IKEA Vindstyrka håller koll på luftkvalitet

Permalänk
Melding Plague

IKEA Vindstyrka håller koll på luftkvalitet

Möbeljättens senaste tillskott får Matter-stöd och håller koll på allt från dammpartiklar till temperaturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh... jag klickade på artikeln i tron att de börjat göra prylar för utomhus och i detta fallet en vindmätare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mindfighter:

Meh... jag klickade på artikeln i tron att de börjat göra prylar för utomhus och i detta fallet en vindmätare.

Haha, jag trodde faktiskt exakt samma sak när jag såg namnet första gången. Varför sparade de inte det till en vindmätare?

Permalänk

Kan garantera att den knappast kan vara tillförlitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan garantera att den knappast kan vara tillförlitlig.

Baserat på? Med tanke på att du kan garantera är jag rätt nyfiken på din fakta du sitter på.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Något om co2 ppm mätning så man vet när man ska vädra?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så den heter Vindstyrka men kan inte mäta vindstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha, jag trodde faktiskt exakt samma sak när jag såg namnet första gången. Varför sparade de inte det till en vindmätare?

Dammätare hade varit ett bättre namn... Damm-Ätare... eller det passar förresten bättre på bordet med luftrenare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

Om du har dålig luftkvalitet så är det ju till följd av något och då vill man kanske åtgärda det då det inte är hälsosamt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

I Sverige är den helt klart mer svårmotiverad, vi har vad jag vet generellt sett väldigt bra luftkvalitet både inom- och utomhus. Det kan dock vara väldigt aktuellt i främst enorma storstäder i andra delar av världen, där utomhusluften är väldigt förorenad. Då kan det vara vettigt att vilja hålla koll på hur det står till inomhus också. IKEA själva pratar även om typ matos och liknande.

Det jag funderar mest över är att den potentiellt känns lite överflödig? Jag har själv en luftrenare, eftersom min förra lägenhet inte hade någon köksfläkt och det hjälpte mot matos, men den håller själv koll på luftkvaliteten och ställer in sig därefter. Iofs kan väl detta vara smidigt om man har flera olika som man vill styra enhetligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Om du har dålig luftkvalitet så är det ju till följd av något och då vill man kanske åtgärda det då det inte är hälsosamt.

absolut, men för mig är det en engångs åtgärd. Antingen så bor jag på en plats där det är dålig luft (typ bredvid en väg eller liknande) då kan jag stoppa in någon luftrenare och förhoppningsvis så löser det problemet. Men då behöver jag ju inte efter det vet att "idag är det fortfarande bra".
Eller så finns det andra orsaker till att luften är dålig som inte går att göra något åt och då blir jag ju inte heller hjälpt av att "idag är det lika dåligt om igår".

Skrivet av landmarks:

I Sverige är den helt klart mer svårmotiverad, vi har vad jag vet generellt sett väldigt bra luftkvalitet både inom- och utomhus. Det kan dock vara väldigt aktuellt i främst enorma storstäder i andra delar av världen, där utomhusluften är väldigt förorenad. Då kan det vara vettigt att vilja hålla koll på hur det står till inomhus också. IKEA själva pratar även om typ matos och liknande.

Det jag funderar mest över är att den potentiellt känns lite överflödig? Jag har själv en luftrenare, eftersom min förra lägenhet inte hade någon köksfläkt och det hjälpte mot matos, men den håller själv koll på luftkvaliteten och ställer in sig därefter. Iofs kan väl detta vara smidigt om man har flera olika som man vill styra enhetligt.

Ja skulle mätaren kunna mäta mängden pollen (som varierar över året) så skulle jag se en poäng. Då skulle det gå att koppla ihop luftrenaren med luftmätaren och bara köra när det behövdes. Men jag har för mig att det är ganska svårt att enkelt mäta de olika pollennivåer.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

Fukt är viktigt om du bor i hus, speciellt i källaren, har du högre fukt halt än 75% riskerar du mögelpåväxt. Då kan man köpa en avfuktare som håller det på en behaglig nivå.

jag har en airthings som mäter radon, co2, fukthalt, temp, VOC, och trycket. Känns som bättre än denna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

I Sverige är den helt klart mer svårmotiverad, vi har vad jag vet generellt sett väldigt bra luftkvalitet både inom- och utomhus. Det kan dock vara väldigt aktuellt i främst enorma storstäder i andra delar av världen, där utomhusluften är väldigt förorenad. Då kan det vara vettigt att vilja hålla koll på hur det står till inomhus också. IKEA själva pratar även om typ matos och liknande.

Det jag funderar mest över är att den potentiellt känns lite överflödig? Jag har själv en luftrenare, eftersom min förra lägenhet inte hade någon köksfläkt och det hjälpte mot matos, men den håller själv koll på luftkvaliteten och ställer in sig därefter. Iofs kan väl detta vara smidigt om man har flera olika som man vill styra enhetligt.

Det är även relevant i de områden där man lagar mat och värmer hus med t.ex gas. Det är inte speciellt hälsosamt, och då är det bra att ha koll på både co2 ppm samt luftpartiklar som blir till av förbränning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Thread eller Wifi? Verkar inte stå något om det i pressmeddelandet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till?

Är ju inte livsnödvändigt förstås, men har co2 mätare, en per våningsplan. Då får man en liten notis när det är dags att ta en snabb vädring, numer vill man ju ha det rätt tillstängt för att spara energi på uppvärmningen och då är det ju piffigt att bli påmind om att ventilera lite innan man blir för dåsig/får huvudvärk.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Så den heter Vindstyrka men kan inte mäta vindstyrka.

Om den välter så är det väldigt blåsigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Om den välter så är det väldigt blåsigt!

Hehe, påminde mig om vindstenen:
http://vmfk.net/vaderstationen/#iLightbox[gallery-1]/1

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är ju inte livsnödvändigt förstås, men har co2 mätare, en per våningsplan. Då får man en liten notis när det är dags att ta en snabb vädring, numer vill man ju ha det rätt tillstängt för att spara energi på uppvärmningen och då är det ju piffigt att bli påmind om att ventilera lite innan man blir för dåsig/får huvudvärk.

Jag förstår om man har självdrag. Men har någon slags mekanisk ventilation så bör det vara set & forget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår om man har självdrag. Men har någon slags mekanisk ventilation så bör det vara set & forget.

precis, det är nog något galet med spjällen om luftomsättningen i rummet är så låga att koldioxid halten är för hög.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är även relevant i de områden där man lagar mat och värmer hus med t.ex gas. Det är inte speciellt hälsosamt, och då är det bra att ha koll på både co2 ppm samt luftpartiklar som blir till av förbränning.

Problemet i sammanhanget är att Vindstyrka över huvud taget inte mäter koldioxidhalten. Något den för övrigt verkar ha gemensamt med många andra liknande produkter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mäta PM2.5 har jag insett är helt meningslöst i Sverige då luften här är så pass ren.

Jag bor ändå i storstad precis vid en hyfsat trafikerad väg och min luftrenare visar 1 eller möjligen 2 (dvs knappt några partiklar alls) konstant. Enda gången jag ser ett högre värde är om jag steker något så hårt att köksfläkten inte hinner med.

Mer meningslös data än såhär blir det inte. Eller jag antar att jag kan backtracka varje gång jag använt min stekpanna....

Skrivet av Mr_Lazy:

precis, det är nog något galet med spjällen om luftomsättningen i rummet är så låga att koldioxid halten är för hög.

Garanterat. Man kan däremot ganska tydligt se på koldioxidhalten om någon/några befinner sig i rummet och andas. Att halten skulle öka märkbart för en människa är dock inte särskilt sannolikt. Det här med "dålig luft" är ju mest att den står stilla och är varm, snarare än att det faktiskt är brist på syre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Baserat på? Med tanke på att du kan garantera är jag rätt nyfiken på din fakta du sitter på.

Säger inget om den här, men den de lanserade med deras luftrenare (och som bara mätte partiklar), var inte något vidare. Luftrenarna var det dock inget fel på.

Permalänk
Medlem

är i indien att vara utomhus är som att röka 30-35cigg om dan så (Out of topic kanske)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har alltid undrat vad man ska ha en sån mätare till? En termometer säger mig om jag behöver sätta på mig eller ta av mig kläder. Samma gäller fuktmätare eller en mätare som visar vindstyrka men luftkvalité?

Temperatur är såklart det du i första hand märker av, luftkvalité kan dock vara svårare att uppmärksamma, de e så fall om man ofta ha svart dam runt ventiler och fönster. Men ja, det är en bra idé att känna till hur luftkvalitén är där man tillbringar mest tid. Tänk på att när man väl får problem med lungorna så är det inte helt sällan försen att göra något åt det.

Sen beror det mycket på var man bor, ute på landet kanske inte det är lika stor risk att råka ut för dålig kvalité om man sköter om sin ventilation i huset. Men bor man inne i stan kan kvalitén vara riktigt dålig även om många lägenheter har filter. Jag vet, har själv bott centralt par år och ångrar det i efterhand.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Fukt är viktigt om du bor i hus, speciellt i källaren, har du högre fukt halt än 75% riskerar du mögelpåväxt. Då kan man köpa en avfuktare som håller det på en behaglig nivå.

jag har en airthings som mäter radon, co2, fukthalt, temp, VOC, och trycket. Känns som bättre än denna.

Hus ägare har oftast dedikerade fuktmätare lite varstans i huset, typ vinde, källare o.s.v, iallafall om det är ett lite äldre hus. Oftast vill man ha något litet och enkelt som ex Aqara temperature sensor som även går att koppla in i Homey eller HA.

Airthings radon mätare har jag sett flera tvivelaktiga jämförelser med, det finns klart bättre sensorer för privat bruk iallafall när det kommer till radon. Det är mycket möjligt de är duktigare på att mäta övrig luftkvalité.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

"Hey Dana, do you think it can measure my Vindstyrka or not?
https://m.youtube.com/watch?v=7T2oje4cYxw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Temperatur är såklart det du i första hand märker av, luftkvalité kan dock vara svårare att uppmärksamma, de e så fall om man ofta ha svart dam runt ventiler och fönster. Men ja, det är en bra idé att känna till hur luftkvalitén är där man tillbringar mest tid. Tänk på att när man väl får problem med lungorna så är det inte helt sällan försen att göra något åt det.

Sen beror det mycket på var man bor, ute på landet kanske inte det är lika stor risk att råka ut för dålig kvalité om man sköter om sin ventilation i huset. Men bor man inne i stan kan kvalitén vara riktigt dålig även om många lägenheter har filter. Jag vet, har själv bott centralt par år och ångrar det i efterhand.

Hus ägare har oftast dedikerade fuktmätare lite varstans i huset, typ vinde, källare o.s.v, iallafall om det är ett lite äldre hus. Oftast vill man ha något litet och enkelt som ex Aqara temperature sensor som även går att koppla in i Homey eller HA.

Airthings radon mätare har jag sett flera tvivelaktiga jämförelser med, det finns klart bättre sensorer för privat bruk iallafall när det kommer till radon. Det är mycket möjligt de är duktigare på att mäta övrig luftkvalité.

Ja man kan nog spendera hur mycket man vill på exakta mätare när det gäller radon men den ger en hyffsad bild av vad man har. Fukt mätare har jag 2 på vinden men dom är rätt onödiga sedan jag satte upp en avfuktare där som sköter om fukten nu. Källaren har även den en avfuktare som håller koll på fukten.
De fukt och temp mätare jag har går till en liten basstation och kostade ca 400 kr. litet och enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Mäta PM2.5 har jag insett är helt meningslöst i Sverige då luften här är så pass ren.

Vi i Sverige är väl en del av dessa 1 av 10 som faktiskt har bra luft. Kollar man på ventusky
https://www.ventusky.com/?p=34;9;2&l=pm25 så får man en inblick var det är dålig luft. Indien är ju känt att dom har väldigt kass luft. https://www.bc.edu/bc-web/bcnews/nation-world-society/interna... som ett exempel på var en sådan produkt Ikea kommer lanseras för. Sverige knappast.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

En fismätare alltså?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fukt är viktigt om du bor i hus, speciellt i källaren, har du högre fukt halt än 75% riskerar du mögelpåväxt. Då kan man köpa en avfuktare som håller det på en behaglig nivå.

jag har en airthings som mäter radon, co2, fukthalt, temp, VOC, och trycket. Känns som bättre än denna.

Har du konstaterat problem med radon? I så fall kanske du har jämförelsevärden för airthings värde jämfört mot långtidsmätning med SWEDAC ackrediterade radondosor?

Även vind kan vara högst relevant för fuktmätning, många har tillägsisolerat för mycket utan hänsyn till samtliga faktorer. Inte fel att skaffa något som tex airthings och följa trender.