Extrajobb som utvecklare för student

Permalänk
Medlem

Extrajobb som utvecklare för student

Tjo hörni.

Pluggar nu första året (andra terminen) på systemvetenskaps programmet på LiU. Jobbar även på ett företag som IT support på deltid men känner att jag vill försöka tidigt att sätta in en fot i utvecklar världen. Har sen innan universitetet lärt mig själv MERN stacket för fullstack, suttit i Unreal med c++ och gjort en del python skript för automatisering av tasks på fritiden åt mig själv och åt polare. Har lite repos uppe på Github kring det.

Undrar egentligen, hur stor chans tror ni det är att jag som första årare skulle kunna få ett deltidsjobb som utvecklare (mest troligt inom webben, antingen full-, front- eller backend)? Funderar på om man ska mejla ut till massor tech företag och se ifall de är intresserade av att ta in en student så tidigt, ifall någon tror det hade funkat? Bor i Linköping för övrigt.

Permalänk
Medlem

Skulle tro väldigt liten. Generellt har junior positioner ett högre söktryck. Varför skulle en arbetsgivare välja en som fortfarande studerar vs en som är nyexad?
Det skadar inte att söka, men förvänta dig inget mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle tro väldigt liten. Generellt har junior positioner ett högre söktryck. Varför skulle en arbetsgivare välja en som fortfarande studerar vs en som är nyexad?
Det skadar inte att söka, men förvänta dig inget mirakel.

Det är ju två helt olika grejer. De söker inte exade personer till extrajobb.

Just efter första året tror jag det blir svårt, har själv läst civ ing datateknik och det var väl runt år 3 som kursare lyckades landa dessa extrajobb. Ofta är dessa extrajobb också bara ett sätt för dem att försöka ragga dig efter examen så på en treårig examen kanske det är annorlunda.

Kan dock nämna att konkurrensen är tuff. Sökte själv sommarjobb på Axis mitt sista år. De hade 600 sökandes på 10 platser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det finns väl en del firmor som nischat in sig på just studenter som vill konsulta på deltid, typ academic work och xamera (om jag nu inte helt missuppfattat deras affärsidé). Det kan ju eventuellt vara en idé att botanisera bland dessa också. Sedan vet jag ju egentligen inte heller om det är så många techbolag som är jätteintresserade av att ta in någon på deltid, men det är väl kanske inte helt omöjligt förstås. Annars kan det ju kanske vara lite mindre företag, som inte nödvändigtvis är i techbranschen, som kan behöva know-how på deltid. Men mycket handlar ju ändå om kontakter förstås, och det finns väl antagligen sätt att formulera sig som inte får "cold calls" att låta helt ointressanta.

Men här är ett tips till dig: Gå på LARM nästa vecka, och snacka med så många som möjligt av de företag som ställer ut. Gör så bra intryck du bara kan, verka intresserad och kolla av dels hur intresserade företagen är av dig och vice versa. Det kanske inte leder till ett jobb *nu*, men det är aldrig fel att nätverka.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Ofta på universiteten finns det typ studentuppdrag eller något liknande som jobbar med att förmedla kvalificerade extra jobb till studenter. Om det finns på LiU så kolla med dom.

Jobbar själv på ett mindre tech-startup och vi tar in studenter ibland. För oss handlar det dels om rekrytering och dels att vi tycker det är rätt kul. Förutom också att det ofta finns saker man kan sätta en student på som inte är så kritiskt, när dessutom kostnaden är så låg så funkar det helt okej.

Permalänk
Medlem

Kan vara tufft, särskilt så tidigt på utbildningen. Men, tufft är inte ekvivalent med omöjligt. Ett litet tips kan vara att kolla med mindre konsultfirmor då de eventuellt kan tänkas ha lite in-house uppdrag som skulle kunna behöva göras.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8