Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Så länge du inte leasar är frågan om det blir billigare, kommer det en refresh som det ryktas om (har setts bilder som antyder på en exteriör refresh) så lär värdeminskningen på den äldre designen bli högre.

Planerar inte att sälja den inom överskådlig framtid isf, på längre tid lär det jämna ut sig så det är irrelevant isf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Planerar inte att sälja den inom överskådlig framtid isf, på längre tid lär det jämna ut sig så det är irrelevant isf.

Ja om du har den länge så lär det inte göra någon större skillnad. Men på 3 års sikt kan det nog jämna ut sig rätt bra med värdeminskning mot extra räntekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du har den länge så lär det inte göra någon större skillnad. Men på 3 års sikt kan det nog jämna ut sig rätt bra med värdeminskning mot extra räntekostnad.

Förutsatt att inte priserna tar ett skutt upp också så värdeminskningen i kronor blir likvärdig. Tids nog får vi ju se men jag tvivlar på att priserna kommer vara på samma nivå som idag när en refresh har lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förutsatt att inte priserna tar ett skutt upp också så värdeminskningen i kronor blir likvärdig. Tids nog får vi ju se men jag tvivlar på att priserna kommer vara på samma nivå som idag när en refresh har lanserats.

Ja, om det sker så kan det ta ut varandra såklart. Tror personligen att sannolikheten är hög för att en ny Model 3/Y kommer kosta mindre vid utgången på året än den gör nu även med en refresh även om det kan temporärt bli ett högre pris vid en refresh. Så som utsikterna för ekonomin ser ut framöver så kommer nybilsförsäljningen få en riktig smocka på global nivå, samtidigt försöker Tesla att växa produktionstakten kraftigt så de lär tulla på sina marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då borde en hybrid vara rätt bra? Inbromsnigs elen du får tillbaka brukar vara rätt marginell men gör man det väldigt mycket så blir det någon procent.

Se nedan bild, det är mycket man får tillbaka på motorbromsning (recuperation).

En hybrid hade jag innan, får inte alls lika bra tillbaka från motorbromsning på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förutsatt att inte priserna tar ett skutt upp också så värdeminskningen i kronor blir likvärdig. Tids nog får vi ju se men jag tvivlar på att priserna kommer vara på samma nivå som idag när en refresh har lanserats.

Frågan är också om de MY som man beställer nu kommer någonsin att få fungerande avståndsbedömning för farthållare och parkeringshjälp. Jag tror inte det. Att enbart ha kamera för detta är en väldigt dålig ide för vårt klimat. Jag tror inte ens att de kostat på sig spolning på kamerorna? Jag kommer vänta med beställning tills man ser vad de gör åt de problem som finns.

De MY man beställer nu har (troligtvis?):
Ingen radar alls.
Ej fungerande Matrix strålkastare.
Ingen parkeringsvarnare varken fram eller bak.
Ej fungerande farthållare vid blött väglag/vinter (kamerabaserat).
Ej fungerande automatik för adaptiv farthållare/torkare/avbländning helljus (de är länkade).
Vissa har fortfarande sämre komfort/ljuddämpning? (kinesiska?)

En dealbreaker kan också vara att Tesla har höga försäkringskostnader. Är inte säker på hur en MY RWD ligger i kostnad, någon som vet?

Model Y med HW4 verkar även få ny 5 MP kamera framåt, + ev. nya kameror framåt i strålkastaren? Även radar i front verkar de förbereda för.

Om jag missförstått eller glömt något ovan får någon gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Se nedan bild, det är mycket man får tillbaka på motorbromsning (recuperation).

En hybrid hade jag innan, får inte alls lika bra tillbaka från motorbromsning på dem.

<Uppladdad bildlänk>

Det var rätt bra men att kryp köra i köer tror jag knappast ger några mängder. Hybrider har ju mindre motorer och batteri och då blir det sämre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det var rätt bra men att kryp köra i köer tror jag knappast ger några mängder. Hybrider har ju mindre motorer och batteri och då blir det sämre.

Dessutom så har hybrider generellt mycket sämre verkningsgrad på sina elmotorer jämfört med de som sitter i riktiga elbilar. Dessutom nackdelen av tyngden att släpa på dubbla drivlinor. Bägge sakerna bidrar till att många hybrider tyvärr nästan har en dubbelt så hög förbrukning jämfört med äkta och effektivare elbilar (som tex. Tesla, Hyundai, BMW).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Dessutom så har hybrider generellt mycket sämre verkningsgrad på sina elmotorer jämfört med de som sitter i riktiga elbilar. Dessutom nackdelen av tyngden att släpa på dubbla drivlinor. Bägge sakerna bidrar till att många hybrider tyvärr nästan har en dubbelt så hög förbrukning jämfört med äkta och effektivare elbilar (som tex. Tesla, Hyundai, BMW).

Men släpa på batterier spelar ingen roll eller vadå?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med alla dessa skärmar som är i moderna elbilar vad gäller mörkerkörning, finns det någon fiffig lösning som släcker ned dessa eller hur fungerar det?

Är själv van att skruva ned all belysning och stänga av navigator/mediaskärm och har lite svårt att förlika mig med tanken att den vanliga instrumentpanelen byts ut till en skärm.

Ni som en gång i tiden kört Saab med 'Night panel' förstår säkert vad jag syftar på och vilken skillnad det blir när kupén är i princip helt nedsläckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dessutom så har hybrider generellt mycket sämre verkningsgrad på sina elmotorer jämfört med de som sitter i riktiga elbilar. Dessutom nackdelen av tyngden att släpa på dubbla drivlinor. Bägge sakerna bidrar till att många hybrider tyvärr nästan har en dubbelt så hög förbrukning jämfört med äkta och effektivare elbilar (som tex. Tesla, Hyundai, BMW).

Varför har hybridernas elmotorer sämre verkningsgrad? Billigare kanske? Borde vara liknande motorer tycker man. Hela drivlinan är väll inte dubbel. 2 axlar in i cvt lådan som sedan kör ut kraften till drivlinan. Fast det kanske finns bilar med 2 helt separata drivlinor vilket verkar onödigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur fungerar det med alla dessa skärmar som är i moderna elbilar vad gäller mörkerkörning, finns det någon fiffig lösning som släcker ned dessa eller hur fungerar det?

Är själv van att skruva ned all belysning och stänga av navigator/mediaskärm och har lite svårt att förlika mig med tanken att den vanliga instrumentpanelen byts ut till en skärm.

Ni som en gång i tiden kört Saab med 'Night panel' förstår säkert vad jag syftar på och vilken skillnad det blir när kupén är i princip helt nedsläckt.

ICE-bilar har skärmar de också sedan många år, så det är inte exklusivt för elbilar.
Det varierar hur man kan släcka skärmarna.
Man tycker att det borde vara rätt enkelt att släcka delar av skärmarna men vilka bilar som kan köra riktig "night panel" vet jag inte.
Gillade också mina 9-3 med nightpanel, sista var en 9-3 SC 2,8 V6 Aero, fin bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dessutom så har hybrider generellt mycket sämre verkningsgrad på sina elmotorer jämfört med de som sitter i riktiga elbilar. Dessutom nackdelen av tyngden att släpa på dubbla drivlinor. Bägge sakerna bidrar till att många hybrider tyvärr nästan har en dubbelt så hög förbrukning jämfört med äkta och effektivare elbilar (som tex. Tesla, Hyundai, BMW).

Har för mig att jag har samma elmotor i min Q3 hybrid som Q4 har som extramotor vid AWD, så att det är någon större skillnad på en ladd hybrids motor vs elbil tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför har hybridernas elmotorer sämre verkningsgrad? Billigare kanske?

Vet ej detaljerna, men troligen är det någon sådan orsak misstänker jag. Många av hybriderna har iaf. nästan dubbelt så hög förbrukning/energiåtgång som en Tesla (eller rena elbilar från Hyundai/BMW).

Skrivet av ironsavior:

Men släpa på batterier spelar ingen roll eller vadå?

I sammanhanget mycket mindre roll. Trots att en modern Tesla eller rena elbilar från Hyundai/BMW är nästan dubbelt så effektiva och energisnåla som många hybrider, så har de ändå ofta 6-8 ggr. större batterier.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Frågan är också om de MY som man beställer nu kommer någonsin att få fungerande avståndsbedömning för farthållare och parkeringshjälp. Jag tror inte det. Att enbart ha kamera för detta är en väldigt dålig ide för vårt klimat. Jag tror inte ens att de kostat på sig spolning på kamerorna? Jag kommer vänta med beställning tills man ser vad de gör åt de problem som finns.

De MY man beställer nu har (troligtvis?):
Ingen radar alls.
Ej fungerande Matrix strålkastare.
Ingen parkeringsvarnare varken fram eller bak.
Ej fungerande farthållare vid blött väglag/vinter (kamerabaserat).
Ej fungerande automatik för adaptiv farthållare/torkare/avbländning helljus (de är länkade).
Vissa har fortfarande sämre komfort/ljuddämpning? (kinesiska?)

En dealbreaker kan också vara att Tesla har höga försäkringskostnader. Är inte säker på hur en MY RWD ligger i kostnad, någon som vet?

Model Y med HW4 verkar även få ny 5 MP kamera framåt, + ev. nya kameror framåt i strålkastaren? Även radar i front verkar de förbereda för.

Om jag missförstått eller glömt något ovan får någon gärna rätta mig.

Finns det någon konkurrent då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet ej detaljerna, men troligen är det någon sådan orsak misstänker jag. Många av hybriderna har iaf. nästan dubbelt så hög förbrukning/energiåtgång som en Tesla (eller rena elbilar från Hyundai/BMW).

I sammanhanget mycket mindre roll. Trots att en modern Tesla eller rena elbilar från Hyundai/BMW är nästan dubbelt så effektiva och energisnåla som många hybrider, så har de ändå ofta 6-8 ggr. större batterier.

Låter som något annat spökar där än bara motorn. Elotorer även bostade är extremt effektiva. 80-97% är inte ovanligt och snackar vi borstlösa eller inustriella motorer de senaste 20 åren har jag inte stött på många under 90%

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter som något annat spökar där än bara motorn. Elotorer även bostade är extremt effektiva. 80-97% är inte ovanligt och snackar vi borstlösa eller inustriella motorer de senaste 20 åren har jag inte stött på många under 90%

Jo jag tror inte det där stämmer. Vad jag har sett så brukar laddhybrider gå ungefär så långt som en elbil hade gjort med samma batteristorlek. Till exempel BMW 225 Xe som har batteri på 14,2 kWh och ska gå 87 km, eller Peugeot 408 GT som har 12,4 kWh och ska gå 62 km. Inte supereffektiva kanske men ungefär på samma nivå som elbilar i liknande storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag tror inte det där stämmer. Vad jag har sett så brukar laddhybrider gå ungefär så långt som en elbil hade gjort med samma batteristorlek. Till exempel BMW 225 Xe som har batteri på 14,2 kWh och ska gå 87 km, eller Peugeot 408 GT som har 12,4 kWh och ska gå 62 km. Inte supereffektiva kanske men ungefär på samma nivå som elbilar i liknande storlek.

Ja det låter väldigt konstigt faktiskt att det skulle vara så pass illa. Vet att äldre truckar och batteridrivna saker(även leksaker) dumpade mycket av energin för att dom reglerade hastigheten med motstånd istället för dagens "stepdown" regulatorer som "pulsar" ut energin(det högt pipande ljud du hör ur många moderna maskiner). tekniken har kommit kapp många saker vi inte kunde använda effektiv eller kunde använda alls. som litium batterier som kom på tidigt 70 tal men det fanns inte någon enkel och billig teknik att ladda så ostabila batterier då dumladdare var normen och då är NICD batterier perfekta då dom skiter i det mesta

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare

Vet inte om detta varit uppe tidigare: men som hundägare, vilka bra val finns det idag för elbilar?

Bakgrund: frugan funderar på att ta ut en personalbil, enda som är tillåtet är BEV och PHEV. Vi har tidigare haft en Passat GTE, en ny sådan är ett alternativ men skulle hellre gå med en BEV.

Enda realistiska vi känner till är ID.4, men den är en rätt ordentlig kompromiss. Finns specialbyggda hundburar som passar ID.4, men de är relativt trånga jämfört med vad man får in i t.ex. Passat:en.

Har för mig att det fladdrat förbi "kommande elbils-kombi-modeller" i denna tråd. Har dessa nått marknaden och vilka modeller handlar det om i så fall?

Skrivet av ironsavior:

Men släpa på batterier spelar ingen roll eller vadå?

Vikt en faktor man fokuserar på betydligt mer för elbilar just då det är viktigt för räckvidd/effektivitet. Även om ett stort batteri väger mycket (största batteriet i Tesla M3 väger ca 800 kg, men det är ett rejält stort batteri), så väger en ICE-drivlina även den en hel del, ca 400 kg (150-200 kg motor, 50-100 kg växellåda, 100-150 kg tank/kylare/vätskor/avgassystem, etc).

Elbilar får "tillbaka" en del av sin vikt i form av tunnare/lättare rutor, rent generellt lättare material och inte sällan mindre isolering.

Hybrider är ur denna aspekt i praktiken en ICE-bil med batteri, så de är inte byggd med samma fokus på att minimera vikt. Ovanpå det tillkommer då 100-150 kg batteri.

Att minska vikten är även kritiskt ur miljöhänseende. Nu med ökande antal BEV som har "zero tail-pipe emission" så har man allt mer börjat titta på andra utsläpp. En sak man inte tidigare riktigt tänkt på är hur mycket utsläpp däcken genererar...

Vikt är relevant här då högre vikt leder till mer däckslitage. Allt annat lika har denna rapport kommit fram till detta:

"our testing suggests for every 500 kg extra vehicle weight – about the mass of a large battery – tyre wear emissions rise by 21%."

Givet diskussionen om "cancerbilar" tidigare blir då detta rätt viktigt

"particulate mass generated from tyre wear is nearly 2,000 times greater than that from the tailpipe of modern ICE vehicles"

D.v.s. även om BEV är rejält positivt för att minska buller och CO2 så är just risken att få åkommor som cancer mer relaterade till utsläpp av små partiklar, vilket primärt kommer från andra ställen än ICE-bilar avgasrör. ("modern ICE..." är i.o.f.s. relevant, det har historiskt varit ett problem).

Var själv inte medveten om att man använder slam från reningsverk till gödsel av matvaror... Men det sätter rätt mycket fokus på varför t.ex. däckavlagringar är ett hälsoproblem.

miljösido-spår, klicka på egen risk...
Skrivet av martinot:

Vet ej detaljerna, men troligen är det någon sådan orsak misstänker jag. Många av hybriderna har iaf. nästan dubbelt så hög förbrukning/energiåtgång som en Tesla (eller rena elbilar från Hyundai/BMW).

I sammanhanget mycket mindre roll. Trots att en modern Tesla eller rena elbilar från Hyundai/BMW är nästan dubbelt så effektiva och energisnåla som många hybrider, så har de ändå ofta 6-8 ggr. större batterier.

Rena elbilar är generellt sett betydligt mer effektiva, både i "verklig" effektivitet och enligt WLTP. Men det är långt ifrån någon dubbel effektivitet, 40-50 % är en mer realistiskt siffra om man ställer hybrider mot Tesla, som i sin tur ligger i topp på effektivitet hos elbilar.

Går man på WLTP är ju effektiviteten i Ford Mach-E ER mindre än 10 % bättre jämfört med Kia sportage PHEV på batteridrift (187 Wh/km mot 199 Wh/km). Men det är en "meh" elbil ur effektivitetsaspekten mot en av de bästa PHEV ur samma aspekt.

Europeiska tillverkar får fundera var de gör fel, för generellt ligger det sydkoreanska/japanska PHEV-modeller något snäpp bättre i effektivitet än övriga. Det har blivit betydligt bättre, när vi hade första generationen Passat GTE var 280-300 Wh/km vad man kunde räkna med i praktiken...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

El-bilar o Laddning

MKBHD gjorde ett litet klipp om diskutionen om el bilar o dess skit laddinfrastruktur.
Adaptrar hit o dit. Tech som inte funkar.
Alla märken ska ha olika kontakter.
Varför allt detta skit när alla tillverkare borde ha en jävla kontakt för laddning. Samma system på alla.
Som bensin o diesel. Finns det nåt simplare än o tanka en bil? Samma slang för alla märken.
Jag kör inte elbil. Men jag ser ju laddstationerna här o där. Vissa stationer har ju 3 olika kablar!!! Asså WTF? För att alla märken ska olika system? Kan dom inte bara enas om en kontakt? Ett system?
Det är samma bullshit som USB vs Thunderbolt vs lightning kabel! Tech bolag är verkligen sämst på att komma överens.
Vi kunder skiter i deras konkurrens med varann. Vi vill att det alltid bara ska funka. O ska kunna ladda vart man vill. Precis som man tankar (bensin/diesel) vart man vill.

Hur ser ni som har Elbil på saken? Hur funkar det för er?

Jag kanske är helt ute o cyklar o har ingen aning om vad jag pratar om för jag själv inte kör EL.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om detta varit uppe tidigare: men som hundägare, vilka bra val finns det idag för elbilar?

Bakgrund: frugan funderar på att ta ut en personalbil, enda som är tillåtet är BEV och PHEV. Vi har tidigare haft en Passat GTE, en ny sådan är ett alternativ men skulle hellre gå med en BEV.

Enda realistiska vi känner till är ID.4, men den är en rätt ordentlig kompromiss. Finns specialbyggda hundburar som passar ID.4, men de är relativt trånga jämfört med vad man får in i t.ex. Passat:en.

Har för mig att det fladdrat förbi "kommande elbils-kombi-modeller" i denna tråd. Har dessa nått marknaden och vilka modeller handlar det om i så fall?

Nu är väl detta inte rena kombis men Ioniq 5? Model Y? Far hade en Passat GTE förut och har en Model Y nu och han är mer nöjd med lastningen i Model Y, nackdelen är väl att Model Y närmar sig SUV.

Rena kombis är det väl rätt dött med än så länge om vi bortser från Porsche Taycan CrossTurismo, tycker ID4 närmar sig SUV-området också. Audi och BMW verkar komma med A6/i5 som verkar komma som kombis inom några år men de är ett tag bort och lär bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rena kombis är det väl rätt dött med än så länge om vi bortser från Porsche Taycan CrossTurismo, tycker ID4 närmar sig SUV-området också. Audi och BMW verkar komma med A6/i5 som verkar komma som kombis inom några år men de är ett tag bort och lär bli dyrare.

MG5:an är väl den kombin som finns idag i princip.
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/mg/mg5-electric

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ta en sån diskussion i tråden om Elbilar? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595626-elbilar-traden...

Förövring kör väl alla märken i Europa samma kontakt CCS. Men Tesla i USA kör egen kontakt och resten kör CCS.

Sen är det en jävla djungel med abbonnemang osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kontakten vet jag inte men håller med dig EU har ett finger med i mycket men detta tycks de ha glömt.. massa konton och appar hit och dit. Jag har laddare hemma men skulle jag inte haft det så skulle jag nog valt en hybrid istället.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur fungerar det med alla dessa skärmar som är i moderna elbilar vad gäller mörkerkörning, finns det någon fiffig lösning som släcker ned dessa eller hur fungerar det?

Är själv van att skruva ned all belysning och stänga av navigator/mediaskärm och har lite svårt att förlika mig med tanken att den vanliga instrumentpanelen byts ut till en skärm.

Ni som en gång i tiden kört Saab med 'Night panel' förstår säkert vad jag syftar på och vilken skillnad det blir när kupén är i princip helt nedsläckt.

Skrivet av Dunde:

ICE-bilar har skärmar de också sedan många år, så det är inte exklusivt för elbilar.
Det varierar hur man kan släcka skärmarna.
Man tycker att det borde vara rätt enkelt att släcka delar av skärmarna men vilka bilar som kan köra riktig "night panel" vet jag inte.
Gillade också mina 9-3 med nightpanel, sista var en 9-3 SC 2,8 V6 Aero, fin bil.

Brukar också störa mig på saker som lyser när man kör på natten. Kör oftast på lägsta inställningen i mörker.

I Tesla Model 3 har jag den inställd på auto med ganska låg ljusstyrka.
Den byter då automatiskt mellan ljust och mörkt läge beroende på hur ljust det är ute, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att säga till om på detta ämne då jag skälv ej kör el än.
Men vill ändå dela denna video som jag tycker också förklarar samma problem, fast roligare och även varför det öppenbarligen ska vara så svårt att ladda bilen så snabbt som det går och vad man ska kolla efter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Nu är väl detta inte rena kombis men Ioniq 5? Model Y? Far hade en Passat GTE förut och har en Model Y nu och han är mer nöjd med lastningen i Model Y, nackdelen är väl att Model Y närmar sig SUV.

Rena kombis är det väl rätt dött med än så länge om vi bortser från Porsche Taycan CrossTurismo, tycker ID4 närmar sig SUV-området också. Audi och BMW verkar komma med A6/i5 som verkar komma som kombis inom några år men de är ett tag bort och lär bli dyrare.

SUV (eller egentligen "cross-over") är i sig inget hinder, är väl medveten om att kombis popularitet varit en rätt lokal företeelse här och den i praktiken ersatts av "cross-overs".

Har en bekant som precis skaffat en Model Y, han berömmer också lastutrymmet! Det är dock inget som lämpar sig för hundbur givet formen på bakändan...

Ioniq 5 har samma problem som de flesta cross-overs: utrymmet kan ha OK volym, men är allt för grunt för att fungera för just detta use-case. Har kikat på rätt många cross-overs, dessa är ju super-inne just nu... ID.4 har, för att vara en cross-over, relativt stort djup på lastutrymmet.

Dels kräver lagen att man transporterar hunden på ett sätt så den inte flyger runt i bilen, går i.o.f..s att ha "säkerhetsbälte" på hunden. Men en bur har långt fler användingsområden som är väldigt önskvärda.

Tackar, får åka och kolla in en sådan!

Men den var ful som stryk. Så gissar att den inte kommer har speciellt hög "wife acceptance factor" (och vill nog inte ha den själv heller)...

Edit: angående ID.4 och hundburar. Även denna är som sagt inte optimal, men finns rätt många hundägare och nyckelordet är "specialdesignad" hundbur för modellen. Nog ingen djärv gissning att då ID.4 blev 2022 mest sålda BEV-modell i Sverige är det just den modellen det blir värt att göra lite mer nischade utrustningar till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜

Nu är det ju inte så komplicerat när det handlar om "fysiska" anslutningar i Europa, helt ärligt.

Typ 2: "Standardkontakten" för AC-laddning på alla moderna elbilar som säljs i Europa. Det är den som sitter i laddboxen hemma och för annan så kallad destinationsladdning.
CCS (Combo 2): "Standardkontakten" för DC-laddning (snabbladdning) på alla* moderna elbilar som säljs i Europa. Det är den som normalt används för att ladda på macken/laddplatsen.
CHAdeMO: DC-laddning (snabbladdning) för ett fåtal modeller, bland annat Nissan Leaf. Mer eller mindre helt utfasad för nya bilar i Europa, men kontakten finns kvar på många laddare för att serva "äldre" fordon.

En enormt överväldigande majoritet av alla elbilar som säljs i Europa har kombokontakten Typ 2/CCS. Den går att ladda i på en lika enormt överväldigande majoritet av alla laddare. Det är i princip omöjligt att hitta en snabbladdare som inte har Typ 2/CCS, då får man aktivt leta.

Med det sagt är det fortfarande onödigt komplicerat sett till konton, appar etc. Även om det också där tagits stora steg senaste 1-2 åren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver räckvidden i högre hastighet finns ju Buzz. Då kan du ta med dig en mindre häst.

308 och Astra, som finns som förlängda kombiversioner, ska väl komma under året i elvariant. Dock kan ju det vara lite skakigt i dessa tider.

Alternativ till ID.4 är väl annars Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SUV (eller egentligen "cross-over") är i sig inget hinder, är väl medveten om att kombis popularitet varit en rätt lokal företeelse här och den i praktiken ersatts av "cross-overs".

Har en bekant som precis skaffat en Model Y, han berömmer också lastutrymmet! Det är dock inget som lämpar sig för hundbur givet formen på bakändan...

Ioniq 5 har samma problem som de flesta cross-overs: utrymmet kan ha OK volym, men är allt för grunt för att fungera för just detta use-case. Har kikat på rätt många cross-overs, dessa är ju super-inne just nu... ID.4 har, för att vara en cross-over, relativt stort djup på lastutrymmet.

Dels kräver lagen att man transporterar hunden på ett sätt så den inte flyger runt i bilen, går i.o.f..s att ha "säkerhetsbälte" på hunden. Men en bur har långt fler användingsområden som är väldigt önskvärda.

Tackar, får åka och kolla in en sådan!

Men den var ful som stryk. Så gissar att den inte kommer har speciellt hög "wife acceptance factor" (och vill nog inte ha den själv heller)...

Edit: angående ID.4 och hundburar. Även denna är som sagt inte optimal, men finns rätt många hundägare och nyckelordet är "specialdesignad" hundbur för modellen. Nog ingen djärv gissning att då ID.4 blev 2022 mest sålda BEV-modell i Sverige är det just den modellen det blir värt att göra lite mer nischade utrustningar till.

Skoda Enyaq? Mer kantig i bak som uppskattas av många hundägare

Visa signatur