Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min 12 mini köpte jag i februari förra året och den har nu 88% batterihälsa. Har påslaget "optimerad laddning" och laddar över natten. Har du skött batteriet på något speciellt sätt för att det ska hålla sig så bra efter så lång tid?

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kör fortfarande med min OnePlus 5 som jag köpte beggad för några år sen för 2000kr o den funkar finfint. Batteriet börjar iofs sina så jag måste försöka byta ut det rätt snart (ogillar starkt att dom har försvårat batteribyte så mycket), men annars ser jag ingen anledning att byta upp mig. Skulle iofs vara om det var nån tillverkare kom med en hyfsad telefon i en storlek på runt 4-5" o med en lättare telekamera som inte är skit, då blir jag genast lite mer intresserad, men den chansen är tyvärr minimal så jag får fortsätta vara bitter på att telefonmarknaden idag är skit.

Köpte en Sony Xperia 1 III "förra året" (2021 alltså), men har varit missnöjd med den heeela tiden. Så jag köpte istället nytt batteri till min gamla OP5 som låg och skräpade.. det följde med verktyg som iofs sög (för mjuk plast), men fick upp den utan att något gick sönder! Nu har jag lagt in LineageOS 20 (Android 13) så mobilen känns ju som ny. Har beställt ny vibrationsmotor också som kommer om några dagar.

Det enda jag är missnöjd med just nu är att jag inte får igång Google Pay pga SafetyNet. Det jag saknar från Xperian är vidvinkeln och 120Hz skärmen, fast nu när jag tänker efter nu så har jag vant mig på 60Hz igen.

/din käraste abe2000

Permalänk
Medlem

Bytte
Min första iPhone Se mot en begagnad 12a när den gick sönder. Köpte 12an för 1500:- med lite skavanker.

Att sen lägga 2000 på uppgradering av ram är mer rimligt min mening.

Permalänk

En följdfråga till de som varit långdragna på att byta deras mobil är om de alltid har varit det?
Om man går tillbaka till då den stora skaran nördar började skaffa sig mobiler på 90 talet (NMT), så var det inte precis så att de byter varje år. Jag vill påstå att det är åren runt 2010-2020 som är speciell. Det är då vanligt folk byter mobil innan den gamla ens är sliten, detta för att de nya mobilerna är så mycket bättre.
Man kan hävda att det gjorde folk i början av 2000talet, jag påstår att många då bytte ofta för att laddkontakten ofta gick sönder. Ser man i sverige dessa billiga Ericssontelefoner för runt 500kr, ja det var en strömkontakt för 50öre eller något på dem.

Permalänk
Medlem

Min privata mobil är en iPhone 7. Duger fullt tillräckligt! Ena anledningen till att jag skulle få för mig att uppgradera är att den inte får senaste iOS. Men så länge den får säkerhetsuppdateringar så är jag nöjd, något Apple (även Microsoft för den delen) är betydligt bättre på än Android/Google.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Musikälskare

Har gått från att skaffa den senaste iPhonen varje år till vartannat nu, men det kan bli större span känner jag än så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ajdå, sjunkit en aning 😅

Men nu börjar det ju nästan bli en tävling att låta bli att byta, hur länge kan man överleva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Köpte en Sony Xperia 1 III "förra året" (2021 alltså), men har varit missnöjd med den heeela tiden. Så jag köpte istället nytt batteri till min gamla OP5 som låg och skräpade.. det följde med verktyg som iofs sög (för mjuk plast), men fick upp den utan att något gick sönder! Nu har jag lagt in LineageOS 20 (Android 13) så mobilen känns ju som ny. Har beställt ny vibrationsmotor också som kommer om några dagar.

Det enda jag är missnöjd med just nu är att jag inte får igång Google Pay pga SafetyNet. Det jag saknar från Xperian är vidvinkeln och 120Hz skärmen, fast nu när jag tänker efter nu så har jag vant mig på 60Hz igen.

/din käraste abe2000

Yo abe! Ja det är väl nåt batteri med tillhörande skitverktyg jag får satsa på också, o hoppas att min skärm håller (den är lite sprucken i ett hörn). Lineage hade varit trevligt också, rockade det förr o det var smutt det, men ja sen var det ju hela det där med att vissa appar inte funkar med rootade telefoner o det tar alltid emot, även om det iofs balanseras upp av att man får en öppen telefon som man kan göra nästan vad man vill med. Men jag är ganska nöjd med OnePlus egna mjukvara ändå, trots att jag inte har senaste säkerhetsuppdateringarna (fast jag är inte så nojjig av mig så det går bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Köpte en Sony Xperia 1 III "förra året" (2021 alltså), men har varit missnöjd med den heeela tiden. Så jag köpte istället nytt batteri till min gamla OP5 som låg och skräpade.. det följde med verktyg som iofs sög (för mjuk plast), men fick upp den utan att något gick sönder! Nu har jag lagt in LineageOS 20 (Android 13) så mobilen känns ju som ny. Har beställt ny vibrationsmotor också som kommer om några dagar.

Det enda jag är missnöjd med just nu är att jag inte får igång Google Pay pga SafetyNet. Det jag saknar från Xperian är vidvinkeln och 120Hz skärmen, fast nu när jag tänker efter nu så har jag vant mig på 60Hz igen.

/din käraste abe2000

SafetyNet borde du kunna lösa med Magisk, Zygisk samt SafetyNet Fix

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag saknar vettiga telefoner med <5" skärm. Och då menar jag inte pansarmobilerna med 2cm bred ram runt skärmen utan smäckra små saker som går att använda med en hand.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Har gjort samma, men har övre signal på 96 %.

Denna iphone har enbart laddats trådlöst, via vad jag kallar duttladdning, och det har pågått i ungefär 3 år. Batteriet meddelar hälsostatus 86. Min erfarenhet är således att trådlös icke-optimal laddning inte fördärvar batteriet mera än icke-optimal kabelladdning. Det uppstår heller aldrig en situation där man tittar på enheten och inser att den med nödvändighet måste laddas. Duttandet håller över dygnet. Återstår att se hur låg hälsostatus batteriet kan meddela och ändå mäkta med dygnet.

”Optimal laddning” är en bra utveckling men det är för beroende på vanor man kanske inte har. Att OS kan slå av laddmodulen i enheten vid viss % samt trycka på den en tid före användaren vanligtvis tar enheten från laddaren, tyder på att potential för vidareutveckling finns i närtid för att dessa instruktioner likväl kunde komma från användarens automatiseringar = Att hålla på med min-max laddning och glömma enheten på laddaren - inga problem. (Så som man kan göra med automatiseringar som styr Smart Uttag vilket slår av/på strömmen till laddaren, fast internt i enheten direkt på laddmodulen såsom OS redan idag kan.)

För topic så styrs nyköp förmodligen mycket beroende på hur enheten har inkorporeras som verktyg i livet. Mera eller mindre innovativa saker kan därför locka olika användare. Mäta, kompass, gps, nfc, trådlös laddning, ar, ai, steg, tålighet för varierande vätskor, lagring, scanning, osv osv osv. Allting är ju faktiskt inte så-kallat villhöver när det gäller premiumsegmentet. Absolut lägsta gemensamma är sannolikt (säkerhets)uppdateringar, där Apple slår allt och det är inte ens nära.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men nu börjar det ju nästan bli en tävling att låta bli att byta, hur länge kan man överleva

Förstår det, patience is a bliss

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Och resultatet blir att man får en sämre mobil för att spara livslängden på den.
Alltså du får mindre batteritid på en mobil som redan innan inte hade den bästa (om du äger iPhone mini). Likaså får du hålla på och passa den och mer behöva tänka på hur du laddar.

Jag själv skiter i princip i mitt batteri, jag får ut mer av mobilen då (nästan 40% extra batteritid) och telefonen blir enklare att hantera. Hade jag köpt exklusivare mobil som jag ej bytte vartannat år, så hade jag bytt batteri på den efter 2år.
Miljöfanatikena som svär åt detta, ge er på de som ej åker kollektivtrafik, gör utlandsresor etc istället säger jag.
*edit*
Skita i batteri-sparartänk är ej detsamma som att puka batteriet. Utan man ser till så att man helst har 100% laddning när man blir borta längre, man undviker batteritorst. Man försöker se till så att mobilen är tillräckligt laddad innan man behöver ha den. Vilket ofta är enkelt.
Ladda den över natten, ja jag ser en brandrisk.

Permalänk
Medlem

Min Samsung Galaxy S9+ 64GB blir 5 år den 3 mars i år och den fungerar fortfarande utmärkt, dock så får jag ladda batteriet under dagen men det har blivit rutin. Kostade 11 687:- så den får allt hålla i 5 år till.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

; telefon, Messenger, SMS och Teams för skola och andra kontakter. Vidare behövs webbläsare, enkel kamerafunktion samt applikationer för buss, musik och bank – sedan är jag i hamn.

Liknande för mig.

Jag drar dock gränsen vid systemuppdateringar, något inte många nämnt i denna tråd. Uppdateras inte mjukvaran åker telefonen till phonehero eller liknande. Undantagslöst.

Nyligen förpassade jag min bästa telefon hittills, en Galaxy Note 10 till phonehero och införskaffade en Galaxy Note 20 5G . Så från äldre lur (gränsfall) till bättre begagnad men ändå nyare lur.

Anledningen var ju att den börjat tappa lite batteritid och att Samsung bara planerat ytterligare uppdateringar året ut. Annars är det storleken på 15-16 cm samt pennan som var avgörande för mitt val.

Som en parentes så finns det en risk för att detta kan bli min sista Samsunglur, vi får se 2026. S21-22-23 serierna har inte presenterat en Note efterträdare i rimlig storlek och jag vägrar gå över c:a 16 cm höjd och skall ha penna.

@Samsung

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Hur orkar man anpassa sitt liv kring att ladda telefonens batteri optimalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kör fortfarande med min OnePlus 5 som jag köpte beggad för några år sen för 2000kr o den funkar finfint. Batteriet börjar iofs sina så jag måste försöka byta ut det rätt snart (ogillar starkt att dom har försvårat batteribyte så mycket), men annars ser jag ingen anledning att byta upp mig. Skulle iofs vara om det var nån tillverkare kom med en hyfsad telefon i en storlek på runt 4-5" o med en lättare telekamera som inte är skit, då blir jag genast lite mer intresserad, men den chansen är tyvärr minimal så jag får fortsätta vara bitter på att telefonmarknaden idag är skit.

Bytte batteri på min oneplus 5T med något kit från Aliexpress för ca 2 år sen.
I början efter bytet kunde luren dö på 15-25% batteri men tydligen är det normalt och eventuellt kalibrerar sig luren till det nya batteriet.

Enda negativa är väl att den är lite mindre vattentätt då lite av packningen tar stryk under bytet, ska ändå inte bada med luren.

Nytt batteri och senaste versionen av valfri custom ROM så håller den 2-3 år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Det spelar nog mindre roll än vad man tror. Laddcykel som laddcykel, även om det säkert är bättre i teorin med att hålla laddningen runt 50% hela tiden. Vissa batterier kommer helt enkelt med en mycket högre kapacitet än andra batterier. Det är därför vissa kan ha otroligt bra batterihälsa många år senare. Är man samtidigt en person som inte använder många laddcyckler så håller batteriet sig fräscht länge.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag kände samma som författaren när jag var på väg att byta min Nokia 1610. Liksom så onödigt, kunna skicka bilder i meddelanden är så överhypat. 3G, vem behöver det egentligen?
Jag skriver inte längre än såhär så sparar alla på bytes, tid och kan återgå till ljusstöpningen eller blötlägga linser. (Skrivet på min 386DX, allt nyare är lyx och överflöd)

Permalänk
Medlem

Kameran har ju inte blivit sämre på 5 år direkt, om du nu inte repat linsen. Var glad för det du har, och bra jobbat med artikeln. Instämmer med mycket av ditt resonemang!

När telefonen kostade 2-4000 Kr och skillnaden var enorm mellan varje generation så kunde man överväga att byta var 24e månad eller så. Med dagens priser och totalt ointressant inriktning som de flesta verkar styra in på så säger jag bara: Nej tack! Hade inte min Pixel XL haft hårdvarufel på moderkortet hade jag gladeligen fortsatt med den idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det spelar nog mindre roll än vad man tror. Laddcykel som laddcykel, även om det säkert är bättre i teorin med att hålla laddningen runt 50% hela tiden. Vissa batterier kommer helt enkelt med en mycket högre kapacitet än andra batterier. Det är därför vissa kan ha otroligt bra batterihälsa många år senare. Är man samtidigt en person som inte använder många laddcyckler så håller batteriet sig fräscht länge.

Det är något sånt här

0-100% -> kanske 500 cykler
20-80% -> kanske 3000 cykler
40-60% -> kanske 10000 cykler
45-50% -> kanske 100000 cykler

Nu vet jag inte de exakta värdena, då de varierar med exakt kemi och andra faktorer, men generellt får du väldigt många fler cykler ju mindre av batteriet du använder. Färjan mellan helsingborg-helsingör använder bara några procent av installerad kapacitet av denna anledning till exempel

Rent fysiskt/kemiskt så expanderar batteriet och krymper vid varje cykel, och det skapar mikroskopiska sprickor. Expansionen är mycket större vid extremerna än nära mitten, så det spricker extremt mycket mindre om man inte lämnar det området närmast mitten

Så dessa batterier är ganska missanpassade att vara just i mobiltelefoner, men det finns inget ens nära lika bra sett till energidensitet och pris

Edit: tänkte bara lägga till att det i de allra flesta fall är totalt oväsentligt att bry sig om, batterierna kostar ju oftast inte ens en krona per dag att använda, så knappast något som påverkar ens de mest ansträngda ekonomierna

Permalänk
Medlem

Kör själv på den ännu äldre iPhone SE från 2016 (glad att jag då valde 64GB).
Den hankar sig fram ännu, men ett batteribyte står för dörren då det laddar ur fort nu.
Fram tills i höstas så stöddes även den senaste mjukvaran, men nu har iOS16 lämnat oss på stranden och seglat iväg.
Jag resonerar likadant som krönikören. Så länge den funkar och räcker för mina begränsade behov så får den hänga med.
Lite kul att se hur länge det varar, och en viss "återfödelse" lär ett nytt batteri bidra till.

Permalänk
Medlem

Har använt android mellan 2010-2022. Vet inte hur många olika telefoner jag haft, men det är många. I snitt ett byte per år. Det var så många alternativ i android världen som triggade köpsug så jag hoppade över till iOS i höstas med iPhone 14 pro. Den kommer jag att sitta på länge känns det som…

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Till iPhone 7 får du inte iOS 16. Det är säkert bara ett halvår kvar med säkerhetsuppdateringar för mobilen. Så snart dax att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur orkar man anpassa sitt liv kring att ladda telefonens batteri optimalt?

Det gör man inte, det är det automatisering finns till. Antar du inte vet vad en Shortcut-automation är? Jag sätter mobilen på laddningen, det ringer ett larm när batteriet är 80, jag går och drar ur sladden. Det klart fan jag inte följer detta strikt, hur orkar man tro att folk är precis som du tror att dom är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är något sånt här

0-100% -> kanske 500 cykler
20-80% -> kanske 3000 cykler
40-60% -> kanske 10000 cykler
45-50% -> kanske 100000 cykler

Nu vet jag inte de exakta värdena, då de varierar med exakt kemi och andra faktorer, men generellt får du väldigt många fler cykler ju mindre av batteriet du använder. Färjan mellan helsingborg-helsingör använder bara några procent av installerad kapacitet av denna anledning till exempel

Rent fysiskt/kemiskt så expanderar batteriet och krymper vid varje cykel, och det skapar mikroskopiska sprickor. Expansionen är mycket större vid extremerna än nära mitten, så det spricker extremt mycket mindre om man inte lämnar det området närmast mitten

Så dessa batterier är ganska missanpassade att vara just i mobiltelefoner, men det finns inget ens nära lika bra sett till energidensitet och pris

Edit: tänkte bara lägga till att det i de allra flesta fall är totalt oväsentligt att bry sig om, batterierna kostar ju oftast inte ens en krona per dag att använda, så knappast något som påverkar ens de mest ansträngda ekonomierna

Tack! Planerar man att som krönikören (och jag) behålla sin mobil länge så är det värt att ladda optimalt. Sen kostar det inte mycket att byta batteri. Men när det är så enkelt att styra iaf på en iPhone så ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Det gör man inte, det är det automatisering finns till. Antar du inte vet vad en Shortcut-automation är? Jag sätter mobilen på laddningen, det ringer ett larm när batteriet är 80, jag går och drar ur sladden. Det klart fan jag inte följer detta strikt, hur orkar man tro att folk är precis som du tror att dom är?

Exakt det jag antog att din shortcut gjorde. Men varför skulle man vilja ha något så jobbigt som ett alarm för en skitgrej som ens batteri 😅

Aja, är du nöjd så är det bra

Permalänk
Medlem

@wittwang: "Men när det oavsett flaggskepp handlar om priser en bra bit norr om 10 000 kronor är ändå det mest lockande att investera 300 kronor i ett nytt batteri och köra på med min gamla trotjänare en liten stund till."

Inget fel att inte stressa med uppgraderingar, MEN det finns ju faktiskt vettiga mellanalternativ till dessa enorma extremer som du pekar ut som dina enda altentiv.

Själv så hade jag en iPhone 8 64GB som jag hade i ca 5 år. Förra året så började den dock bli lite väl seg processor/minnesmässigt.

Bytte då förra våren till en ny telefon av exakt samma lilla smidiga format som iPhone7/8; iPhone SE3 med 128 GB storage och 5G som jag fick för ca 3500.- av min operatör (inklusive förhöjda avgifter).

Har fungerat helt perfekt. Att alla tidigare fodral och tillbehör fungerade helt perfekt med nya telefonen var även en oväntad bonus. Kunde så här tre kvartal senare inte vara mer nöjd med en ny telefon för mina behov!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Till iPhone 7 får du inte iOS 16. Det är säkert bara ett halvår kvar med säkerhetsuppdateringar för mobilen. Så snart dax att byta.

Apple skickar ut säkerhetsuppdateringar i ca 2 år efter att de stora OS-uppdateringarna upphört, som nuförtiden brukar va 5 st. Varierar såklart, men 6S från 2015 får fortfarande säkerhetsuppdateringar, senast iOS 15.7.3 i januari.

Permalänk
Medlem

Har inte folk snabbladdning?
Det är det bästa med min 1+7T iaf, när jag vaknar på morgonen då kopplar jag i laddaren. Tills jag halsat i mig kvarg å druckit vatten å borstat tänderna å klätt på mig (20-30min) så har ju telefonen hunnit ladda från ca 30% till nånstans mellan 70-80% å det klarar man sig på tills nästa dygn.

optimala batteri cykler utan minsta ansträngning.

Sen är väl det absolut sämsta för batteriet att använda telefonen + ladda samtidigt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB