Permalänk
Medlem

Ownit eller Bahnhof?

Flyttar till nybyggd lägenhet i månadsskiftet och kommer äntligen slippa Telia. Kommer ha tillgång till Framtidens bredband/iTUX med ett 30-tal olika leverantörer men det är Ownit och Bahnhof som lockar mest.

#Ownit erbjuder:

1000/1000: 689 kr/mån
1000/500: Erbjuds ej.
1000/100: 499 kr/mån

#Bahnhof erbjuder:
1000/1000: 629 kr/mån
1000/500: 479 kr/mån
1000/100: 449 kr/mån

Bahnhof ligger väl på topp när det gäller att inte lämna ut kundinformation till tredje part, men hur är Ownits syn på integritet? Jag kommer använda VPN men det är alltid bra att ha en leverantör som sparar och/eller lämnar ut så lite information som möjligt.

Edit: Det erbjuds även lägre hastigheter men det är dessa jag listar som jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Då Bahnhof är billigare är detta enligt mig en icke-fråga. Vill dock säga att jag hört mycket gott om Ownit också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Ownit alla dagar i veckan då de fortfarande erbjuder publika IPv4-adresser. De erbjuder även 5 st. publika adresser vilket kommer väl till pass om man vill köra olika servrar mer olika publika IPn.

Bahnhof har jag dock hört börjar gå över till CGNAT vilket i praktiken ger dig en sämre upplevelse vid vanligt användande då du i princip delar 65535 samtidigt möjliga anslutningar med ett gäng andra kunder (osäker på hur stora nät de använder sig av). Jag har också hört att de erbjuder en publik IPv4 mot högre kostnad vilket skulle bli ett högre pris än vad Ownit erbjuder.
Att hamna bakom CGNAT försvårar även för vissa Spel samt om du vill hosta egna servrar med diverse tjänster.

/Mvh, csoM

Permalänk

Två bra leverantörer.
Ta den som är billigast.

Permalänk
Skrivet av SFF:

Flyttar till nybyggd lägenhet i månadsskiftet och kommer äntligen slippa Telia. Kommer ha tillgång till Framtidens bredband/iTUX med ett 30-tal olika leverantörer men det är Ownit och Bahnhof som lockar mest.

#Ownit erbjuder:

1000/1000: 689 kr/mån
1000/500: Erbjuds ej.
1000/100: 499 kr/mån

#Bahnhof erbjuder:
1000/1000: 629 kr/mån
1000/500: 479 kr/mån
1000/100: 449 kr/mån

Bahnhof ligger väl på topp när det gäller att inte lämna ut kundinformation till tredje part, men hur är Ownits syn på integritet? Jag kommer använda VPN men det är alltid bra att ha en leverantör som sparar och/eller lämnar ut så lite information som möjligt.

Edit: Det erbjuds även lägre hastigheter men det är dessa jag listar som jag vill ha.

Rånarpriser antar att det är stadsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Jag hade valt Ownit alla dagar i veckan då de fortfarande erbjuder publika IPv4-adresser. De erbjuder även 5 st. publika adresser vilket kommer väl till pass om man vill köra olika servrar mer olika publika IPn.

Bahnhof har jag dock hört börjar gå över till CGNAT vilket i praktiken ger dig en sämre upplevelse vid vanligt användande då du i princip delar 65535 samtidigt möjliga anslutningar med ett gäng andra kunder (osäker på hur stora nät de använder sig av). Jag har också hört att de erbjuder en publik IPv4 mot högre kostnad vilket skulle bli ett högre pris än vad Ownit erbjuder.
Att hamna bakom CGNAT försvårar även för vissa Spel samt om du vill hosta egna servrar med diverse tjänster.

/Mvh, csoM

Håller med i resonemanget att Ownit är bättre här, däremot så erbjuder Bahnhof IPv6 i många stadsnät vilket kan väga upp

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Den som inte sätter dig på CGNAT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade kört 1000/500 från Bahnhof 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Jag hade valt Ownit alla dagar i veckan då de fortfarande erbjuder publika IPv4-adresser. De erbjuder även 5 st. publika adresser vilket kommer väl till pass om man vill köra olika servrar mer olika publika IPn.

Bahnhof har jag dock hört börjar gå över till CGNAT vilket i praktiken ger dig en sämre upplevelse vid vanligt användande då du i princip delar 65535 samtidigt möjliga anslutningar med ett gäng andra kunder (osäker på hur stora nät de använder sig av). Jag har också hört att de erbjuder en publik IPv4 mot högre kostnad vilket skulle bli ett högre pris än vad Ownit erbjuder.
Att hamna bakom CGNAT försvårar även för vissa Spel samt om du vill hosta egna servrar med diverse tjänster.

/Mvh, csoM

På tal om CGNAT.
Jag hade det en stund. Cloudflare blockade mig på flera siter o sa att IP-numret är bannat pga spam o virus o skit.
Så inte så kul o sitta bakom samma IP som nån åsna som inte har koll på sin dator fylld med virus. Säkrt utan att o veta om det. Men den/dom verkar användas för DDoS attacker o annat. O då är ju alla bakom samma CGNAT blockade eftersom siterna endast ser ett IPnummer för alla 65000+ som är bakom en den IP range.

Nu har jag publik IP o inga problem.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Lutar mot att det blir Ownit pga Bahnhof och CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Tack för alla svar. Lutar mot att det blir Ownit pga Bahnhof och CGNAT.

Bra val, jag tror inte du kommer att ångra dig. För säkerhets skull kan du ju dubbelkolla vad Bahnhof tar för respektive tjänst förutsatt att du får publik IP

/csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Bra val, jag tror inte du kommer att ångra dig. För säkerhets skull kan du ju dubbelkolla vad Bahnhof tar för respektive tjänst förutsatt att du får publik IP

/csoM

Kollade med Bahnhof och med en publik IP ändras inte kostnaden men önskas fler blir det 50 kr/mån per extra adress. 🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Kollade med Bahnhof och med en publik IP ändras inte kostnaden men önskas fler blir det 50 kr/mån per extra adress. 🫤

Det e ju ändå nice. För jag har hört andra säga att redan första publika adress kostar 50/mån.
Jag har det gratis iaf. Men varit kund länge oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det e ju ändå nice. För jag har hört andra säga att redan första publika adress kostar 50/mån.
Jag har det gratis iaf. Men varit kund länge oxå.

Ringde kundservice och frågade, och den första brukade kosta 50 kr/mån men är numera gratis.

Permalänk
Medlem

Hur är det tar Bahnhof fortfarande betalt för fast ip?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Ringde kundservice och frågade, och den första brukade kosta 50 kr/mån men är numera gratis.

Intressant, jag blev tvungen att börja betala för min publika IP för ungefär en månad sen. Hade haft gratis i två år före det.

Skrivet av Dax:

Hur är det tar Bahnhof fortfarande betalt för fast ip?

Publik ip kostar för mig i GBG, via itux. Fast vet jag ej, tror flesta tar betalt för det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Bahnhof har jag dock hört börjar gå över till CGNAT vilket i praktiken ger dig en sämre upplevelse vid vanligt användande då du i princip delar 65535 samtidigt möjliga anslutningar med ett gäng andra kunder

Nja. anslutningar identifieras med en 5-tuple (protokoll, source ip, source port, target ip, target port) så det är max 65535 anslutningar till ett specifikt host:port-par som gäller. så tex maximalt 65535 steam-användare samtidigt (beroende på hur respektive tjänsts load balancing fungerar) bakom ett nat-ip.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hur är det tar Bahnhof fortfarande betalt för fast ip?

Vilken operatör ger en fast IP?
Du kanske bara menar publik IP?
det är skillnad.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Nja. anslutningar identifieras med en 5-tuple (protokoll, source ip, source port, target ip, target port) så det är max 65535 anslutningar till ett specifikt host:port-par som gäller. så tex maximalt 65535 steam-användare samtidigt (beroende på hur respektive tjänsts load balancing fungerar) bakom ett nat-ip.

Helt sant @deppan ,
Beroende på om det är UDP (stateless) eller TCP (stateful sockets) så kan varje publikt IP etablera 65535 anslutningar till ett specifikt IP på en specifik tjänst. Jag som uttryckte mig lite vagt och klantigt. 😊
Dock kan det ändå skapa problem med dubbel NAT och vissa tjänster kunden möjligtvis vill nyttja.

/csoM

Permalänk
Medlem

Jag fick publik IP från Bahnhof när jag bytte till dem. Utan att ha gjort något val.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag fick publik IP från Bahnhof när jag bytte till dem. Utan att ha gjort något val.

Köp en trisslott. XD
Dom brukar lägga alla som inte frågar efter publikt specifikt under CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vilken operatör ger en fast IP?
Du kanske bara menar publik IP?
det är skillnad.

Hade bahnhof för ett år sedan på den tiden fick man betala 49:- så fick man en publik fast ip

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hade bahnhof för ett år sedan på den tiden fick man betala 49:- så fick man en publik fast ip

Ganska säker på att det inte va fast IP

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har kört Ownit sen 2014 eller 2015. Mycket nöjd, dem få gånger jag behövt kontakta kundtjänst pga frågor så fick jag snabbt hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Har kört Ownit sen 2014 eller 2015. Mycket nöjd, dem få gånger jag behövt kontakta kundtjänst pga frågor så fick jag snabbt hjälp.

Jag funderar på att gå över till ownit från bredband2 då de konstant höjer priset varje år. Blivit trött på att ringa till kundtjänst och enbart få 10% rabatt efter flera år som trogen kund. Hade för mig att ownit var någon shady företag men ser ut som att de är legit? Du har inte haft några krångel eller så med hastigheten?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag funderar på att gå över till ownit från bredband2 då de konstant höjer priset varje år. Blivit trött på att ringa till kundtjänst och enbart få 10% rabatt efter flera år som trogen kund. Hade för mig att ownit var någon shady företag men ser ut som att de är legit? Du har inte haft några krångel eller så med hastigheten?

Inga problem alls. Jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har själv Bahnhof via stadsnät. Initialt var Itux inblandade och jag fick då publikt IP via Bahnhof. Zitius tog över efter ett par år och mitt publika IP försvann då. Ett samtal till Bahnhof så återställdes detta dock kostnadsfritt, men han jag pratade med satt att dom inte hade möjlighet att ge ut detta till nya kunder efter att Zitius gjort entré. Det verkade vara nån slags förändring som dom infört då flera av mina kollegor drabbades i samma veva.

Kan för övrigt bli riktigt avis på dina priser OP. Själv betalar jag 469 för 250/250. Zitius tog bort alla asymmetriska anslutningar, vilket gjorde att en stor del av abbonnenterna fick se sin upload (och avgift) uppskruvad. Ifall det inte märks så är jag sjukt bitter

Jag har också haft Ownit som operatör. Hade 1000/500 för 115 kronor/mån. Min dåvarande brf gjorde en gruppanslutning och fick väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag har själv Bahnhof via stadsnät. Initialt var Itux inblandade och jag fick då publikt IP via Bahnhof. Zitius tog över efter ett par år och mitt publika IP försvann då. Ett samtal till Bahnhof så återställdes detta dock kostnadsfritt, men han jag pratade med satt att dom inte hade möjlighet att ge ut detta till nya kunder efter att Zitius gjort entré. Det verkade vara nån slags förändring som dom infört då flera av mina kollegor drabbades i samma veva.

Hur kan det vara nätägaren som avgör om man får publikt IP eller CGNAT?
det är väl ISP som har köpt in IP ranges o delar ut IP. Tror Bahnhof snackar skit för att slippa dela ut IP nummer.

Bahnhof har gått ner sig mycket på sistonde. Det va bra som fan förrut. Snabb support osv. Nuförtiden verkar det mest vara krångel om man inte är gammal kund utan problem. (jag har inga problem, Publikt IP o aldrig nere om inte IPOnly är nere.)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur kan det vara nätägaren som avgör om man får publikt IP eller CGNAT?
det är väl ISP som har köpt in IP ranges o delar ut IP. Tror Bahnhof snackar skit för att slippa dela ut IP nummer.

Bahnhof har gått ner sig mycket på sistonde. Det va bra som fan förrut. Snabb support osv. Nuförtiden verkar det mest vara krångel om man inte är gammal kund utan problem. (jag har inga problem, Publikt IP o aldrig nere om inte IPOnly är nere.)

Jag har förstått det som så att Zitius gått in som "kommunikationsoperatör" (väldigt osäker på terminologin här, den kan vara helt uppåt väggarna) och i samband med detta så har man justerat priserna vilket gör att det inte längre blir ekonomiskt försvarbart för ISPerna att erbjuda publik IP längre per default. Kommunikationsoperatören roffar åt sig en del av kakan oavsett vilken ISP du väljer.

Rent anekdotiskt så blev jag + 2 kollegor av med våra publika IP samma dygn i samband med bytet itux -> Zitius.

Jag hittade även denna tråd som verkar stödja tesen, även om det verkar skett i annan kommun här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671941-gar-det-att-fa...

Vidare så håller jag nog med lite om att Bahnhof gått ner sig lite. Jag har behövt ta kontakt med support ett par gånger på sistone för saker som borde varit en beställning från deras hemsida. Samtidigt har jag märkt att mitt pris justerats upp samtidigt som priset för nya kunder är lägre vilket irriterar mig något fruktansvärt, även om det bara rör sig om ett par tior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Vidare så håller jag nog med lite om att Bahnhof gått ner sig lite. Jag har behövt ta kontakt med support ett par gånger på sistone för saker som borde varit en beställning från deras hemsida. Samtidigt har jag märkt att mitt pris justerats upp samtidigt som priset för nya kunder är lägre vilket irriterar mig något fruktansvärt, även om det bara rör sig om ett par tior.

Ja priset håller dom högt för befintliga kunder o ger lägre för nya.
Vi ringde dom o fråga om det. Lixom va fan håller ni på mer. Höjer o höjer men nya kunder kommer in betylgit lägre.
Då gav dom oss samma pris som nya kunder iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros