IKEA Vindstyrka håller koll på luftkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

precis, det är nog något galet med spjällen om luftomsättningen i rummet är så låga att koldioxid halten är för hög.

Nej, det räcker med att förhindra luftflödet något, som att dra för i en alkov med gardiner eller stänga en dörr, så kommer du dramatiskt öka koldioxidhalten. Jag har flera enheter från Airthings som jag använt i några år nu och det är intressant att se hur det man tror är små förändringar i luftflödet gör stor skillnad.

Dessutom, om man är fler än 2 personer i ett rum så brukar alltid koldioxidhalten dra iväg så pass mycket att man behöver öppna ett fönster för att sänka nivåerna under 1000 ppm som är det vedertagna gränsvärdet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Baserat på? Med tanke på att du kan garantera är jag rätt nyfiken på din fakta du sitter på.

Baserad på att det är billigt skit från Ikea vad tror du?

Permalänk
Medlem

Woop! En sådan här blir ett köp direkt när man bor granne med E4:an. Najs att kunna visa äkta data så man kan hota hyresvärden med en anmälan till miljö och hälsa.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baserad på att det är billigt skit från Ikea vad tror du?

Behöver inte betyda något. Ikea har många duktiga ingejörer och designers.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

En fismätare alltså?

Kom bara ihåg att om uppmätta partiklar närmar sig CM i storlek har du antagligen gjort ner dig.

Permalänk
Medlem

Så då funkar Apple TV som hubb, eller?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hade IKEA inkluderat radonmätning likt Airthings så hade detta sålt bra i Sverige och sannolikt ökat kunskapen om just radon och ventilation.

Många har nog mkt sämre inomhusluft än vad dom tror oavsett typ av ventilation, ofta för att man har dålig koll på hur det är tänkt att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Meh... jag klickade på artikeln i tron att de börjat göra prylar för utomhus och i detta fallet en vindmätare.

STENKOL är deras senaste batteriladdare. De börjar tappa det inom namngivningen 😂

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Har du konstaterat problem med radon? I så fall kanske du har jämförelsevärden för airthings värde jämfört mot långtidsmätning med SWEDAC ackrediterade radondosor?

Även vind kan vara högst relevant för fuktmätning, många har tillägsisolerat för mycket utan hänsyn till samtliga faktorer. Inte fel att skaffa något som tex airthings och följa trender.

Största felet med hus folk idag gör är att tilläggsisolera och byta ut veden mot värmepanna och sedan tro att det gamla huset inte bryr sig. tilläggs isolerar man och tätar huset så måste man också bättra på ventilationen. slutar man elda faller tempen på vinden med högre RF som resultat, lägg till lite extra isolering så har du dåliga faktorer, även om det tar tid. Jag hade 99% fuktighet på vinden på vintern lite då och då och konstant över 75%. Fick bli en avfuktare som i dessa dyra eltider kör eco läge och gräns på 75% fukt.

Ja jag har lite för högt radon men jag har aldrig rökt och frugan har slutat och barn har vi inga. ligger runt 300 över flera månader vilket är lite förhöjt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu drar ju stormen Otto in över oss så det var ju passande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Största felet med hus folk idag gör är att tilläggsisolera och byta ut veden mot värmepanna och sedan tro att det gamla huset inte bryr sig. tilläggs isolerar man och tätar huset så måste man också bättra på ventilationen. slutar man elda faller tempen på vinden med högre RF som resultat, lägg till lite extra isolering så har du dåliga faktorer, även om det tar tid. Jag hade 99% fuktighet på vinden på vintern lite då och då och konstant över 75%. Fick bli en avfuktare som i dessa dyra eltider kör eco läge och gräns på 75% fukt.

Ja jag har lite för högt radon men jag har aldrig rökt och frugan har slutat och barn har vi inga. ligger runt 300 över flera månader vilket är lite förhöjt.

Absolut det är ett välkänt problem och i grunden handlar det många gånger om att (kall)vinden oftast är på tok för tät. Vanligen sätter man stora ventiler i gavlarna, ibland även med fläkt. Sen ser man till så att inte isoleringen täcker ventilationen i takfoten vilket troligen är ett vanligt problem när man tilläggsisolerar.

När det gäller fuktkvot på vinden så är et inte ovanligt att man har 70-80% den kalla delen av året eftersom det generellt är mer nederbörd. Tog en titt på vår givare och sen okt mån förra året har det gått ganska mycket upp och ner. Under korta perioder har det varit nere på 30-40 men generellt verkar det ligga runt 70-80, förväntar mig att det som vanligt går ner avsevärt när sommaren kommer.

Det är väl egentligen dags att renovera taket och de som varit o tittat föreslår att man lägger råspont med ventiler i vilket är vanligt numera.

När det gäller radon så mätte vi i slutet av förra året och då fick vi ett medel på 150 bq/m3 men så hade vi något rum som hade 250 bq/m3. Även om Svensk gräns går vid 200 och europeisk vid 100 så är det fortfarande en väldigt låg gräns. Tanken var att sänka Sveriges till 100 men det skulle kosta för mycket. Iallafall köpte vi 2 Radon Eye som får ett tillförlitligt mätvärde redan efter 1 timme, detta har hjälpt oss en hel del att optimera ventilation i huset, det krävs inte mycket för att vädra ut radon. I Snickarboden noterade vi att den började på 70 men efter ett dygn så var den uppe på 1000 bq/m3 genom att öppna fönstret några cm så gick det ner till 70 igen inom några timmar. Det visades sig att brunnen i rummet läcker. Men nej, 1000 bq/m3 är inte häller jätte farlig om man inte är där ofta och under långa stunder, enligt radon företagen ska man inte ens mäta rum som dessa.

Det tråkiga med Radon Eye och EcoQube är att de inte går att koppla till smarta hem ex homey som man kan med vissa andra, men å andra sidan får man ett mer exakt värde snabbare vilket i mitt fall var nödvändigt. Om jag mins rätt krävs det minst 7 dagar med arithings och även då kan värdet vara lite knepigt om man jämför med proffsutrustning(enligt dem själva ska det ha något mer hur de räknar ut medelvärde).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kommer absolut bli ett köp såfort den kommer in!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Då skulle jag hellre köpa deras luftkvalitetsmätare Vindriktning som visar luftkvalitén med ljus. Gillar den minimala designen.

Permalänk
Medlem

Ikea och har/hade sedan tidigare en liknande mätare men den visade bara med färg och var inte uppkopplad till något.

Jag har byggt ihop en liknande mätare som jag kör via esphome till home assistant. Partikelmätaren ger bara utslag när man steker eller kör ugnen.

Har förstått att co2-mätare är dyra och behöver kalibreras för att fungera bra. Så har inte investerat i något ännu.

Permalänk
Medlem

Kan man koppla den till trådfri-gatewayen?
Tycker nya hubben är alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Absolut det är ett välkänt problem och i grunden handlar det många gånger om att (kall)vinden oftast är på tok för tät. Vanligen sätter man stora ventiler i gavlarna, ibland även med fläkt. Sen ser man till så att inte isoleringen täcker ventilationen i takfoten vilket troligen är ett vanligt problem när man tilläggsisolerar.

När det gäller fuktkvot på vinden så är et inte ovanligt att man har 70-80% den kalla delen av året eftersom det generellt är mer nederbörd. Tog en titt på vår givare och sen okt mån förra året har det gått ganska mycket upp och ner. Under korta perioder har det varit nere på 30-40 men generellt verkar det ligga runt 70-80, förväntar mig att det som vanligt går ner avsevärt när sommaren kommer.

Det är väl egentligen dags att renovera taket och de som varit o tittat föreslår att man lägger råspont med ventiler i vilket är vanligt numera.

När det gäller radon så mätte vi i slutet av förra året och då fick vi ett medel på 150 bq/m3 men så hade vi något rum som hade 250 bq/m3. Även om Svensk gräns går vid 200 och europeisk vid 100 så är det fortfarande en väldigt låg gräns. Tanken var att sänka Sveriges till 100 men det skulle kosta för mycket. Iallafall köpte vi 2 Radon Eye som får ett tillförlitligt mätvärde redan efter 1 timme, detta har hjälpt oss en hel del att optimera ventilation i huset, det krävs inte mycket för att vädra ut radon. I Snickarboden noterade vi att den började på 70 men efter ett dygn så var den uppe på 1000 bq/m3 genom att öppna fönstret några cm så gick det ner till 70 igen inom några timmar. Det visades sig att brunnen i rummet läcker. Men nej, 1000 bq/m3 är inte häller jätte farlig om man inte är där ofta och under långa stunder, enligt radon företagen ska man inte ens mäta rum som dessa.

Det tråkiga med Radon Eye och EcoQube är att de inte går att koppla till smarta hem ex homey som man kan med vissa andra, men å andra sidan får man ett mer exakt värde snabbare vilket i mitt fall var nödvändigt. Om jag mins rätt krävs det minst 7 dagar med arithings och även då kan värdet vara lite knepigt om man jämför med proffsutrustning(enligt dem själva ska det ha något mer hur de räknar ut medelvärde).

Öppnar man för mycket på vinden så får man samma fuktkvot som utomhus och på vintern är den alltid hög så även det är fel väg att gå. Läcker det upp värme på vinden och den är tillräckligt tät så brukar man klara sig. Jag har gammalt hus så jag saknar plast i taket och har bara någon form av gammal papp som de verkar ha satt lite hur som helst eftersom det saknas på stora ytor.
Där var det öppet vid takfötterna och där är det påväxt för att man har utomhus klimat precis vid dessa. Öppnade upp gavlarna med ett par hål vid inflyttning men man kunde inget om fukt då.
Studerar till drifttekniker och där fick vi lära oss mycket om hur fukt beter sig och vandrar mellan olika material. Nu sitter det en avfuktare på vinden och jag kan lassa upp hur mkt isolering som helst. Fixar man en sådan ska vinden tätat så mycket det går, annars avfuktar du utomhus luften
Kör man fläkt ska det sitta fukt givare utomhus och inomhus så du inte blåser, eller suger in fuktigluft beroende på hur den är monterad. Funkar tills det är för fuktigt både inne och ute vilket är vanligt på vintern. då kan man köpa till värmetråd att spika upp men det funkar bäst på moderna vindar med små läckage.
Ett av problemen är att folk inte inser att det tar långt tid och det börjar där luft ofta står still och man inte tittar så ofta, vindshörnen och takfötterna.
Min bror har modernt hus men har "bra" värmeläckage till vinden som räddar honom från höga värden. RH ökar med ca 7% per grad...eller minskar.

Jag har flyttat runt min airthings under ett års tid och där kan man följa en kurva den gör för varje rum den sitter i. På markplan har vi runt 10 enligt den vilket ökar till nära 100 om vi öppnar källardörren. I källaren där jag sitter i min "mancave" så ligger det runt 250. i tvättstugan varierar det med ett medel på runt 500. Då kan man få ett hum om hur rätt det är iallafall, även om den mäter 50 fel så gör det inte så mycket. Jag är glad att jag inte har flera tusen som vissa har.

Måste dock göra en ny mätning snart då jag satt in en mitsubitshi VL-50 i källaren. Var nöjd med VL-100 modellen på övervåningen men 50 modellen är lite sämre på återvinning men är i gengäld knäpptyst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Passande! Jag var faktisk vid att köpa en PM 2.5 sensor, men på båda Amazon och Banggood blev jag snorförvirrad då det fanns så många, och på Youtube hade folk testat 20 styck från dom och dom allra flesta var "falska" sensorer eller sensorer som inte alls var bra att använda till PM 2.5 mätning på riktigt.

Jag köpte däremot en Koldioxid (monoxide) detektor som funkade riktigt bra till 339,- (har testat med stearin ljus etc.) Den mäter värde i PPM och larmar om det är för mycket i luften.

Men jag skulle gärna vilja ha en riktig luftkvalité monitor så jag kan förbättra mitt inomhusmiljö, vad landar priset på tror ni?

Jag kan se ut ifrån youtube testare att man ska ha en mätare med Laser sensor och en slags aktiv vindtunnel (med aktiv fläkt) annars får man inga bra mätresultat. Och dessa är snordyra, startar på 2K och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Öppnar man för mycket på vinden så får man samma fuktkvot som utomhus och på vintern är den alltid hög så även det är fel väg att gå. Läcker det upp värme på vinden och den är tillräckligt tät så brukar man klara sig. Jag har gammalt hus så jag saknar plast i taket och har bara någon form av gammal papp som de verkar ha satt lite hur som helst eftersom det saknas på stora ytor.
Där var det öppet vid takfötterna och där är det påväxt för att man har utomhus klimat precis vid dessa. Öppnade upp gavlarna med ett par hål vid inflyttning men man kunde inget om fukt då.
Studerar till drifttekniker och där fick vi lära oss mycket om hur fukt beter sig och vandrar mellan olika material. Nu sitter det en avfuktare på vinden och jag kan lassa upp hur mkt isolering som helst. Fixar man en sådan ska vinden tätat så mycket det går, annars avfuktar du utomhus luften
Kör man fläkt ska det sitta fukt givare utomhus och inomhus så du inte blåser, eller suger in fuktigluft beroende på hur den är monterad. Funkar tills det är för fuktigt både inne och ute vilket är vanligt på vintern. då kan man köpa till värmetråd att spika upp men det funkar bäst på moderna vindar med små läckage.
Ett av problemen är att folk inte inser att det tar långt tid och det börjar där luft ofta står still och man inte tittar så ofta, vindshörnen och takfötterna.
Min bror har modernt hus men har "bra" värmeläckage till vinden som räddar honom från höga värden. RH ökar med ca 7% per grad...eller minskar.

Jag har flyttat runt min airthings under ett års tid och där kan man följa en kurva den gör för varje rum den sitter i. På markplan har vi runt 10 enligt den vilket ökar till nära 100 om vi öppnar källardörren. I källaren där jag sitter i min "mancave" så ligger det runt 250. i tvättstugan varierar det med ett medel på runt 500. Då kan man få ett hum om hur rätt det är iallafall, även om den mäter 50 fel så gör det inte så mycket. Jag är glad att jag inte har flera tusen som vissa har.

Måste dock göra en ny mätning snart då jag satt in en mitsubitshi VL-50 i källaren. Var nöjd med VL-100 modellen på övervåningen men 50 modellen är lite sämre på återvinning men är i gengäld knäpptyst.

Intressant, den informationen ska jag försöka komma ihåg när jag väl ska analysera årliga fuktkvoten på vinden! Vi bytte pellets till luft\vatten för 1 ½ år sen så nu gäller det att hålla koll på hur vinden tar det, tidigare har det iallafall inte varit problem.

Vill man få ner radon så är det ventilation och ligger man under 1000 Bq så krävs det vanligen inte mycket. Vi har frånluft som går både i källare och entré plan men det kan i många fall bara räcka med tilluft i väggen. Har man mycket problem och inte kan täta bort det ex från brunnar o.s.v. så är det special lösningar som gäller eller möjligt FTX system.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

Läste fort och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Intressant, den informationen ska jag försöka komma ihåg när jag väl ska analysera årliga fuktkvoten på vinden! Vi bytte pellets till luft\vatten för 1 ½ år sen så nu gäller det att hålla koll på hur vinden tar det, tidigare har det iallafall inte varit problem.

Vill man få ner radon så är det ventilation och ligger man under 1000 Bq så krävs det vanligen inte mycket. Vi har frånluft som går både i källare och entré plan men det kan i många fall bara räcka med tilluft i väggen. Har man mycket problem och inte kan täta bort det ex från brunnar o.s.v. så är det special lösningar som gäller eller möjligt FTX system.

Ja fukt är busigt, även hur det rör sig och vandrar mellan olika material.

Ja man brukar borra hål i plattan och pressa ut rör under plattan.
Har man suteräng hus som min bror kan man göra det från utsidan och sätta radon sugen där.
Förs testar man ventilation då det som du säger ofta funkar för lägre nivåer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Thread eller Wifi? Verkar inte stå något om det i pressmeddelandet..

Zigbee med Matterstöd

Permalänk
Medlem

Kul, men det som skulle vara verkligt användbart för många svenskar vore om de kunde mäta pollenhalter! Man vill ju gärna veta hur effektiva dessa luftrenare verkligen är för pollen. Tyvärr är t.ex. björkpollen för stora (25 um) för att ge utslag på PM2.5-mätare. En smart barometer verkar också väldigt sällsynt, vilket jag tycker är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Lustigt att denna artikeln dök upp när jag hörde på radion nyligen om kolmonoxidförgiftning har ökat.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-forgiftade-av-ko...

Permalänk
Medlem

Jobbar delvis med partikelmätare, skulle aldrig lita på siffror vad gäller PM2.5 eller PM10 från någon billig mätare. Inte ovanligt med 100% eller mer diff från referens. Även dyrare för tiotusentals kronor kan ha problem att hålla sig inom 50%, så siffrorna ska man inte lita på. Däremot kan man kanske använda de hyffsat för att kolla om man har renare luft vissa dagar än andra så länge man kollar på samma mätare. Gaser är lite samma sak även om billiga sensorer är lite bättre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jobbar delvis med partikelmätare, skulle aldrig lita på siffror vad gäller PM2.5 eller PM10 från någon billig mätare. Inte ovanligt med 100% eller mer diff från referens. Även dyrare för tiotusentals kronor kan ha problem att hålla sig inom 50%, så siffrorna ska man inte lita på. Däremot kan man kanske använda de hyffsat för att kolla om man har renare luft vissa dagar än andra så länge man kollar på samma mätare. Gaser är lite samma sak även om billiga sensorer är lite bättre där.

^Detta. Det är roligt med mätvärden, men de går inte att använda till något vettigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

^Detta. Det är roligt med mätvärden, men de går inte att använda till något vettigt.

Första sliden i min kurs i mätteknik, du kommer alltid mäta fel. Gäller bara att veta vad för data och noggrannhet man har att jobba med.

Kommer garanterat funka fint att mäta relativa förändringar med.

Permalänk
Medlem

Smartahem-produkter från IKEA?

Nej jag köper inte en enda elektrisk pryl därifrån, kvaliteten är skrämmande låg, men jag förstår om andra handlar där, det är ju billiga quickfixes IKEA lever på.

IKEA åker man till om man vill ha något billigt som bara behöver hålla något år, i princip allt är gjort av spånskivor, bärande balkar i laminerat ihoplimmat spill från träindustrin, sjuka träd, ruttna träd, ja vad som helst går att få ihop till en spånmassa.
På sin höjd kanske man förstärker med en 2mm metallskiva. 😂

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma sensor i denna som deras tidigare, om det är så tycker jag inte det är värst mycket till luftkvallitetsgivare i ett rum på 12m2
Min kan man stå med en slipmaskin och slipa väggarna och den tycker fortfarande att det är bra (grön) luftkvalitet.
Förekomsten av 2,5 partiklar kommer vara ganska stor så

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Smartahem-produkter från IKEA?

Nej jag köper inte en enda elektrisk pryl därifrån, kvaliteten är skrämmande låg, men jag förstår om andra handlar där, det är ju billiga quickfixes IKEA lever på.

IKEA åker man till om man vill ha något billigt som bara behöver hålla något år, i princip allt är gjort av spånskivor, bärande balkar i laminerat ihoplimmat spill från träindustrin, sjuka träd, ruttna träd, ja vad som helst går att få ihop till en spånmassa.
På sin höjd kanske man förstärker med en 2mm metallskiva. 😂

Håller inte med. Deras laddkablar är dom enda som finns kvar efter flera år, deras 3x usbladdare sitter i varenda rum, deras zigbee strömbrytare sitter det närmare 20 av i hemmet, alla fungerar, alltid och gjort tusentals tillslag utan problem. Deras laddbara batterier sitter i allt med batterier, inte en enda har dött på 4 år, samma med infineon.

Se även över hur IKEA faktiskt gör vid återkallelse av produkter, dom går ut i media, sociala medier, inget knussel, kom in så löser vi det. Finns flertalet videos när elektroingenjörer öppnar IKEAs elektronik och den är spot-on när det kommer isolationsavstånd osv

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Smartahem-produkter från IKEA?

Nej jag köper inte en enda elektrisk pryl därifrån, kvaliteten är skrämmande låg, men jag förstår om andra handlar där, det är ju billiga quickfixes IKEA lever på.

IKEA åker man till om man vill ha något billigt som bara behöver hålla något år, i princip allt är gjort av spånskivor, bärande balkar i laminerat ihoplimmat spill från träindustrin, sjuka träd, ruttna träd, ja vad som helst går att få ihop till en spånmassa.
På sin höjd kanske man förstärker med en 2mm metallskiva. 😂

Nja, IKEA åker man till om man vill ha en riktigt bra produkt som är ett plagiat från andra designers. Kvalitén är utmärkt och man får nog vara ganska urusel på hantverk om man lyckas paja en IKEA-Möbel inom något år..

Elektroniken har de storsatsat på, kolla till exempel högtalarna som de har samarbete med SONOS för

IKEA har lägre inköpspris pga kvantiten de köper in, men elektroniken är ju från samma fabrik som din lyxvara du anser är bättre för att du köper den för 10x summan All heder att du stötar mindre aktörer, men fel att tro att kvalitén skulle vara urusel