Permalänk
Medlem

Thinkpad P1 alternativ?

Behöver ny maskin i jobbet.
I arbetsupggifterna ingår dels lätta arbeten som logga data ute i fordon (= batteritid)
På kontoret och hemma (distansarbete) så jobbas det annars med CAD.

Kollegorna som CAD:ar kör med ThinkPad P1.

i7-11800H @ 2.3GHz, gen 11
Nvidia RTX A2000 GPU
32GB minne

Största nackdelen är batteritid..
Max 3h får vi på dessa maskiner vid "sparsam" användning. När vi kör CAD så är det mer åt 2h.
Finns heller ingen lösning med externt batteri eller 12v adapter till just P1 maskinen.

Önskemålet är spec enligt ovan fast med USB-C laddning.
Är ok att stänga av GPU när man är ute på fält för att spara ner på förbrukningen så 12v adapter kan användas.
En bonus är om det går att hitta med ett steg mindre skärm än den 15.6" som P1 har.

Vad skall man jämföra med?

Permalänk
Avstängd

P1 kan laddas med USB C, eller min kan det i alla fall, den är tre år men det borde väl inte ha blivit sämre sedan dess. Dock inte snabbt, max 100W och datorn behöver mer än så speciellt om man gör något i närheten av krävande, så under användning så är det mer att batteriet inte går åt lika snabbt, och datorn gnäller. Men det finns powerbanks med Thinkpad-kontakten, inte många men exempelvis denna, vet ej om den är speciellt bra eller så dock. Billaddare finns med men de ger väl knappast mer än 100W ändå.

Problemet är ju att om man ska jobba med CAD över hobbynivå behöver man ett hyfsat grafikkort och de drar ström. En vanlig X1 exempelvis kan ju köras över USB C och batteriet håller rätt mycket längre, men det är ju för att den är klenare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en T14s. 32 GiB RAM och en 12Gen Intel i7.

Den är inte amazing och jag saknar min T450s (med 9-cells-batteri <3), men den var det bästa jag kunde hitta just nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag köpte nyligen en T14s. 32 GiB RAM och en 12Gen Intel i7.

Den är inte amazing och jag saknar min T450s (med 9-cells-batteri <3), men den var det bästa jag kunde hitta just nu.

Jag kör vidare med min T450s med 9-cells batteri och 8GB RAM. Funkar väl till vardags men den är förstås lite trött ibland.
Har väl funderat på uppgradera emellanåt. Vad är det som får dig sakna T450s?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag kör vidare med min T450s med 9-cells batteri och 8GB RAM. Funkar väl till vardags men den är förstås lite trött ibland.
Har väl funderat på uppgradera emellanåt. Vad är det som får dig sakna T450s?

Klarar du dig med den så är ju en X1 ett alternativ. Mycket tunnare och lättare och bra mycket snabbare jämfört med den gamla reliken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Klarar du dig med den så är ju en X1 ett alternativ. Mycket tunnare och lättare och bra mycket snabbare jämfört med den gamla reliken.

Jag har den mest som skrivmaskin när jag sitter och programmerar.
Ska jag köra något tyngre kör jag via ssh mot min server.
Prioriterar alltså batteritid, bra tangentbord och skärm och att den funkar bra i Linux.
Trots att den är gammal så uppfyller den dessa kraven hyfsat så har inte haft någon panik med uppgradering.

Permalänk
Medlem

Är i liknande situation men med en T520 som fortfarande används dagligen - mycket för att den själv bevisat sig vara en stridsvagn. Vi har 3 st på jobbet, alla används än idag dagligen - alla i fältarbete emellanåt och ingen av dem har någonsin krånglat trots tuff miljö - det tål allt i fältarbete både nedrasande 2 meter i betonggolv från taket av 2-meters rackstativ - flera gånger... (och med laptop-snurrdisk i sig på en av kollegornas burkar som gjorde dessa ofrivilliga falltester , visst det är lite sprucken plast och saknade bitar om man tittar noga - men den fungerar!, själv bytte jag till SSD för länge sedan och när jag själv gjorde en sådan 'falltest' så var det bara batteriet som tog smällen och kunde bytas iom. att den generationen har utbytbara batterier), kyla, duggregn, snöglopp och 100% Rh där allt blir imma och börja rinna, har den berömda lilla LED-lampan som på skärmöverkant som lyser mot tangentbord - underbelysta tangentbord är värdelös och bländar när man jobbar i mörka utrymmen (T430s är väl sista generationerna där man kunde få både och med ovanbelysning och underbelysning), har NVIDIA-kort så att det går att köra autocad anständigt (CPU med inbyggd GPU är inte tillräckliga och också ofta för lite GPU-RAM-minne tillgängligt...)

Med andra ord en riktig teknikerdator med utökad batteripack för minst 8 timmars fältarbete, med separat GPU och inte enbart inbyggd, ha 4/5G-modem i sig, Express-card-slot mm. - behöver en ersättare som är lika beprövad tålig då denna nu faktisk börja bli gisten efter > 10 års daglig användande i tuffa miljöer och sådana saker att den inte har USB3 börja bli besvärande

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med andra ord en riktig teknikerdator med utökad batteripack för minst 8 timmars fältarbete, med separat GPU och inte enbart inbyggd, ha 4/5G-modem i sig, Express-card-slot mm. - behöver en ersättare som är lika beprövad tålig då denna nu faktisk börja bli gisten efter > 10 års daglig användande i tuffa miljöer och sådana saker att den inte har USB3 börja bli besvärande

Hojta gärna till om ni hittar ngt som kan ersätta en T520 maskinen.

P1:an Gen 4 som verkar vara det som är aktuellt för CAD arbetare har helt ok prestanda.
Tror dock inte speciellt mycket på "tappa i golvet" hållbarahet.. och batteritiden är riktigt dålig.

Finns thunderbolt men den tar ingen laddning alls den vägen.. inte ens "underhålls laddning".
Så extern powerbank verkar inte fungera... och 12v lösning när man är i fordon finns heller inte.

Riktigt surt då det är väldigt smidigt att inte vara knyten till sin arbetsplats för att göra enklare CAD justeringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mippen:

Hojta gärna till om ni hittar ngt som kan ersätta en T520 maskinen.

P1:an Gen 4 som verkar vara det som är aktuellt för CAD arbetare har helt ok prestanda.
Tror dock inte speciellt mycket på "tappa i golvet" hållbarahet.. och batteritiden är riktigt dålig.

Finns thunderbolt men den tar ingen laddning alls den vägen.. inte ens "underhålls laddning".
Så extern powerbank verkar inte fungera... och 12v lösning när man är i fordon finns heller inte.

Riktigt surt då det är väldigt smidigt att inte vara knyten till sin arbetsplats för att göra enklare CAD justeringar.

Men det är som sagt inte så. Den kan ladda, dock långsamt, över USB C. Funkar det inte så kan det bero på att laddaren eller kabeln är för klen eller så. Sen finns det powerbanks som fungerar, som den jag länkade högre upp, med "slim-tip"-kontakten borde vara det som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Vet någon vad HP erbjuder i batteri-tid?
https://www.hp.com/se-sv/shop/list.aspx?sel=ntb
Såg på papper ut som likvärdig när det gäller cpu, minne och grafik.

Inte ett ord om batteritid dock..
Power delivery lösning med USB-C känns annars bra.