Gigabytes blixtsnabba SSD får pris i USA

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes blixtsnabba SSD får pris i USA

Gigabyte Aorus 10000 med PCI Express 5.0 blir möjlig att förboka på amerikanska Newegg till en prislapp motsvarande 2,2 kronor per gigabyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

25% prestanda och över dubbla priset? Känns som de tar inspiration från Nvidia eller något!

Kul att det kommer snabbare saker såklart, men känns inte som att 10GB/s vs. 8GB/s är tillräckligt stor skillnad

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

25% prestanda och över dubbla priset? Känns som de tar inspiration från Nvidia eller något!

Kul att det kommer snabbare saker såklart, men känns inte som att 10GB/s vs. 8GB/s är tillräckligt stor skillnad

Nä personligen väntar jag ett tag till. Sedan känns det ändå som att det potentiellt hamnar lite lägre än vad jag väntade mig? Backar man till våren 2021 låg PCI Express 4.0-baserade modellerna på ungefär samma pris, runt 2-2,5 kronor per GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

25% prestanda och över dubbla priset? Känns som de tar inspiration från Nvidia eller något!

Kul att det kommer snabbare saker såklart, men känns inte som att 10GB/s vs. 8GB/s är tillräckligt stor skillnad

Och med tanke på kylflänsen blir den även minst dubbelt så varm?

Kul att det kommer PCIe 5.0-ssd:er, men jag kommer definitivt inte agera early adopter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Dröjer inte länge innan 12gB/s är ute. O sen ännu snabbare.
I'll pass

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Snusfri

Ge mig en Gen3 PCIE eller SATA 8TB SSD för 3000:- istället för dessa totalt onödiga diskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varför leder varje ny PCIe-standard till att det släpps NVMe-enheter i två "vågor", först i en långsammare och kort därefter en något snabbare standard?

NVMe gen3 (4Gb/s per x4-koppling):
1a våg - 2.2Gb/s
2a våg - 3.5Gb/s

NVMe gen4 (8Gb/s):
1a våg - 5Gb/s
2a våg - 7Gb/s

NVMe gen5 (16Gb/s):
1a våg - 10Gb/s
2a våg - ??Gb/s

Det finns ett förutsägbart mönster här som måste ha någon teknisk orsak, men jag har aldrig förstått det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig en Gen3 PCIE eller SATA 8TB SSD för 3000:- istället för dessa totalt onödiga diskar.

+1 på den 😮 skulle vilja ha 4st 8tb till NAS men fan för dyrt...

EDIT: och får inte vara Samsung heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Varför leder varje ny PCIe-standard till att det släpps NVMe-enheter i två "vågor", först i en långsammare och kort därefter en något snabbare standard?

NVMe gen3 (4Gb/s per x4-koppling):
1a våg - 2.2Gb/s
2a våg - 3.5Gb/s

NVMe gen4 (8Gb/s):
1a våg - 5Gb/s
2a våg - 7Gb/s

NVMe gen5 (16Gb/s):
1a våg - 10Gb/s
2a våg - ??Gb/s

Det finns ett förutsägbart mönster här som måste ha någon teknisk orsak, men jag har aldrig förstått det.

För att styrkontrollerna inte hinner utvecklas snabbare än så. Först kommer en generation som är anpassad för snabbare PCIe men som inte utnyttjar den till fullo, sen kommer nästa generation som finslipar prestandan för samma PCIe

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har en Corsair MP 600 Pro XT (7gb/s r 7gb/s w) 2tb som jag gav 3300,- för ett år sen, tyvärr så kan jag bara få ut 3gb/s r/w ur den då jag har Pci-e 3 men det går väldigt snabbt ändå.

Jag har även tagit bort den extrema tjocka kylnings klotsen som var på toppen av den då den annars inte fick plats, blir aldrig riktig värm ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

+1 på den 😮 skulle vilja ha 4st 8tb till NAS men fan för dyrt...

EDIT: och får inte vara Samsung heller.

Tror du inte Samsung har lärt sig sin läxa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Varför leder varje ny PCIe-standard till att det släpps NVMe-enheter i två "vågor", först i en långsammare och kort därefter en något snabbare standard?

NVMe gen3 (4Gb/s per x4-koppling):
1a våg - 2.2Gb/s
2a våg - 3.5Gb/s

NVMe gen4 (8Gb/s):
1a våg - 5Gb/s
2a våg - 7Gb/s

NVMe gen5 (16Gb/s):
1a våg - 10Gb/s
2a våg - ??Gb/s

Det finns ett förutsägbart mönster här som måste ha någon teknisk orsak, men jag har aldrig förstått det.

Om jag får gissa
När nya versioner av PCI Express lanseras så finns det ännu inte hårdvara som drar full nytta av det.
Men man kanske kan släppa något som drar lite nytta av det och ändå märka det med PCI Express Ny.Version
Sen går utvecklingen framåt och det kommer snabbare enheter.

Vad kommer först?
Hönan eller ägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För att styrkontrollerna inte hinner utvecklas snabbare än så. Först kommer en generation som är anpassad för snabbare PCIe men som inte utnyttjar den till fullo, sen kommer nästa generation som finslipar prestandan för samma PCIe

Skrivet av GuessWho:

Om jag får gissa
När nya versioner av PCI Express lanseras så finns det ännu inte hårdvara som drar full nytta av det.
Men man kanske kan släppa något som drar lite nytta av det och ändå märka det med PCI Express Ny.Version
Sen går utvecklingen framåt och det kommer snabbare enheter.

Vad kommer först?
Hönan eller ägget?

Jo, så långt är jag typ med. Men det verkar alltid bli två vågor av enheter med väldigt snarlik prestanda inom varje våg, och dessutom verkar trösklarna komma på ungefär samma %-avstånd från teoretiska maxhastigheten för den generationen. Det är lite som att varje generation måste lösa exakt samma problem, men de verkar ändå inte kunna ta med sig något av lösningen från tidigare generation.

Att varje generation slutar på en hastighet ganska nära teoretiska maxhastigheten är inte så konstigt IMO, eftersom tekniken är parallell i grunden och tillverkarna i princip bara kan öka parallellismen tills de når taket. Vad som är mer förvånande är tröskeln som kommer tidigare, jag hade väntat mig mer variabilitet i hur långt de första enheterna som släpps når. Men de verkar alltid landa kring 5/8 av det teoretiska maxtaket, för att sen kliva upp till 7/8.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jo, så långt är jag typ med. Men det verkar alltid bli två vågor av enheter med väldigt snarlik prestanda inom varje våg, och dessutom verkar trösklarna komma på ungefär samma %-avstånd från teoretiska maxhastigheten för den generationen. Det är lite som att varje generation måste lösa exakt samma problem, men de verkar ändå inte kunna ta med sig något av lösningen från tidigare generation.

Att varje generation slutar på en hastighet ganska nära teoretiska maxhastigheten är inte så konstigt IMO, eftersom tekniken är parallell i grunden och tillverkarna i princip bara kan öka parallellismen tills de når taket. Vad som är mer förvånande är tröskeln som kommer tidigare, jag hade väntat mig mer variabilitet i hur långt de första enheterna som släpps når. Men de verkar alltid landa kring 5/8 av det teoretiska maxtaket, för att sen kliva upp till 7/8.

Det har nog mer att göra att man siktar dit, för att hinna få ut en konkurrensmässig produkt. Långsammare är inte önskvärt och snabbare så hinner man inte få ut en produkt i tid, så då tar man den här mellannivån som steg på vägen. Så man har nog visst lärt sig och tagit med sig från tidigare generationer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Köpte 2TB Sabrent Rocket för runt 3300 kr, lite över två år sedan. Tänkte säkra upp med gen 4 för Direct storage men misstänkte att det var pengar i sjön. Vi får se hur det slutar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Interaktiva applikationer som kräver snabb tillgång till lagrad data kan självklart dra nytta av dessa snabba enheter, men själv har jag ingen app som behöver det. Sitter idag fullkomligt nöjd med vissa NVME/PCIe 3.0 och vissa SATA både SSD & HDD.

Permalänk
Medlem

Man är inte feg om man vågar lägga sin data på hårdvara från Gigabyte...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Känns som att den genomsnittliga användaren borde stanna på gen 3 eller 4 några år till, känns sådär lockande att behöva mer än en kylfläns för ssdn.
Det vore dock intressant att höra om något som faktiskt drar nytta av prestandan som gen5 erbjuder (som inte är servrar)

Permalänk

Billigt. Apple tar ju 9250 kr för att uppgradera till 2 TB

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Även på SweClockers tror jag de flesta sorterar på pris/GB för SSD, inte max read/write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jo, så långt är jag typ med. Men det verkar alltid bli två vågor av enheter med väldigt snarlik prestanda inom varje våg, och dessutom verkar trösklarna komma på ungefär samma %-avstånd från teoretiska maxhastigheten för den generationen. Det är lite som att varje generation måste lösa exakt samma problem, men de verkar ändå inte kunna ta med sig något av lösningen från tidigare generation.

Att varje generation slutar på en hastighet ganska nära teoretiska maxhastigheten är inte så konstigt IMO, eftersom tekniken är parallell i grunden och tillverkarna i princip bara kan öka parallellismen tills de når taket. Vad som är mer förvånande är tröskeln som kommer tidigare, jag hade väntat mig mer variabilitet i hur långt de första enheterna som släpps når. Men de verkar alltid landa kring 5/8 av det teoretiska maxtaket, för att sen kliva upp till 7/8.

Skrivet av Starric:

Det har nog mer att göra att man siktar dit, för att hinna få ut en konkurrensmässig produkt. Långsammare är inte önskvärt och snabbare så hinner man inte få ut en produkt i tid, så då tar man den här mellannivån som steg på vägen. Så man har nog visst lärt sig och tagit med sig från tidigare generationer

Med SSD så verkar det också vanligt att det bara finns ett fåtal olika styrkretsar per generation och sen köper olika företag in dem och kanske gör någon tweakning av firmware och sen släpper dem under eget märke.

Så om företag A och företag B köper in kretsar från företag X och sätter sina klistermärken på produkten, så presterar produkter med X kretsar ungefär samma oavsett om de har A eller B klistermärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Varför leder varje ny PCIe-standard till att det släpps NVMe-enheter i två "vågor", först i en långsammare och kort därefter en något snabbare standard?

NVMe gen3 (4Gb/s per x4-koppling):
1a våg - 2.2Gb/s
2a våg - 3.5Gb/s

NVMe gen4 (8Gb/s):
1a våg - 5Gb/s
2a våg - 7Gb/s

NVMe gen5 (16Gb/s):
1a våg - 10Gb/s
2a våg - ??Gb/s

Det finns ett förutsägbart mönster här som måste ha någon teknisk orsak, men jag har aldrig förstått det.

Phison är snabba att göra något som är marginellt snabbare än allt tidigare, många tillverkare släpper sådana snarlika diskar i en våg


Phison E12
Phison E16
Phison E18
Phison E26 <- artikelns ssd är denna

Sen kommer de som gör lite mer och närmare max långt senare för de är mer komplicerat att nå så högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Tror du inte Samsung har lärt sig sin läxa?

Har hållit mig borta från märket i snart 10år, haft för många av deras produkter med allvarliga defekter, firmware fiaskot som är aktuellt verifierar bara min syn på Crapsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Billigt. Apple tar ju 9250 kr för att uppgradera till 2 TB

Och då är de väll en Gen 3 från bottenskrapet 😂 de tar 35000kr för 8TB, och då är det inte ens EN 8TB utan TVÅ 4TB

Permalänk
Medlem

SSD's börjar knappa in på raminnet nu i hastighet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

25% snabbare prestanda för över dubbla priset? Nej tack.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem

Här är ens stationära aka speldator fortfarande fast på sata3 😅.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ymerio:

Här är ens stationära aka speldator fortfarande fast på sata3 😅.

Slutade utvecklas. Tyvärr...nu skulle man behöva kunna kyla ner lagringen annanstans.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig en Gen3 PCIE eller SATA 8TB SSD för 3000:- istället för dessa totalt onödiga diskar.

Amazon har rätt bra pris på 8TB Samsung QVO för 5433:-. Inte snabbaste i stan, men det beror ju på vad man skall ha den till. Inte heller 3000:- men ett bra pris för vad det har kostat.

https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-77Q8T0BW-Drive-Storage-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det har nog mer att göra att man siktar dit, för att hinna få ut en konkurrensmässig produkt. Långsammare är inte önskvärt och snabbare så hinner man inte få ut en produkt i tid, så då tar man den här mellannivån som steg på vägen. Så man har nog visst lärt sig och tagit med sig från tidigare generationer

Ja, du har säkert helt rätt - men jag tycker inte det förklarar varför första iterationen alltid landar så nära just 5/8 av maximala överföringskapaciteten hos bussen.

Skrivet av GuessWho:

Med SSD så verkar det också vanligt att det bara finns ett fåtal olika styrkretsar per generation och sen köper olika företag in dem och kanske gör någon tweakning av firmware och sen släpper dem under eget märke.

Så om företag A och företag B köper in kretsar från företag X och sätter sina klistermärken på produkten, så presterar produkter med X kretsar ungefär samma oavsett om de har A eller B klistermärke.

Skrivet av medbor:

Phison är snabba att göra något som är marginellt snabbare än allt tidigare, många tillverkare släpper sådana snarlika diskar i en våg


Phison E12
Phison E16
Phison E18
Phison E26 <- artikelns ssd är denna

Sen kommer de som gör lite mer och närmare max långt senare för de är mer komplicerat att nå så högt

Sant, det förklarar varför alla tidiga modeller i samma generation är ungefär lika snabba! Men inte varför hastigheten blev ca 5/8 för alla tidiga iterationer av gen3/4/5...

Men ok, om vi spetsar min frågeställning lite. Vad är det då Phison gör som gör att deras första generation alltid landar på hastigheter runt 5/8 av bussens maxhastighet (bussens max räknas väl i GiB och inte Gb, så proportionen är inte exakt 5/8 men det spelar ingen roll för argumentet).

Jag har en teori faktiskt, efter att ha tänkt lite på det!

Förklaringen som jag tänker mig har att göra med den maximala hastigheten hos föregående generation.

En fråga man kan ställa sig är varför de snabbaste enheterna inte når upp till bussens hastighet, utan landar på 7/8 av denna. Vi kan ta gen4 som exempel, där specar de snabba enheterna till 7Gb/s, och bussens max är 2GiB/s/x1 = 8GiB/s. Här är svaret troligen statistik - bussens max är absolut eftersom den beror på en klocka, det kan aldrig gå mer än 8GiB/s genom bussen. NVMe-enheten däremot, kommer att ha viss variabilitet i hastigheten, och därför kan faktiska hastigheten aldrig bli mer än bussens. Så även om kontrollern klarar 8GiB/s i genomsnitt internt, med en viss varians, så kommer bara överföringarna som ligger under genomsnittet igenom i full hastighet. För de som ligger över flaskar bussen. Histogrammet över hastigheterna man får ut blir avhugget vid 8GiB/s, eller "right censored" som det heter på statistiklingo. Resultatet blir därmed en ny genomsnittlig hastighet (efter bussens begränsning) som måste hamna under bussens max.

Ok - så då kan vi anta att interna hastigheten hos en gen4 NVMe-ssd av senare modell har en fördelning med okänt medelvärde och form, som gör att medelvärdet efter bussens begränsning landar på ca 7Gb/s. Det interna medelvärdet vet vi inte var det ligger - det finns egentligen inget som säger att det ligger nära 8GiB/s, det kan mycket väl ligga högre, beroende på vad som krävdes för att få tillräckligt hög medelhastighet efter bussens begräsning. Här kommer marknadsstrategier och ingenjörsmässiga begräsningar in - de måste nå hastigheter nära 8GiB/s för att konkurrera, men de har också en strömbudget att tänka på. Låt säga att de därför valt att pressa sin kontroller (och parallelkopplat tillräckligt många NAND) så att snitthastigheten efter bussens begränsning blir tillräckligt nära 8GiB/s - och här har de valt att nöja sig vid 7Gb/s. Marknads- och ingenjörsmässiga avvägningar.

Vad talar för att gränsen är ett strategiskt val? Jag tycker att det faktum att gen3-enheterna (de snabbaste) låg kring 3.5Gb/s är ett gott argument, det är samma procentuella avstånd från bussens max som 7Gb/s för gen4. Andra tillverkare av kontrollers resonerar troligen lika, och har liknande problem att hantera. Detta förklarar systematiken i de maximala hastigheterna (hos andra "vågen" av NVMe) mellan generationer (åtminstone gen3 och 4, de vi sett hittills).

Med ovanstående ur vägen, då kommer den kritiska frågan: vad är det verkliga medelvärdet, det som kontrollern producerar internt vid sekventiella överföringar?

Min hypotes är att det är den hastighet vi ser hos den första "vågen" NVMe från nästa generation!

Alltså (hypotetiskt): Phisons snabbaste gen4-kontroller har en intern hastighet på ca 10Gb/s, som klipps ner till ca 7Gb/s pga PCIe-bussen. Deras snabbaste gen3-kontroller hade en intern hastighet på 5Gb/s (nedklippt till 3.5 pga bussen). Det Phison gör när en ny PCIe-generation kommer, är att byta namn på sin snabbaste kontrollerkrets, och snabbt lansera den för enheter med den nya standarden, utan PCIe-bussens gamla begränsningar.

Det skulle kunna förklara varför dessa kontrollers (som alltså alla kommer från Phison) alltid har så lika hastigheter mellan generationer. Det är en frågeställning som kan testas empiriskt: någon med tillgång till enheter från båda generationer skulle kunna köra tester, och se på fördelningen i sekventiell hastighet över korta tidsintervall. Om fördelningarna matchar så vore det stöd för min hypotes

div förtydliganden
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX