Sonys TV-flaggskepp utrustas med kamera

Permalänk
Melding Plague

Sonys TV-flaggskepp utrustas med kamera

När Sony presenterar 2023 års TV-uppställning utökas nya Bravia XR A95L-familjen med större modell och medföljande kameramodul.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kamera: WTF?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Sony har patent på galna saker som detta, klart det ska vara en kamera med i apparaten ’för kundens bästa’

https://www.snopes.com/fact-check/sony-patent-mcdonalds/

Permalänk
Konsolgrävare

Rekommenderar att kolla in denna video:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Sony har patent på galna saker som detta, klart det ska vara en kamera med i apparaten ’för kundens bästa’

https://www.snopes.com/fact-check/sony-patent-mcdonalds/

En källa som bara citerar en annan källa som i sin tur påstår sig ha sett patent? Båda källorna lyfter fram en väldigt liten del i patentet och gör en stor grej av det.

Men faktum kvarstår att bilden är sann och från patentet, så ja, jag förstår nu varför kameran finns där. Säker med Tobii också så reklamen pausas om du tittar bort

Google har förresten de flesta amerikanska patenten online:
https://patents.google.com/patent/US8246454B2/en

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En källa som bara citerar en annan källa som i sin tur påstår sig ha sett patent? Båda källorna lyfter fram en väldigt liten del i patentet och gör en stor grej av det.

Men faktum kvarstår att bilden är sann och från patentet, så ja, jag förstår nu varför kameran finns där. Säker med Tobii också så reklamen pausas om du tittar bort

Eller byter över till någon mer intressant reklam när den märker att du är på väg ut ur rummet som är baserat på alla cookings som är lagrat i routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Mardrömsbränsle

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebban84:

Mardrömsbränsle

Kameran är en medföljande modul så vill man inte använda den så är det bara att inte koppla in den.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Sony AF9 men det suktas lite efter en större med 120hz och VRR.. Väldigt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Jäkligt sugen på en QD-OLED! Var och kikade i butik i mellandagarna och intrycket var mycket imponerande. Dessvärre kostar Sonys variant på tok för mycket för min plånbok för tillfället. Förhoppningsvis börjar priserna gå nedåt om något år, men med tanke på läget i världen så känns det i nuläget lönlöst att hålla några tummar.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Längtar efter reviews på A95L. Kommer definitivt inte köpa en men jäklar vad imponerande den verkar vara.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte en perfekt källa, kollade lite snabbt, men det är verkligen inte något tweet i år jag läste om detta, det var något årtionde sedan, liknande denna länk:
https://fortune.com/2013/04/30/sony-patent-is-hilarious-terri...

Finns många fler som pratade om det redan då. Är Engadget bättre?
https://www.engadget.com/2012-08-24-sony-patent-wants-to-make...
https://www.slashgear.com/new-sony-patent-shows-off-interacti...

Verkar som att det var mycket mer skit i som att man ska interagera med reklamen som mini-spel

Permalänk
Medlem

Då var det slut flöjtat framför tvn, vem vet vad den kameran fångar upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Trevliga fötter på dessa Sony OLED's om inte annat men någon kamera kommer inte i mitt vardagsrum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Kameran är en medföljande modul så vill man inte använda den så är det bara att inte koppla in den.

Man betalar ju dock för den. För mig är det lite samma sak som att köpa komponenter med RGB, jag undviker det i allra högsta grad för att inte uppmuntra tillverkaren och spilla mer bränsle på elden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Man betalar ju dock för den. För mig är det lite samma sak som att köpa komponenter med RGB, jag undviker det i allra högsta grad för att inte uppmuntra tillverkaren och spilla mer bränsle på elden.

Det är jag absolut med på. Men alla i tråden som säger typ "Bästa teven som finns, men kamera = Nej tack" tror jag inte är så sura för att teven kostar en femtiolapp eller två mer än vad den annars hade kostat. Mer att de inte vill ha en kamera som kollar på dem konstant, vilket jag absolut förstår också, men i detta fallet är det bara att låta den vara kvar i lådan liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det är jag absolut med på. Men alla i tråden som säger typ "Bästa teven som finns, men kamera = Nej tack" tror jag inte är så sura för att teven kostar en femtiolapp eller två mer än vad den annars hade kostat. Mer att de inte vill ha en kamera som kollar på dem konstant, vilket jag absolut förstår också, men i detta fallet är det bara att låta den vara kvar i lådan liksom.

Så är det nog, för de flesta är det nog acceptabelt. Personligen bryr jag mig inte så mycket om prishöjningen det medför utan mer vilket budskap det sänder till tillverkaren. Säljer en tillverkare stora mängder av TV'n med kameror och massa blingbling (RGB) t.ex. så blir det det normala väldigt fort eftersom tillverkaren ser att det "accepteras".

Endast egna åsikter men så tänker jag alltid när jag köper något och det finns alltid alternativ (hittills, med PC-komponenter blir det svårare och svårare och man får ofta betala premium för att "slippa en funktion" som rimligtvis gär tillverkningskostnaden lägre)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Så är det nog, för de flesta är det nog acceptabelt. Personligen bryr jag mig inte så mycket om prishöjningen det medför utan mer vilket budskap det sänder till tillverkaren. Säljer en tillverkare stora mängder av TV'n med kameror och massa blingbling (RGB) t.ex. så blir det det normala väldigt fort eftersom tillverkaren ser att det "accepteras".

Endast egna åsikter men så tänker jag alltid när jag köper något och det finns alltid alternativ (hittills, med PC-komponenter blir det svårare och svårare och man får ofta betala premium för att "slippa en funktion" som rimligtvis gär tillverkningskostnaden lägre)

Tja, samtidigt är det ju så med "toppmodeller". Man får om inte allt så i alla fall det mesta när det gäller funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att X95L har black frame insertion / motion blur reduction. Det har inte LGs C2/G2 eller C3/G3 (av det jag sett). LGs C1 hade det. Ska bli intressant att se hur stor skillnad BFI gör för rörelseskärpan på en nyare OLED.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Trevliga fötter på dessa Sony OLED's om inte annat men någon kamera kommer inte i mitt vardagsrum.

Det är lugnt, Google lyssnar via fjärrkontrollen ändå.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |