FPS dras mot 30 vid inaktivitet

Permalänk

FPS dras mot 30 vid inaktivitet

Har ett väldigt konstigt problem med min Wow Vanilla client (1.12) där frameraten ligger på 30fps när jag inte rör någonting men går upp mot max (64fps i detta fall) när jag rör på musen/trycker på tangentbordet mycket. Det är som att spelet hamnar i bakgrunden när jag inte aktivt gör någonting och går då ned till 30fps. Detta verkar vara ett gammalt problem med detta spelet där folk har "löst" det genom att ha en video på i bakgrunden för att stressa datorn och då få högre fps (Dock fungerar inte denna lösning för mig).

Gamla wow har ingen inställning för foreground/background fps, varken i menyn eller i konsolen, och jag har testat alla möjliga inställningar i spelet (Vsync av/på, olika grafikinställningar, windowed/icke-windowed, olika upplösning och framerate osv) samt testat på en annan skärm, och även testat ett par olika drivrutiner. Jag har även försökt leka med energisparinställningar men hittar ingen lösning.

Finns det någon inställning i Windows10/Radeon-softwaren där man kan ställa in så att spelet inte hamnar i bakgrunden (vilket är vad jag tror händer här)? Jag har försökt leka med "Radeon Chill" med ett högre minimum fps men inte lyckats.

3700x, 32gb ram, XFX 6600XT, Windows 10, och spelet är vanilla wow 1.12 client (spel från 2006).

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag har försökt leka med "Radeon Chill" med ett högre minimum fps men inte lyckats.

Har du provat att avaktivera det helt och hållet?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Testat att höja Min. Frekvens på grafikkortet? Förslagsvis lägga den på 100MHz under Max Frekvensen.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Skrivet av Decster:

Har du provat att avaktivera det helt och hållet?

Yes, har testat detta, oavsett om chill är på eller av eller vad min/max-fpsen är på så får jag att spelet går ned till 30fps vid inaktivitet.

Skrivet av Arotica:

Testat att höja Min. Frekvens på grafikkortet? Förslagsvis lägga den på 100MHz under Max Frekvensen.

Ska testa!

Edit: Löste det genom att helt enkelt bara återställa adrenalin (drivrutin) till fabriksinställningar, misstänker att det var något som spökade i bakgrunden. Tack!