Inget svar från GPU efter cpu uppgradering?

Permalänk
Medlem

Inget svar från GPU efter cpu uppgradering?

Tjena!

Jag uppgraderade (försökte) min processor igår från en ryzen 9 3900 till en 9 5950x. allting gick supersmidigt tills jag skulle slå på datorn igen. den startar precis som den ska men jag får ingen bild. ALLS.

Jag provade då att byta tillbaka till den gamla processorn men då uppstod samma problem helt plötsligt igen, ÄVEN på den gamla?

Vert någon hur jag går till väga? tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för moderkort och hur länge väntade du?
Jag vet när jag hade ett Gigabyte X570 system så var första booten efter man bytt cpu eller ram väldigt lång, typ 2-3 minuter.
Sen antar jag att du uppgradera bios också så du fick stöd för processorn.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

@lambdan

Jag har ett "nzxt n7 b550" jag gav det 5 minuter ungefär.

har ej uggraderat bios :// men kommer ej in på datorn alls nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugob123:

@lambdan

Jag har ett "nzxt n7 b550" jag gav det 5 minuter ungefär.

har ej uggraderat bios :// men kommer ej in på datorn alls nu...

Moderkortet verkar ha bios flashback så du kan nog uppdatera bioset på det sättet:
https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/1260806522070-Upda...-

Dock borde det fungera med din gamla cpu oavsett. Vanliga felsökningsteg med såna här fel brukar väl vara:
- cleara cmos (ta bort klockbatteriet en stund)
- ta bort ram minnen och sätt in dem 1 o 1

Jag hade satsat på att få igång den med din gamla cpu först. Och sen när det är igång igen så uppdaterar du bioset så du ser att det är rätt. Sen sätter du in nya cpun.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Moderkortet verkar ha bios flashback så du kan nog uppdatera bioset på det sättet:
https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/1260806522070-Upda...-

Dock borde det fungera med din gamla cpu oavsett. Vanliga felsökningsteg med såna här fel brukar väl vara:
- cleara cmos (ta bort klockbatteriet en stund)
- ta bort ram minnen och sätt in dem 1 o 1

Jag hade satsat på att få igång den med din gamla cpu först. Och sen när det är igång igen så uppdaterar du bioset så du ser att det är rätt. Sen sätter du in nya cpun.

tack för all respons! jag ska testa det du föreslagit direkt efter jobbet så återkommer jag efteråt!

tack i förhand!

mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel efter byte av cpu. Vad jag misstänker är att jag var för våldsam när jag tog lös cpu-kylaren och skadade sockeln på något sätt. Du kan se mer i min trådhistorik om det.

Var du försiktig när du tog bort kylaren? Hade du varmkört datorn så att kylpastan var lite lösare?