Nvidia kovänder – säljer Founders Edition till riktpris i Sverige

Permalänk
Inaktiv

Ja nu passar det när RTX 4000 är gammal mjölk och de flesta som velat ha ett redan har köpt ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag vill vinna 10 miljoner på lotto.

Dessa butthurt kommentarer om priset av människor som inte ens verkar förstå vad inflation och kass krona medför. Absolut, skala av 200$ per kort, men sen är det historiskt hållbart.

När dollarn var nere på 6-7kr fick vi mer för pengarna, surprise.

Och när det var komponentbrist så priset på all elektronik skenade iväg....eller vänta nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Får ursäkta om det är något jag missar, men börjar bli lite trött på artiklar med följande.

”På de digitala butikshyllorna återfinns Geforce RTX 4090 och RTX 4080, som båda finns att köpa för riktpriserna 21 290 respektive 15 790 kronor. Det placerar de båda grafikkorten på en väsentligt lägre prisnivå än flera av de partnerkort som finns hos återförsäljare och introducerar ytterligare en konkurrent på nordiska marknaden.”

Vaddå väsentligt lägre priser, se t.ex. länk nedan. Är det produktplaceringar? Liknande priser som innan, om något högre, fast för FE.

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4080-G...

Artikeln säger inte lägre än alla kort utan lägre än flera av partnerkorten. Att du kan hitta ett exempel på ett kort som (för tillfället) är billigare spelar ingen roll, utan poängen är att FE-korten faktiskt konkurrerar med partnerkorten prismässigt. Kollar man på priserna över lag så ligger ju partnerkorten oftast en tusenlapp eller två högre i pris.

Permalänk
Medlem

Trevligt blir nog ett 4090 ti när de släpps eller titan eller vad de väljer att kalla de så kan man skippa 2 till 3 gerationer utan att bry sig som det alltid varit sen ati(amd) eller nvidia tog över från matrox å 3d fx? nåt glömmt namnet köpte 1a titankortet klarade mig till 1080 ti sen nästa troligtvis 4090 ti (nja har haft massa kort innan så klart matrox ati 3dfx å nåt annat minns inte ens namnet på 1a nvidia kortet men innan 1xx serien)
Är inte fanboy har rekomenderat andra att köpa amd kort å speciellt efter vad vill de göra å efter behov mvh arne
P.s men trevligt att vi inte är exluderade längre speciellt eftersom vi svenskar är ganska ajour med utvecklingen å har bra internet å är hyfsad teknoligiska eller helt enkelt franska ajour

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Artikeln säger inte lägre än alla kort utan lägre än flera av partnerkorten. Att du kan hitta ett exempel på ett kort som (för tillfället) är billigare spelar ingen roll, utan poängen är att FE-korten faktiskt konkurrerar med partnerkorten prismässigt. Kollar man på priserna över lag så ligger ju partnerkorten oftast en tusenlapp eller två högre i pris.

På senare tid har det ju i stort sett alltid funnits ett 4090 partnerkort för 21 lax +- nån hundring på flera ställen....
Ja FE är billigare än ett Strix-kort, men alla partnerkylare till 4090 är så överdimensionerade så man behöver liksom inte ett strix. Bara att ta den billigaste för tillfället.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Får ursäkta om det är något jag missar, men börjar bli lite trött på artiklar med följande.

”På de digitala butikshyllorna återfinns Geforce RTX 4090 och RTX 4080, som båda finns att köpa för riktpriserna 21 290 respektive 15 790 kronor. Det placerar de båda grafikkorten på en väsentligt lägre prisnivå än flera av de partnerkort som finns hos återförsäljare och introducerar ytterligare en konkurrent på nordiska marknaden.”

Vaddå väsentligt lägre priser, se t.ex. länk nedan. Är det produktplaceringar? Liknande priser som innan, om något högre, fast för FE.

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4080-G...

Jo, jag har sagt det flera gånger förut. Jag gissar att Nvidia är en sponsor till Sweclockers. Det är därför som det ibland finns sju åtta artiklar på första sidan. Kanske snart dags att sätta en "sponsrat av"-banner på artiklar rörande Nvidia?

Är inget fel med att Nvidia sponsrar, men kanske den objektiva trovärdighet får sig en törn. Det är rätt tradigt att läsa om Nvidia hela tiden också. Läser av den anledningen inte några nyheter knappt längre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Nu är jag 36 år gammal och spelandet är på prio 28e plats i livet typ.... bara skrattar när jag ser gpu priser idag. Vad fan har dom rökt...? Mycket nöjd med a750 förresten! Aldrig i h-e att jag betalar mer än 5k för gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Förbannad ja. "Jag vill att en Tesla ska kosta 200 000" - Bra för dig, rimligheten i det är 0 och verklighetsförankringen icke-existerande.

Jag gillar inte heller priserna och dess eskalering men sett till vad man får nu vs pandemin så är ju de nya korten rena kapet.

Jämfört med att få fingrar och tår avsågade en efter en med en brödkniv så låter det riktigt trevligt att bli sparkad i skrevet och slagen på käften, ja. Men det är inte heller något man ska behöva acceptera att bli utsatt för när det allra trevligaste såklart är att inte bli misshandlad alls. Två fel gör inte ett rätt. Jag köper aldrig sådan här "det kunde vara värre" eller "det finns folk som har det värre" - retorik. Det är bara ett sätt för makteliten att sakta vänja folk vid att bli av med sådant de moraliskt sätt har rätt till. Jag, som inte är en del av makteliten, köper inte att "vi ska vänja oss" vid sämre tider vi inte haft någon del i att orsaka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag gillar inte heller priserna och dess eskalering men sett till vad man får nu vs pandemin så är ju de nya korten rena kapet.

Glöm inte att Nvidia fortsatt stoltserar med en marginal på >60% i sin senaste rapport. Det finns m.a.o. gott om utrymme för att justera priserna - om de så vill. Men det vill de inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Oj Oj
Hur går det för grabbarna nu på swemark som vill blir av med sina 4090?

#19951623

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Glöm inte att Nvidia fortsatt stoltserar med en marginal på >60% i sin senaste rapport. Det finns m.a.o. gott om utrymme för att justera priserna - om de så vill. Men det vill de inte.

Och där har vi ett problem. Men marginalen har varit samma sen när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Glöm inte att Nvidia fortsatt stoltserar med en marginal på >60% i sin senaste rapport.

Jag tror inte att nvidia har en vinstmarginal på >60%. Du får gärna länka till deras rapport där detta står.

Här redogörs för deras olika marginaler:
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämfört med att få fingrar och tår avsågade en efter en med en brödkniv så låter det riktigt trevligt att bli sparkad i skrevet och slagen på käften, ja. Men det är inte heller något man ska behöva acceptera att bli utsatt för när det allra trevligaste såklart är att inte bli misshandlad alls. Två fel gör inte ett rätt. Jag köper aldrig sådan här "det kunde vara värre" eller "det finns folk som har det värre" - retorik. Det är bara ett sätt för makteliten att sakta vänja folk vid att bli av med sådant de moraliskt sätt har rätt till. Jag, som inte är en del av makteliten, köper inte att "vi ska vänja oss" vid sämre tider vi inte haft någon del i att orsaka.

Håller med! Fast gräns på politiskt uttalande, är anarkist så men detta är en tekniksite att diskutera teknik kontra samhälle osv borde finnas här men ren politik ej inte personlig kritik mvh arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Artikeln säger inte lägre än alla kort utan lägre än flera av partnerkorten. Att du kan hitta ett exempel på ett kort som (för tillfället) är billigare spelar ingen roll, utan poängen är att FE-korten faktiskt konkurrerar med partnerkorten prismässigt. Kollar man på priserna över lag så ligger ju partnerkorten oftast en tusenlapp eller två högre i pris.

Det gör den inte nej. Den säger, som jag redan citerat, att:

”Det placerar de båda grafikkorten på en väsentligt lägre prisnivå än flera av de partnerkort som finns hos återförsäljare och introducerar ytterligare en konkurrent på nordiska marknaden.”

”Väsentligt lägre” betyder inte i någon verklighet ”till samma och ibland högre pris”. Särskilt inte när man jämför FE kort med partnerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nu håller jag med om att det är alldeles för dyrt men att kalla det mid range bara för 4090 finns är väl att ta i.

Som jag ser det är 80 och 90 korten high end medan 60 och 70 är mid range och 50 och neråt är low end.

Skulle faktiskt villja sträcka mig till att 70ti och 80 är high range, 90 är "enthusiast", 60 och 60ti midrange.
50/50ti "entry level"
Tror Nvidia själva hade en sån klassificering tidigare.

Jag menar 10500 kr för ett 4070ti? Midrange-kort?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Eazy:

Jo, jag har sagt det flera gånger förut. Jag gissar att Nvidia är en sponsor till Sweclockers. Det är därför som det ibland finns sju åtta artiklar på första sidan. Kanske snart dags att sätta en "sponsrat av"-banner på artiklar rörande Nvidia?

Är inget fel med att Nvidia sponsrar, men kanske den objektiva trovärdighet får sig en törn. Det är rätt tradigt att läsa om Nvidia hela tiden också. Läser av den anledningen inte några nyheter knappt längre.

Haha vad snackar du om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte att nvidia har en vinstmarginal på >60%. Du får gärna länka till deras rapport där detta står.

Här redogörs för deras olika marginaler:
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

Nää, inte vinst men marginal (dvs Gross Margin).

Sen har de naturligtvis kostnader som måste täckas innan det blir vinst, men oavsett det så är 63.3% gross margin en rejält hög siffra som få bolag kan prestera.

Här är senaste rapporten: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tröttnar ni aldrig gnälla på priset? Ingen mänsklig rättighet o köpa de dyraste grafikkortet, fan köp en begagnad speldator o njut av alla roliga spel.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tröttnar ni aldrig gnälla på priset?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är väl för att staternas moms på olika varor skiljer sig i USA?

Japp. Men då får man lägga på svenska momsen för att få svenska priset

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Det gör den inte nej. Den säger, som jag redan citerat, att:

”Det placerar de båda grafikkorten på en väsentligt lägre prisnivå än flera av de partnerkort som finns hos återförsäljare och introducerar ytterligare en konkurrent på nordiska marknaden.”

”Väsentligt lägre” betyder inte i någon verklighet ”till samma och ibland högre pris”. Särskilt inte när man jämför FE kort med partnerkort.

Fast alla partnerkort ligger ju inte på samma eller lägre pris, de flesta ligger som sagt en tusenlapp eller två högre. Vad spelar det för roll att vissa av korten ligger på samma pris eller lägre? Texten du citerar handlar ju som sagt bara om att en del av partnerkorten ligger väsentligt högre, inte att alla gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du glömmer moms, kemikalieskatt, sosseskatt, och all annan skatt

Skrivet av infigo:

+ skatt. MSRP är amerikanska utan skatt. De får också skatt i de flesta stater på slutpriset.
Så 15625 på dagens kurs när man lagt på vår 25% moms

Skrivet av draanexle:

12500 x 1,25 (moms)

USA har ej moms med i msrp priset då skatten varierar från delstat till delstat.

Ah, så är det ju så klart. Tack för klargörandet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nää, inte vinst men marginal (dvs Gross Margin).

Sen har de naturligtvis kostnader som måste täckas innan det blir vinst, men oavsett det så är 63.3% gross margin en rejält hög siffra som få bolag kan prestera.

Här är senaste rapporten: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial...

Deras vinstmarginal ligger runt 15% vilket fortfarande är en bra siffra men om du hade skrivit 15% marginal så hade det så klart inte fått samma effekt som när du skriver att marginalen är 60%.

Permalänk
Medlem

Tycker den här analysen sumerar läget ganska bra:

https://youtube.com/watch?v=7VpGlClCsJ4&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför? När man säger en sak får man säga nästa.

Jag har aldrig haft problem med reklamationer med någon annan återförsäljare än Proshop. Byggt en hel del genom åren åt bekanta och bekantas bekanta från alla större ÅF's. Hade ett mardrömsärende med ett 5700/XT som ... Nje, aldrig mer. Rekommenderar alla som jag ska bygga åt att ta annan leverantör även om det skiljer någon hundralapp.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Deras vinstmarginal ligger runt 15% vilket fortfarande är en bra siffra men om du hade skrivit 15% marginal så hade det så klart inte fått samma effekt som när du skriver att marginalen är 60%.

Nja. Marginal och vinst är inte samma sak. Bruttomarginal är som regel den siffra ekonomerna tittar på och den berättar mycket mer än vad vinsten gör.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag vill vinna 10 miljoner på lotto.

Dessa butthurt kommentarer om priset av människor som inte ens verkar förstå vad inflation och kass krona medför. Absolut, skala av 200$ per kort, men sen är det historiskt hållbart.

När dollarn var nere på 6-7kr fick vi mer för pengarna, surprise.

Sorry men med det resonemanget hållet inte, att gå från 3080 msrp 699 dollar till 4080 på 1199 dollar. Köper man det är man antingen Nvidia fanboy eller så får man skylla sig själv att priserna sticker i väg. Nvidia försöker normalisera en scalper/mining nivå av priset trots inflation och tydligen är det bara de själva som inte fattar. Då kan dom sitta med sitt lager på 5 miljarder tills korten ruttnar på hyllan.

Permalänk
Medlem

10000 kan jag tänka mig att betala för ett tredjeparts RTX 4080, men innan vi kommer dit så kommer 40-serien att vara irrelevanta att köpa nya. Ska bli intressant att se hur 50-serien ser ut, och vad de kostar.

Jag avstår från alla inköp av datorkomponenter tills marknaden kyls av lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Det gör den inte nej. Den säger, som jag redan citerat, att:

”Det placerar de båda grafikkorten på en väsentligt lägre prisnivå än flera av de partnerkort som finns hos återförsäljare och introducerar ytterligare en konkurrent på nordiska marknaden.”

”Väsentligt lägre” betyder inte i någon verklighet ”till samma och ibland högre pris”. Särskilt inte när man jämför FE kort med partnerkort.

Finns det minst två partnerkort hos återförsäljare som är väsentligt dyrare än FE? Utan att söka fram konkreta exempel så är jag ändå fullkomligt övertygad om att så är fallet, och isf är det ju påståendet iaf inte direkt felaktigt.

Sedan kan jag tycka att det är ett påstående som är förhållandevis meningslöst; det är en mening som känns som att den försöker låta viktig men inte säger särskilt mycket i praktiken.

Jag vet inte om det senare är det du egentligen avser, men mothuggen du fått handlar väl främst just om att det låter som att du menar att det är ett felaktigt påstående, vilket inte jag heller köper att det skulle vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Sorry men med det resonemanget hållet inte, att gå från 3080 msrp 699 dollar till 4080 på 1199 dollar. Köper man det är man antingen Nvidia fanboy eller så får man skylla sig själv att priserna sticker i väg. Nvidia försöker normalisera en scalper/mining nivå av priset trots inflation och tydligen är det bara de själva som inte fattar. Då kan dom sitta med sitt lager på 5 miljarder tills korten ruttnar på hyllan.

Fast 3080 har aldrig varit nere på msrp mer än vid sällsynta tillfällen.

Nej om du läser så tycker jag att 999$ är vad 4080 borde ligga på för att vara ”rimligt”.