Permalänk
Medlem

Fractal Design Pop Silent

Tänkte jag skulle bygga ny dator, det var snart 10 år sedan. Har dragit ut på det länge men det blev liksom dags nu.

Eftersom jag är lite old school hela jag så ville jag ha 5¼ plats för min MDisc-brännare. Det var ganska lätt att välja chassi när kraven var förutom det, att det skulle vara ett vitt chassi, gärna tyst, snyggt också. Valet föll på Fractal Design Pop Silent. Den vita fanns lustigt nog endast med glas-sida. Till skillnad från den svarta som finns med vanliga sidor. Men oavsett. Det var ju drömchassit för mig! Riktigt skitbra.

Bara till att beställa resten av prylarna utifrån burk-valet det var inte så svårt, gick tillbaka till ATX formfaktor denna gång, nuvarande dator är ITX men det matchar lite dåligt om man ska ha stort grafikkort osv.

Hittade dessa prylar:

Det var rätt smutt att ha 5¼-driven i botten, bakom en lucka dessutom. Lättbyggt chassi detta (förutom ett undantag, mer om det senare).

Väldigt lättbyggt chassi som sagt, förutom kabelstammen som blir på baksidan, fick justera det två ggr för att det inte skulle sticka ut för mycket så man inte kunde få bakpanelen. Men det blev rätt bra till slut. Tur det inte är glas på baksidan.
Har förberett en extra HDD-plats där för att sätta en likadan disk i RAID1 som är beställd.

Blev rätt stilrent inuti tack vare alla hål man kunde sticka kablarna genom, nu syns inte överkant där det också fanns hål att dra kablar genom. Riktigt bra.

Såhär ser det ut bakifrån. PSU'n körs i "hybrid mode" så därför skulle man vända den upp-å-ner så värmen stiger uppåt bättre.

Fixade en egen 3D-printad logga till framsidan. Den är bra stilren, tyckte det behövdes en logga där bra med snack-låda där också. Kul feature. Osäkert vad jag ska ha där dock, en kortläsare kanske, USB-kabel, något passar säkert jättebra där iaf.
Lite lurt med knapp-panelen på ovansidan. Brukar drälla saker, men får väl ta med dammsugaren där ibland så det håller sig fräsch och funktionellt.

Uppstartad ser den ut såhär, har undvikit RGB-komponenter, men GPU'n lyser lite iaf. Ser rätt bra ut genom glaset där iaf.

Riktigt nöjd med mitt nya bygge! Förhoppningsvis håller den här också i 10 år!

Tråd flyttad till projektloggar. // MOD
Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Hur verkar luftlödet i chassit? Har kikat på det själv men verkar inte finnas tokmånga recensioner på det än, iaf inget i videoform.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Hur verkar luftlödet i chassit? Har kikat på det själv men verkar inte finnas tokmånga recensioner på det än, iaf inget i videoform.

Jadu, det är ju lite kompromiss eftersom man täppt till en del för att få ner ljudet. Har inget att jämföra med riktigt så jag vet inte hur det skulle kunna vara. Men iaf, jag satsade på en luftkyld premium-dator som mest används till lite random kontorsarbete inkl mycket grafik och en del video. Men även lite spelande ibland när andan faller på. Är inte ute efter max prestanda, då hade jag köpt ett annat chassi. Jag har faktiskt tunat ner processorn lite för den ska gå svalare och justerat in fläktkurvorna en hel del så att det inte låter så mycket annat än när det verkligen behövs. Så jag tycker det fungerar väldigt bra för mig just nu, men då är det å andra sidan vinterhalvåret, den går nog lite varmare sedan till sommarn, får hoppas det fungerar lika bra då.

Just på Silent-versionen finns inte så bra möjligheter för radiatorer. Enda som går är att sätta en 280 i fronten men det är ju inte optimalt. Så jag skulle inte köpa Silent-versionen om man vet att man behöver prestanda och bra kylning. Det här är mer om man vill ha ett bygge som fokuserar på att det ska bli så tyst som möjligt, medans man ändå kan bygga en hyffsad dator. För tyst är det tycker jag, det bara susar lite i bakgrunden nu när jag sitter här och pysslar med lite vanligt kontorsarbete. Använder jag HDD så är det som ett dovt knattrande bara. Inget coil whine alls någonsin. Så det är ju väldigt härligt måste jag säga.

Kan bifoga bild på temperatur/fläktkurva som det ser ut just nu:
CPU 52 grader, https://i.imgur.com/lZVo53B.png
Chassi 40 grader, https://i.imgur.com/Y3h72xG.png
Spelar jag brukar CPU'n bli typ 85 grader och då kör jag fläkten på ~60% workload.

Innan jag trimmade ner processorn något (boosten) och justerade fläktkurvor så var den ganska aggresiv med fläkten, men trots det gick den rätt varmt, typ 95 grader blev den då även fast fläktarna gick på max!
Det finns plats för en något större kylare om man vill, typ Noctua D15, kanske hade varit något.
Men för mitt bruk just nu som är ganska lågintensivt för det mesta är det perfekt, tyst och bra. Men vid tyngre last får det bli lite varmt och ljudet hålls ändå på en ok nivå.

Det finns en recension på Toms som verkar rätt vettig också:
https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-pop-silen...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Jag har typ samma fast "Air" varianten och den känns fantastiskt! Min låter säkert lite mer än din men jag undervoltar både CPU och GPU för att få ner hastighet på fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jadu, det är ju lite kompromiss eftersom man täppt till en del för att få ner ljudet. Har inget att jämföra med riktigt så jag vet inte hur det skulle kunna vara. Men iaf, jag satsade på en luftkyld premium-dator som mest används till lite random kontorsarbete inkl mycket grafik och en del video. Men även lite spelande ibland när andan faller på. Är inte ute efter max prestanda, då hade jag köpt ett annat chassi. Jag har faktiskt tunat ner processorn lite för den ska gå svalare och justerat in fläktkurvorna en hel del så att det inte låter så mycket annat än när det verkligen behövs. Så jag tycker det fungerar väldigt bra för mig just nu, men då är det å andra sidan vinterhalvåret, den går nog lite varmare sedan till sommarn, får hoppas det fungerar lika bra då.

Just på Silent-versionen finns inte så bra möjligheter för radiatorer. Enda som går är att sätta en 280 i fronten men det är ju inte optimalt. Så jag skulle inte köpa Silent-versionen om man vet att man behöver prestanda och bra kylning. Det här är mer om man vill ha ett bygge som fokuserar på att det ska bli så tyst som möjligt, medans man ändå kan bygga en hyffsad dator. För tyst är det tycker jag, det bara susar lite i bakgrunden nu när jag sitter här och pysslar med lite vanligt kontorsarbete. Använder jag HDD så är det som ett dovt knattrande bara. Inget coil whine alls någonsin. Så det är ju väldigt härligt måste jag säga.

Kan bifoga bild på temperatur/fläktkurva som det ser ut just nu:
CPU 52 grader, https://i.imgur.com/lZVo53B.png
Chassi 40 grader, https://i.imgur.com/Y3h72xG.png
Spelar jag brukar CPU'n bli typ 85 grader och då kör jag fläkten på ~60% workload.

Innan jag trimmade ner processorn något (boosten) och justerade fläktkurvor så var den ganska aggresiv med fläkten, men trots det gick den rätt varmt, typ 95 grader blev den då även fast fläktarna gick på max!
Det finns plats för en något större kylare om man vill, typ Noctua D15, kanske hade varit något.
Men för mitt bruk just nu som är ganska lågintensivt för det mesta är det perfekt, tyst och bra. Men vid tyngre last får det bli lite varmt och ljudet hålls ändå på en ok nivå.

Det finns en recension på Toms som verkar rätt vettig också:
https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-pop-silen...

Najs! Tack för informationsfyllt svar Jag sitter idag med ett Fractal R2 (tror jag, stenåldersgammalt) men vill byta till nått lite mer modernt och något mindre då detta är lite onödigt stort nu för mina behov nu för tiden. Killgissat lite att dessa chassin säkert är snarlika i flöde, då de endast har ett par tunna skåror på framsidan som släpper in luft. Sneglat lite på Nord chassit också, men det kommer nog inte vara lika tyst samt vara värsta dammsamlaren pga all mesh överallt...
I mitt nuvarande chassi så blir det inte tokvarmt i alla fall, jag låter moderkortet styra cpu-fläkten medan chassifläktarna styr jag manuellt med den inbyggda fläktkontrollen. Har den alltid på low när jag sitter och slösurfar, så datorn hörs knappt. Och när jag spelar så drar jag upp på max. I idle ligger cpu på typ 40 och gpu på 44-45 nånstans. Minns inte i load, men det är iaf inte mer än runt 60 på cpu och kanske 80 på gpu. Har ingen överklock heller mer än XMP på minnena och sen fabriksklock på grafikkortet... länge sen jag höll på med det Sitter en tokgammal NH-U12 på cpun, med ett par noctua-fläktar också. Hade coolermaster maglevs innan som precis kastade in handduken, men jag märkte knappt att en av dem hade slutat snurra xD

Nåja, får fnula lite mer. Helt klart intressant chassi pga storleken och inbygg dämpning. Känns annars som alla chassin som lanseras nu är "gamer"-fokuserade med högt luftflöde och nästan inga dammfilter. Ogillar det härdade glaset också, känns för risky

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller