Välvd kontra kurvad skärm i vardagslivet

Permalänk

Välvd kontra kurvad skärm i vardagslivet

Tjenixen! Mitt första inlägg men hoppas att jag prickar rätt forum. Ska köpa ny skärm och funderar på en välvd skärm just nu.

Tänkte rikta mig till er som har välvd skärm och använder en laptop dagligen. Jag har läst lite om att folk tycker att det är jobbigt i början när man byter från välvd till platt och vice versa. Dessa historier verkar dock vara mer utifrån permanenta byten.

Min fråga är som sådan: är det jobbigt att ha en välvd gamingskärm att spela med på kvällen för att nästkommande morgon sitta framför en laptopskärm på jobbet/föreläsningar? Vänjer hjärnan sig att snabbt ställa om eller upplever ni det vara jobbigt?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Jag kör välvd hemma, både privata datorn och jobblaptop inkopplad i den.

När jag är på kontoret sitter jag istället med dubbla platta skärmar.

Föredrar såklart setupen hemma, men känner inte att det är något problem med att växla mellan hemma och kontor.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk

Tackar för svaret!

Permalänk
Medlem

Växlar mellan välvd ultrawide och laptopens skärm flera gånger om dagen och har nog inte ens tänkt tanken att det skulle vara konstigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har en välvd ultrawide hemma och två platta skärmar på kontoret, har inte ens tänkt på att jag gör den omväxlingen dagligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Då blir det en välvd skärm!

Permalänk
Medlem

Samma här. 34" ultrawide hemma för jobb och spel, platta 24" och laptop de dagarna jag är inne på kontoret. Aldrig upplevt att det skulle kännas konstigt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Min erfaranhet är att Ultrawide och Superultrawide funkar prima som välvd, men inte 16:9 Skärmar.

Permalänk
Medlem

Samsung G9 hemma och 2x24 platta på kontoret, klart det är bättre hemma, men inget problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör en 49" 32:9 hemma som är välvd men när jag är på kontoret så har jag antingen laptop eller extern platt skärm.
Skulle inte säga att det är något problem. Jag tänker inte på att hemmaskärmen är välvd, den känns naturlig - skulle nog vara sju resor värre om den var så bred men platt.
Så när man sedan sitter vid en laptop så tänker man inte på att den är annorlunda.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

När ni kommer till åldern där ni behöver terminalglasögon, skall man tänka två gånger när det gäller Ultrawide eller Superultrawide skärmar, vanliga som välvda.
Blir sittande som en j-la uggla snurrande på huvudet på det du skall fokusera på skärmen, kan inte bara flytta på blicken till ena hörnet som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvil69:

När ni kommer till åldern där ni behöver terminalglasögon, skall man tänka två gånger när det gäller Ultrawide eller Superultrawide skärmar, vanliga som välvda.
Blir sittande som en j-la uggla snurrande på huvudet på det du skall fokusera på skärmen, kan inte bara flytta på blicken till ena hörnet som innan.

Har lite svårt att se att detta problem skulle vara unikt för just skärmar som man kapat på höjden, det är väl snarare kopplat till större skärmar oavsett format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvil69:

Har inga problem med det, dåliga terminalglasögon kanske?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."