Tog min dator stryk? Eltekniker släckte ner hela lägenheten

Permalänk

Tog min dator stryk? Eltekniker släckte ner hela lägenheten

Dumstrutarna på inkompetenta EON eller iallfall deras tekniker släckte ner hela lägenheten utan förvarning för att byta elmätare. förvarnings SMS:et kom tio sekunder efter lägenheten blev nedsläckt sedan snabbt därpå ytterliggare ett sms att arbetet var klart. Gemensant elskåp nere i huset.

Min dator var på. Tog den stryk på något sätt? Den funkar ju nu såklart men jag tänker på mer osynliga skador. Nätaggregatet ett Seasonic Prime kan det ha tagit stryk?

Permalänk

får jag bara fråga, innan du la ut meddelandet här hur tänker du själv angående detta case?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem när dom bryter strömmen självmant. Dock kan du ha förlorat data eller fått korrumperade filer om du har otur.

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

får jag bara fråga, innan du la ut meddelandet här hur tänker du själv angående detta case?

Nu får du förklara närmare vad du menar. Min tråd?

Skrivet av tonii:

Borde inte vara något problem när dom bryter strömmen självmant. Dock kan du ha förlorat data eller fått korrumperade filer om du har otur.

Okej det är nog ingen fara med data då jag inte satt vid datorn, visst några windowsfiler skrevs säkert i bakgrunden. Windows är installerad på min ssd. Har dock en enterprise hdd från WD som är några år gammal men den läste inte för närvarande tror jag då den är en sekundär disk.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att strömmen bryts för en modern burk.

Visst, sitter du och redigerar ett word-dokument kanske du förlorar just den sista meningen (men det går oftast att återskapa ändå) men det är sällan mer än så.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ett vanligt strömavbrott alltså. Ingen som helst fara.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är inga problem att strömmen bryts för en modern burk.

Visst, sitter du och redigerar ett word-dokument kanske du förlorar just den sista meningen (men det går oftast att återskapa ändå) men det är sällan mer än så.

Skrivet av BananaFace:

Ett vanligt strömavbrott alltså. Ingen som helst fara.

Okej tack det känns betryggande att höra!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Nu får du förklara närmare vad du menar. Min tråd?

Okej det är nog ingen fara med data då jag inte satt vid datorn, visst några windowsfiler skrevs säkert i bakgrunden. Windows är installerad på min ssd. Har dock en enterprise hdd från WD som är några år gammal men den läste inte för närvarande tror jag då den är en sekundär disk.

ja att, det är som ett vanligt strömavbrott plus att det sitter överspänningskydd i alla nätagg så är det endast nätagget som pajjar först!

Permalänk

Fyfan om datorn tog stryk varje gång strömmen gick. Hade varit ett betydligare dyrare intresse än vad det redan är.

Permalänk

Kort svar ingen fara. Risken finns såklart att OS tar skada och det är inte rekommenderat att bruka stänga av datorn så.

Jag själv hade en gång en dator som jag arbetade med vid dagen på kontoret och remote hemifrån. Jag kunde ej begripa att så fort jag kom hem så slutade datorn att svara, men jag kunde ansluta till den när jag var på kontoret. Jag testade min laptop genom telefonens mobiluppkoppling och den svarade när jag var på kontoret, men datorn svarade ej när jag var hemma.

Tillslut löste jag problemet. Vägguttaget för datorn var kopplat så att när nattsläcknigen utfördes så blev min dator inkl nätverksswitch strömlös. Resultatet blev som för TS fast i mitt fall gick det 7 gånger, dvs en vecka innan jag hittade felet..

Permalänk
Medlem

Enda erfarenheten jag har av elektronik som tagit stryk vid strömavbrott är en Ubiquiti PoE-adapter till en accesspunkt som lite förvånansvärt dog efter att elektriker bröt strömmen i samband med arbete.

Borde vara lugnt för dig.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

ja att, det är som ett vanligt strömavbrott plus att det sitter överspänningskydd i alla nätagg så är det endast nätagget som pajjar först!

Men om det är överspänningsskydd i nätagget så borde det inte ha tagit någon skada? Eller menar du att det är skadat nu?

Skrivet av Ásgeirr:

Enda erfarenheten jag har av elektronik som tagit stryk vid strömavbrott är en Ubiquiti PoE-adapter till en accesspunkt som lite förvånansvärt dog efter att elektriker bröt strömmen i samband med arbete.

Borde vara lugnt för dig.

Är det säkert att nätaggregatet inte tog stryk? Hur ska man vara 100% på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men om det är överspänningsskydd i nätagget så borde det inte ha tagit någon skada? Eller menar du att det är skadat nu?

Ett strömavbrott kommer inte skada datorn, din dator har med all sannolikhet inte tagit stryk. Det han menade var att även om det skulle ske något skadligt, värre än ett strömavbrott, så kommer endast nätagget gå sönder istället för hela datorn.

Du kan sitta lugnt i båten

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men om det är överspänningsskydd i nätagget så borde det inte ha tagit någon skada? Eller menar du att det är skadat nu?

nej om det blir överbelastning på nätet så är det ingenfara

Permalänk
Medlem

I största sannorlikhet så har inget hänt, men för mig har en dator gått sönder av att strömmen plötsligt gick.
Det var när jordfelsbrytaren slog ifrån så gick antingen processor eller moderkort sönder i en intel i5 4570.

Iom att det var jordfelsbrytaren så kan det absolut har varit något annat (vattenkokare och micro samtidigt gick inte bra, och alla låg på samma ledning tydligen..)

Om datorn startar igen så ska det vara lugnt.

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Ett strömavbrott kommer inte skada datorn, din dator har med all sannolikhet inte tagit stryk. Det han menade var att även om det skulle ske något skadligt, värre än ett strömavbrott, så kommer endast nätagget gå sönder istället för hela datorn.

Du kan sitta lugnt i båten

Datorkomponenterna är nog inte skadade men jag är mer orolig för nätaggregatet. Det är dyrt nätaggregat, ett passivt Titanium 80+ från Seasonic men jag är rädd att något tog skada från det? Ursäkta att jag är så nojig men jag vill vara helt säker. Annars får EON står för kostnaden för nätaggregatet.

Skrivet av WitchDoctor91:

nej om det blir överbelastning på nätet så är det ingenfara

Fast det var ju huvudsäkringen i huset nere i källaren elteknikern stängde av inte någon överbelastning på elnätet.

Skrivet av Pyxira:

I största sannorlikhet så har inget hänt, men för mig har en dator gått sönder av att strömmen plötsligt gick.
Det var när jordfelsbrytaren slog ifrån så gick antingen processor eller moderkort sönder i en intel i5 4570.

Iom att det var jordfelsbrytaren så kan det absolut har varit något annat (vattenkokare och micro samtidigt gick inte bra, och alla låg på samma ledning tydligen..)

Om datorn startar igen så ska det vara lugnt.

Okej detta får mig inte mindre orolig. Det har inget med jordfelsbrytaren att göra utan att EON skulle byta ut elmätaren till en nyare variant.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Datorkomponenterna är nog inte skadade men jag är mer orolig för nätaggregatet. Det är dyrt nätaggregat, ett passivt Titanium 80+ från Seasonic men jag är rädd att något tog skada från det? Ursäkta att jag är så nojig men jag vill vara helt säker. Annars får EON står för kostnaden för nätaggregatet.

Fast det var ju huvudsäkringen i huset nere i källaren elteknikern stängde av inte någon överbelastning på elnätet.

Okej detta får mig inte mindre orolig. Det är inget med jordfelsbrytaren utan att elteknikern från EON skulle byta ut elmätaren till en nyare variant.

men om det fungerar du märker inte några förluster typ som att datorn inte får tillräckligt med ström.

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

men om det fungerar du märker inte några förluster typ som att datorn inte får tillräckligt med ström.

Datorn funkar men betyder inte att nätaggregatet inte tagit stryk.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Datorkomponenterna är nog inte skadade men jag är mer orolig för nätaggregatet. Det är dyrt nätaggregat, ett passivt Titanium 80+ från Seasonic men jag är rädd att något tog skada från det? Ursäkta att jag är så nojig men jag vill vara helt säker. Annars får EON står för kostnaden för nätaggregatet.

Fast det var ju huvudsäkringen i huset nere i källaren elteknikern stängde av inte någon överbelastning på elnätet.

Okej detta får mig inte mindre orolig. Det har inget med jordfelsbrytaren att göra utan att EON skulle byta ut elmätaren till en nyare variant.

Kvittar hur de bryter strömmen blir samma sak om de slår av huvudbrytaren, tar ur propphuvarna eller slår av jordfelsbrytaren allt det gör är att sära kontakten mellan kontaktbläck.

Om du är så nojjig så kommer du nog inte vilja äns ha ett kylskåp för kan lova att kylpumpen skickar ut betydligt mer elspikar på elnätet än att du bryter strömmen plötsligt.

Om agget vore så känsligt skulle det ta skada bara av att plugga in det i eluttagetför det är typ samma sak.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alltså. Tror du på allvar dom inte designat nätdelarna för att inte klara av ett strömavbrott/oväntat avbrott?
Hur resonerar du med kyl/frys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Datorn funkar men betyder inte att nätaggregatet inte tagit stryk.

Vilka delar i nätaggregatet är det du tänker tagit stryk och hur?

Permalänk

Du får väl skaffa UPS om du är så orolig över datorn vid strömavbrott.

M

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Dumstrutarna på inkompetenta EON eller iallfall deras tekniker släckte ner hela lägenheten utan förvarning för att byta elmätare. förvarnings SMS:et kom tio sekunder efter lägenheten blev nedsläckt sedan snabbt därpå ytterliggare ett sms att arbetet var klart. Gemensant elskåp nere i huset.

Min dator var på. Tog den stryk på något sätt? Den funkar ju nu såklart men jag tänker på mer osynliga skador. Nätaggregatet ett Seasonic Prime kan det ha tagit stryk?

Möjligen så att du bor strax norr om Valhallavägen i Stockholm? Dom bytte elmätaren i tjejens lägenhet, som av misstag drog nån propp för resten av huset/våningen, och grannen ovanför kom ner och var upprörd strax efter..

OnT; Din dator och dess komponenter är safe. Det enda som kan hända är skadade filer, men även detta är extremt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men hur vet du att han inte skickade smset typ 15-20min innan han stängde ner allt men att din mobil inte fick smset förns senare? Eller rent av att din operatör hade någon störning?

Att sms inte kommer direkt är inte direkt super ovanligt, speciellt om man skickar ut till flera personer samtidigt.

Tycker det är lite väl tråkig attetyd mot någon som bara gör sitt jobb och inte ens säkert det är upp till han utan till hyresvärden/föreningen att meddela i got tid, vi fick inget sms eller så alls när det gjordes här, lapp i trapphuset någon månad innan och ett mail att det skulle göras nångång under vecka X.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Corsair AX860i som dog när en elektriker var på besök och slog på/av strömmen ett par gånger.

Permalänk
Medlem

De bytte elmätare hos oss med och jag har fått 5 sms innan och 1 efter de gjorde jobbet, så att inte vara redo för ett sådant avbrott låter konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu får du förklara närmare vad du menar. Min tråd?

Okej det är nog ingen fara med data då jag inte satt vid datorn, visst några windowsfiler skrevs säkert i bakgrunden. Windows är installerad på min ssd. Har dock en enterprise hdd från WD som är några år gammal men den läste inte för närvarande tror jag då den är en sekundär disk.

Inga problem om strömmen går vid läsning, men vid skrivning kan det bli korrupt.

Permalänk

Nu jobbar jag själv på ett nätbolag, och jag skulle bli mycket förvånad om du inte fått information i form av brev för flera veckor sedan. Kan du måhända glömt detta, eller möjligtvis missat lappen? On topic så tar inte datorn stryk, om du inte arbetar med något och inte hunnit spara

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Klarar komponenter inte av att stängas av så handlar det om defekta komponenter.

Tänk själv när allt hänger sig och du måste stänga av datorn genom att hålla inne strömknappen, skulle saker gå sönder av det så skulle man höra och se om det väldigt ofta.

Samtidigt är strömavbrott väldigt vanligt, t.ex. på jobbet där man har 300+ siter, visst PC mår inte bra av bruten ström men 100% av gångerna så har ingenting gått sönder av det.

99/100 fall så tappar man data och Windows/Office/Whatever som sedan försöker få tillbaka det de kan ( med varierande resultat ).

Permalänk
Medlem

Ett vanligt strömavbrott skadar inte datorns hårdvara. Filsystemet kan ta skada om datorn just höll på att skriva till en disk, men inte själva hårdvaran.