Hur fördelar (enkel) router intern vs extern bandbredd?

Permalänk
Medlem

Hur fördelar (enkel) router intern vs extern bandbredd?

Undrar över hur en router fördelar sin bandbredd internt vs externt?

Jag har en 300mbps router mot omvärlden och har 3 datorer anslutna till den. 1 av dom 3 är en filserver för enklare jobb-bruk.
Och jag har en nät-anslutning på 250mbit.

Anta att en person ute i världen laddar upp en stor fil till min server genom min router, med en rätt bra hastighet av ca 90mbit/s.
Anta också att jag själv, samtidigt, för över en avsevärd mängd data från en av mina datorer till en annan av mina datorer, via samma router. Den överföringen går dock aldrig utanför routern, utan sker mellan t.ex. 192.168.0.1 och 192.168.0.3, och alla datorer står i samma rum. Men överföringshastigheten torde ju vara nära maxad, pga det är internt och korta avstånd?

Hur fördelar en router den interna vs externa belastningen av detta?
Mao, om jag för över filer internt, påverkar det yttre användares överföringshastighet upp/ner?
Kan likaså yttre användares upp/nedladdningar till min server påverka min interna överföringshastighet?

(I den här frågan utgår jag från att det inte är server-datorn jag för över filer till/från internt, för då förstår jag ju att diskhastighet (har mekanisk disk i servern) kan vara större flaskhals än nätverkets bandbredd).

Tack

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur din setup ser ut, men min gissning är att routern och switchen (även om dessa ibland är samma fysiska enhet), agerar helt separat.
Säg att du maxar din internet uppkoppling på 250Mbit/s och samtidigt kör 1Gbit/s mellan dina två LAN-enheter. Om jag antar att alla enheter klarar 1Gbit/s per port och om vi bortser från bottlenecks på alla hosts, så kommer begränsningen ligga i switchen på NAS:ens egress port.

På L2 nivå görs enbart grundläggande QoS (Quality of Service) och by-default så används så kallad "best effort". Det innebär att trafiken "köas" när det lämnar switchen och ska ut mot NAS:en. När den kön är full så kommer switchen droppa de paket som ska skickas ut ur porten och som inte får plats i kön. Detaljer kring detta beteendet skiljer sig åt beroende på switchen, men här finns en ganska detaljerad sida för Cisco switchar. Kolla på sektionen "Default Egress Queue Configuration".

Så i praktiken hade den värderat trafiken lika och försöka skicka trafiken lika mycket (det är inte säkert att den lyckas värdera trafiken exakt lika utan som sagt, best effort), men detta går absolut att påverka, beror helt på vilken utrustning och kunskap man har.

Hoppas det var svar på din fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte för över filer till samma dator som den externa uppladdning sker så påverkas du inte alls.
Dina lokala datorer pratar med varandra över den switch som finns i Routern.
Switchen har inga problem med ge 1Gbit/s till alla portar samtidigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för det. Känner mig lite lugnare nu