shift om det kommer i lager.

Permalänk
Medlem

En petitess kanske, men efficiency = "verkningsgrad", inte "effektivitet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

"...Enligt PCI SIG tillåts moderna grafikkort tillfälligt nå 1 800 watt i effektuttag, om det är anslutet till en PCI Express 5.0 12VHPWR-kontakt...."

På många sätt fräsigt och bra med stor redundans, men ändå. 1800W på en och samma kabel/rail till en komponent? Galet!

Ja det kan jag hålla med om är galet. Inte kabelmässigt, för det beror ju på hur den är dimensionerad. Men då ska alltså en ensam komponent tillfälligt få dra 1800W, utöver övriga komponenter? Och det då trots att nätagget är specat lägre för kontinuerlig effekt, så det är "oförutsett" eller vad man ska säga. Och sen räknar vi in effektförlust vid AC/DC-konvertering. Sen kanske man faktiskt vill ha NÅGONTING kopplat i sina andra eluttag i samma och intilliggande rum? Det blir väldigt tight på en vanlig 10A säkring som de allra flesta har i sina hem... (max 2300W). Jag skulle hellre se att mitt nätagg slår ifrån vid såna extrema effektspikar än att mina säkringar går titt som tätt helt i onödan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag känner att jag behöver skaffa mig ett övervakningsbart nätaggregat. Typ Corsair HX1000i, men det är inte 3.0. Någon som vet om det kommer något intressant objekt? Det jag vill göra är att ha effekten och kanske tempen i hwinfo som jag sedan kan lägga i ett RTSS overlay.

MSI MEG Ai1000p eller Ai1300p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja det kan jag hålla med om är galet. Inte kabelmässigt, för det beror ju på hur den är dimensionerad. Men då ska alltså en ensam komponent tillfälligt få dra 1800W, utöver övriga komponenter? Och det då trots att nätagget är specat lägre för kontinuerlig effekt, så det är "oförutsett" eller vad man ska säga. Och sen räknar vi in effektförlust vid AC/DC-konvertering. Sen kanske man faktiskt vill ha NÅGONTING kopplat i sina andra eluttag i samma och intilliggande rum? Det blir väldigt tight på en vanlig 10A säkring som de allra flesta har i sina hem... (max 2300W). Jag skulle hellre se att mitt nätagg slår ifrån vid såna extrema effektspikar än att mina säkringar går titt som tätt helt i onödan

Är ingen expert men det är väl bara extremt korta strömspikar så inget säkringen i hemmet kommer känna av. Är väl som med ljudanläggningar i bilar med extrem effekt där man hakar på en fet konding som hjälper till när det blir transienter.