Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu är det ju inte så komplicerat när det handlar om "fysiska" anslutningar i Europa, helt ärligt.

Typ 2: "Standardkontakten" för AC-laddning på alla moderna elbilar som säljs i Europa. Det är den som sitter i laddboxen hemma och för annan så kallad destinationsladdning.
CCS (Combo 2): "Standardkontakten" för DC-laddning (snabbladdning) på alla* moderna elbilar som säljs i Europa. Det är den som normalt används för att ladda på macken/laddplatsen.
CHAdeMO: DC-laddning (snabbladdning) för ett fåtal modeller, bland annat Nissan Leaf. Mer eller mindre helt utfasad för nya bilar i Europa, men kontakten finns kvar på många laddare för att serva "äldre" fordon.

En enormt överväldigande majoritet av alla elbilar som säljs i Europa har kombokontakten Typ 2/CCS. Den går att ladda i på en lika enormt överväldigande majoritet av alla laddare. Det är i princip omöjligt att hitta en snabbladdare som inte har Typ 2/CCS, då får man aktivt leta.

Med det sagt är det fortfarande onödigt komplicerat sett till konton, appar etc. Även om det också där tagits stora steg senaste 1-2 åren.

Inkluderas Tesla där oxå? Eller har dom eget?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inkluderas Tesla där oxå? Eller har dom eget?

Tesla har CCS de med i Europa, som sagts så är den fysiska kontakten inget problem i Europa utan det är alla appar och skit man behöver för att kunna ladda på valfri laddare.

Men det börjar bli bättre som sagts med, många biltillverkare har sina laddkort/appar/abonnemang som funkar på flertalet olika laddnätverk. Är oftast inga problem att klara sig på enbart dessa på långresor, men vill du prompt ladda på närmaste laddare så är det fortfarande lite meckigt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inkluderas Tesla där oxå? Eller har dom eget?

Tesla har numera CCS på nya bilar i Europa. Tidigare hade den en sorts typ 2 utan DC-pinnarna som bara gick att snabbladda med dras egna laddare.

Permalänk
Avstängd

Det med olika kontakter är som nämnt inget problem i Europa, om man inte köpt en gammal Leaf då det kan vara lite problematiskt på långresa. Mycket av irritationen kommer från Usa där det finns två olika system, Teslas och det som alla andra använder. Inga av dessa är heller kompatibla med vad som används här, men det är inget problem egentligen, bara om man ska privatimportera elbilar från Nordamerika.

Och egentligen har man ju samma problem med fossilbilar. Är det bensin eller diesel? Etanol? Gas? Dock är problemet egentligen värre där då det är fullt möjligt att ta fel med dyra reparationer som följd.

Permalänk
Medlem

Ok så EU verkar har skött det bättre iaf än USA.
Det e ju en fördel.
Men som ni säger. Det med appar hit o dit är ju rätt skit. Hoppas det löser sig bättre.
O sen som i den där andra videon. Jävla meck med olika Volt o Amps på laddare.
Men sen laddar man nog mest hemma ändå. Utom när man ska på längre resa vilket inte är så ofta. Om man inte gör det i tjänsten o så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om detta varit uppe tidigare: men som hundägare, vilka bra val finns det idag för elbilar?

För oss fungerar det fint med hund i båda våra elbilar. I vår M3 så har vi hunden i baksätet, och i vår lilla Mini så har vi ena baksätet nerfällt och då får hundburen plats alldeles utmärkt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet ej detaljerna, men troligen är det någon sådan orsak misstänker jag. Många av hybriderna har iaf. nästan dubbelt så hög förbrukning/energiåtgång som en Tesla (eller rena elbilar från Hyundai/BMW).

I sammanhanget mycket mindre roll. Trots att en modern Tesla eller rena elbilar från Hyundai/BMW är nästan dubbelt så effektiva och energisnåla som många hybrider, så har de ändå ofta 6-8 ggr. större batterier.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter som något annat spökar där än bara motorn. Elotorer även bostade är extremt effektiva. 80-97% är inte ovanligt och snackar vi borstlösa eller inustriella motorer de senaste 20 åren har jag inte stött på många under 90%

Tror inte skillnaden ligger i effektiviteten på motorn hos en laddhybrid, tror det snarare beror på storleken eftersom många laddhybrider har en i förhållandevis liten elmotor.
Själv har jag inga problem att ligga på samma förbrukning med elmotorn som en vanlig elbil, dock kräver det att man ligger i konstant hastighet hela tiden.
Sen används ju en laddhybrids elmotor betydligt oftare i stadsmiljö vilket innebär en massa start/stopp vilket gör att den förbrukat mer pga den är ganska liten i förhållande till bilens vikt.

När jag på sommaren kör till golfbanan som ligger drygt 20 km från hemmet brukar jag ligga på en förbrukning runt 1,6 - 1,7 kwh/100km, då är det en körning med blandat 40-50km/h och upp till 90km/h varav endast runt 3km är stadskörning och resten landsväg.
Jag kommer även fram och tillbaka på en laddning med ca 10% kvar i batteriet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mullvaden83:

Ok så EU verkar har skött det bättre iaf än USA.
Det e ju en fördel.
Men som ni säger. Det med appar hit o dit är ju rätt skit. Hoppas det löser sig bättre.
O sen som i den där andra videon. Jävla meck med olika Volt o Amps på laddare.
Men sen laddar man nog mest hemma ändå. Utom när man ska på längre resa vilket inte är så ofta. Om man inte gör det i tjänsten o så.

"Volt och amps" är också lite av ett ickeproblem för 90 % av alla användare, vågar jag påstå. Visst är det surt att sitta på en 50 kW-laddare om bilen klarar 150 kW, men det enda som händer är att laddningen tar mer tid. Du behöver inte bry dig - det finns inget som kan gå fel, bilen kan omöjligen få mer effekt än den klarar av. Precis som med en mobilladdare.

TL;DR - om du inte är jättebekymrad över att alltid ladda på minst antal minuter kan du ge fullständigt fan i allt vad kapacitet/volt/amps heter. Passar kontakten är det bara att köra (och det gör den, som sagt).

Förnekar inte att det finns problem med elbilar alltså, men de ligger inte här. Snarast att vi har för få laddare i stora delar av landet och som tidigare nämt att det fortfarande är för "Svensson-komplicerat" med appar etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För att lösa app problemet så klarar du dig rätt långt med 2st appar, Kör Mer och Assemblin Charge i jobbet och där har jag inte gått bet på en laddare där jag behöver använda mitt bankkort eller circleK kortet jag har också

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Volt och amps" är också lite av ett ickeproblem för 90 % av alla användare, vågar jag påstå. Visst är det surt att sitta på en 50 kW-laddare om bilen klarar 150 kW, men det enda som händer är att laddningen tar mer tid. Du behöver inte bry dig - det finns inget som kan gå fel, bilen kan omöjligen få mer effekt än den klarar av. Precis som med en mobilladdare.

TL;DR - om du inte är jättebekymrad över att alltid ladda på minst antal minuter kan du ge fullständigt fan i allt vad kapacitet/volt/amps heter. Passar kontakten är det bara att köra (och det gör den, som sagt).

Förnekar inte att det finns problem med elbilar alltså, men de ligger inte här. Snarast att vi har för få laddare i stora delar av landet och som tidigare nämt att det fortfarande är för "Svensson-komplicerat" med appar etc.

Håller helt med! Det är enklare än att ta rätt handtag vid pumpen på bensinstationen. Bara betalning av drivmedel som är enklare om man kör bensin/diesel.

Permalänk
Inaktiv

Abonnemang och appjävlar får mig att tveka. Varför kan vi inte bara betala med kort och sen drar det av laddad mängd när jag är klar som på bränslestationer?

Permalänk
Medlem

Hittade denna som lät intressant men är en hybrid
https://www.lynkco.com/sv-se/month-to-month-details

Finns det några smidiga liknande lösningar för elbilar? Hittat några men antingen så kostar de över 10 per månad. Annars är de flesta låst till 24-48 månader.

Lynkco såg rätt intressant annars också då den verkar klara upp till 80+ km på ren el under bra omständigheter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hittade denna som lät intressant men är en hybrid
https://www.lynkco.com/sv-se/month-to-month-details

Finns det några smidiga liknande lösningar för elbilar? Hittat några men antingen så kostar de över 10 per månad. Annars är de flesta låst till 24-48 månader.

Lynkco såg rätt intressant annars också då den verkar klara upp till 80+ km på ren el under bra omständigheter.

Jag brukar använda mig av imove.se men finns också schysst.se. Även Avis och Europcar erbjuder korttidsleasing.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Abonnemang och appjävlar får mig att tveka. Varför kan vi inte bara betala med kort och sen drar det av laddad mängd när jag är klar som på bränslestationer?

Ofta kan man det, och ofta funkar en app på flera tjänster, men vill man minimera kostnaderna så kan man tjäna på att ha en massa appar och konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hittade denna som lät intressant men är en hybrid
https://www.lynkco.com/sv-se/month-to-month-details

Finns det några smidiga liknande lösningar för elbilar? Hittat några men antingen så kostar de över 10 per månad. Annars är de flesta låst till 24-48 månader.

Lynkco såg rätt intressant annars också då den verkar klara upp till 80+ km på ren el under bra omständigheter.

Det är ju samma bolag (och plattform) som Geely, Volvo, Polestar, mflr. andra märken. Lär komma rena elbilar även från Lync & Co väldigt snart misstänker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ofta kan man det, och ofta funkar en app på flera tjänster, men vill man minimera kostnaderna så kan man tjäna på att ha en massa appar och konton.

Ofta räcker inte utan det måste fungera 100% av gångerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Ofta räcker inte utan det måste fungera 100% av gångerna

Ja, då får man skaffa ett gäng appar, eller så har man lite koll i förväg så man vet vilka stationer man kan ladda på och vilka man inte har appen för.

Men det är för de allra flesta ett icke-problem eller åtminstone ett problem som uppstår väldigt sällan. Det är så sjukt mycket fokus på räckvidd, publika snabbladdare och laddtider hela tiden men i vardagen har det ju ingen betydelse för en stor majoritet, då laddar man hemma och batteriet riskerar aldrig att ta slut liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det var rätt bra men att kryp köra i köer tror jag knappast ger några mängder. Hybrider har ju mindre motorer och batteri och då blir det sämre.

34% tillbaka är inte lite att få tillbaka på motorbromsning.
Det fina med elbil är att du kan få tillbaka massa el från motorbromsning, vanliga bromsen används bara vid hårda inbromsningar.

Hybrider tycker jag är onödiga, den lilla laddningen de har 8-10kWh när den är slut är det slut, det går inte att snabbladda hybriderna, åker man på långresa påverkas knappt förbrukningen av den lilla elen.
Körde med en hybrid till en bra bit utanför Föllinge och tillbaka förra året, körde enbart på hybridläget där elmotorn endast hjälper till vid acceleration, kom inte ens upp till gävle så var elen helt slut, den drog till och med mer soppa än föregående bil utan hybrid samma sträcka.

Kör du enbart 3-4 mil om dagen är hybriden säkert bra, men då kan man lika härna ha en ren elbil med mindre batteri så den blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

34% tillbaka är inte lite att få tillbaka på motorbromsning.
Det fina med elbil är att du kan få tillbaka massa el från motorbromsning, vanliga bromsen används bara vid hårda inbromsningar.

Hybrider tycker jag är onödiga, den lilla laddningen de har 8-10kWh när den är slut är det slut, det går inte att snabbladda hybriderna, åker man på långresa påverkas knappt förbrukningen av den lilla elen.
Körde med en hybrid till en bra bit utanför Föllinge och tillbaka förra året, körde enbart på hybridläget där elmotorn endast hjälper till vid acceleration, kom inte ens upp till gävle så var elen helt slut, den drog till och med mer soppa än föregående bil utan hybrid samma sträcka.

Kör du enbart 3-4 mil om dagen är hybriden säkert bra, men då kan man lika härna ha en ren elbil med mindre batteri så den blir billigare.

Jag körde en Mazda CX-60 PHEV under en vecka, ca 120 mil. Elläget gick inte att välja på hela veckan då den tyckte att -10 var för kallt, vilket även återförsäljaren bekräftade. Sen drog den ca 1,1 liter milen och hade en tank på 40 liter. Vilket skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

34% tillbaka är inte lite att få tillbaka på motorbromsning.
Det fina med elbil är att du kan få tillbaka massa el från motorbromsning, vanliga bromsen används bara vid hårda inbromsningar.

Hybrider tycker jag är onödiga, den lilla laddningen de har 8-10kWh när den är slut är det slut, det går inte att snabbladda hybriderna, åker man på långresa påverkas knappt förbrukningen av den lilla elen.
Körde med en hybrid till en bra bit utanför Föllinge och tillbaka förra året, körde enbart på hybridläget där elmotorn endast hjälper till vid acceleration, kom inte ens upp till gävle så var elen helt slut, den drog till och med mer soppa än föregående bil utan hybrid samma sträcka.

Kör du enbart 3-4 mil om dagen är hybriden säkert bra, men då kan man lika härna ha en ren elbil med mindre batteri så den blir billigare.

Beror ju på hur mycket du kör och vilken körstil du har samt vägar, annan trafik mm. du kan få tillbaka 500% på motorbromsning om du rullar mycket nedförsbackar.
kollade på tuben där en kille testade och han sparade mer el i sin elbil på att frirulla än att använda motorbromsen så mycket handlar om hur du kör.
https://www.youtube.com/watch?v=7nUgmEuyKIU

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ofta det faktiskt krävs appar? Vad händer om nätet ligger nere eller annat strul med mobilen?

Permalänk
Medlem

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofta det faktiskt krävs appar? Vad händer om nätet ligger nere eller annat strul med mobilen?

Om nätet ligger nere så funkar det lika dåligt som bensinmackar, d.v.s. inte alls.

Däremot krävs ju inte alltid en app, ibland räcker det med en tagg eller ett kreditkort. Men sånt här kan ni ju Googla er till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Om nätet ligger nere så funkar det lika dåligt som bensinmackar, d.v.s. inte alls.

Däremot krävs ju inte alltid en app, ibland räcker det med en tagg eller ett kreditkort. Men sånt här kan ni ju Googla er till..

Vänta nu, det finns väl många fel som kan störa ut en mobiltelefon men icke en fast lina?
Heck, även om macken är trådlös så kan det vara helt olika leverantörer.

Förstår att man kan googla sig fram, det var mer en allmän fråga då det nästan lät som en norm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Menar du för knappar osv i bilen?

Verkar redan göra en återkomst, men stor biltillverkare är så sega att det tar flera år att genomföra ändringar.

Så först måste de rulla ut deras nya moderna bilar med bara touch (även om de vet att det är dåligt och man redan jobbar på fysiska igen) sen tar det tyvärr något år innan man ser ändringarna.

Många håller ju just nu på att sätta touch på alla knappar på ratten, helt sjukt. Men rykten säger att flesta som gjort det redan håller på att fasa ut det för framtida modeller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Nja, VW har ju backat nu och utlovat mekaniska knappar vid nästa revision av ID4. Det beror egentligen inte på touchknappar i sig utan att de har implementerat det så fruktansvärt illa med touchknappar utan belysning, multifunktionsknappar med touch, touchknappar som också har swipe-funktion...tids nog kommer industrin hitta ett fungerande upplägg men i närtid kommer vi se en massa experimentella lösningar.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Vänta nu, det finns väl många fel som kan störa ut en mobiltelefon men icke en fast lina?
Heck, även om macken är trådlös så kan det vara helt olika leverantörer.

Förstår att man kan googla sig fram, det var mer en allmän fråga då det nästan lät som en norm?

Jo, det är den sämsta aspekten med elbilar skulle jag säga. En massa appar och konton man behöver, kanske taggar, ibland funkar det med kort ofta inte, med några få bilar och laddare så behöver man inte göra något alls mer än att koppla in sladden, men det är ovanligt.

Problemet blir nog också värre för att detta inte är något man gör i vardagen, det är inte som att tanka på macken som man ändå gör någon gång i månaden eller så och därmed vänjer sig vid deras pissiga touchskärmar med katastrofgränssnitt och pushar för spolarvätska på tapp, automattvätt och liknande, utan det är mycket mer sällan än så. Så när man väl står där så blir det en än mer stressande situation då man förstås inte kommer ihåg lösenordet till appen man sist använde för ett par år sedan eller så, och självklart har man hela familjen i bilen för man är ju på långresa, och så vidare. Och eftersom det är just typ sportlovet på väg till fjällen så har man en lång kö bakom sig som blir allt surare ju längre tid det tar för en att komma igång.

Samtidigt, lägger man ihop tiden för den handfull tillfällen man har behövt ladda på snabbladdare så är det inget jämfört med tiden nerlagd på att tanka om man hade en fossilbil liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Det handlar mycket om mode tror jag och då lär det växla tillbaka igen ganska snart. Det som talar emot det är förstås att det är väldigt mycket billigare att inte ha knappar och vred, skillnaden blir ännu större om man jämför analoga mätare och varningslampor mot en skärm, så den striden är nog förlorad. Men touch oavsett om det är på en skärm eller på "knappar" som inte känns är ju inte bra ergonomi eller säkerhet så pendeln lär slå långt åt andra hållet när det väl växlar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Tuffat runt i en Nissan Ariya i helgen, där tycker jag man löst det där med knappar på ett supersnyggt sätt. Klimatknapparna är liksom integrerade i instrumentpanelen, tydligt upplysta och ger feedback när man trycker på dom. Svårt att svara på om det är riktigt feedback eller inte, men tydligt att man trycker på dom iaf Jätteskärmar där allt ska finnas i den har jag lite svårt för men det är ju så dom flesta nya bilar ser ut idag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Nja, VW har ju backat nu och utlovat mekaniska knappar vid nästa revision av ID4. Det beror egentligen inte på touchknappar i sig utan att de har implementerat det så fruktansvärt illa med touchknappar utan belysning, multifunktionsknappar med touch, touchknappar som också har swipe-funktion...tids nog kommer industrin hitta ett fungerande upplägg men i närtid kommer vi se en massa experimentella lösningar.

Jag tycker om touchknapparna i min id4... Det som är dåligt är de ej belysta reglagen under skärmen. Speciellt rattknapparna är suveräna.
De som klagar på knapparna misstänker jag är de som inte har en id själva? Kanske samma personer som hängde kvar på telefoner med knappsats/mekaniskt tangentbord som Blackberry?

Då har jag mycket svårare för de bilar som saknar vissa knappar/instrumentkluster helt.